[WN] zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Landsknecht

zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 16:12

Besten.

Ik les sinds een paar maanden in eersel in het brabantse. Ik rij daar op triangles Dun wat een geweldig paard is. Nu woont mijn vriendin daar in de buurt dus opzich best handig. Ik zelf woon in Capelle aan den ijssel en het is dus niet mogelijk om regelmatig te rijden. Dus ik zoek eigenlijk ook iets in mijn eigen omgeving.

Echter nu zit er een klein probleempje. ik ben slechts 2.10m klein en 130 kg zwaar. Dus weet er iemand ergens een mogelijkheid in de omgeving rotterdam waar ik zou kunnen western lessen.

Ik snap best dan de kleinere paarden neit voor mij geschikt zijn. Zelfs bij triangles zijn de verhoudingen een beetje zoek als je de foto's bekijkt :p Maar ook bij hem zijn we begonnen of hij het prettig vond om mij te dragen. De eerste keer was voor hem een beetje schrikken maar tegenwoordig kijkt hij niet meer op of om.
Maar goed weet iemand dus een plekje waar ik zou kunnen lessen.

groet andre

Daks

Re: zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:14

ojee bukt alvast

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:15

Tjeetje wat n lengte!

Ik kan je niet helpen hopenlijk vind je snelwat!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:17

Trekpaarden :)) Waar je die omgeving Rotterdam vindt zou ik helaas niet weten...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:21

Lastig! Mijn ervaring is dat de meeste maneges (ook onze westernmanege) een gewichtslimiet hanteren van minder dan je gewicht....
Misschien eens particulier proberen...? Ik denk maar even hardop.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:24

Ik denk zelf ook particulier en dan meer in de richting van trekpaarden of Shires.
Ben helaas niet bekend in die regio dus aan adressen kan ik je niet helpen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:26

Hmm,
Moeilijke situatie.

Bij Zuidland hebben ze een fokkerij. ' Nieuw Leven'.

Vnauit betrouwbare bron weet ik dat die paarden ook ''gewoon'' lekker gereden worden.

Wellicht een idee om hier een mailtje heen te sturen?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:33

Ik ben "bang" dat je het inderdaad particulier moet gaan zoeken. Iemand met een flinke Tinker of een ander stevig gebouwd paard die western is gereden en wellicht voor een x-aantal keer in de week een leuke bijrijder zoekt. Veel maneges hanteren een maximum gewicht.

Ik hoop dat je wat vind! Laat je het ons dan nog even weten? :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:43

jeetje, mijn broertje is 2m en voor hem is het al moeilijk een paard naar verhouding te vinden, jij bent nog wat cm groter

hopelijk reageert er hier iemand die je kan helpen

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:43

de conclusies die jullie trekkend at ik het zeer waarschijnlijk particulier moet zoeken had ik ook al door. vandara hier mijn berichtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:45

Je zou als je particulier wilt zoeken op de bokt markt een advertentie kunnen zetten dat je een bijrijdpaard zoekt. (helemaal rechts boven in je scherm staat een link). De meeste mensen die op zoek zijn kijken toch daar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-04-12 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:47

Jij bent zeer geschikt om te gaan mennen, is beter voor de rug van het paard.
Iets anders kan ik je niet adviseren.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:54

Jemig, ik zou het echt heel vervelend voor je vinden maar eigenlijk vind ik(en ik denk velen met mij) dat 130 kilo gewoon veel te zwaar is om op een paard te gaan zitten. Dat betekent niet dat je dik bent of dat je er iets aan kunt doen (dat weet ik namelijk niet) maar het is nogal een belasting voor een paard!!! En al helemaal voor die (over het algemeen) kleine westernpaardjes!! Ik hoop dat je iets vind, maar misschien kun je proberen om, als het even kan, wat gewicht te verliezen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:01

Maeve schreef:
Jemig, ik zou het echt heel vervelend voor je vinden maar eigenlijk vind ik(en ik denk velen met mij) dat 130 kilo gewoon veel te zwaar is om op een paard te gaan zitten. Dat betekent niet dat je dik bent of dat je er iets aan kunt doen (dat weet ik namelijk niet) maar het is nogal een belasting voor een paard!!! En al helemaal voor die (over het algemeen) kleine westernpaardjes!! Ik hoop dat je iets vind, maar misschien kun je proberen om, als het even kan, wat gewicht te verliezen?

130 kg is niet per definitie te zwaar voor elk paard ;) Een paard in vierkantsmodel, dus met een relatief korte rug (denk bijvoorbeeld aan AV/PRE paarden(vierkantsmodel) en KWPN (rechthoekmodel) kan veel meer dragen dan het paard met dezelfde stokmaat en beenformaat. Ook de omvang van de pijp bepaald hoeveel een paard kan dragen. Daarnaast natuurlijk de stokmaat, maar dat is zeker niet zaligmakend. Dus om nu te zeggen dat er géén paarden bestaan die deze jongen kunnen dragen, dat is veel te kort door de bocht.

Wat alleen wel een probleem is, is dat je een westernpaard zoekt andre. Veel gebruiken de wat kleinere compactere rassen (overigens vaak wel een vierkantsmodel, maar relatief gesproken fijntjes in het beenwerk). Sowieso is dat met jouw lengte lastig. Ik denk dat je het geluk moet hebben met een westernmagege (en die zijn al schaars) die ook met grotere rassen (denk bijvoorbeeld Groninger paard, trekpaardkruisingen). Dat gezamelijk is nogal een lucky combo als je het kan vinden. Is er echt de specifieke voorkeur voor western? Of zou je ook wel Engels willen rijden? Dan zou je namelijk wel een kans hebben bij de lokale manege's. veel manege's hebben wel een paard staan met een grote stokmaat en fors beenwerk.

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:19

Het hoeft van mij geen westernpaard te zijn maar wel bij voorkeur western gereden. En ik heb al wel een paard gevonden(triangles dun 2011 NK Pleasure) maar die staat niet om de hoek. Dus ik weet dat het kan.

Maar de reden dat ik western wil rijden is dat ik aan 15 de eeuws re-enactment doe. en de western stijl van rijden ligt dichter bij het middeleeuwse dus vandaar.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:32

Leuk dat je rijd! Krijg je les van Theo Rietjes?

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:05

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 01:10

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 02:11

Ik moet zeggen dat ik zo lang en zwaar te veel vind voor een paardje. Misschien trekpaard maar anders..
Ik vond mijn 80 kilo al te zwaar voor een doorsnee paardje!
Success hoor.

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 02:58

** niet snappende dat je zelf wil rijden.. **

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 03:20

Ik zou er lekker naast blijven staan als ik jou was.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 04:48

Je moet eigenlijk een paard vinden wat groot is, vierkant gebouwd en goed getraint is. Anders kan het jou niet dragen. Dan moet het ook nog in jou regio staan en een eigenaar heeft die geen bezwaar heeft tegen jou gewicht. Ook lastig want zelfs de gemiddelde eigenaar van een shire zal denk ik even achter de oren krabben bij een gewicht van 130 kg :wow: . Dan moet het ook nog kwa karakter en ervaring een beetje bij je passen. Dat lijkt me al een aardige lijst op zich :Y) . En dan ook nog western gereden, volgens mij is een western gereden bijrijdpaard vinden sowieso al een uitdaging want zo dik zijn de western rijders toch nog niet gezaaid in nederland :list: . Eerlijk gezegd denk ik dat je wel haast een paard moet kopen om dit te vinden :x.

Ik vraag me trouwens sowieso af of het wel wenselijk is dat je echt met grote regelmaat op één paard gaat rijden. Zo af en toe een zwaardere ruiter is denk ik niet zo'n ramp voor een gezond goed getraint paard maar echt regelmatig zou ik het toch echt niet doen :n .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 06:29

130 kilo is een heel gewicht maar ik weet zeker dat een aantal reiners dat gewicht ook halen, als ik sommige filmpjes zie op internet van Amerikanen en Duitsers :x

maar bedenk dat dat gewicht bij TS wel verdeeld is over een behoorlijke lengte
ga zelf maar eens na hoe lang je bent en kwa gewicht, bij mij zou dat 40 cm langer (lengte TS -min lengte) + dito gewicht zijn en dan kom ik al met al ook aan wat kilo's
grootste probleem is volgens mij niet het gewicht maar de verhouding tussen lengte TS en hoogte paard anders krijg je het idee van ruiter op shetlander

ik ben bang TS dat als je echt wil blijven rijden, je inderdaad niet anders kan als zelf een paardje aanschaffen wat dan goed past bij jou lengte en gewicht
kies een vierkantmodel paardje met stevige beenwerk en neem goed les en probeer inderdaad toch iets aan je gewicht te doen als dat mogelijk is want dat maakt het allemaal wel iets makkelijker

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:45

Sommige reacties hier zijn weer schandalig. Iemand van 2.10m is nu eenmaal een stukje zwaarder dan iemand van 1.60m. Misschien hoeft deze persoon niet direct 130kg te wegen, maar je kunt niet van zo iemand verwachten dat ze afvallen tot een kilootje of 80.

Er zijn genoeg grotere paarden (KWPN, Shires enz) die een gewicht van 130kg makkelijk kunnen dragen. Ik vind het veel storender wanneer iemand van 60kg stuiterend op een paard zit, dan iemand van 130kg die lekker kan zitten op een paard.

Daarbij mogen sommige reacties hier best iets minder kwetsend. TS vraagt tenminste om tips, hij gaat niet klakkeloos op een paardje van 1.40m zitten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:51

Sorry maar ik vind het niet eerlijk dat je wilt rijden. Denk eerder aan mennen.