[WN] ruggebruik enzo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovewidy

ruggebruik enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:02

ik vraag me de laatste tijd heel vaak iets af, dit komt vooral doordat ik pas overgestapt ben van engels naar western.

ik kreeg altijd elke zaterdag hele goede dressuurles, van een hele fijne instructrice waar we eigenlijk altijd bezig waren met rechtrichten enzo. want het rechtrichten was heel erg belangrijk omdat het paard anders last van zn rug enzo zou krijgen. en het was ook heel belangrijk dat je paard op de achterhand liep(wat mijn pony trouwens bijna nooit lukte).

maar bij western gaat het eigenlijk(in iedergeval wat ik er tot nu toe van geleerd heb) vooral om gehoorzaamheid, behendigheid en dat soort dingen. en het is juist de bedoeling dat het paard op de voorhand loopt.

maar krijgt een paard met western dan geen last van zn rug ofzo? ik snap het even niet meer. kan iemand dit misschien uitleggen?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:08

Even 1 ding alvast rechtzetten: een westernpaard hoort ook absoluut niet op de voorhand te lopen, de basis voor dressuur en western gaat uit van hetzelfde rug- en achterhandgebruik.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:17

Annienke schreef:
Even 1 ding alvast rechtzetten: een westernpaard hoort ook absoluut niet op de voorhand te lopen, de basis voor dressuur en western gaat uit van hetzelfde rug- en achterhandgebruik.

ja maar je ziet western paarden altijd op de voorhand lopen. in iedergeval lopen ze niet zo op de achterhand als dressuur paarden.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:28

Ik denk dat je paarden ziet lopen met een lage hoofd-halshouding. Dat staat niet gelijk aan lopen op de voorhand , uiteraard zal er best wat op de voorhand sloffen maar dat is absoluut niet de bedoeling ;)

Die van mij kan (echt pas sinds kort hoor) prima vanuit de achterhand lopen met goed ruggebruik terwijl hij zo'n beetje zandkorreltjes aan het tellen is :D (hij vind het af en toe nodig om zich helemaal te strekken)

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:36

"Altijd" is niet het goede woord, "vaak" wel. Maar dit hoort dus absoluut niet.
Maar als je zelf dressuurles hebt gehad, dan weet je ook dat dit erg moeilijk is!

Galop, rond, over de rug, niet op de voorhand
Afbeelding

Draf, (dit is wel al een jaar terug) goed achterbeen gebruik, draagt zijn hoofd en hals zelf
Afbeelding

Draf, wel op de voorhand, wel licht in de hand, maar niet gedragen
Afbeelding

Dan heb je natuurlijk ook het veel te sloffig joggen, geen achterbeen gebruik enzovoorts..
Dus het is echt niet zo dat westernpaarden "altijd" op de voorhand lopen, want dat is dus niet de bedoeling..

Ik hoop dat je het verschil ziet.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:16

maar is dan de eerste draf foto of de laatste draf foto goed?

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:47

Mijns inziens moet je naar een goede westerntrainer op zoek, die idd snapt waar het over gaat. Hetzelfde als in de dressuur moet je je paard rijden en niet meeliften op zijn rug. Een hoop trainers zijn bezig met de verkeerde dingen, zoals idd het rijden op 1 hand, of het spinnen en stoppen. Eerst de basis, dan de rest....

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:54

MissFreubel schreef:
Mijns inziens moet je naar een goede westerntrainer op zoek, die idd snapt waar het over gaat. Hetzelfde als in de dressuur moet je je paard rijden en niet meeliften op zijn rug. Een hoop trainers zijn bezig met de verkeerde dingen, zoals idd het rijden op 1 hand, of het spinnen en stoppen. Eerst de basis, dan de rest....

ja dat snap ik, ik ben ook nog niet echt bezig met western. mijn pony is nu namelijk bijna 9 maanden drachtig en ik ben nu niet echt serieus meer aan het rijden. ik rij eigenlijk alleen nog maar buiten en oefene het sturen en de stemcommando's een beetje. maar na de bevalling, als mijn pony weer hersteld is enzo, ga ik lessen. want nu zou het namelijk een beetje verspilling van lesgeld zijn(ik heb helaas geen geldboom in de achtertuin en mijn ouders zijn niet van plan te betalen) omdat door de dikke buik het heel zwaar is voor mijn pony om zijn rug echt goed te gebruiken, want zn buikspieren zijn nu uitgerekt enzo. en ik wil um nu gewoon lekker rustig aan laten doen(ookal is ie nu nog lekker fit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:02

De foto's van RaichuHollow beelden uit hoe het niet moet?

Het is zeker niet de bedoeling om ze op de voorhand te laten sloffen, in iedere discipline zal je dan problemen krijgen met de manoeuvres en/of gangen. Een stop zal je niet goed bereiken zonder ruggebruik, evenals een echte lope.
Ik ga echter niet met een jong of groen paard niet beginnen met verzamelen, maar ik wil dat ze eerst op eigen benen lopen. Van daaruit kan je verder werken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:06

hollywood86 schreef:
.

Zal vast niet zo kribbig bedoeld zijn?

Enniewee, ik vindt de eerste foto mn erg netjes en goed laten zien dat je verzameling prima kan combineren met een lage hoofdhouding.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 06:59

troi schreef:
hollywood86 schreef:
.

Zal vast niet zo kribbig bedoeld zijn?

Enniewee, ik vindt de eerste foto mn erg netjes en goed laten zien dat je verzameling prima kan combineren met een lage hoofdhouding.

Ik ook +:)+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:33

Ook een westernpaard moet rechtgericht, flexibel en verzameld zijn, dat moet ook getraind worden! Ik train mijn paarden altijd op flexibiliteit en recht zijn, maar ik pik daarbij ook wel wat mee van de Klassieke dressuur. Maar ook mijn western trainers zijn daarmee bezig en zullen een paard ook rijden met ruggebruik en een actieve achterhand, anders zal je nl. nooit een actief makkelijk te rijden paard onder je kont hebben 8-) .
Maar ik ben het wel met je eens dat veel paarden inderdaad uit elkaar gevallen, aan een ( te) lange teugel rondsloffen, zonder gebruik van achterbenen en geheel op de voorhand. Maar dat gebeurt ook in de dressuur, etc. daar worden ze dan "in de krul getrokken" en lijkt het soms nog wat, maar ook daar stijve ruggen en niet actieve achterbenen/ achterhand.

Ook een westernpaard zal, indien hij goed getraind en gereden wordt, zijn rug ( moeten) gebruiken, anders zit je op een stijve plank die inderdaad na verloop van tijd problemen zal krijgen. Nadeel van het western is dat er hier en daar een tendens is dat als het paard maar aan een lange teugel zijn "trucjes" doet dat het dan goed is en "western stijl"! Niets is minder waar.
Maar, net als bij de dressuur, zijn er een hoop mensen die zichzelf trainer/ instructeur noemen, maar dat dus niet zijn. Ik ken er ook een paar die ieder paard altijd met de neus over de grond willen hebben lopen, dat werkt niet, zeker niet bij rassen met een hoog aangezette hals; maar ja: dat is western :+ :o , vinden zij!

Het is dus absoluut niet de bedoeling dat een westernpaard op de voorhand loopt; maar het moet dus ook gehoorzaam en behendig zijn, maar dat moet een dressuurpaard toch ook?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:54

@ TS: De eerste draf foto is op het achterbeen met goed ruggebruik, de tweede foto is een paar meter verder, op de voorhand.
@ Hollywood86: Ik neem aan dat het een vraag was en geen opmerking? Of iig niet zo bot bedoeld..
@ Troi en Annienke: :o Dank jullie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:25

lovewidy schreef:
..... mijn pony is nu namelijk bijna 9 maanden drachtig en ik ben nu niet echt serieus meer aan het rijden. ik rij eigenlijk alleen nog maar buiten en oefene het sturen en de stemcommando's een beetje.
In dat geval zou je waarschijnlijk beter er helemaal even niet meer op moeten gaan zitten en alleen grondwerk doen. Want nu belast je de rug júist, zonder dit te kompenseren. Een paard wat al 9 maanden drachtig is heeft al een aardig gewicht extra aan de rug hangen en voor je het weet heb je straks een paard met een doorgezakte rug.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:36

ElCid schreef:
Ook een westernpaard moet rechtgericht, flexibel en verzameld zijn, dat moet ook getraind worden! Ik train mijn paarden altijd op flexibiliteit en recht zijn, maar ik pik daarbij ook wel wat mee van de Klassieke dressuur. Maar ook mijn western trainers zijn daarmee bezig en zullen een paard ook rijden met ruggebruik en een actieve achterhand, anders zal je nl. nooit een actief makkelijk te rijden paard onder je kont hebben 8-) .
Maar ik ben het wel met je eens dat veel paarden inderdaad uit elkaar gevallen, aan een ( te) lange teugel rondsloffen, zonder gebruik van achterbenen en geheel op de voorhand. Maar dat gebeurt ook in de dressuur, etc. daar worden ze dan "in de krul getrokken" en lijkt het soms nog wat, maar ook daar stijve ruggen en niet actieve achterbenen/ achterhand.

Ook een westernpaard zal, indien hij goed getraind en gereden wordt, zijn rug ( moeten) gebruiken, anders zit je op een stijve plank die inderdaad na verloop van tijd problemen zal krijgen. Nadeel van het western is dat er hier en daar een tendens is dat als het paard maar aan een lange teugel zijn "trucjes" doet dat het dan goed is en "western stijl"! Niets is minder waar.
Maar, net als bij de dressuur, zijn er een hoop mensen die zichzelf trainer/ instructeur noemen, maar dat dus niet zijn. Ik ken er ook een paar die ieder paard altijd met de neus over de grond willen hebben lopen, dat werkt niet, zeker niet bij rassen met een hoog aangezette hals; maar ja: dat is western :+ :o , vinden zij!

Het is dus absoluut niet de bedoeling dat een westernpaard op de voorhand loopt; maar het moet dus ook gehoorzaam en behendig zijn, maar dat moet een dressuurpaard toch ook?

Helemaal 100% mee eens. +:)+

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:23

DubbelDun schreef:
lovewidy schreef:
..... mijn pony is nu namelijk bijna 9 maanden drachtig en ik ben nu niet echt serieus meer aan het rijden. ik rij eigenlijk alleen nog maar buiten en oefene het sturen en de stemcommando's een beetje.
In dat geval zou je waarschijnlijk beter er helemaal even niet meer op moeten gaan zitten en alleen grondwerk doen. Want nu belast je de rug júist, zonder dit te kompenseren. Een paard wat al 9 maanden drachtig is heeft al een aardig gewicht extra aan de rug hangen en voor je het weet heb je straks een paard met een doorgezakte rug.

nou, ze is nog hartstikke fit en ze loopt me buitenrijden mooi en ontspannen en laat dr rug lekker los. en ik heb thuis alleen een wei, en daarin kan ik nu ook niet echt trainen, ook niet goed grondwerk, want de grond is glibberig en dan glijd ze uit. en ik doe nog wel wat rugoefeningen hoor, maar dan meer onderhoudend en niet meer echt trainend. en het is nu ze een veulen heeft, juist niet goed als ik haar buikspieren veel laat aanspannen, want die rekken dan juist uit omdat het veulen ze oprekt. inierdergeval, dat zei mijn instructrice.

dus het is niet zo dat mijn pony nu alleen nog maar dom rondhobbeld, we doen nog steeds wel wat oefeningen.