In bijna alle opgestelde rijbaanregels van maneges of rijhallen staan deze 2 regels direct onder elkaar: De combinatie die op de linkerhand rijdt heeft bij het elkaar passeren op de hoefslag voorrang
De combinatie die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang
Maar hebben deze 2 regels wel iets met elkaar te maken?
Vorige week werd ik op mijn vingers getikt door een tegemoetkomende ruiter. Die zei dat ik goed fout zat omdat ik haar geen voorrang verleende.
Ik zat in walk op de linkerhand en zij in jog (dus sneller) op de rechterhand. Dus zij had voorrang. Het duizelde me even en ik denk dat zoeken we op.
En ja hoor , kijk maar het staat er letterlijk.
Maar klopt het ook?
Of is het gewoon een beetje heel erg dom opgeschreven en is het daarom vaak zo een chaos tijdens het rijden in een drukke rijhal? Wie het weet mag het mij uitleggen.

bedenken door linksom 1-2 meter van de hoefslag af rijden dat ben je een flinke stoorzender in het geheel, want dan kom je veel ruiters tegen die de 1e regel toepassen, namelijk dat ruiters op de Linkerhand voorrang hebben en zij die zij rechts moeten passeren. Waar moeten zij dan heen? Nog meer naar binnen waar al iemand linksom op een kleine cirkel zit of naar de hoefslag vluchten waar wellicht al snel achter jouw een volgende ruiter (s) aankomt die de regels wel snapt.
Want blijkbaar aan jullie reactie's en aan het gedrag in de bak is het nu zo opgesteld dat een ieder daar een eigen uitleg aan geeft en maneges of groepjes ruiters daar ook nog eens eigen slimme ideen en afspraken over gaan maken. Leuk als je thuis bent, maar heel vervelend als je ergens anders bent en je denkt dat je daar je eigen club afspraken ook na kunt leven.
)