[WN] Kapot onder de singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Kapot onder de singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 16:50

De laatste tijd heeft mijn paardje telkens na het rijden open plekken onder de singel. Het is echt een beetje geschaafd, want aan de singel zitten ook 2 bloedvlekjes. Ik rijd met een singel van PC. Deze:
Afbeelding

De plekjes zitten achter de voorbenen en zijn zo'n 2x2cm groot. Is dit een kwestie van de huid die hier wat harder moet worden of zo?
Weet iemand wat ik er aan kan doen/opsmeren?

Edit: krijg de afbeelding niet kleiner... |(

lemanthia

Re: Kapot onder de singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:11

wonden eerst laten genezen. singel met elleboogvrijheid geeft al meer ruimte achter de elleboogen.
heb je wel genoeg ruimte tussen elleboog en singel?

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:14

Klinkt als een te weinig elleboogvrijheid voor je paard in combinatie met misschien te strak aansingelen. Als de huid wat geplooid zit door te weinig ruimte achter de elleboog en je singelt heel strak aan schaaft de huid wel open.

Heb je gecontroleerd of de singel zelf tijdens het rijden goed op de lamswol blijft 'plakken'? Soms als ze niet goed vast zitten kunnen de gespen er wat naast schuiven wat ook weer schuurplekken kan veroorzaken.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:44

Ik zal morgen eens kijken, bedankt voor de tips!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:47

Is maar een idee maar mss ligt je zadel te ver naar voor? Zodat het vel bij elkaar rimpelt en gaat schuren?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:49

Dat idee heb ik niet. Ik ga morgen ook voor het aansingelen eens de benen naar voren trekken om te kijken of het scheelt en of de wond dus door de singel wordt veroorzaakt of van de beweging ervoor.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:51

Misschien helpt een anatomisch gevormde singel wel?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:56

amj schreef:
Misschien helpt een anatomisch gevormde singel wel?

Ja, die heb ik ook nu (Mattes) en nooit meer problemen gehad

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:01

Het gekke is eigenlijk dat ie al een maand of 3 in training is en het nu ineens gebeurt! Ik zal inderdaad eens uitkijken naar een andere singel en dit keer anatomisch (dacht ik een goeie te hebben...), want dit zint me voor geen meter _-:(

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:04

My_Little_P schreef:
Dat idee heb ik niet. Ik ga morgen ook voor het aansingelen eens de benen naar voren trekken om te kijken of het scheelt en of de wond dus door de singel wordt veroorzaakt of van de beweging ervoor.

Ik zou wel wachten met rijden tot de huid hersteld is, als de singel erop blijft komen helen de wondjes nooit..

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:10

Snap ik, maar hij staat nu in training, dus ik bekijk het per keer dat ik er ben. Wordt het slechter haal ik 'm terug naar huis, want dan heeft het geen zin. Wat ik zeg, hij had er nooit last van en nu ineens wel.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:12

Die van Mattes zijn idd erg fijn ja. Ik heb er ook een en die bevalt erg goed.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:15

amj schreef:
Die van Mattes zijn idd erg fijn ja. Ik heb er ook een en die bevalt erg goed.

Kun je eens kijken welke je hebt? (plaatje)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:20

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:21

Senks! Euhm, die maten... ?? Dat kan ik dus later aangeven, zoals er onder staat.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:30

De enige singel waar mijn arabier tegen kan is van neopreen. Misschien helpt dat?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:33

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:41

My_Little_P schreef:
Het gekke is eigenlijk dat ie al een maand of 3 in training is en het nu ineens gebeurt! Ik zal inderdaad eens uitkijken naar een andere singel en dit keer anatomisch (dacht ik een goeie te hebben...), want dit zint me voor geen meter _-:(

Niet zo gek, bespiering veranderd door training en dan kan ook de ligging van zadel en singelplek veranderen.

Hier merk ik dat hoe dunner de singel hoe beter. Dikke singels bv van leer of met schapenvacht gaan juist schuren omdat er geen ruimte genoeg is voor het naar achteren bewegen van het voorbeen. Dunne, gladde neopreen singels geven geen problemen.

Toen pony er last van had heb ik kamferspiritus gebruikt na het rijden en vaseline op plekjes en singel gesmeerd voor het rijden. Dat kan ook makkelijk met een neopreen singel, leer wil ook nog wel, maar schapenvacht krijg je niet meer schoon (wat ook oorzaak voor singelwondjes kan zijn).

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:48

Goed punt vwb de training, heb ik niet bij stilgestaan!

Persoonlijk krijg ik echt de kriebels van neopreen. Met de anatomische Mattes hoop ik nu voldoende ruimte te krijgen voor het been.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:04

Ik weet niet of ze gall salve in NL verkopen? Werkt erg goed.

In het algemeen vind ik dat koordsingels vaak minder snel schuurplekken geven (zeker in hun zomervacht). Verder kun je altijd de singel tijdelijk in het midden plaatsen. Je haalt de singel zowel door de ring op de normale plek voor aansingelen als door de ring waar normaal gesproken een achtersingel zit. Op deze manier kan de training evengoed doorgaan, en kunnen de wonden genezen. Even snel een afbeelding gegoogled: http://www.cowboyshowcase.com/images/ar ... nter2s.jpg.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:18

iig altijd zorgen dat je singel schoon is.opgehoopt vuil geeft vaak wondjes.(ik zeg niet dat je singel vies is ;) , maar zeker goed opletten)
maar zoals hierboven al gezegd ; koordsingels (van mohair of alpaca) zijn het beste.
schapenwol is in principe ook goed,maar verzameld vaak vuil, en is erg "bulky" .
neopreen is kunststof.wel goed te reinigen,maar voert geen zweet af, en is hitte-opbouwend.
ik heb een wolvilten singel. natuurlijk materiaal, en neemt goed zweet op. voordeel ten opzichte van mohair/schapenwol is dat je m gewoon kan wassen .

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:46

EsmeeLecluse schreef:
ik word er gek van ik heb meestal een vriendje daar hou ik dan heel veel van en dan vraag hij wanneer is onze 1e kus nou die kreeg hij en 3 dagen later het is uit |( .
dus ben in Spanje was aan het chillen met vrienden en vriendinnen zo jonge vraagd mij ik zeg oke maar het was het zelfde maar dan maakte hij het niet uit maar ik wel want het werd toch niks dus dat vond ik wel jmmr maarjaa dus heb nu besloten WIL GEEN VRIENDJE MEER ! :n

Xjes Esmee

Agossie..... 12 jaar en geen vriendjes meer... 't is toch triest... -O-

....................................

Inderdaad, je paardje gaat groeien, gelukkig maar! ;)
Ik ben ook fan van de PC singels, maar na het wassen moet je wel goed opletten dat je het wasbare gedeelte weer precies op het klittenband plakt, ander heb je misschien een stukje onbeschermd en krijg je daar wondjes van.

Vlado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:58

De mattes singel hebben ze ook bij Letty.nl even bellen of ze het op voorraad heeft, de singel heet bij haar Letty maar is dezelfde als van Mattes.
Maar de beste tip heb ik nu,, kilo zeezout koken, afkoelen, en dan een paar keer per dag met een spons het zout water over de huid van het paard inwrijven (singelplaats) binnen 14 dagen is de huid sterker.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 15:33

De singel houd ik inderdaad goed schoon (voor rijden afborstelen en hij is echt net nieuw). Ik ben benieuwd naar de nieuwe singel die ik heb besteld. Mocht het nog steeds open gaan, dan wil ik de wolvilten singel gaan proberen (SG: heb je een afbeelding van die singel?)

Vlado: Grappig dat je dat zegt, dat zei mijn buurvrouw ook al (prof groom geweest), maar dat lijkt me zooo bruut? Of doe je dat pas als het dicht is??

Milanzuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:48

Hallo allemaal,
een paard heeft een beetje het zelfde, het is een soort bobbeltje dat schuurt bij de single, het is open en een grote rode vlek, ze moeten haar toch berijden want ze hebben niet genoeg paarden... dus we doen voor de les vaseline op, en ook na de les, en het weekend als ze niet wordt bereden, dan een hecht creme...

Misschien kan je er een foto van maken, om het beter te zien, want er zijn meerderen soorten, ik ga ze niet allemaal opzeggen want het kan van alles zijn...
Dus maak even een foto, dan zeg ik of ik het herken!

Ik wil je graag helpen, want het is vervelend als je paard iets pijnlijk's heeft, en voor zo iets kleins wil je niet de dieren arts bellen want het is al zo duur, maar je weet niet wat je moet doen, je bent bang om te rijden, en je vindt het pijnlijk om je paard zo te zien lijden, dus durft geen single om te doen, dus hellemaal al niet rijden....

Ok veel succes!! *D