[WN] kan ik western en dressuur allebei doen op een pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isaenjelte

kan ik western en dressuur allebei doen op een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 17:57

Hoi,
Ik heb een pony die hartstikke goed is in dressuur en springen, In de Z. Ik vind het ook hartstikke leuk om dit met hem te doen maar kan ik daarbij ook western met hem rijden. Want elke keer in de bak aan de teugel netjes rechtop en al dat gefriemel... Ben ik ff helemaal zat, ik wil het tog wel blijven doen maar kan dat western en dressuur? Zelf heb ik pas 1 keer western gereden, hoe leer ik mijn pony dan western? binnenkort krijg ik western les op een anderen pony. Is het wel een goed idee als ik met een welsh cob pony van 1.48 western ga rijden?

Alvast bedankt. ;)

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:44

Hangt ervan af wat je wilt bereiken.
Als je maandelijks op wedstrijd gaat op een hoog niveau en je bent er alleen op uit om te winnen, dan raad ik het niet aan.
Rij je liever voor het plezier en niet perse elke wedstrijd wilt winnen dan gaat dit zeker :)
Een paard is slim genoeg om de 2 disciplines uit elkaar te houden, maar ja als je graag verder op hoog niveau wil verder rijden is het beter je alleen op die discipline te concentreren, vind ik natuurlijk :D

BritHittepit
BatmanBrit

Re: kan ik western en dressuur allebei doen op een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:50

ik wou dit ook combineren, maar dan met 2 paarden, maar ik vind het heel moeilijk om deze beide te combineren, eerst had ik moeilijk met pleasure het paard echt na te geven en nu heb ik moeite met dressuur mooi contact te houden als je dan allebei nog gaat doen wordt het toch wel moeilijk, in mijn geval dan toch :) maar natuurlijk voor ontspanning doe ik met mijn dressuurmerrie ook wel een een lesje aan de lange teugel en lekker voorwaartsneerwaarts maar dat is nog heel anders als echt western rijden!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:47

De kans is groot dat jouw probleem zichzelf zal oplossen na een aantal western lessen.
Ik heb al verschillende ruiters weten beginnen met western rijden en eens ze goed op weg zijn denken ze er niet meer aan om "engels" te rijden.

Western rijden is verslavend :)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:59

dressuur matig rijden is altijd pieken, net wat je zelf zegt, altijd op spanning.
western is ook doelgericht rijden, maar iets ontspannender, maar daarbij niet minder makkelijk.
Ook in de western is het aan het been rijden en vanuit het nagevelijk zijn, dus in die zin....

net wat er al gezegd is, dressuurruiters(vooral diegene die al wat op leeftijd zijn, zoals ik :j ) zoeken toch het iets wat onspannender op.
maar net als top dressuur is top western rijden buffelen!

gewoon lekker lessen en kijk maar of het wat is en hoe je paardje het oppakt!

gr
an

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:25

ik heb zelf een fjord die ik altijd dressuurmatig gereden heb, maar ben sinds kort (een jaar nu) western gaan rijden (reining) op een westernpaard, dit is wel het fijnste omdat je dan je dressuur gelijk afleerd en je kunt leren van het westernpaard. ik merk nu dat als ik op mijn fjord 'dressuur' rij ik eigenlijk onbewust ook western rijd haha ik rij meer op mijn zit en met andere hulpen ik merk dat mijn dressuur hierdoor eigenlijk ook veel effectiever en beter word. maar om het te onderscheiden vind ik heel lastig, ik rij 6 dagen per week western en 3 per week dressuur maar ik kom niet meer onder western uit want dit doe je gewoon automatisch.
ik zou als je western wilt leren rijden rijden op een westernpaard en op je eigenpaard deze 2 combineren dit is erg leuk!:)
groetjes

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:25

Super bedankt voor jullie reacties!!!!
Mijn pony en ik gaan het gewoon proberen. Hij pakt het al super goed op, ik krijg natuurlijk allemaal reacties zo van MAAR DAT IS HARTSTIKKE ZONDE, maar we blijven dressuur ook doen, hij is daarmee Z1 en dat verleert hij nooit, hij vindt de afwisseling zelfs leuk.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:28

Je weet wel dat er een verschil is tussen western en met lange teugel rijden?