[WN] Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:23

hallo
sinds een aantal maanden ben ik op de stal waar ik rijd aan het helpen een paard (opnieuw) in/ door te rijden. even een beetje achtergrond: de huidige eigenaren hebben deze inmiddels 8 jarige quarter merrie op 2 jarige leeftijd gekocht. met een jaar of drie heeft de eigenaresse haar met hulp van haar man ingereden. tot hoe ver ze toen doorgereden is weet ik niet (volgens mij ging dit tot draven aan de longe), maar op een gegeven moment is ze weer het land op gegaan en is er niets meer mee gedaan.
een aantal maanden geleden is de eigenaar dit paard weer gaan longeren ed en vroeg op een gegeven moment of ik er een keer op wou. we hebben toen volgens mij een paar rondjes aan de longe gestapt, dit ging voor zover ik mij kan herinneren goed hoewel ze wel erg heftig kan reageren. lees: ze bouwt uit het niets spanning op en verandert vervolgens in een stuiterbal :+. zij deed dit bij de eerste keer inrijden ook al (toen zij een jaar of 3 was dus). we hebben goed afgesloten.
inmiddels zijn we dus een paar maanden verder. het stuur en de rem zitten erop en ik kan nu los met haar draven. mijn instructrice, welke veel ervaring heeft met het in en doorrijden van paarden, helpt mij af en toe (1 keer per week/ 2 weken), de eigenaar helpt mij de overige dagen dat ik tijd voor haar heb.
Nu het probleem:
dit paard is gespannen zodra je erop stapt. we beginnen nog steeds aan de longe, als ze wat ontspant gaat ze los. opvallend is dat als mijn instructrice in het midden staat er meestal niets aan de hand is, maar als de eigenaar in het midden staat gaat ze nog steeds regelmatig de lucht in. tijdens het rijden is er de ene keer niks aan de hand, loopt ze netjes haar rondje en is ze keurig ontspannen, de andere keer ontspant ze zo goed als niet. ik heb al aardig wat maffe sprongen van haar uitgezeten, een week of twee terug ben ik voor het eerst afgegaan hierna kon ik zonder problemen weer opstappen, maar was ze wel wat schrikkerig. twee dagen later kwam mijn instructrice weer helpen, en was ze meteen ontspannen en bleef dat ook.
kortom, er zit verbetering in, maar wel met ups en downs.
nu is mijn vraag, wat moeten we hiermee? is dit een kwestie van kilometers maken en zo vaak mogelijk rijden (wat van mijn kant helaas niet gaat ivbm school), of terug naar de grond en grondwerken? misschien een keer goed moe longeren en er op zonder dat er verder iemand in de bak staat (ik heb het idee dat twee mensen gewoon te veel voor haar is. zeker als de eigenaar in de bak staat, deze heeft een vrij dominante houding)? misschien met een engels zadel proberen (minder frutsels)? schriktraining aan de hand?
wegbrengen naar een trainingsstal daar ga ik helaas niet over aangezien het niet mijn paard is.

bedankt voor het lezen van dit verhaal wat onverwacht best lang is geworden, ik hoop dat iemand mij (ons) kan helpen, want volgens mij zit er een geweldig paard in deze nu nog onzekere merrie.

cissy

Re: Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:50

ze is medisch helemaal in orde? geen last van dr rug, geen gebitsproblemen en zadel past perfect?
Ik vind het raar dat ze na maanden nog zo vreemd doet. Mijn jonkie was na 2 maanden training (door pro) gewoon te rijden stap draf gelop, gek dat die van jou er zo lang over doet en dan nog zo raar doet.

hoeveel ervaring heb je zelf met inrijden? Hoeveel ervaring hebben die eigenaren met paarden?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 14:13

tandarts is een aantal weken terug geweest, niks aan de hand, medisch, voor zover ik weet, in orde, geen last van rug (ze rolt, kan overal drukken zonder reactie. waar ik over twijfel, kan ook een paard wat pijn heeft ontspannen onder het zadel?), over het zadel heb ik twijfels, schouders liggen netjes vrij en het zadel ligt stil tijdens het longeren, maar ik heb helaas geen röntgen-ogen. er ligt een goede neopreen pad onder, maar zit er evengoed aan te denken om met een ander (event. engels) zadel te proberen.
ik heb geen ervaring met inrijden, wel met jonge paarden. ik krijg goede begeleiding van instructrice die op een grote stal paarden inrijd, volgens haar doe ik het goed. eigenaren hebben volgens mij al een jaar of 20/30 ervaring, ook met beleren.
volgens instructrice duurt het zo lang omdat ze natuurlijk al een stuk ouder is, en het met de eerste keer inrijden waarschijnlijk niet helemaal lekker is afgesloten.
misschien heb ik het geschetst alsof het echt een monster is, dat is niet het geval. ze heeft er goede dagen tussenzitten maar ik vind het vreemd dat ze (in het begin) steeds zo gespannen is...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:15

en als je eerst grondwerk met haar doet en dan pas zadelt (of eerst zadelt en dan grondwerken) voordat je er op gaat zitten?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 14:29

bedankt voor je reacties,
aan wat voor oefeningen zou ik dan moeten denken? voordat ik erop ga longeer ik altijd, dat gaat prima. ze werkt heel graag voor je en reageert super op je hulpen. meestal doe ik daarna nog iets als achteruit laten lopen, stil laten staan en erom heen lopen, dat gaat ook prima. maar zodra je erop zit is ze gewoon anders. kan dat komen omdat er dan iemand bij komt aan de longe? als de persoon die haar vasthoud haar eerst longeert en oefeningen met haar doet haalt dat ook weinig uit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:54

Paard is denk ik niet voor jan joker op jonge leeftijd terug op de wei gezet!
ergens wat mis gegaan tijdens het inrijden toen?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:14

dat idee heb ik dus ook, zal nog eens goed aan de eigenaar vragen hoe dat de eerste keer precies gegaan is. anders zou je bijna gaan denken dat er bij de vorige stal iets mis is gegaan...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:28

Een paard inrijden doe je niet zomaar, veel mensen denken dat doen we wel even. Daar gaat de basis al fout.
Een paard inrijden moet door iemand gedaan worden die verstand en ervaring heeft. Die ook weet wat je met een paard moet doen zoals het paard op dit moment dus is en dan niet klakkeloos op bokt aan mensen vragen wat je kan doen.

Je krijgt nu misschien talloze tips die je dan gaat uitproberen, een paard inrijden is geen kwestie van uitproberen, geloof me je gaat nu van kwaad tot erger. De basis bij dit paard is niet goed aangelegd en dat los je niet zomaar even op laat dat aan een prof. over.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:47

diesel83 schreef:
Een paard inrijden doe je niet zomaar, veel mensen denken dat doen we wel even. Daar gaat de basis al fout.
Een paard inrijden moet door iemand gedaan worden die verstand en ervaring heeft. Die ook weet wat je met een paard moet doen zoals het paard op dit moment dus is en dan niet klakkeloos op bokt aan mensen vragen wat je kan doen.

Je krijgt nu misschien talloze tips die je dan gaat uitproberen, een paard inrijden is geen kwestie van uitproberen, geloof me je gaat nu van kwaad tot erger. De basis bij dit paard is niet goed aangelegd en dat los je niet zomaar even op laat dat aan een prof. over.

bedankt voor je reactie,
geloof me, ik denk er echt niet makkelijk over. als ik er geen begeleiding bij had was ik er ook niet aan begonnen. van die talloze tips die ik misschien ga krijgen onthoud ik de dingen die mij aanspreken, en overleg deze met mijn instructrice voordat ik er ook maar aan denk deze uit te proberen. ik zal niet iets proberen voordat ik zeker weet dat het geen kwaad kan. ik plaats dit alleen op bokt omdat ik hoop dat er iemand komt met iets waar ik anders nooit aan gedacht zou hebben. als je je als het ware blind staart op een probleem kun je de meest voor de hand liggende oplossingen over het hoofd zien.
en ja, ik ben het met je eens dat dit het beste door een prof. is op te lossen, ik ga dit ook voorstellen aan de eigenaar.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:53

Ik denk niet dat de eigenaar dit zal doen anders had het al gebeurt, ik denk eerder dat de eigenaar het wel makkelijk vind dat jij het doet, maar als het jou niet lukt of het paard zal in staking gaan kryg jij hier de schuld van, dan heb je dalijk hwt paarrd in zijn ogen verprutst.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:12

en een neopreen pad, en "goed "zijn 2 verschillende dingen.handig voor de baas mss, maar zeer oncomfortabel voor het paard.en zeer slecht in drukverdeling.
probeer eens een echt goede pad, met b.v. lamswol (mattes ) echt wolvilt (5star) , of een airride.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:17

spicegirl: bedankt voor de tip, ik had altijd begrepen dat neopreen juist beter de druk verdeeld dan een normale pad.
diesel: deze mensen zijn heel redelijk en zullen mij echt niet de schuld geven als het mis gaat, zover zal ik het ook niet laten komen. daarbij gaat het paard waarschijnlijk weer gewoon het land op als ik ervoor kies haar niet meer te rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:18

ik zou ook eens de singel en de pad nakijken
neopreen kan vervelend aanvoelen voor sommige paarden
verder heb ik een merrie die stuiterig wordt als ze met een gewone singel gereden wordt, een FRA (elastische singel en zeker niet te strak) en alles gaat goed
van de week haar per ongeluk iets strakker aangesingeld en haar oren stonden gelijk op donder-stand
deze merrie is al 2 jaar onder het zadel

kijk ook eens of ze per 3 weken andere reageert, of er dus iets hormonaals verkeerd is

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 16:44

spatter: bedankt voor de tip, wist niet dat neopreen zo kon irriteren al is dat miss. wel logisch aangezien het geen zweet afvoert en niet ademt....

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:21

Met eigenaar erbij wel stuiteren, en met instructrice erbij niet?
Ik denk eigenlijk dat het paard gewoon een andere lichaamstaal oppikt bij de mensen die op de grond staan.
Eigenaar verwacht een springerig paard, en creëert dat dus als het ware met haar lichaamstaal, uitstraling en intentie, instructrice verwacht een paard dat ontspannen loopt en creëert dat met haar lichaamstaal etc.

Vaak zat zijn er ook paarden die bij de smid zich misdragen als een idioot met de eigenaar erbij, en zonder eigenaar erbij zijn het makke lammetjes.
Of paarden die zogenaamd niet vast te zetten zijn die toch ineens vast blijken te kunnen staan omdat iemand ze heeft gepakt die gewoon verwacht dat het beest vast kan blijven staan en dat dus doet, en niks van het verleden weet
Ontbreken van verkeerde lichaamstaal/energie/intentie/whatever je het wil noemen kan van een staaf-dynamiet-onder-het-zadel een doodbraaf beest maken.

Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar in dit geval zou het best eens kunnen, jonge of onervaren beesten zijn daar nog gevoeliger op dan de wat oudere die al meer meegemaakt hebben.