[WN] Paarden gezocht voor de Youth World Cup 19-28 juli in Kreuth

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Paarden gezocht voor de Youth World Cup 19-28 juli in Kreuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:53

Namens het NQHA jeugteam zijn we op zoek naar paardeneigenaren die hun paard (Quarter Horses, hoeven niet perse geregistreerd te zijn!) ter beschikking willen stellen voor de Youth World Cup die van 19-28 juli 2012 wordt gehouden in Kreuth, Duitsland. Nederland moet minimaal 7 paarden leveren die beschikbaar gesteld kunnen worden voor de verschillende jeugdteams van over de hele wereld die in die week in Kreuth tegen elkaar zullen strijden.

Het gaat om in elk geval 5 allround getrainde paarden en 2 reining getrainde paarden die geleverd moeten worden. De paarden worden ter beschikking gesteld aan de Youth World Cup organisatie en zullen via een loting ingedeeld worden in een team. Het is dus niet zo dat de Nederlandse paarden gebruikt worden door het Nederlandse jeugdteam.

Via de organisatie is een verzekering afgesloten voor alle paarden die in Kreuth aanwezig zijn gedurende de Youth World Cup. Daarnaast is er streng toezicht op het welzijn van de paarden en staan de paarden onder voortdurend toezicht van de organisatie.

Wil je meer informatie of wil je je paard ter beschikking stellen, dan vind je op de volgende website het donatieformulier in een PDF bestand:

http://ywc2012.com/horses/become-a-horse-donator/

Mocht je je paard ter beschikking stellen, neem dan even contact met ons op via het volgende e-mailadres: jeugd@nqha.nl

Wij hopen op jullie medewerking! Zegt het ook vooral voort aan andere paardeneigenaren!

judith

Re: Paarden gezocht voor de Youth World Cup 19-28 juli in Kreuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:05

Ik heb inmiddels begrepen dat er een fout staat op het formulier, de paarden moeten wel bij de aqha geregistreerd zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:23

Excuus voor het omhoog halen van een 'oud' topic, maar wij zoeken nog steeds paarden die wij mogen inzetten voor de Youth World Cup! Er worden niet veel eisen aan de paarden gesteld, het voornaamste is dat deze bij de AQHA geregistreerd is.

Help ons team om Nederland te kunnen vertegenwoordigen tijdens de Youth World Cup!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:15

euh.. wat bedoel je daar mee Xono... je kan toch niet elk AQHA geregistreed paard daar neer zetten?

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:45

Als ze maar onder zadel kunnen stappen, draven, galoperen en er een rem en achterwaarts op zit is het belangrijkste ;)
Natuurlijk willen we het liefst goede allround getrainde en wedstrijd ervaren quarters in zetten, maar we hebben in Nederland nou eenmaal niet de beschikking over een blikje wedstrijdpaarden dat zomaar beschikbaar gesteld kan worden... En blijkbaar in de rest van Europa ook niet, als je weet dat er van alle landen die paarden moeten leveren nog maar 9 paarden beschikbaar zijn gesteld. (zie: http://ywc2012.com/wp-content/uploads/2 ... .20121.pdf)
Zo kan het hele evenement geen doorgang vinden. Daarom de lage eisen zoals Colin ze neerzet.

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:36

Echt vervelend dat er niemand reageert!!! Ik heb zelf helaas geen Quarter.. anders hadden jullie heb zeker mogen gebruiken. Ik weet hoe moeilijk het allemaal te regelen valt in een jeugdteam! Heel veel succes

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:20

In Amerika zal het idd wel een stuk gemakkelijker zijn om paarden te vinden...
Mogen de jeugdruiters die meedoen zelf niet hun paarden beschikbaar stellen? Ik neem tenminste aan dat de meesten die meedoen zelf een quarter hebben.. dan schiet het tenminste al een beetje op.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:05

Hoe zit het met die paarden. Worden deze dan gebruikt voor het Nederlands team?
En hoe zit het met de kosten qua vervoer, stalling etc?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:10

Vind het als eigenaar een beetje te spannend om mijn paard door een onbekende te laten rijden.
Maar ik wens jullie veel succes en hoop dat er nog paarden worden aangemeld!

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:32

storrum schreef:
In Amerika zal het idd wel een stuk gemakkelijker zijn om paarden te vinden...
Mogen de jeugdruiters die meedoen zelf niet hun paarden beschikbaar stellen? Ik neem tenminste aan dat de meesten die meedoen zelf een quarter hebben.. dan schiet het tenminste al een beetje op.

Klopt. In Amerika zijn paarden genoeg die hieraan beschikbaar gesteld worden. En de jeugdruiters mogen zeker hun eigen paard beschikbaar stellen. Daar zijn we nu ook over in gesprek met de jeugdruiters.

Sann_e schreef:
Hoe zit het met die paarden. Worden deze dan gebruikt voor het Nederlands team?
En hoe zit het met de kosten qua vervoer, stalling etc?

De paarden die door Nederland beschikbaar worden gesteld, worden verloot in groepen met alle andere paarden. Elke groep paarden krijgt een nummer en die worden verloot onder de deelnemende teams. Het is dus niet per definitie zo dat het Nederlandse team op Nederlandse paarden rijdt.
Wat kosten betreft... Als eigenaar heb je zelf geen kosten als je je paard beschikbaar stelt. Het vervoer regelt de NQHA, tenzij jij zelf je paard graag naar Kreuth wilt brengen en weer ophalen. Hier krijg je dan uiteraard een vergoeding voor.
Kies je ervoor om in Kreuth te blijven om naar je paard te kijken, dan zijn die kosten wel voor jezelf. Het is echter wel zo dat je als eigenaar geen bemoeienis mag en kan hebben met je paard tijdens de trainingen en de wedstrijden in Kreuth. Dit gebeurd allemaal onder leiding van trainers van de AQHA.
Stalling etc is door de AQHA in Kreuth geregeld, daar heeft zowel de eigenaar als de NQHA geen omkijken naar en geen bemoeienis in. De paarden staan daar onder toezicht van AQHA, er wordt streng gecontroleerd op het welzijn van de paarden.

Rumpleteaser schreef:
Vind het als eigenaar een beetje te spannend om mijn paard door een onbekende te laten rijden.
Maar ik wens jullie veel succes en hoop dat er nog paarden worden aangemeld!

Dat is ook spannend. We beseffen ook dat het een grote vraag is die gesteld wordt. Vandaar vermoedelijk ook de weinige paarden die tot nu toe beschikbaar gesteld zijn. Aan de andere kant mag je er als eigenaar vanuit gaan dat alles in het belang van het paard staat daar. Er is strenge controle op het welzijn van de paarden, de trainers volgen de paarden nauwlettend en er kan in principe weinig gebeuren met je paard. Maar ik snap wat je bedoeld :)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:31

mmmmmmm

Is de eigenaar juist niet degene die je alles kan vertellen over hoe je het beste zijn/haar paard kunt behandelen in verband met welzijn van het paard????

En dat een eigenaar zich in Kreuth zelf nergens mee kan bemoeien, dat kan ik snappen. Maar als de eigenaar degene is, die het paard normaal zelf rijdt, is dat dan niet de persoon die het beste kan vertellen hoe het paard qua training optimaal presteert??? Dit dan ook even met oog op "welzijn van het paard" ????

Ik zou zeggen: benader eerst eens de NQHA jeugd. Er zijn er genoeg die zelf een eigen paard hebben en dit paard ter beschikking willen stellen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:54

Gisela, daar heb je zeker een punt. Ik kan alleen maar benadrukken dat de welzijn van het paard voorop staat en dat dit ook zeker gegarandeerd kan worden door o.a. de vele aqha officials die op de show rondlopen, zowel bij de arena's als bij de stallen. De paarden mogen alleen gehandeld (gereden, gelongeerd) worden in het bijzijn van coaches en trainers.

De opzet van de Youth World Cup is juist het beproeven van de kunde van de jeugdruiters. Alle ruiters krijgen voor hen onbekende paarden en krijgen een bepaalde tijd om het paard te leren kennen onder begeleiding van hun coaches en er het beste uit te halen. Zo draait het voornamelijk om de kunde van de ruiters en niet zozeer om de kwaliteit van het paard. Wanneer er eigenaren aanwezig zijn en tips geven wat betreft de paarden en hoe zij optimaal presteren, dan hebben deze ruiters een eventueel voordeel ten opzichte van deelnemers waarvan de eigenaren niet aanwezig (kunnen) zijn. Ik kan je verzekeren dat ook zonder informatie van eigenaren, het welzijn van het paard niet in gevaar komt.

We zijn zeker in gesprek met de jeugd om zelf hun paard beschikbaar te stellen, maar wij hopen meer paarden aan te kunnen leveren dan strikt noodzakelijk is om doorgang van het evenement te kunnen bevorderen.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:45

Dat is allemaal wel begrijpelijk en duidelijk uitgelegd Xono! Maar misschien dat eigenaren ook niet staan te springen vanwege het feit dat je dus als eigenaar niet weet bij welk team je paard terecht komt. En dan kan welzijn op vele manieren worden gegarandeerd; maar voor mij persoonlijk; er zijn trainers en trainingsmethodes die ik niet IN DE BUURT van mijn paard wil hebben. Wat nou als mijn paard toevallig wel bij zo'n team komt?

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:16

Dan ga ik toch een beetje met Gisela mee.
Bijv mijn paardjes, die zijn getrained met back-up met beendruk en verder alleen een beetje teugel en natuurlijk zithulpen. Ik heb het al eens meegemaakt dat een zeer gerenomeerde trainer erop ging zitten, zijn benen uitdrukte naar voren en net zo lang aan het bit (shank) trok tot ze naar achteren ging. Dat vind ik dus zielig, want bij mij betekent benen eraf stoppen en dus zeker niet back-uppen. Merrie dus helemaal gefrustreerd met d'r hoofd slaan en grote paniek-ogen waarom ze zo hard in d'r mond getrokken werd.
Na korte uitleg van mij en aanpassing van de hulpen van de trainer ging ze als altijd op minimale beendruk en alleen optillen teugels (zonder bitcontact) al achterwaarts.
Conclusie: ik zal mijn paarden ook niet zomaar "afgeven"
Zoals op de youth world show paints, waar de trainer of eigenaar van het paard de jeugdruiter even wegwijs maakt, dat vind ik meer aantrekkelijk.......

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:54

Gisela, ik snap dat zeker en ik denk dat ook de 'angst' is van de meeste mensen. Wij weten inderdaad niet bij welk team je paard ingedeeld wordt. Wij kunnen alleen aangeven dat er hele strenge controle plaatsvindt en bovendien is het niet toegestaan dat de trainers/coaches op de paarden stappen. Wij mogen ze hooguit even vasthouden :D

Natascha: heel begrijpelijk. Ik krijg dan wel mijn bedenkingen bij die trainer die je 'gerenomeerd' noemt overigens :D Als ik voor ons eigen team mag spreken dan kan ik aangeven dat wij er zeker niet op uit zijn om paarden om te scholen, maar juist om de knopjes te vinden en te kijken wat bij welk paard van toepassing is, om zo het meest eruit te kunnen halen in korte tijd. Op het moment dat je hulpen uberhaupt gaat 'veranderen', dan ben je daar langer mee bezig en dat is de gehele insteek niet. Het is de bedoeling dat de jeugdruiters zich leren aanpassen aan het betreffende paard en niet andersom.

De showofficials zijn zich ter dege bewust van het feit dat alle paarden ter beschikking gesteld worden en dat mensen zuinig op hun paarden zijn. Zij zullen er ook alles aan doen om hun welzijn te waarborgen. Zeer specifieke wensen kun je doorgeven mbt tot je paard. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je paard zonder sporen en op een snaffle gereden dient te worden. Deze eisen worden streng nageleefd.

Ik probeer niet teveel te hameren op het feit dat hun welzijn gewaarborgd wordt, want dan komt het bijna over alsof mishandeling daar orde van de dag is en dat is helemaal niet het geval :D Ik probeer het alleen zo goed en duidelijk mogelijk uit te leggen, juist om mensen over de streep te trekken. Het is een mooie ervaring voor de kinderen én voor de paarden (er komt zelfs een vermelding op je paard zijn showrecord! :D).

Even voor de goede orde: ik ben niet officieel de contactpersoon voor deze zaken, dat is Judith Mager, jeugdcoördinator, alleen zit zij midden in een verhuizing dus vandaar dat ik haar hier en daar even ondersteun :j Ze is alsnog wel bereikbaar hoor als jullie een paard hebben of weten die ter beschikking wordt gesteld ;)

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:01

Ik wil graag het topic nog weer even omhoog halen, omdat wij nog steeds op zoek zijn naar paarden.
Als wij voor 1 april geen 7 paarden ter beschikking kunnen stellen vanuit de NQHA, zal het NQHA jeugdteam uitgesloten zijn van deelname. (Dit geldt voor alle landen overigens!)
We hebben op dit moment 3 paarden en zijn daarmee nog op zoek naar 4 paarden, 2 allround en 2 reining.

GRAAG JULLIE HULP ALS QUARTER EIGENAAR!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:31

Wat zou dat ontzettend jammer zijn!
Alleen waarom zetten de jeugdruiters niet hun eigen paarden in? Dan moeten jullie toch wel verder dan 3 komen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:11

judith schreef:
Kies je ervoor om in Kreuth te blijven om naar je paard te kijken, dan zijn die kosten wel voor jezelf. Het is echter wel zo dat je als eigenaar geen bemoeienis mag en kan hebben met je paard tijdens de trainingen en de wedstrijden in Kreuth. Dit gebeurd allemaal onder leiding van trainers van de AQHA.

Alle hierboven genoemde dingen zorgen ervoor dat mensen hun paard niet zomaar afgeven.
Het komt op mij over als je paard in een blackbox gooien en mensen op hun blauwe ogen geloven dat ze goed voor het dier zijn.

Mensen geloven op hun blauwe ogen doe ik niet meer, maar als eigenaar zou je ten alle tijde het recht moeten hebben om de stekker eruit te trekken als je vindt dat er niet goed met je paard wordt om gegaan.
Zeker het verloten waarbij je niet zeker weet bij welk land je paard terecht komt is een hele hoge drempel.

Ik zou mijn paard wel aan iemand die ik goed kende mee willen geven, maar zeker niet als deze bij een willekeurige Italiaan terecht komt en ik er niet 100% van de tijd zicht op heb.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:42

Ik snap het Paul, maar ik kan het helaas niet mooier maken dan het is. Dit zijn de regels en ik heb ze niet bedacht.

Ik denk ook dat je als eigenaar het recht heb om de stekker er uit te trekken als het welzijn van je dier in gevaar komt, het paard is immers van jou en jij bepaalt. Maar er zit denk ik nog wel wat tussen dat en het feit dat je met de trainingen geen bemoeienis mag hebben. Dat laatste is namelijk waar de Youth World Cup om gaat, met een vreemd paard in een zo kort mogelijke tijd een team vormen. Als alle eigenaren dan alle knopjes uit kunnen gaan leggen, dan wordt er geen beroep gedaan op de 'horsemanship' van de jeugdruiters. En ik ben het met je eens dat de mentaliteit van de verschillende landen verschillend is, maar aan de andere kant is er (nogmaals) goed toezicht en kan er niet zomaar van alles met je paard gedaan worden en gebeuren zonder dat hier wat van gezegd wordt.

Nogmaals ik snap jou en een heleboel andere mensen die hier over vallen heel goed. Aan de andere kant wordt de Youth World Cup al jaren georganiseerd en gebeurt dat ook al jaren op deze manier en is het nooit een probleem geweest genoeg paarden bij elkaar te krijgen. Nou weet ik dat er in Amerika en Canada veel meer Quarters zijn, maar het zegt ook wel wat over het feit dat ze op de Youth World Cup wel goed voor de paarden zijn. Hoewel er nog lang niet genoeg paarden zijn voor het hele evenement zijn er toch al behoorlijk wat paarden beschikbaar gesteld door de verschillende landen... Ook deze eigenaren zitten met dezelfde regels en stellen toch hun paard beschikbaar, wat is het verschil met Nederland vraag ik me dan wel af?

(Voordat ik weer de vraag (via pb of wellicht hier in het topic) krijg of ik mijn paard ter beschikking stel... Helaas staat de een hoogdrachtig en is de ander nog te kort onder het zadel, de derde is nog maar een jaarling. Anders waren dat weer 1 of 2 paarden geweest.)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:46

Die van mij gaat erheen (hoop ik), en wij ook. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:53

judith schreef:
Hoewel er nog lang niet genoeg paarden zijn voor het hele evenement zijn er toch al behoorlijk wat paarden beschikbaar gesteld door de verschillende landen... Ook deze eigenaren zitten met dezelfde regels en stellen toch hun paard beschikbaar, wat is het verschil met Nederland vraag ik me dan wel af?

Ik denk dat in andere landen vaak meespeelt dat een paard een tool is om je sport mee te doen en niet zozeer je geliefde rijdier.
Dus puur een stukje mentaliteit over de relatie paard <=> mens <=> sport

NQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:47

Beste lezer,

Dringend vragen wij als Jeugdteam van de NQHA, Nederlandse Quarter Horse Associatie, om uw hulp.
Wij zijn op zoek naar minimaal zeven paarden die ingezet kunnen worden tijdens de Youth World Cup in Kreuth (Duitsland) van 21 tot en met 29 juli 2012. Tijdens deze Wereld Cup komen jeugdruiters uit 16 landen samen om te strijden om de Wereld titel.

De paarden die wij zoeken moeten of een quarter zijn, of quarter eigenschappen hebben, dus bijvoorbeeld een quarter zonder papieren.
De paarden gaan een aantal dagen van te voren naar Kreuth. Dit transport wordt door de NQHA verzorgd of u mag dit doen en ontvangt dan een vergoeding hiervoor van de NQHA.
De paarden worden als ze in Kreuth aankomen, goed verzorgd door Amerikaanse professional Horsemen, en dan wordt er gekeken welke kwaliteiten de paarden hebben en in welke klassen ze kunnen worden ingezet.
De paarden gaan vervolgens in een soort van pool en worden aan de jeugdruiters toegewezen. Het is dus niet zo, dat de Nederlandse paarden naar Nederlandse jeugdruiters hoeven te gaan.
Dan gaan de jeugdruiters onder begeleiding rijden start dan de wedstrijd. Er worden ook clinics gegeven door de trainers die wij dan kunnen volgen.
De paarden doen op deze manier een enorme ervaring op en de resultaten worden bijgeschreven op naam van het paard en krijgen een aantekening dat zij op de YWC hebben gereden.
De paarden kunnen ook ingezet worden als zij te koop staan. Graag ontvangen wij dan een aantal flyers die wij daar dan voor u kunnen ophangen.
De paarden zijn verzekerd tijdens het gehele evenement.

Wilt u ons helpen, wij hebben nog maar een paar dagen…

Met vriendelijke groet,

Jeugdteam NQHA

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:32

Mijn paard gaat er ook heen als het goed is! moet alleen nog even papieren invullen maar moet even op mijn vriend wachten ben niet zo goed in Engels.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:06

Geweldig Emma!

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 18:58

EmmaK schreef:
Mijn paard gaat er ook heen als het goed is! moet alleen nog even papieren invullen maar moet even op mijn vriend wachten ben niet zo goed in Engels.

Fantastisch!