[WN] Wanneer oefenwedstrijd of wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Wanneer oefenwedstrijd of wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:30

Na enkele gesprekken met diverse ruiters vroeg ik mij af wanneer iemand kiest voor het rijden van een oefenwedstrijd of wanneer iemand kiest voor het rijden van een officiële wedstrijd. Wanneer rijd men allebei? Wanneer/waarom rijd men alleen oefenwedstrijden en recreatief maar geen officiële wedstrijden?

Zijn er voor en/of nadelen om direct officiële wedstrijden/oefenwedstrijden te starten?
Zijn er echt zo weinig ruiters die wedstrijden/oefenwedstrijden rijden?
Ik vind de officiële wedstrijden niet echt druk bezocht maar vind dat de oefenwedstrijden bijna helemaal niet bezocht worden.
Vraag me dan ook af waarom dat zo is.

Zelf heb ik 1 maal een WRAN L5 gereden (die toch ook niet druk bezocht was) maar door mijn gezondheid heb ik voorlopig maar alles even opzij geschoven.

Vraag me bovenstaande vragen af, wie kan/wil daarop reactie geven?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:45

Als ik voor mezelf spreek:

Ik kom nog maar net kijken qua wedstrijden, heb nagenoeg lleen nog maar meegedaan met onderlinge wedstrijden op onze stal.
Zelf vind/vond ik het wel prettig om eerst een oefenwedstrijd te rijden, omdat daar 'nog niets vanaf hangt'.
Dat heeft meer met mijn zenuwen te maken hoor, het is gewoon een stukje psychologie.
Volgende weekend rijd ik mijn 3e WRAN-D oefenwedstrijd (L5). Als die net zo lekker gaat als de vorige twee, dan wil ik voor de punten gaan starten.
Het lijkt me namelijk wel heeeeeel erg leuk om het 'voor het eggie' te gaan doen.

Novice starten lonkt ook........ maar daar heb ik nog niet genoeg zelfvertrouwen voor :D
Maar ik denk/hoop mee te doen met de all-novice show in juli dit jaar, om een te proeven.

Wat betreft de deelnemers; ik vind de wedstrijden die ik bezoek (als bakhanger of deelnemer) juist lekker druk :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:48

een oefenwedstrijd rijd ik vooral met paarden die nog moeten leren
daar start ik nog niet zo snel een officiele show mee omdat daar toch een ander niveau verwacht wordt
maar aangezien hier in de buurt weinig wedstrijden zijn start ik ze(in principe, heb nu geen ouder paard meer om te rijden) ook met een ouder paard, gewoon voor de lol en training

een grotere officiele show is eigenlijk altijd verder weg, vanaf hier gauw 2 uur rijden dus die moeite moet wel zin hebben
dat hoeft niet te zijn omdat mijn paard al super loopt, kan ook een hele leuke show zijn
ik probeer met mijn paint toch zeker één paintshow te starten

toen de wedstrijden nog in de buurt waren(lees 5 shows alleen al in Eersel) startte ik altijd zo'n 10 wedstrijden per jaar
ik heb ook jaren in Duitsland gestart omdat hun wedstrijden pal over de grens waren

nu heb ik jaren gezeten met een paard wat niet gezond te krijgen was/is(spatter) en blue begint nu een beetje leuk te lopen
dus die moet het estafette stokje over gaan nemen
maar ik ga geen tig shows starten die meer dan 2 uur rijden zijn, dat hou ik zelf niet vol omdat ik ook weer veilig moet thuis komen zonder onderweg in slaap te vallen :o

ik denk dat het koste plaatje wel mee telt of je ook officiele wedstrijden start
verder weet ik van ruiters uit de grensstreek dat ze geen zin hebben in extra lidmaatschappen en de wedstrijden in Belgie bijvoorbeeld goedkoper zijn
praat ik even over de PRAB voordat de reiners hier op reageren

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:15

Ik rij oefenwedstrijden mee, just for fun. Iedereen doet er aan mee zonder dat er echt gepresteerd moet worden, lekker gezellig dus. Ik hobbel dan wel mee met sommige grote namen, dat alleen al vind ik heel grappig.
Bij ons worden de oefenwedstrijden druk bezocht omdat de manège waar ik rij (in België) zowat de enigste is met een goede reiningbodem, binnenpiste die zulke oefenwedstrijden organiseert. Da's de kans voor toptrainers om hun jonge paarden ervaring te laten opdoen. En ik rij daar tussen, ja, ik blijf het grappig vinden. Maar da's net tof, iedereen mag meedoen ongeacht ambities of niveau.
Ik heb niet de ambitie en het paard om officieel wedstrijden te starten (kost ook wat geld en je bent de hele dag op stap).
De oefenwedstrijden is gewoon tof om te zien hoever je staat en hoeveel punten je krijgt. Nu gaat mijn paardje wel heel goed ondanks zijn niet-quarter, 10 jaar oud en een half jaar aan het omscholen. Ik zeg dus nooit nooit voor officiële wedstrijden. Maar ondertussen leren we omgaan met stress etc op de oefenwedstrijden (is hier altijd met een heuse judge en punten afroepen, net echt dus!).

xShellie

Re: Wanneer oefenwedstrijd of wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:35

Ik ga waarschijnlijk in februari, na een paar jaar geen wedstrijden te hebben gereden, een onderlinge (reining) wedstrijd starten in Veldhoven.
Dit was een serie van 3 onderlinge reining wedstrijden (december, januari en februari). Ik ben in december gaan kijken en het was mega druk! Veel ruiters die normaal ook DRHA starten en een beetje in de buurt wonen waren er.
Ik heb geen eigen paard meer, maar gelukkig mag ik een super leuk paard van iemand anders rijden!
Dat is dan ook de reden dat ik een onderlinge wedstrijd start en geen officiële, het paard staat niet op mijn naam..
Ik mag geen GAG en Rookie klasses meer starten, dus zou ik met iemand anders paard op een officiële wedstrijd in de open klasses moeten starten. En dat zie ik mezelf nog niet echt doen op het moment..
Vandaar voor mij de komende tijd waarschijnlijk alleen onderlinge wedstrijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:56

Oefen wedstrijd is om te oefenen. Ofwel voor jou, ofwel voor je paard. Dit kan zijn omdat het juist nog geen ervaring heeft en je eens wilt testen hoe hij in de showring is of juist veel ervaring heeft en je hem wil schoolen zodat je dingen kunt corrigeren.

Een normale officiele wedstrijd rij je omdat je een wedstrijd wil rijden en in competitie wil gaan met anderen over het kunnen van jou en jouw paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:28

quarterH dat is geen regel maar jouw mening

je kunt ook een wedstrijd rijden om eens te zien wat een jury er nu van vindt, zeker bij bepaalde jury's
of omdat je wil zien hoe een paard presteert onder druk

maar mensen, bedenk vooral dat wedstrijden voor de leut is voor zowel jou en je paard
maak er een leuke dag van waar je later met plezier aan terug denkt
bereid je goed voor, maar maak jezelf en je paard niet gek
bedenk dat je op show ongeveer 70% presteert van wat je thuis kunt en meer is alleen maar winst
zie het als een moment opname, maak je niet druk om wat fout kan gaan of fout gaat
er is altijd weer een nieuwe show en weer tijd om verder te trainen

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:54

quarterH schreef:
Oefen wedstrijd is om te oefenen. Ofwel voor jou, ofwel voor je paard. Dit kan zijn omdat het juist nog geen ervaring heeft en je eens wilt testen hoe hij in de showring is of juist veel ervaring heeft en je hem wil schoolen zodat je dingen kunt corrigeren.

Een normale officiele wedstrijd rij je omdat je een wedstrijd wil rijden en in competitie wil gaan met anderen over het kunnen van jou en jouw paard.

Oe ik schrik ervan :oo , maar ik ben het hier eens met @quarterH. :D

Als ik naar een oefenwedstrijd ga, is dit meestal omdat ik met een jong/nieuw paard wil kijken hoe hij het doet in een andere omgeving en om eventuele problemen proberen op te lossen.

Wij starten ook best wel snel op de wedstrijden, omdat het paard daar toch de meeste ervaring op doet.
Je kunt wel eeuwig thuis oefenen, maar op een wedstrijd zijn zoveel factoren die meetellen, daar kun je thuis niet op oefenen.
Je moet dan ook naar de wedstrijden gaan met een bepaald doel die op dat moment te realiseren is, en paarden kun je soms verbazen. ;)
Dus niet te teleurgesteld zijn als het niet zo ging als je verwachte, maar ervan leren zodat je het in je training kunt gebruiken en er beter van word.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:21

wat mij betreft wordt een oefen wedstrijd hoofdzakelijk gebruikt voor 3 redenen :

1. men trained een paard, alle maneuvers zitten erop en men wil kijken hoe broke die is door op verplaatsing en in andere omstandigheden te kijken hoe die zijn werk doet en daardoor een extra dimensie aan de training toevoegd. m.a.w. men gaat kijken hoe ver men staat in het afwerkingsproces. ik ben geen gelover in het feit dat men met paarden die de maneuvers nog niet beheersen op wedstrijd hoort te gaan.

2. aangezien in de western(competitie)sport en met name reining mentaal erg veel van een paard gevraagd word door grote tempowisselingen etc aan een losse teugel worden nogal wat paarden showsmart, m.a.w. er sluipen foutjes in die meestal enkel op show boven komen zoals te snel willen lopen, schouder droppen etc. daarom ga je met je showhorse naar oefenwedstrijden om dingen te fixen en te schoolen omdat die in de regel vele malen goedkoper zijn dan officiele wedstrijden.

3. je paard leren kennen zoals wat voor soort opwarming en hoe lang moet die duren vooraleer hij het beste showed. moet ik hem de showbak laten gewonen of maakt het voor hem niet uit etc

een officiele wedstrijd is een wedstrijd, daar gaat het erom te toetsen in een veld van collega reiners hoe goed jij en je paard zijn en zo hoog mogelijk te eindigen. (en als ik deze zin zo voor mezelf lees moet ik toegeven dat de olympische gedachte van deelnemen is belangrijker dan winnen niet altijd aan mij besteed is)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:15

dofuzz gelukkig zijn er ook nog mensen die wel meedoen om het meedoen anders had je bar weinig deelnemers

bedenk dus maar dat ik één van die genen ben die het mogelijk maakt dat er een wedstrijd is omdat er toch genoeg deelnemers moeten zijn voor een show en ik echt niet de illusie heb dat ik zou kunnen winnen
al vermoed ik dat wij nooit in hetzelfde circuit zullen starten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 15:35

Wat inschrijfgeld bij wedstrijden vond ik dat idd nogal aan de hoge kant, zeker in vergelijking met een dressuurwedstrijd oid.
15 euro per onderdeel van slechts enkele minuten in vergelijking tot 8 euro voor een dressuurproef....tja dat scheelt nogal. Zeker voor L5 niveau. Als ik dan zie dat je 45 euro op 1 dag kwijt ben om een paar punten in de L5 te krijgen die mij niets zeiden op een dergelijk beginnersniveau....
Het is maar een beginnerswedstrijd, dat dat dan al zoveel moet kosten....voor een dagje ervaring opdoen.....en maar enkele euro's voor een oefenwedstrijd....dat staat toch niet in verhouding?

Ik weet niet hoe dat met hogere niveau's zit? Daar heb je tenminste nog een uitdaging lijkt mij.

En een oefenwedstrijd zie ik meer als gewoon wat ervaring opdoen. Ik moet daarvoor naar een locatie waar dat soort oefenwedstrijden gegeven worden. Zeker met trail zie ik het als ervaring opdoen, maar niet om uiteindelijk toch weer een officiële wedstrijd te starten. Paard wordt er alleen maar makkelijker door, wat alleen al fijn is. Maar goed, ik bekijk het vanaf mijn kant; geen ervaring in de westernwedstrijden, slechts 1 keer gestart.
Zeg ik er wel bij dat ik een paar puntjes had verdiend maar als je 1 jaar niet start ben je alles weer kwijt. Als je dan door omstandigheden in een beginnersklasse L5 weer geheel overnieuw moet beginnen motiveert het ook niet echt.

Waarom is de westernwedstrijdsport een stuk duurder dan de dressuur of springsport op normaal landelijk niveau?
Vind dat best apart...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:57

Bravura schreef:
Wat inschrijfgeld bij wedstrijden vond ik dat idd nogal aan de hoge kant, zeker in vergelijking met een dressuurwedstrijd oid.
15 euro per onderdeel van slechts enkele minuten in vergelijking tot 8 euro voor een dressuurproef....tja dat scheelt nogal. Zeker voor L5 niveau. Als ik dan zie dat je 45 euro op 1 dag kwijt ben om een paar punten in de L5 te krijgen die mij niets zeiden op een dergelijk beginnersniveau....
Het is maar een beginnerswedstrijd, dat dat dan al zoveel moet kosten....voor een dagje ervaring opdoen.....en maar enkele euro's voor een oefenwedstrijd....dat staat toch niet in verhouding?

Waarom is de westernwedstrijdsport een stuk duurder dan de dressuur of springsport op normaal landelijk niveau?
Vind dat best apart...

Het startgeld is meestal €10 a €12,50 per rubriek en dat vind ik ook duur genoeg.
Je start inderdaad meestal 3 rubrieken of soms meer, maar staat tegenover dat je één of twee proeven in de dressuur kunt rijden op één dag.
Maar je kunt bij de dressuur vaak wel bijna elke week een wedstrijd starten, zou je dat doen ben je niet veel goedkoper uit.
Het voordeel bij de dressuur/spring wedstrijden is dat er vaak geld prijzen te winnen zijn en dat mis ik vaak wel op de western wedstrijden.
Ik denk dat als er vaker geldprijzen zouden zijn in het western, er ook meer starts waren in de hogere levels.

Citaat:
dofuzz;
ik ben geen gelover in het feit dat men met paarden die de maneuvers nog niet beheersen op wedstrijd hoort te gaan.

Dit ben ik zeker met je eens.
Als wij starten op de wedstrijden zijn de paarden goed genoeg getraind, dat zij wel al het nodige kennen.
Je hebt geen zin in gevaarlijke situaties.
Nu praat jij alleen over de Reining, maar ik bedoel meer de Pleasure, HMS, Trail enz en hier heb je toch vele andere dingen waar je eigenlijk vooral op de (onderlinge) wedstrijd aan kunt werken.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:08

Ik vind dat je best naar oefenwedstrijdjes kunt als alle knoppen er nog niet opzitten hoor! Naar de officiële niet, maar dat wil je zelf ook niet, tenzij je bijvoorbeeld de PWU doet. Mijn puk is nog jong, maar volgend jaar gaat ie toch echt mee naar oefenwestrijden om te oefenen. Hij trekt dan heus nog geen stops van tig meter! Jong geleerd is oud gedaan is mijn motto!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:19

De hier genoemde prijzen vind ik nog erg laag! Bij een aqha of nrha wedstrijd ben je wel meer kwijt per start! Ok bij nrha kun je wel wat terugverdienen.
Dus als je 15 euro voor een start al veel te duur vind moet je je misschien afvragen of je wel de juiste sport hebt uitgekozen.. Western is namelijk nog duurder dan engels, en dan is de paardensport in zn geheel al erg duur natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:26

quarterH schreef:
De hier genoemde prijzen vind ik nog erg laag! Bij een aqha of nrha wedstrijd ben je wel meer kwijt per start! Ok bij nrha kun je wel wat terugverdienen.
Dus als je 15 euro voor een start al veel te duur vind moet je je misschien afvragen of je wel de juiste sport hebt uitgekozen.. Western is namelijk nog duurder dan engels, en dan is de paardensport in zn geheel al erg duur natuurlijk.

Ja want natuurlijk bestaat de westernsport alleen maar uit de wedstrijden van de nhra en aqha..

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:04

quarterH schreef:

Nou volgens mij waren die startgelden niet zoveel meer bij de AQHA, en gezien het aantal wedstrijden die wij rijden, vind ik het startgeld hoog genoeg.

Het is ook echt een dooddoener om te zeggen dat als je iets duur genoeg vind, dat je de verkeerde sport hebt uitgekozen >;)
Ik kan met zekerheid zeggen dat wij veel voor de sport over hebben, maar dat er ook meer is in het leven en je je geld maar één keer kunt uitgeven.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:15

Ik reken per wedstrijd ongeveer € 100 per dag. Dan start ik 1 keer en drankjes etc erbij. Dat moet je niet 4 keer in de maand hebben.. (tenminste, met mijn salaris)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:37

Bravura schreef:
Wanneer rijd men allebei? Wanneer/waarom rijd men alleen oefenwedstrijden en recreatief maar geen officiële wedstrijden?

Ik rij geen oefenwedstrijden, daar staat namelijk vaak een niet-officiele jury.
In officiele wedstrijd kun je ook prima oefenen met een onervaren paard of ruiter namelijk, maar dan wel met een jury die de regels kent.
In principe doe ik altijd mee om te winnen, niet om laatste te worden. Winnen is natuurlijk niet altijd realistisch, dat is waar ik wel rekening mee houdt.

Bravura schreef:
Zijn er voor en/of nadelen om direct officiële wedstrijden/oefenwedstrijden te starten?
Zijn er echt zo weinig ruiters die wedstrijden/oefenwedstrijden rijden?

Voordelen aan een oefenwedstrijd... hmmm misschien dat het eventueel minder kost om mee te doen.
Nadelen vind ik geen goede jury, halve regels die worden aangehouden en dat soort zaken.
Er zijn best veel ruiters die wedstrijd rijden, vooral in de L5 en L4 volgens mij bij de wran.
Bij de DRHA is het ook altijd behoorlijk druk.

Bravura schreef:
Ik vind de officiële wedstrijden niet echt druk bezocht maar vind dat de oefenwedstrijden bijna helemaal niet bezocht worden.
Vraag me dan ook af waarom dat zo is.

Omdat er teveel officiele wedstijden zijn.
Voorbeeld van de wran: 12 feb Haaksbergen, 19 feb Exloo, 21 feb Oosterwolde.
Dat is 3 weken achter elkaar een wedstijd in dezelfde vijver deelnemers en betekend dat elk van deze wedstijden minder deelnemer zal hebben.
Dat noem ik dus W(R)ANbeleid.

De DHRA heeft die probleem niet, want die hebben 4 a 5 shows per jaar :)

Bravura schreef:

Waarom zou een beginnerswedstrijd minder moeten kosten? Je rijdt in dezelfde ban en bij dezelfde jury.
En bij een oefenwedstrijd..... tja, dan is de buurman op de hoek misschien wel jury, dus het voor een fles berenburg doet ofzo....

Bravura schreef:
En een oefenwedstrijd zie ik meer als gewoon wat ervaring opdoen. Ik moet daarvoor naar een locatie waar dat soort oefenwedstrijden gegeven worden. Zeker met trail zie ik het als ervaring opdoen, maar niet om uiteindelijk toch weer een officiële wedstrijd te starten. Paard wordt er alleen maar makkelijker door, wat alleen al fijn is. Maar goed, ik bekijk het vanaf mijn kant; geen ervaring in de westernwedstrijden, slechts 1 keer gestart.

Je kan altijd oefenen. In elke wedstrijd.
Sterker nog: wil je je paard trainen dan moet je dat ook doen. Corrigeren als dat nodig is, en niet laten hangen omdat er toevallig een jury staat.

Bravura schreef:
Zeg ik er wel bij dat ik een paar puntjes had verdiend maar als je 1 jaar niet start ben je alles weer kwijt. Als je dan door omstandigheden in een beginnersklasse L5 weer geheel overnieuw moet beginnen motiveert het ook niet echt.

Niet alles, je krijgt 5 punten in mindering als je een jaar geen punten hebt gehaald. Maar als je er minder dan 5 had, is het dan echt een probleem als je 0 hebt ipv 3 of 4?
Als je ook maar 1 punt haalt, krijg je al niet meer 5 punten in mindering...

Bravura schreef:
Vind dat best apart...

Is dat een serieuze vraag?
Heb je de locaties, hoeveel wedstrijden en deelnemers en dat soort dingen wel eens vergeleken?
Je kan zowat in elke binnenbak, elk weekend op meerder plekken terecht.
Er zijn veel meer mensen die engels rijden, de vijver is dus veel groter.
Meer deelnemers betekend: lagere kosten per deelnemer.
Bij de DHRA is dan her preparen van de bodem nog een extra kostenpost, op een dressuurwedstrijd slepen ze niet om de 8 (ofzo) starts ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 12:10

quarterH schreef:

Het gaat me niet om wat voor bedrag ik kwijt ben voor inschrijven. Ik vind het alleen frappant dat het zoveel duurder is dan een inschrijving bij een dressuurwedstrijd. Ik vraag me af waarom er zo'n verschil is. Is westernrijden dan echt zo'n elitesport in NL?

Ik geloof eerder dat aangezien er meer dressuurruiters zijn dan westernruiters de maneges en trainingsstallen die een wedstrijd organiseren er wat meer uit proberen te halen omdat het anders hen geld kost.

Ik zou graag willen kunnen begrijpen waarom western dan zoveel duurder is dan engels. Ik vind het kolder, eerlijk gezegd. QH zijn ook maar paarden, een wedstrijd is maar een wedstrijd en een wedstrijdlocatie is ook maar een wedstrijdlocatie. (zegt een beginner ;) )
Laatst bijgewerkt door Bravura op 22-01-12 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 12:22

Romkabouter schreef:
Is dat een serieuze vraag?
Heb je de locaties, hoeveel wedstrijden en deelnemers en dat soort dingen wel eens vergeleken?
Je kan zowat in elke binnenbak, elk weekend op meerder plekken terecht.
Er zijn veel meer mensen die engels rijden, de vijver is dus veel groter.
Meer deelnemers betekend: lagere kosten per deelnemer.
Bij de DHRA is dan her preparen van de bodem nog een extra kostenpost, op een dressuurwedstrijd slepen ze niet om de 8 (ofzo) starts ;)

Voor mij een serieuze vraag ja. Er is mij altijd geleerd dat er geen domme vragen zijn. ;) Ik houd me nu eenmaal niet zo bezig met westernwedstrijden. :D Igg bedankt voor je uitleg. :j

Wat die punten betreft; ik had er 5 na 1 wedstrijd. En dan wordt je ziek....en ben je alles kwijt. Dus voor niks naar die wedstrijd geweest als het om punten gaat op het laagste niveau. Voor de ervaring was het wel nuttig, maar 45 euro voor een beetje ervaring...dan is een oefenwedstrijd misschien in het vervolg nuttiger voor mij aangezien mijn motivatie niet dusdanig is dat ik moet presteren op de wedstrijden. Mij was het te doen omdat mijn paard nogal neurotisch kan zijn op andere locaties.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:51

Bravura schreef:
Ik vind het kolder, eerlijk gezegd. QH zijn ook maar paarden, een wedstrijd is maar een wedstrijd en een wedstrijdlocatie is ook maar een wedstrijdlocatie. (zegt een beginner ;) )

Het gaat niet om de paarden, maar zeker wel om de locatie.
En dan nog de hoeveel beoefenaars.

Trouwens, als je naar concours gaat betaal je ook al snel meer dan 10 euro per proef.
Logisch, want daar heb je en grotere organisatie en duurdere terreinen voor nodig.

Bravura schreef:
Wat die punten betreft; ik had er 5 na 1 wedstrijd. En dan wordt je ziek....en ben je alles kwijt. Dus voor niks naar die wedstrijd geweest als het om punten gaat op het laagste niveau. Voor de ervaring was het wel nuttig, maar 45 euro voor een beetje ervaring...dan is een oefenwedstrijd misschien in het vervolg nuttiger voor mij aangezien mijn motivatie niet dusdanig is dat ik moet presteren op de wedstrijden. Mij was het te doen omdat mijn paard nogal neurotisch kan zijn op andere locaties.

Hoezo voor niks naar een wedstrijd geweest? Is je wedstrijd doel dan zoveel mogelijk punten halen?
Naar andere locaties gaan kan ook in de vorm van een clinic of gewoon zelf ergens op een andere plek gaan rijden. Daar heb je geen (oefen)wedstrijd voor nodig.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:18

Citaat:
Ik geloof eerder dat aangezien er meer dressuurruiters zijn dan westernruiters de maneges en trainingsstallen die een wedstrijd organiseren er wat meer uit proberen te halen omdat het anders hen geld kost.

Juist omdat er meer dressuur ruiters zijn. <<)
Logisch toch dat zij uit de kosten willen komen, ik zou, als ik iets organiseer, niet willen dat het mij geld kost, er zit al werk genoeg in.

Citaat:
Ik zou graag willen kunnen begrijpen waarom western dan zoveel duurder is dan engels. Ik vind het kolder, eerlijk gezegd. QH zijn ook maar paarden, een wedstrijd is maar een wedstrijd en een wedstrijdlocatie is ook maar een wedstrijdlocatie. (zegt een beginner ;) )

Net als @Romkabouter zegt, er zijn nogal wat meer deelneemers bij het springen en de dressuur.

Daarbij komt dat de Judge bij de western een onkostenvergoeding en reiskostenvergoeding krijgt, wat ook zeer terecht is want zij staan er ook de hele dag te jureren.
De dressuur jury's krijgen alleen reiskostenvergoeding en een bosje bloemen.
Zijn er meer dressuur jury's nodig op een wedstrijd? ja, maar er rijden dan ook gemiddeld tussen de 25 a 30 ruiters in hun ring en ze jureren alleen één morgen of een middag.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:31

My_Little_P schreef:
Ik vind dat je best naar oefenwedstrijdjes kunt als alle knoppen er nog niet opzitten hoor! Naar de officiële niet, maar dat wil je zelf ook niet, tenzij je bijvoorbeeld de PWU doet. Mijn puk is nog jong, maar volgend jaar gaat ie toch echt mee naar oefenwestrijden om te oefenen. Hij trekt dan heus nog geen stops van tig meter! Jong geleerd is oud gedaan is mijn motto!

mijn opinie daarop is dat een boot die overladen wordt vroeg of laat zinkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:43

rom volledig correct

1 kanttekening : als je naar een oefenwedstrijd gaat om te schoolen en je weet waaraan je wil werken zal het mij worst wezen of de eerste de beste in de jurystoel zit of een etalagepop. op dat moment intersseert hun mening mij geen ene moer.

inderdaad is de jury een belangrijke onkostenpost wanneer een wedsgtrijd georganiseerd wordt. wel is het zo dat jury's die jureren zeer serieus nemen ook enorm moeten investeren in zichzelf zoals constant en bij elke mogelijkheid bijscholen etc. ik weet bv van een erg goede bron dat het die man duizenden euro's per jaar kost om constant bij te scholen en up-to-date te zijn, en zoals hij zijn er velen die meer bijscholen dan enkel het verplichte hertesten om de 2 jaar. logisch dat die mensen hun investering willen terugverdienen, en ze moeten al heel wat jureren om break-even te draaien.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:49

dofuzz schreef:
My_Little_P schreef:

mijn opinie daarop is dat een boot die overladen wordt vroeg of laat zinkt

Een paar keer naar een wedstrijd gaan op een andere lokatie om te oefenen, vind ik niet overladen hoor!
Wat vind je daar te veel aan dan?

Het gaat er maar om dat ie zich weet te gedragen op een andere lokatie en dat ie ook moet luisteren ook al zitten er allemaal enge mensen met hoeden in de bak.