[WN] [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blyss

[b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:04

Hoe zit het nu met de rijbaan regels tijdens trainen of wedstrijden. :? In bijna alle opgestelde rijbaanregels van maneges of rijhallen staan deze 2 regels direct onder elkaar:

 De combinatie die op de linkerhand rijdt heeft bij het elkaar passeren op de hoefslag voorrang
 De combinatie die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang

Maar hebben deze 2 regels wel iets met elkaar te maken? :?

Vorige week werd ik op mijn vingers getikt door een tegemoetkomende ruiter. Die zei dat ik goed fout zat omdat ik haar geen voorrang verleende. }:) Ik zat in walk op de linkerhand en zij in jog (dus sneller) op de rechterhand. Dus zij had voorrang.
Het duizelde me even en ik denk dat zoeken we op. :? En ja hoor , kijk maar het staat er letterlijk. -:)

Maar klopt het ook? :o? Of is het gewoon een beetje heel erg dom opgeschreven en is het daarom vaak zo een chaos tijdens het rijden in een drukke rijhal?

Wie het weet mag het mij uitleggen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:33

Ja het klopt, als jij gaat stappen en er rijden andere ruiters in draf moet jij de hoefslag vrijlaten.

_helga_

Re: [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:40

het klopt idd.
Als jij langzamer gaat moet je de hoefslag vrijmaken.
vind dit altijd erg vervelend! heb al vaak een bijna botsing gemaakt.
veel mensen kennen de eerste regel niet eens

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:42

Ik dacht ook dat een langzamere gang op de linkerhand toch nog voorrang heeft op een hogere gang rechts om. Wat de hoefslag betreft.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:10

deze regels zijn er niet in reiningstallen/wedstrijden.

daar heb je 1 circel die rechtsom gaat en 1 circel die linksom gaat
zo heb je in het midden geen last van elkaar
spinoefeningen ofzo doe je dan in het midden van een circel
wil je iets anders doen prima maar dan hinder je de circels niet

wil je gaan fencen/stoppen dan doe je dat in overleg.
op show is er soms een 'stoplicht' als die rood is gaat iedereen stoppen, bij groen circelen
thuis doen wij dit gewoon in overleg en meestal dan dus ook samen zodat je elkaar niet hinderd.
of je moet goed kijken waar iedereen op de circel zit en er snel tussendoor gaan :p

kortom, denk dat het aan de dicipline ligt.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:53

ik weet het niet hoor.

Dus als ik in jog linksom op de hoefslag zit en er komt een ruiter rechtsom in lope aan, dan moet ik uitwijken want ik ga langzamer???? Dat doet toch niemand in de inrijdbak op een western wedstijd?

kijk als de 1e rijbaan regel nu b.v. zo zou luiden :
De combinatie die op de linkerhand rijdt heeft bij het elkaar passeren op de hoefslag voorrang als deze een snellere gang heeft als de ruiter op de rechterhand.

Kijk; nu snap ik het
Maar zo luidt de regel niet.

Ik denk nog steeds dat het dom is opgeschreven en verkeerd wordt begrepen. Het zorgt in elk geval voor grote verwaring en dat kan toch niet de bedoeling zijn van regels.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 00:21

Probeer je dit eens voor te stellen: :=

Er rijden 20 ruiters in een bak van ca. 20x40 m.
10 op de linkerhand en 10 op de rechterhand.
Elke keer als 2 paarden elkaar passeren moet diegene die op de linkerhand rijdt inschatten of op het moment van de passage hij in een snellere of langzamere gang rijdt als zijn tegenligger. Gaat hij sneller als zijn tegenligger moet hij die rechts passeren , gaat hij echter langzamer dan moet hij als de sodemieter maken dat hij in zijn langzame gang nog op tijd naar links springt om uit te wijken en een botsing te voorkomen want hij heeft nu ineens geen voorrang meer op de linkerhand.

Zie je het ook voor je? :)

Ik heb het natuurlijk niet over langere stapmomenten of uitstapen, dan ga je lekker naar het rustige midden toe.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 06:34

Ik vraag me een beetje af wat het doel van dit topic is. Wil je weten hoe de regels zijn op WESTERN wedstrijden? en zo ja van welk onderdeel dan specifiek? Of wil je weten wat in algemeenheid bakregels zijn?

The thing is Blyss. Het verschilt per wedstrijd, per bak, per ruiters. Maar het begint allemaan met niet naar je paard kijken maar voor je kijken. Daarbij rijden veel westernruiters niet enkel op de hoefslag. Dus een situatie met 10 man rechtsom op de hoefslag en 10 man linksom is al een rariteit. Wanneer het dan toch gebeurd zijn de westernruiters vaak zo solidair om allen dezelfde kant op te gaan rijden en is vaak slechts een enkeling tegendraads.

Bij reining is het probleem er sowieso al niet, want zoals QuarterH aangeeft werken ze daar al helemaal niet met een hoefslag, maar met twee cirkels waarbij de een linksom gaat en de ander rechtsom.

Ik denk dat het je vooral gaat helpen het idee van de hoefslag los te laten en als je linksom rijdt gewoon überhaupt niet op de hoefslag te gaan rijden.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 08:21

laten we de reining even buiten beschouwing laten, die lossen het mooi op. :9

Het gros van de Western ruiters rijdt gewoon op plaatsen waar ook andere ruiters rijden. Het gaat dus om algemene "verkeer" regels tijdens paardrijden die gemaakt zijn om duidelijkheid te geven voor iedereen , overal , jong en oud, en niet om vragen op te roepen. :D

Als je linksom gaat rijden op een kleine cirkel prima, prima geen probleem.

Maar als het druk in de bak is, en daar gaan we nu even van uit en je gaat om problemen te omzeilen een oplossing :)* bedenken door linksom 1-2 meter van de hoefslag af rijden dat ben je een flinke stoorzender in het geheel, want dan kom je veel ruiters tegen die de 1e regel toepassen, namelijk dat ruiters op de Linkerhand voorrang hebben en zij die zij rechts moeten passeren. Waar moeten zij dan heen? Nog meer naar binnen waar al iemand linksom op een kleine cirkel zit of naar de hoefslag vluchten waar wellicht al snel achter jouw een volgende ruiter (s) aankomt die de regels wel snapt.

Vergelijkbaar met een te lieve ruiter die zijn voorrang niet (durft) te nemen en zegt of aangeeft: nee hoor ik hoef niet voor, ga jij maar voor, ik wil je niet hinderen of tot last zijn. Helaas, hoe lief ook bedoeld dat werkt dus niet.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:24

Vroeger reed ik op een grote stal waar western-, dressuur en springruiters dwars door elkaar reden.
Wij hadden toen ook deze regels in de bak.
Als ik mij goed herinner ( t is nu alweer een tijd geleden), zat het zo.

 De combinatie die op de linkerhand rijdt heeft bij het elkaar passeren op de hoefslag voorrang.
Deze regel geldt als je beide in dezelfde gang zit, dus bijvoorbeeld beide ben je aan het galoperen, draven, enzovoorts. Lope geldt als galop en jog als draf.
Dus je bent beide aan het joggen dan moet diegene op de rechterhand je voorrang geven.

 De combinatie die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang.
Deze regel geldt als er één combinatie in draf/jog is en de andere combinatie in galop/lope is.
Dus als ik in jog/draf was op de linkerhand en een ander was in lope/galop in de rechterhand, dan had diegene op de rechterhand voorrang omdat die in een snellere gang was.
De achterliggende gedachten is dat je in een snellere gang moeilijker kan uitwijken.

Op drukke dagen/tijden was er altijd wel één die het voortouw nam en dan spraken we af om allemaal op dezelfde hand te gaan rijden. En na een tijdje werd dat gewisseld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:07

gewoon thuis op een gemengde stal?

Als het echt druk is wordt er meestal verzocht op 1 hand te rijden en wordt er af en toe ene voorstel gedaan om van hand te veranderen. dat is vrij vervelend....
Ook rijden western ruiters niet of weinig op de hoefslag. Veel engelse ruiters kunnen daar slecht mee omgaan als je dwars door de bak drafje en galopje pakt. Jammer, amar zoals gezegd goed om je heen blijven kijken.

Mocht iedereen door elkaar rijden en zijn er bakregels, is het idd linksom gaat voor, draf gaat weer voor stap en zijgangen gaan voor alles.

Helaas als je kleine cirkels aan het rijden bent in het midden van de bak, gaan engelse ruiters er dwars doorheen. Net als je grote cirkels.

Ik heb al op meerdere engelse stallen vervelende situaties gehad. Ik kijk goed om me heen en er komen 2 mensen tegemoet. galoppeer daar rustig tussendoor, maar zij zchrikken zich lam. Zij zitten gespannen en vinden het gevaarlijk of vervelend, tja....Ik kijk altijd wel goed.

Maak stopje, ook niet goed, schrikken hun paarden van. Probeer zoveel mogelijk ruimte te zoeken en zijn kleine stopjes.

Vaak gehoord; We weten nooit wat je gaat doen. Maar dat is zo een onzin. Je moet gewoon je eigen ding doen en goed om je heen kijken.
Als mensen een beetje leuk rijden en relaxed zijn is er niks aan de hand, maar op veel stallen rijden mensen vreselijk gespannen en rijden alleen maar uren over de hoefslag met af en toe een diagonale van hand veranderen en een grote volte.

Je moet eenbeetje mazzel hebben met de mensen waar je staat. Ik heb vaak in de buitenbak gereden in de regen als iedereen in de binnenbak gaat of gewoon rustig aan wat rond gereden als het echt te druk is en ik weet dat mensen gaan piepen. Omdat ze het eng vinden gaan ze op je letten en dat is slecht.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:25

Gewoon om iedereen heen rijden werkt prima, als je niet naar je paard kijkt kun je al lang van te voren inschatten waar anderen rijden en een botsing voorkomen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:19

hier bij de rijvereniging kennen we eigenlijk alleen de eerste regel
linksom heeft voorrang en dan maakt het niet uit in welke gang je zit
wel is het zo dat als je gaat uitstappen of rust neemt, je dan ruimte maakt voor de ruiters die doortrainen

maar eerlijk gezegd kijken de meeste ruiters meestal naar hun paard en moet je nog opppassen om niet aangereden te worden

wij zijn meestal met 3 a 4 ruiters in de bak en dan is hij eigenlijk al "vol" _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:24

Of het een officiële regel is weet ik niet, maar op de 2 maneges waar ik heb gereden was het ook verplicht om vanaf een x aantal personen op dezelfde hand te rijden. Weet niet of dat op wedstrijden ook zo is?

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:58

Bedankt voor jullie reactie's . Opvallend is dat alhoewel er dus regels zijn, iedereen daar anders mee om lijkt gaan,..... en de meningen nogal sterk verdeeld zijn op mijn topic vraag wat er nu wordt bedoeld in die 2 regels die toch overal bekend zijn en voor iedereen gelden; voor western, engels en zelf aangespannen combinatie in maneges en rijhallen. Want ja, waar ik rijd kom ik ook wagens tegen met 1 of 2 paarden ervoor. Daar wil je toch echt niet opbotsen hoor,....

Wordt het niet eens tijd dat iedereen zo af en toe een theorie lesje krijgt over de "verkeerregels" in de bak. 2 x per jaar of zo. Tijdens de jaarvergadering even opfris beurtje van 10 minuutjes.

Maar ja, dan moeten we ze natuurlijk allemaal wel eerst snappen. 8)7 Want blijkbaar aan jullie reactie's en aan het gedrag in de bak is het nu zo opgesteld dat een ieder daar een eigen uitleg aan geeft en maneges of groepjes ruiters daar ook nog eens eigen slimme ideen en afspraken over gaan maken. Leuk als je thuis bent, maar heel vervelend als je ergens anders bent en je denkt dat je daar je eigen club afspraken ook na kunt leven.

In elk geval snap ik nu dat ik nog beter op moet letten, en geen enkel vertrouwen erin kan hebben dat mijn mede bak gebruiker de regels net zo toepast als ik. :wave:

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:06

snelheid gaat voor richting.....en stappen doe je altijd op de binnen hoefslag en aankondigen als je bak in of uit gaat door duidelijk te roepen: ingang vrij!
de basis dat is mij geleerd zo moeilijk is dat niet geloof ik.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:09

maar wie zegt dat jouw basis goed is :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:44

dat geschreeuw als je de bak in of uit gaat vind ik altijd zo'n onzin! dat zie je toch? zowel als je rijd maar ook als je erin/eruit wilt zie je toch wanneer het kan, maakt even oogcontact als iemand eraan komt en is zo geregeld. moeilijk gedoe soms.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:09

quarterh je snapt het niet
dat zien ze niet want ze kijken alleen naar hun paard (of de grond ;) )

maar toen ik ooit dressuur reed en op wedstrijd was, waar een concours van 800 tot 1000 paarden echt niet zo appart was
en er ook in losrijringen losgereden moest worden, was het toch wel makkelijk als iedereen zich een beetje aan de regels hield en mensen even melden als ze de bak in en uitkomen

wat dat betreft hebben we het als western ruiters hier in den lande reuze makkelijk met het aantal deelnemers wat vergelijkbaar is met een dressuur onderling wedstrijdje van de plaatselijke rijvereniging

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:01

Ik schreeuwde vroeger ook deur vrij, was verplicht op onze manege. Maar doe dat vrijwel nooit meer. Ik kijk echt wel wanneer ik de bak in kan en dan wordt je idd soms boos aangekeken, amar er zijn veel teveel mensen die een eigen paard hebben en niet kunnen vrijrijden. En sowieso door de spanning wordt het vaak ook niet beter. Paarden krijgen de schuld, want die doen dit of dat, maar beestjes doen niks. Door de entaliteit van western ruiters krijg je ene verschil, maar engelse ruiters kunnen met zelfde mentaliteit rijden en dan is het een stuk relaxter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:12

Ik heb altijd geleerd dat linksom voor gaat, dus ook in draf heb je linksom voorrang op iemand die galoppeert rechtsom. Alleen als je stapt hebben alle anderen voorrang en ga je op de binnenhoefslag rijden. Zijgangen hebben voorrang, iemand die een hindernis neemt ook.

Je kunt het om elkaar heen rijden en ontwijken van anderen ook als uitdaging zien...
Het is toch niet de bedoeling naar je paard te kijken maar juist waar je rijd. Ik heb nooit op de rem hoeven gaan voor iemand, ik kon het altijd wel zo draaien dat ik er omheen kon, hetzij door gewoon passeren, door een pas te wijken, door afwenden of van gang veranderen.
Als je je paard gewoon goed onder controle hebt lijkt me dat toch geen probleem.

Maar op onze rijvereniging reden we ook met meer dan 20 man in een rijbak van 15x30 en dan waren sommigen ook nog aan het springen zonder elkaar ooit in de weg te rijden.

Overigens loopt er al een soortgelijk topic elders.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:45

zoals de regels in het starttopic zijn geschreven zo hoor je ze inderdaad toe te passen, maakt niet uit in welke discipline, western, dressuur, springen enz enz

maar inderdaad goed om je heen kijken en blijven communiceren met je medebakgebruikers want er zijn zoveel die snappen de regel niet of maken er een eigen toegepaste regel van en dat is erg vervelend evenals mensen voorrang hebben en zeggen neem jij maar voorrang....

ik heb ook dressuur gereden en ik moet zeggen daar heb ik eigenlijk nog nooit een botsing/bijna botsing gehad, de regel werd altijd super toegepast (soms kon je zien dat er een beginnende wedstrijdruiter was, maar daar prate je even mee en dan was het goed)

sinds ik western rijd heb ik al bijna de ene botsing met de ander gehad, laatst ook weer en ik wist dat ik goed zat en zij zei van niet, toen ik thuis kwam gelijk regels op gezocht en ja ik zat goed

al met al een goede regel maar inderdaad blijf om je heen kijken en communiceren, want niet alleen deze regel maar ook die andere 1000 regels (waar de helft wel uit kan...) niet iedereen weet ze goed toe te passen

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:50

Romkabouter schreef:
Gewoon om iedereen heen rijden werkt prima, als je niet naar je paard kijkt kun je al lang van te voren inschatten waar anderen rijden en een botsing voorkomen.

Dit werkt voor mij tot nu toe echt het beste, geef ook altijd aan iedereen aan van hey, ik rij wel om jullie heen, ik heb een stuur ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:56

ik rij op een gemengde stalling en bij ons heeft de linkerhand voorrang, diegene op de voltes en de zijgangen. Als we met vrije teugel stappen verlaten we ook de hoefslag, maar niet als we maar korte stukjes stappen zuiver om ons paard actiever door de overgangen te krijgen.
de regel van snelste gang heeft voorrang passen we ook niet toe, gezien bij ons de snelste gang meestal figuren rijdt en dus eender waar op of van de hoefslag gaat. En verder gewoon goed uitkijken en communiceren...

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:41

leuk he, dat iedereen die 2 regels anders begrijpt en toepast, ..... en sommige het dan ook nog niet eens in de gaten hebben dat ze dat doen,.... _-:(