[WN] hoe je benen houden?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindy74

hoe je benen houden?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:52

wij rijden een jaartje western pleasure ontspannen bezig zijn met je paard.nu hebben we een zitles gehad en werd gezegd dat je hielen en benen en lichaam op 1 lijn moetten zijn. Wij rijden nu met de benen naar voor en hielen naar beneden. Ik weet nu niet meer wat goed is kunnen jullie mij helpen

Blanket

Re: hoe je benen houden?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:09

Oor, schouders, heupen en hiel moeten op een rechte lijn.

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:17

Pff heb geoefend en als je zoals wij de benen een beetje vooruit steekt is dat een hele opgave om dit eruit te krijgen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:37

Wat voor zadel heb je? Bij een reiningzadel zijn de stijgbeugels meer 'voorwaarts' geplaatst en is het vrijwel onmogelijk om je benen netjes onder je (in de WP houding) te houden :j

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:52

Ik schuif de schuld dus op mijn zadel heb geen idee welk het is. Wij rijden nog niet zo heel lang. We hebben wel een paint merrie gekocht van nu 11 maand en heb geen idee welk zadel het beste past bij pleasure rijden. We hebben dus nog veel te leren wel ken ik het merk het is een billy cook en zit verdomt hard.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:38

Gewoon eens je fenders eens goed naar achteren trekken , je hebt je fenders en beugels naar voren gereden en daar om is het moeilijk de goede houding weer aan te nemen, dus neem je beugel in de hand en dan flink naar de kont van je paard toe halen, opnieuw er op gaan , staan in je zadel en dan recht naar beneden met je zitvlak......zo rustig gaan rijden tot je het juiste gevoel weer hebt, en klaar, indien nodig 1x per dag herhalen.

P.S.
wij? zitten er twee of meer mensen tegelijk op het paard dan?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:16

Een reiningzadel zal nooit dezelfde ophanging van de fenders hebben als een pleasurezadel, ook niet als je er aan gaat zitten rukken. ;)

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:07

neen neen we zitten niet met 2 op het paard maar we is mijn man en ik . We rijden alle 2 in de foute houding .

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:28

@Blanket, Oh nee ? wat is het verschil dan?
Ik zit pas vanaf 1975 op een western zadel in de VS, en heb er pas zelf 12 van die dingen , dus je snapt wel dat ik nog wat nieuw ben in jou wereld.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:04

Wranglerbutt schreef:
Wat voor zadel heb je? Bij een reiningzadel zijn de stijgbeugels meer 'voorwaarts' geplaatst en is het vrijwel onmogelijk om je benen netjes onder je (in de WP houding) te houden :j

sorry maar dit is dus echt niet waar. ik kan in mijn reiningzadel toch echt wel een perfecte horsemanship zit laten zien.
Ik ken genoeg pleasure ruiters die op reiningzadels showen.

de beugels hebben meer bewegingsvrijheid, dat klopt, en kunnen daarmee meer naar voren als dat nodig is.
maar ze zijn op dezelfde manier geplaats als een pleasure zadel hoor.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:16

TNX

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:29

Het is maar net hoe het zadel gemaakt is wat maakt waar je fenders hangen.
Bij deze boom zijn de slots netjes in het hout gefreest en zullen de fenders daar dus ook 'vast' hangen.
Afbeelding

Ook bij deze kunststof boom zit je behoorlijk vast aan de plaats van de fenders,
Afbeelding

Bij deze boom is dat niet zo en dan is het maar net hoeveel ruimte er open gelaten wordt door de leren bekleding van de seat
Afbeelding
Hoe meer ruimte hoe meer je fenders kunnen schuiven.
Bij bepaalde merken met endurance modellen worden de fenders zelfs naar achteren vast gehouden middels een 'ho-houder' ofwel een leren riempje wat achter en voor de fender in het hout vast zit.

Maar buiten de ruimte in het zadel kunnen de fenders ook een verschillend ophangpunt voor de beugels hebben. Hierdoor kan je voet ook ongewild verder naar voren komen c.q. moeilijker naar achteren te houden zijn.

Afbeelding Afbeelding

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:22

En even goed zijn er mensen die hun fenders naar voren rijden, en zo altijd zitten , dan kan je ze dus weer terug naar achter halen, je moet ook eens weten hoe veel mensen de stirrup leathers kapot rijden tussen een half tot een jaar , bij een goed kwaiteits zadel, theorie is mooi maar praktijk is anders.

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:07

Dit gaat dus een hele klus worden om het af te leren . bedankt om jullie reacties . Ik heb juist gekeken naar het merk zadel het is dus een garland diamond .

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:10

Mooie uitleg met plaatjes Dubbeldun! Thanks.

Houding is net al bij dressuur inderdaad, schouder heup hiel op de verticale lijn. Je hakken zijn echter niet naar beneden gedrukt zoals in de dressuur, je voet is een rechte horizontale lijn.

Google eens plaatjes op posture western pleasure horsemanship en je ziet zelf al mooie voorbeelden van hoe het andere ruiters zitten.
In de pleasure is de houding en zit overigens niet het belangrijkste, bij de horsemanship wordt er veel meer op de ruiter gelet. (helft van je punten)