Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ffortuna schreef:Interessante vraag. Waarom oppert niemand een bosal? Ik ken mensen die die gebruiken om jonge paarden te beleren.
sonita schreef:En kijk daar gaan we al ;stikdure, is dat zo?
Wat is stikduur voor een ambachts-hand werk?

Ffortuna schreef:Ik. Tenminste, ik doe grondwerk zonder halster of wat dan ook en als ik een halster nodig heb gebruik ik mijn gewone halster (waarbij ik overigens geen druk op de neus leg of whatever, ik bedoel het dan meer om mijn paard bij me te houden)
Overigens heb ik wel een touwhalster waar ik nog mee wil gaan werken maar dat ik nu nog wat te groot.
) met het touwtje over haar hals. Nou ja, tot ze iets leukers ziet 

Wendy schreef:Bij de mijne heb ik het (onder begeleiding als volgt gedaan): grondwerk met touwhalster, longeren met dubbele lijnen met bit, daarna het zadel er op en rijden met bit. Het sturen was al bekend, omdat ik dat vanaf de grond had aangeleerd, dus uiteindelijk was de overgang naar het rijden ook heel simpel.
) en een bitje haar dus pijn doet in de mond...Nevada schreef:Maar waarom dan toch wel inrijden met een bit?