[WN] Een paar reining vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Een paar reining vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:49

Hoi allemaal.

Sinds een tijdje rijd ik western en komend seizoen start ik met mijn paard voor de eerste keer wat lichte wedstrijdjes.
Ik heb een paar vragen over hoe jullie dingen doen :)

Hoe vaak en hoe lang trainen jullie je paard echt? En dan bedoel ik een echte bak training, cirkels, stoppen, spinnen etc?

Wat doen jullie als afwisseling met je paardje? gewoon lekker naar buiten? Of nog andere dingen?

Wat gebruiken jullie als beenbescherming bij training en bij wedstrijden?

Anoniem

Re: Een paar reining vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:14

Compleet afhankelijk van het paard.
Ik train ongeveer 5x per week met mijn senior paard en dan ongeveer 30 tot 45 min. Manoeuvres als stops, spins en cirkels doe ik lang niet iedere training. Eens per week is meer dan genoeg als ze de manoeuvre kennen.

Genoeg ruiters die hun (showklare) paard vrij geven tot 2 weken voor een show, maar dat vind ik zelf niet handig i.v.m. hoge leeftijd van mijn paard.

Jonge paarden hebben natuurlijk een hele andere training nodig dan oudere paarden en dat is ook weer afhankelijk van het paard zelf.

Beenbescherming, bandages of gewone beenbeschermers zijn het meest gebruikt in combinatie met bell boots en skid boots.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:26

Reining training maximaal 1x in de week. Wel meer basis en rechtricht oefeningen. 1 x in de week buitenrit.
Peesbeschermers voor en voor het sliden, skidboots.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:45

Ik ben bijrijder en probeer zoveel mogelijk rekening te houden met wat voor training de eigenaresse doet. Nu is het zo dat we binnenkort allebei starten (ik pleasure en trail en zij reining) en in mei allebei een Try Out Reining wedstrijd. Ik heb vandaag Reining getrained, ook al had de knol dat dinsdag met de eigenaresse ook al gedaan. Woensdag doe ik dan een hele andere training met hem en in het weekend is er sowieso één dag voor het bos gereserveerd. Ik probeer eigenlijk ook wel één keer in de week te slingeren en soms heeft 'ie een dagje vrij.

Ik neem me wel voor tijdens een training zoveel mogelijk te richten op één ding. Vandaag dus stops (dan heeft hij zowel voor als achter "drie-in-één" beenbescherming en voor nog bell boots) maandag trail en dan heeft hij alleen voor bescherming om.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:25

de knol??

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:34

jeps.. de knol :D

mijntes is een baby, 10 minuten roundpenn vind ik meer dan genoeg, 1 x per week.

vorige merrie trainde ik niet op reining, veel overgangen, veel aan de verzameling en zo nu en dan buiten. was niet leuk met haar, want er moest altijd iemand mee. alleen was een draaaamaaaaaa

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:53

Vind eigenlijk 'knol' wel een heel mooi woord..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:00

is maar net hoe je het leest!
ik vind het een beetje neerbuigend klinken (knol over je bijrijd paard)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:06

oh zo.

dus als iemand knol over zijn eigen zegt, vind je het beter passen dan als een bijrijder 'knol' zegt.. ?? is geen aanval.. is een vraag

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 02:44

ik vind knol uberhaupt niks... ik train momenteel 5 dagen per week reininggericht, wat wil zeggen overgangen snel langzaam, veel heup geven, en schouder oefeningen.. en versnellen op de rechte lijn. Pak af en toe de wissels mee, af en toe de spins, en af en toe wat stops...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:23

hier ook ong 5 dagen per week, af en toe keer longeren tussen door. Verder alles bijhouden.. Tempo wisselen, heup en schouder verzetten, alerter op neckreining maken e.d spins rollbacks e.d af en toe een x . Veel basis dus. En af en toe een bosrit.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:05

ik probeer altijd 3 dagen wat te doen en dan een dagje vrij, van de 3 doen we 1x iets leuks, als spelen aan de longe of lekker op buitenrit, en dan 2x serieus rijden.

de zware oefeningen doe ik nooit meer als 1 per keer rijden, elke keer pak ik een andere oefening waar ik aan ga werken (bijschaven, hij kent ze allemaal goed), stops, rollbacks, speedcontrol, wissels.
en de basis pak ik elke dag mee, rechtlopen, neckreining, zulk soort dingen.
ook regelmatig pak ik een dag voor echt stretch oefeningen, veel wijken, traver, schouderbinnenwaarts, appuyaeren (als je dat zo schrijft :o )

maar het ligt natuurlijk helemaal aan het paard, en natuurlijk in hoeverre heeft het paardje alle oefeningen onder de knie.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:07

Het is erg verschillend, soms een week alleen maar conditie trainen en buitenritjes maken, en de andere week weer meer wedstrijdgericht, en dan doe ik de ene dag conditie trainen en andere dag pak ik de spins mee, en andere dag weer mijn cirkels etc.. nooit alles op 1 dag, en zowieso 1 dag ertussen om hem tijd te geven om erover na te denken. Tijd van trainen hangt helemaal af van hoe hij zich gedraagt.

Ik train met peesbeschermers en bellboots, en voor het stoppen skidboots.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:46

training 4-5 dagen per week. start is 20 minuten losmaken en circels. veel losmaken op de circel, contragalop, snellere circels, langzamere circels. en dan nog tijd voer voor manouvre training. soms voral stops, soms vooral spins, soms beide. en dan de ene keer bij de spin bv aan snelheid, de andere keer aan stijl (verzamelen in de spin) weer een andere keer aan de inzet of einde.
stop zelfde verhaal, ene keer vooral aan de rundown, andere keer vooral aan de stop zelf en dan weer vooral aan de rollback.

tussendoor doe ik wel eens een 'pleasure dagje' waarin ik hem alleen rustig wat rond draaf en galoppeer zonder manouvres en moeilijke oefeningen

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 09:11

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Leuk om te lezen dat er toch wel wat verschillen zijn, uiteraard ook afhankelijk van leeftijd en niveau.
Zelf heb ik ong hetzelfde schema als quarterH. Minuutje of 2 losrijden met veel circels en wat wissels tussendoor. Daarna nog wat manouvres oefenen en wat galopwerk op de lange lijnen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:52

Knol....Tja.... puur liefkozend bedoeld... ik ga me hier natuurlijk niet lopen verantwoorden, ik noem hem ook wel eens Poownie... Maar gelukkig heb ik zo'n goeie band met hem dat ik hem ook knol mag noemen. Iemand anders mag dat niet, dat vind ik een belediging... ;)

Eigenaresse noemt hem Soepkip. :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:57

Hihihi, ik noem mijn eigen paard ook af en toe 'knol', of 'paard', als koosnaampje :)

Soepkip! _O-

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:04

soepkip vond ik leuk. ik heb ook wel klootviool of frikandellenfabriek gehoord (en geroepen)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:09

Mannie, Poownie, Knollie, Leukerd, Lekker Ding, Drolletje... Moet ik verder gaan? :+

(Sorry, beetje off-topic) Gister getrailed in de springtuin. Ging echt héél goed! Gelukkig zitten alle trailknopjes erop en moet ik zelf meer trainen dan hij (met name: Rustig in mijn hoofd!). Woensdag maar weer Pleasure. Poown was erg tevreden gister na de training! :j Wat me opviel was dat zijn bespiering in de achterhand ontzettend is toegenomen. Nu hebben we daar ook wel op getrained de afgelopen winter. :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:10

Frikandellenfabriek!!! _O-

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:31

Gimme_Spurs schreef:
Knol....Tja.... puur liefkozend bedoeld... ik ga me hier natuurlijk niet lopen verantwoorden, ik noem hem ook wel eens Poownie... Maar gelukkig heb ik zo'n goeie band met hem dat ik hem ook knol mag noemen. Iemand anders mag dat niet, dat vind ik een belediging... ;)

Mark noemt mijn paard het veulen... hahahahaha....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:46

essiedepessie schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Mark noemt mijn paard het veulen... hahahahaha....

Het veulen! Wahaha! Nou ja, soms zijn er toch wel wat veulenstreken toch?! }>

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:48

ik ben drie, en ik weet het allemaal nog nie... ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:54

Ja pcies! Is overigens heulemaal niet erg om naar te kijken hoor! Ik hou wel van een jonkie met de kolder! :+ (En er zitten ook goeie stukken tussen hoor Es *\o/* )

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:55

zal je even video sturen van afgelopen zondag :)