[WN] Western met draver? del of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isaenjelte

Western met draver? del of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 19:00

Hoi!
Mijn moeder heeft een draver en kan het met haar toch niet helemaal vinden met de engelse rijstijl op Chloe, de draver.
Ze rijdt met haar recreatie en de pony gaat ook vaak in de telgang. Het lijkt ons leuk om toch een keer western met haar te gaan rijden. De pony is al twaalf en kent alleen nog maar de engelse rijstijl. Ze is wel super braaf maar misschien zal het wel wat tijd kostte om haar western in te rijden? Of kan je helemaal geen western met een draver? Chloe loopt het liefst met een lange losse teugel en met een ontspannen lange hals. /3

Vriendelijke Groet :o

Najoveh

Re: Western met draver? del of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:14

Western is meer dan gewoon met een losse teugel en een hoed op rondsjokken. Je kan met elk paard western, maar je moet van een draver niet hetzelfde verwachten als van een quarter ;)

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:21

"een lange losse teugel en met een ontspannen lange hals" klinkt meer als reacreatief westen.
Als je echt op wedstrijd wilt gaan met je paard dan is de hals niet altijd zo "ontspannen", bij de meeste diciplines moeten ze verzameld lopen, bij de western lopen ze dan wel met een losse teugel.
Maar opzich om echt op je vraag te antwoorden, met elk paard of pony kan je western rijden.
Natuurlijk zal het wel wat training vragen voor de jog en lope maar dat komt wel goed ;)
verwacht niet dat een draver hetzelfde gaat kunnen dan een quarter.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:37

Mijn draver was 18 toen ik overstapte op western. Kan heel goed hoor. ;) Ik heb nooit wedstrijden met hem gereden, dat dan weer niet, maar gewoon lekker lesjes gehad. En mijn bijrijdster lest nu nog steeds met hem (hij is 26 jaar ondertussen). Hij pakte het western beter op dan het Engelse rijden.
Mijn draver heeft trouwens 5 gangen: telgang en tolten. Alleen dat hebben we nog steeds niet onder controle. De volgende stap is om er een IJslanderexpert bij te halen. Misschien dat die ons verder kan helpen, zodat we het onder controle kunnen houden. Lijkt namelijk alsof hij het zelf af en toe niet onder controle heeft. Dan valt hij in tolt, dan weer in telgang. Je moet hem echt goed rijden, wil hij netjes wegdraven en gaan joggen.

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:22

Nee we willen echt recreatief western met haar rijden!
:j

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:20

Als jullie willen overstappen naar de western wereld moeten jullie onderscheid maken tussen twee takken, ten eerste jullie omscholing en ten tweede de omscholing van jullie paard.
Mijn dochter is enkele jaren geleden ook overgestapt van engels naar western en uit deze ervaring zou ik jullie enkele adviezen willen geven.
Ga eens naar enkele wedstrijden kijken en bezoek enkele western stallen zo krijgen jullie een beeld van wat western allemaal is.
Voor jullie jullie paard laten omscholen zou ik adviseren om eerst jullie zelf om te scholen bij een goede trainer en op een western getraind paard zodat jullie een basis hebben.
Later kunnen jullie dan helpen bij het omscholen van jullie paard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:30

Bokker Delaja heeft ook haar draver omgeschoold, je kan even haar profiel bekijken :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:38

Bij ons op stal gaat iemand een tuiger omscholen.
Vooral recreatief, maar ook dit paard vind de ontspanning van het westernrijden erg fijn, en pakt het snel op

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 01:15

Ik vind Western heel tof, maar ik vraag mij of je wel de juiste motieven hebt om over te willen stappen?
Citaat:
Mijn moeder heeft een draver en kan het met haar toch niet helemaal vinden met de engelse rijstijl op Chloe, de draver.

Waar loopt zij tegenaan? :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:30

Wij hebben ook destijds onze draver omgeschoold. Is op zich best hard werken, maar om een draver dressuur te laten lopen is ook niet makkelijk. Paardrijden is niet makkelijk.
Ik zou me eerst goed verdiepen in western. Wat houdt het in, wat is er allemaal etc etc. Het is niet de teugels los en gaan zitten hobbelen. OOk bij western vinden we het erg belangrijk dat een paard zijn lijf goed gebruikt. Je kan anders nooit dingen gaan vragen die een stapje moeilijker zijn. En zelfs als je alleen voor de lol rijdt is het toch belangrijk dat het lijf oke is, want je zit er wel op.

Ga met je moeder eens ergens kijken, wedstrijd, lessen en dan pas oordelen of western iets voor jullie is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:43

isaenjelte schreef:
Hoi!
Ze rijdt met haar recreatie en de pony gaat ook vaak in de telgang. Het lijkt ons leuk om toch een keer western met haar te gaan rijden. De pony is al twaalf en kent alleen nog maar de engelse rijstijl. Ze is wel super braaf maar misschien zal het wel wat tijd kostte om haar western in te rijden? Of kan je helemaal geen western met een draver? Chloe loopt het liefst met een lange losse teugel en met een ontspannen lange hals. /3

Vriendelijke Groet :o

Als de telgang erop zit kan een goede trainer daar wel de tölt 'op zetten' ik wed dat je moeder dát pas een fantastische gang vind, niets zit zo lekker als de tölt. Overigens is er niet zoveel verschil tussen western en engels als je het met een lange hals en lange teugel doet hoor. Ik zou dus eerder op zoek gaan naar een gangenpaardentrainer, die kan je ook leren hoe je de draf, tölt en telgang uitelkaar kunt houden en zuiver rijden. Ik weet niet waar je woont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 06:41

Diaz schreef:
Bij ons op stal gaat iemand een tuiger omscholen.
Vooral recreatief, maar ook dit paard vind de ontspanning van het westernrijden erg fijn, en pakt het snel op

Als je Western ziet als 'ontspannen' denk je in mijn ogen dat het lekker sjokken aan een lang teugeltje is en mis je elementen van verzameling - om maar iets te noemen. Dat is in mijn ogen niet western rijden maar recreatie sjokken.

Ts, neem eens een lesje en kijk of je het leuk vindt!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 06:53

western rijden is meer dan er een westernzadel op gooien en met een lang teugeltje rond rijden. Maar er zijn meerdere dravers die het heel leuk doen in de western. Verder is het heel goed mogelijk om een draver te leren om alleen op comando in telgang te gaan. Zodra ze in telgang gaan,op een heel klein circeltje zetten en hoofd liften..is de draf weer normaal..teugel ontspannen en rechtdoor gaan....even heel kort en simpel gezegt..uiteraard kan een insturcteur je beter daar mee helpen, aangezien ik vanachter de pc niet precies kan zien wat hij doet..