sinds een aantal maanden ben ik op de stal waar ik rijd aan het helpen een paard (opnieuw) in/ door te rijden. even een beetje achtergrond: de huidige eigenaren hebben deze inmiddels 8 jarige quarter merrie op 2 jarige leeftijd gekocht. met een jaar of drie heeft de eigenaresse haar met hulp van haar man ingereden. tot hoe ver ze toen doorgereden is weet ik niet (volgens mij ging dit tot draven aan de longe), maar op een gegeven moment is ze weer het land op gegaan en is er niets meer mee gedaan.
een aantal maanden geleden is de eigenaar dit paard weer gaan longeren ed en vroeg op een gegeven moment of ik er een keer op wou. we hebben toen volgens mij een paar rondjes aan de longe gestapt, dit ging voor zover ik mij kan herinneren goed hoewel ze wel erg heftig kan reageren. lees: ze bouwt uit het niets spanning op en verandert vervolgens in een stuiterbal
. zij deed dit bij de eerste keer inrijden ook al (toen zij een jaar of 3 was dus). we hebben goed afgesloten.inmiddels zijn we dus een paar maanden verder. het stuur en de rem zitten erop en ik kan nu los met haar draven. mijn instructrice, welke veel ervaring heeft met het in en doorrijden van paarden, helpt mij af en toe (1 keer per week/ 2 weken), de eigenaar helpt mij de overige dagen dat ik tijd voor haar heb.
Nu het probleem:
dit paard is gespannen zodra je erop stapt. we beginnen nog steeds aan de longe, als ze wat ontspant gaat ze los. opvallend is dat als mijn instructrice in het midden staat er meestal niets aan de hand is, maar als de eigenaar in het midden staat gaat ze nog steeds regelmatig de lucht in. tijdens het rijden is er de ene keer niks aan de hand, loopt ze netjes haar rondje en is ze keurig ontspannen, de andere keer ontspant ze zo goed als niet. ik heb al aardig wat maffe sprongen van haar uitgezeten, een week of twee terug ben ik voor het eerst afgegaan hierna kon ik zonder problemen weer opstappen, maar was ze wel wat schrikkerig. twee dagen later kwam mijn instructrice weer helpen, en was ze meteen ontspannen en bleef dat ook.
kortom, er zit verbetering in, maar wel met ups en downs.
nu is mijn vraag, wat moeten we hiermee? is dit een kwestie van kilometers maken en zo vaak mogelijk rijden (wat van mijn kant helaas niet gaat ivbm school), of terug naar de grond en grondwerken? misschien een keer goed moe longeren en er op zonder dat er verder iemand in de bak staat (ik heb het idee dat twee mensen gewoon te veel voor haar is. zeker als de eigenaar in de bak staat, deze heeft een vrij dominante houding)? misschien met een engels zadel proberen (minder frutsels)? schriktraining aan de hand?
wegbrengen naar een trainingsstal daar ga ik helaas niet over aangezien het niet mijn paard is.
bedankt voor het lezen van dit verhaal wat onverwacht best lang is geworden, ik hoop dat iemand mij (ons) kan helpen, want volgens mij zit er een geweldig paard in deze nu nog onzekere merrie.