[WN] Do's en Don'ts bij het verkopen van een westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Do's en Don'ts bij het verkopen van een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 13:07

Sinds een paar weken heb ik mijn Amerikaanse Appie te koop staan op verschillende sites.

nu krijg ik van een heleboel kanten steeds tips om de advertentie of de foto's aan te passen, en dit is echt super fijn, maar ik dacht dat het misschien een idee is om het samen te voegen in een topic en dan met voorbeelden van foto's of tekst die je het beste kan plaatsen om een zo volledig mogelijke advertentie te plaatsen.

dus brand los! :D

wat willen jullie graag wel en niet zien of lezen in een advertentie voor een westernpaard.

alvast dank namens mij :j

troi

Re: Do's en Don'ts bij het verkopen van een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:27

Zien: Goede foto's (zijkant-voorkant-schuin voor), dwz een gepoetst paard zonder zadel correct opgesteld. Daarnaast goede bewegingsfilmpjes alle gangen en overgangen zowel in vrijheid als onder het zadel. Qua tekst heb je denk ik in het oude topic veel staan.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:09

Goede duidelijke standfoto's (voorkant, zijkant... enz). En wat ik graag zie is een video (stap-draf-galop) en wanneer reining gereden een volledig reining pattern. En wanneer getest op aandoeningen (HYPP, PSSM......) of kleur graag ook de uitslagen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:11

als het paard in training is geweest: bij wie, hoelang?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:29

Wat ik er niet in zou zetten is de reden van verkoop. Geen mens die het gelooft volgens mij. Je kunt de reden natuurlijk wel geven als er naar gevraagd wordt.

Verder vind ik grammaticale,- en typfouten altijd erg storend. Zegt misschien niks over het paard, maar toch.

Soms worden mijn foto's wel eens gebruikt voor een advertentie en ik hoor vaak van de eigenaar dat hier iets door de kopers over is gezegd in positief opzicht. Als ik zelf een advertentie bekijk en ik zie dat mensen echt hun best hebben gedaan mooie foto's en eventueel een filmpje te plaatsen, vind ik dat zeker een pluspunt!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:36

Namen van de afstamming(en) goed.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:39

Romkabouter schreef:

En het verschil weten tussen afstammeling en afstamming!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:40

Rije schreef:
Romkabouter schreef:

En het verschil weten tussen afstammeling en afstamming!

_O-

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:41

Romkabouter heeft het goed hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het gaat zóóóó vaak fout helaas...

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:41

Was even érg herkenbaar (zie het nl ook regelmatig)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:56

Rije schreef:
Romkabouter heeft het goed hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het gaat zóóóó vaak fout helaas...

Thnx, ik ging al nog meer aan mijzelf twijfelen :D

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:56

De juiste benaming in de titel indien het een kruising betreft. Regelmatig advertenties gezien waar mensen een Quarter te koop aanbieden waarvan blijkt (of niet) dat het maar een halve is.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:29

Titel: Naam paard, Ras, discipline, leeftijd

Tekst:
- Ras
- Afstamming
- Leeftijd
- Stokmaat
- Aantal maanden/ jaren onder het zadel
- Trainer
- Richting van opleiding
- Behaalde wedstrijd resultaten
- Alle testen (met resultaten) die gedaan zijn op ziektes en kleuren
- Richtprijs

Foto's:
Professionele halter foto's van voor-, zij-, en achter aanzicht.

Film:
Alle drie de gangen zowel links als rechtsom + de belangrijkste elementen uit de discipline waarin hij goed zou zijn.

Wat ik absolute don'ts vind:
Zeggen dat het paard een allrounder is wanneer je daar geen bewezen resultaten van hebt.
Zeggen dat het een prospect is voor meer dan twee verschillende onderdelen.
Sowieso alle wollige tekst betreft het kunnen en hoe geweldig het paard is mag van mij uit de adv blijven.
Zeggen dat het paard niet voor beginners is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:40

@ht, waarom is het zeggen dat een paard niet voor beginners is een don't? Zo kun je een inschatting maken van het temperament/mate van africhting toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:54

Absolute afknapper is zeggen dat paard getalenteerd is, terwijl dat uit niets blijkt. Hoeveel reining prospects ik wel niet zie die het in de green as grass al niet redden bij de DRHA!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:06

Als er ook maar iets met 'imp' in de pedigree voorkomt, altijd een opmerking over Hypp plaatsen. Ook als de voorouders N/N zijn en dit paard dus ook.

Als ik een paard aangeboden zie met 'imp' in de pedigree en zonder Hypp-opmerking, dan ga ik er vanuit dat hij Hypp N/H is, anders zou er wel vermeld zijn dat hij N/N is. Dan skip ik dat paard gelijk. Ik moet wel heel erg geïnteresseerd zijn om uit te gaan zoeken hoe het precies zit met Hypp in de pedigree.

Toch zie ik ook wel dat mensen het niet vermelden uit onwetendheid/luiheid, en dan verbaasd zijn dat ze het paard maar niet verkocht krijgen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:12

troi schreef:
@ht, waarom is het zeggen dat een paard niet voor beginners is een don't? Zo kun je een inschatting maken van het temperament/mate van africhting toch?

Omdat ik denk dat je dit pas later wil vermelden en niet meteen in de advertentie. Je schept door dit te zeggen voor alle andere ruiters het idee dat het paard niet braaf is of te temperamentvol of gewoon ronduit een rotbok. Volgens mij kan je beter het niveau van het paard vermelden, africhtingsniveau dan wel wedstrijdniveau. Hierop kan een beginner dan zelf beslissen of het wel of niet wat voor hun is. Als je na het eerste contact het idee krijgt met absolute nono's te maken te hebben is het nog vroeg genoeg om te zeggen dat het paard wellicht wat te temperamentvol is.

Voor een westernpaard is het over het algemeen een slecht karaktereigenschap als het paard ongeschikt zou zijn voor beginners. Als de eerste zin in een advertentie is "alleen voor gevorderde ruiter" "of ongeschikt voor beginners" gaan bij mij alle alarmbellen al af. Als een mens niet gewoon op het paard kan zitten zonder dat het idioot doet hoef ik het niet. Dat een beginner het maximale er misschien niet uit weet te halen is meer een probleem voor de koper dan voor de verkoper.

Daarom zou ik het niet in de advertentie zetten, maar pas vermelden na het eerste contact.

@H86, indeed. Het bestempelen van paarden als prospects en getalenteerd is in 90% van de gevallen bullshit.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:38

troi schreef:

Om een paar redenen:
- Sommige mensen zullen denken dat je een erg moeilijk/ vervelend paard heb en zullen niet komen kijken. Ik zou zelf nooit bij een paard gaan kijken waar dit bij stond.
- Bij een beginnerspaard staat er wel bij ''beginnerspaard'', bij alle andere paarden hoef je er niet het omgekeerde bij te zetten ;). De meeste paarden zijn nl. niet geschikt voor echte beginners.
- Veel mensen denken dat ze een ontzettend moeilijk paard hebben die absoluut niet geschikt is voor iemand die minder goed kan rijden dan henzelf maar in de praktijk valt dit hard mee.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:48

@ 44Myrthe44: Amen

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:50

44Myrthe44 schreef:
troi schreef:

Om een paar redenen:
- Sommige mensen zullen denken dat je een erg moeilijk/ vervelend paard heb en zullen niet komen kijken. Ik zou zelf nooit bij een paard gaan kijken waar dit bij stond.
- Bij een beginnerspaard staat er wel bij ''beginnerspaard'', bij alle andere paarden hoef je er niet het omgekeerde bij te zetten ;). De meeste paarden zijn nl. niet geschikt voor echte beginners.
- Veel mensen denken dat ze een ontzettend moeilijk paard hebben die absoluut niet geschikt is voor iemand die minder goed kan rijden dan henzelf maar in de praktijk valt dit hard mee.

Ik zou er toch anders ook niet inzetten dat het een beginnerspaard is. Dat betekent dus dat het een verschrikkelijke sul is. Beetje goed paard moet wel wát muziek inzitten.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:55

Meestal als je in de advertentie zet dat het een beginnerspaard is dan betekent dat inderdaad dat het een sul is met weinig potentie voor hogere wedstrijdsport. Maar dat is vaak ook precies de reden waarom je hem verkoopt en voor veel beginners een reden om te kopen.

Je zet niet in je advertentie beginnerspaard als het niet je intentie is om het aan een beginner te verkopen.

Ik zie er dus weinig kwaad in om dat in je adv te vermelden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:00

Ik vind beginnerspaard nogal een relatief begrip. Belangrijker vind ik dat een koper eerlijk is naar zichzelf en het paard over zijn kunnen en hoe ze bij elkaar passen. Voor hetzelfde geld heb je echt een klik met het paard terwijl je een ' beginner' bent (want een beginner van 0 af koopt geen paard neem ik dan maar even aan).

Ik vind het juist wel een do om te zeggen waarom je het paard verkoopt. Stukje eerlijkheid. Als ik alleen maar goeie dingen in een advertentie lees denk ik gelijk: ' Waarom verkoop je hem dan? '
Tja of iemand het gelooft.. Je kan ook wel zeggen ' kerngezond en geen stalgebreken', op dat gebied moet je elkaar gewoon een beetje vertrouwen. Als je komt kijken kan je sowieso daarover doorvragen als koper, mocht je het toch niet vertrouwen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:06

@HT: Heb je gelijk in, maar aan de andere kant denk ik dat niemand een sul van een paard wil, ook al is het een beginner. Dan zou ik er eerder voor kiezen te zeggen dat ie welgemanierd, netjes opgevoed en rustig is. Dat klinkt imo beter.

Overigens heeft 44Myrhte44 wel gelijk over de grenzeloze zelfoverschatting van ruiters en hun paarden :+ In de praktijk blijkt zo'n moeilijk paard vaak reuze mee te vallen, gewoon even wennen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:08

Nee je hebt gelijk, ik zou uberhaupt het woord beginnerspaard niet zo snel gebruiken.
Als iemand een ' beginnerspaard' zoekt kan ie natuurlijk gewoon vragen ' zou hij geschikt zijn voor een beginner?' En dan zeg jij ja of nee :+

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:54

niveau van een paard is ook totaal subjectief.
JIJ vind het het beste paard van stal, maar is dat het ook, objectief gezien? je moet objectief blijven. subjectief is niet te bewijzen en een ander kan het er wel helemaal niet mee eens zijn.