QH-hengst bekend bij [naam]?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:29

Even een vraagje, mijn PH merrie is gedekt door een mooie QH hengst. Deze hengst is nog niet bekend bij de [naam]. Hoe moet ik nu zorgen dat deze hengst daar bekend komt te staan? Anders kan ik mijn toekomstige (nog maar een dag of 40 Tong uitsteken ) veulentje toch niet inschrijven bij de [naam]?
Moet de hengst een geregistreerde dekhengst zijn?

Hoe moet dit? Wie helpt?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:37

Is het AQHA-dekbewijs niet gewoon geldig als registratie-onderdeel van je P-veulen ??

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:38

Op de site van de APHA, bij forms and downloads staat het hele verhaal ook uitgelegd.
Je kunt daar een 'listing card' downloaden, die ingevuld en ondertekend moet worden door de eigenaar en die je samen met een copy van het papier , (waar ook dezelfde eigenaar op staat) naar de APHA stuurt (uiteraard met betaling van de benodigde fee...).

Als dit eenmaal gedaan is en de hengst is geregistreerd bij de APHA, kan voor die hengst, net als bij een Painthengst een Stallion Breeding Report ingevuld worden (kan tegenwoordig on-line), waarna de eigenaar van de hengst t.z.t. een Breeders Certificate toegestuurd krijgt waarop de gegevens van hengst + eigenaar al ingevuld zijn. Dat deel moet hij/zij dan ondertekenen en aan de merrie-eigenaar geven, die daarmee het veulen kan laten registreren.

ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:00

Ik heb het andersom mijn qh merrie is gedekt door een paint hengst en dit is de eerste keer als ik het nu goed lees moet ik dus als het veulen er is dat formulier invullen en laten ondertekenen door de eigenaar van de hengst maar moet ik dit dan ook nog melden aan het aqha???

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:17

Nee, jij hoeft geen extra formulier in te vullen. De hengsteigenaar vermeld je merrie op de Stallion Breeding Report, zodat hij t.z.t. ook voor jouw merrie een Breeders Certificate krijgt. Hiermee kun jij het veulen gewoon laten registreren bij de APHA.
Het enige wat je extra moet doen is een copy van beide zijden van het AQHA-papier van de merrie meesturen met de Registation Application. (waarop jij dus als eigenaar staat... naam op papier moet dezelfde zijn als op de Registration Application, óók de initialen.)

Voor zover ik weet heb jij verder niets met de AQHA van doen, want Quarter X Paint is zowiezo Paint.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:23

Wij hebben onze Ace (Quarter) vorig jaar en dit jaar inbetaald bij de Paints (voor de Appaloosas geldt overigens hetzelfde).

De eigenaar van de quarter hengst moet de hengst inbetalen bij de APHA om paints te mogen dekken. Als ik er niet naast zit zijn de kosten hiervan ongeveer 400 euro per jaar.

Daarbij moet de eigenaar van de hengst een breeding report opsturen naar de APHA aan het einde van het jaar.

Groetjes, Gisela

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:39

Gisela, ik denk dat jij het toch over iets anders hebt... Futurity of Breeders Trust misschien?

Voor het registreren moet de hengsteigenaar éénmalig die listing fee betalen en die is voor niet-members $150 en voor members $75
Dit is een éénmalig bedrag, alleen als de hengst van eigenaar verandert moet de nieuwe eigenaar opnieuw een Listing Card invullen en de fee betalen.
Ik neem overigens aan dat de hengst wél DNA-geregistreerd moet zijn bij de AQHA... anders moet dat alsnog gebeuren, want dat is wel een vereiste bij de APHA (dat alle dekhengsten dus DNA geregistreerd staan).

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:43

Nee hoor, alleen om de Quarter te registreren voor een dekseizoen hebben wij zoveel moeten betalen, en elk jaar weer..... Toevallig de APHA nog een aantal weken geleden aan de telefoon gehad.
Mits ze mij al 2 jaar verkeerd voorlichten...... dat kan dan ook nog.

Groetjes, Gisela

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:49

?? Da's raar... dat is toch niet zoals het in het Rulebook staat (heb ik hier naast me liggen).
Heb je gespecificeerde rekeningen gekregen? Kun je misschien eens nakijken waar de dat precies voor betaalt... Ik heb het rulebook van 2004 er bij gepakt en daar staat het zo in als ik hierboven beschreven heb... iets anders kan ik er niet over vinden en ook op de site staat deze info... Ben dan wel nieuwsgierig waar ze die $400 vandaan halen, en waarom je dat elk jaar opnieuw betaalt... Ik vind het nogal een bedrag zeg!

(ik heb het trouwens níet over de kosten van het Stallion Breeding Report gehad hé, die komen er natuurlijk nog wel bij achteraf, maar da's dan weer afhankelijk van hoeveel merrie's hij gedekt heeft.)

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:55

Ik zal straks even gaan kijken, ik kom hier nog op terug. Ben nu ook heel nieuwsgierig.

Groetjes, Gisela

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:56

Hier is de link naar de listing card Gisela. Aan de zijkant staat precies wat je moet doen en nodig hebt... kan er echt niet meer van maken...
In het invul gedeelte kun je zien dat als je geen lid bent je $150 + $60 = $210 moet betalen, en da's éénmalig...

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:11

Ben je niet in de war met de Stallion-enrollment, tenminste zoiets heeft de AQHA. Dan krijg je geld uitgekeerd voor elk punt dat het paard in wedstrijden behaald. Dat geldt dan ook voor kinderen van de hengst. Het levert de eigenaar van de hengst dus ook geld op als die offspring goed gaat presteren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:17

Dat is bij de APHA dus het Breeders Trust... die noemde ik ook al...
Maar dat is in ieder geval niet waar Gisela voor betaalt, want Ace staat niet in de lijst van inbetaalde hengsten (kan je ook op de APHA-site opzoeken)... had ik al even naar gekeken Haha!

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:26

Mijn quarter Fresnos heeft ook al ettelijk Paint merries gedekt en wij hebben inderdaad maar 1 x het listing fee betaald
En de hengsteigenaar moet niet vergeten om het Breeding report van de Paints in te vullen (was ik 1 x vergeten en dan betaal je meer Bloos )

Anoniem

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:42

Okee er komt dus nog een behoorlijke papierwinkel aan te pas pffffffffffff... Boos!

Dat breeders certificate, moet hij daarvan een ondertekende kopie aan mij geven? De hengst heeft 2 paint merries gedekt, dat betekend dus dat de eigenaar 2 certificaten moet afgeven. kirjgt hij dan meerdere exemplaren of moet hij gewoon een kopie ondertekenen?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:24

mijn hengst heeft afgelopen jaar ook een paintmerrie gedekt, en dus moest ik heb inbetalen in de APHA. ik heb 75 dollar betaalt (ik ben lid) en daarvoor staat hij voor de rest van zijn leven geregistreerd daar (wat erg kort was)
gisela waar jij die 400 dollar aan betaalt hebt ?????

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:03

Jaja ik ben weer op de hoogte en heb alles nagezocht.

De Quarter hengst, moet volgens de APHA, elk jaar worden inbetaald in de club, dat kost ik geloof 100 dollar, dan nog elk jaar je lidmaatschap 50 dollar, en wij moesten 250 dollar betalen voor het "frozen semen" certificaat (en dat moet dus ook elk jaar).

Groetjes, Gisela

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 01:09

Tja, sorry dat ik doorzeur, maar dan klopt het toch nog steeds niet, want dat inbetalen is toch echt een éénmalige betaling, ténzij het paard van eigenaar verandert. Alleen dan moet de nieuwe eigenaar het opnieuw (éénmalig) doen.
Dus als jij elk jaar opnieuw die $100 betaald hebt, klopt dat nog niet. (plus dat het bedrag niet klopt want als je lid bent betaal je $75 en als niet lid $150. Meestal is het zo dat als je op het moment dat je iets van ze nodig hebt ook lid wordt, je het lidmaatschapsgeld betaald, maar dan mag je datgene wat je gedaan moet hebben voor het leden-bedrag doen. Bij elkaar is dat meestal het zelfde bedrag dat een niet-lid betaalt...)

De Frozen Semen permit is $100 voor leden, $200 voor niet leden óf voor leden als ze te laat zijn, en allen niet leden die te laat zijn betalen $400....

@ Skippy: De hengsteigenaar krijgt voor élke merrie die de hengst gedekt heeft een breeders certificat en dat moet hij ondertekend aan de merrie eigenaar geven. Het origineel dus!! (Belangrijk, want een kopie wordt niet geaccepteerd.)
Op dit papier, waarvan dus slechts een klein deel het eigenlijke breeders certificate is, kunnen dan verder alle gegevens van het veulen ingevuld worden, plus de gegevens van eventuele nieuwe eigenaar. Houd je't veulen zelf, of het je't op het moment van registratieaanvraag nog niet verkocht, dan vul je dat laatste deel niet in en dan komt het veulen automatisch op naam van de fokker (=merrie eigenaar dus).

Hier kun je alles precies nog es nalezen en de verschillende delen van het registration application zien (die stukjes zitten dus aan elkaar, da's 1 vel papier...)

Anoniem

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:44

Francis bedankt voor al je uitleg!!! OK dan!
Als het zover is, mag ik je dan nog eens vragen om wat uitleg/hulp? Bloos

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:49

'Tuurlijk! Ik woon vlak bij, dus kan je zo helpen met invullen, geen probleem!

Anoniem

Re: QH-hengst bekend bij APHA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:04

Oh! Ik zie het Garderen is niet zo ver weg!!! Nou, dan ben je bij deze ook alvast uitgenodigd op kraamvisite!!! Haha!