Wat voeren jullie je quarters?
Ik heb al wat topics doorgenomen maar vind niet echt het antwoord. Wat te voeren aan een snel drukke quarter?
Ik ben me de laatste tijd erg aan het verdiepen in voer. Er zijn zo veel soorten en maten!
Voor een paard ben ik op zoek naar een goede voer samenstelling. Van zijn vorige eigenaresse heb ik ook gehoord dat hij zo weinig mogelijk suikers en zetmeel binnen moet krijgen. Het is een quarter ruin. Hij wordt 4x in de week gereden, niet zeer intensief. Omdat hij snel kijkerig kan zijn en druk wordt, ben ik op zoek naar een dieet waarbij de energie langzaam vrij komt. Daarom ben ik uitgekomen op het volgende:
- zo veel mogelijk energie uit ruwvoer laten opnemen, daarmee kan de hoeveelheid krachtvoer naar beneden(hooi/gras).
- olie (omega 3,6,9) (in de vorm van lijnzaadolie/Omega369mix/maiskiemolie of andere supplementen): vet verteert langzamer en geeft dus langzamer de energie af --> goede conditie + minder heet paard.
- Subli Zonder als onderhoudsvoer (evt alleen na het werken)
- evt aangevuld met vitamine/mineralen supplementen.
Wat vinden jullie van deze samenstelling? Ik wil niet dat mijn quarter te dun wordt, maar ik wil wel zo min mogelijk krachtvoer geven waar hij druk van kan worden.
Wat geven jullie je quarter/paint of ander westernpaard voor voer?
. En dan zij TS dat het voorjaarsgras ook wat drukte bij de paarden veroorzaakt en daarom ging ik "naadloos" over op het jonge gras
weet ik. Wel geen melasse en weinig snelle suikers, waardoor hij het hier blijkbaar beter op doet dan bv dodson & horrell leisure mix, havens natural balance of subli zonder.
Ik stel zelf mijn mengeling samen, en die gaat nog het best mee met die van Elcid. Gerst geven we geplet, maar haver ongeplet. De oudjes krijgen er in de winter nog een schep gevlokte mais doorheen. Ik voerde vroeger altijd zo, nooit problemen gehad, dan ben ik een paar jaar overgestapt op van die commerciele mengelingen. Heb er -tig geprobeerd, zowel brok als muesli. Het ene wilden ze niet eten, van het andere werden ze heet, of mager, of juist veel te dik, of ze verhaarden slecht, en noem maar op.