[WN] Western met een dressuurpaard,wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Western met een dressuurpaard,wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:13

Ik zit erover te denken de overstap naar western te maken met mijn (dressuur)paard.
Paard (oldenburger X Selle Français) heeft tot op haar 12e jaar in het ZZ dressuur gelopen,toen heeft ze een tijd stilgestaan en werd er besloten haar te verkopen.
Wij (moeder,zus en ik,maar ik rijd het meeste) rijden haar recreatief. Ik vind het moeilijk om te zeggen welke discipline ik met haar rijd,het is denk ik meer een combinatie van western en engels :')
Ik heb sinds ruim 1 jaar westernles,wat ik eigenlijk veel leuker vind dan engels.
Daarbij komt dat ik slechte benen heb waardoor lichtrijden best zwaar is,wat zich uit in niet lang achter elkaar licht te kunnen rijden.
Mijn moeder heeft reuma waardoor het rijden voor haar ook zwaar is,zij heeft 1 westernlesje gehad,maar zou er meer kunenn nemen,ze vond het wel heel leuk.

Ik wil haar dan recreatief western rijden in horsemanship,pleasure,trail en evt. iets van reining o.i.d. Eventueel wat onderlinge wedstrijdjes ofzo,maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept.

Heb de zoekfunctie gebruikt,maar kon geen (recente) topics hierover vinden

Wie hebben deze overstap nog meer gemaakt?

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:14

recreatief westernrijden kan naar mijn mening met ieder (gezond) paard. En bij de WRAN kan je nog tot een leuk nivo wedstrijden rijden als je dat leuk vind. Het belangrijkste is denk ik (binnen iedere tak van paardensport) dat je grens van je paard kent en accepteerd. Je zal met dit paard geen hoge NRHA (reining) wedstrijden kunnen rijden en tussen pleasure cracks red je het ook niet. Maar als je die amibitie niet hebt is er geen reden om niet western te rijden met dit paard. Als jij er plezier in hebt en je ziet dat je paard het ook leuk vind moet je het lekker doen.

natuurlijk zijn er een aantal dingen die je paard nu aangeleerd heeft waar je aan moet werken. Vooral de hals/hoofd houding denk ik. Maar als je paard netjes dressuur beleerd is zal je zien dat het snel gaat. Een goed dressuur paard hoort ook niet op je hand te hangen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:16

Ik had voorheen een Selle Francais x Holsteiner, die Z liep. Daar deed ik wel eens voor de fun een westernzadel op, maar ik kon nu niet bepaald zeggen dat ik het fijn vond zitten. Ze zijn een stuk ruimer in de draf, of je moet continue verzamelde draf rijden, maar dan nog vond ik het voor geen meter zitten, terwijl met dressuurzadel dat paard als een sofa zat....en ik had er toch een goed merk westernzadel op liggen.... Het zat echt voor geen meter, dat kan ik je verzekeren. ;)

Maar goed....een paard kan omgeschoold worden, dus misschien dat het dan anders zit naderhand? Geen idee; ik bleef mijn paard meer voor de dressuur gebruiken. :+

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:34

Western met een Hannoveraan :) Erg relaxed en comfortabel.

Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:17

pleasure en reining liggen ver uit elkaar. lijkt me niet dat je met een paard, wat een dressuurpaard is beide mee kunt rijden.gaat al lastig met een echte quarter.het paard zal wel aan de maat zijn, dus reining word sowieso al lastig.
recreatief allround, of gewoon recreatief zal meer zijn wat je bedoeld..
je kan gewoon westernmatig rijden, zonder een richting uit te gaan, of wedstijden te rijden.
(vind het altijd zo vreemd staan als iemand zegt ; recreatief reining, of recreatief pleasure.) >;)
net zoiets als recreatief Z springen. :=

Sammy_Jo

Re: Western met een dressuurpaard,wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 09:31

Heb je toevallig les op de Kolderhoeve?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:49

samba schreef:
recreatief westernrijden kan naar mijn mening met ieder (gezond) paard. En bij de WRAN kan je nog tot een leuk nivo wedstrijden rijden als je dat leuk vind. Het belangrijkste is denk ik (binnen iedere tak van paardensport) dat je grens van je paard kent en accepteerd. Je zal met dit paard geen hoge NRHA (reining) wedstrijden kunnen rijden en tussen pleasure cracks red je het ook niet. Maar als je die amibitie niet hebt is er geen reden om niet western te rijden met dit paard. Als jij er plezier in hebt en je ziet dat je paard het ook leuk vind moet je het lekker doen.

natuurlijk zijn er een aantal dingen die je paard nu aangeleerd heeft waar je aan moet werken. Vooral de hals/hoofd houding denk ik. Maar als je paard netjes dressuur beleerd is zal je zien dat het snel gaat. Een goed dressuur paard hoort ook niet op je hand te hangen

Ik accepteer haar grenzen,ze doet altijd zo erg haar best. Ik wil met haar ook geen hoge wedstrijden rijden,ze is 15 en heeft haar hele leven alleen maar dressuurwedstrijden gelopen,ze is nu lekker met wedstrijdpensioen. :) Ik ben niet zo'n geweldige dressuurruiter,heb haar eigenlijk altijd lang en laag gereden i.p.v. LDR.

Bravura schreef:
Ik had voorheen een Selle Francais x Holsteiner, die Z liep. Daar deed ik wel eens voor de fun een westernzadel op, maar ik kon nu niet bepaald zeggen dat ik het fijn vond zitten. Ze zijn een stuk ruimer in de draf, of je moet continue verzamelde draf rijden, maar dan nog vond ik het voor geen meter zitten, terwijl met dressuurzadel dat paard als een sofa zat....en ik had er toch een goed merk westernzadel op liggen.... Het zat echt voor geen meter, dat kan ik je verzekeren. ;)

Maar goed....een paard kan omgeschoold worden, dus misschien dat het dan anders zit naderhand? Geen idee; ik bleef mijn paard meer voor de dressuur gebruiken. :+

Zaterdag heb ik haar met les verzameld en rustig laten draven,dan is ze echt goed uit te zitten. In dressuur kan ik er veel moeilijker op blijven zitten.
wgirl schreef:
Western met een Hannoveraan :) Erg relaxed en comfortabel.

http://94.100.119.227/1322100001-132215 ... _TbEn.jpeg

Gaaf!
Zoiets willen wij nu ook :))
spicegirl schreef:
pleasure en reining liggen ver uit elkaar. lijkt me niet dat je met een paard, wat een dressuurpaard is beide mee kunt rijden.gaat al lastig met een echte quarter.het paard zal wel aan de maat zijn, dus reining word sowieso al lastig.
recreatief allround, of gewoon recreatief zal meer zijn wat je bedoeld..
je kan gewoon westernmatig rijden, zonder een richting uit te gaan, of wedstijden te rijden.
(vind het altijd zo vreemd staan als iemand zegt ; recreatief reining, of recreatief pleasure.) >;)
net zoiets als recreatief Z springen. :=

Paard is 163 cm,ik denk dat het bij ons meer westernmatig wordt.
Met recreatief reining bedoelde ik meer een paar oefeningen uit reining die ze wel kan,maar het klinkt een beetje stom idd :')

Sammy_Jo schreef:
Heb je toevallig les op de Kolderhoeve?

Nee,ik heb les van Johanna Vellinga :)
www.arabaharabians.come2me.nl

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:36

dat gaat best wel lukken :j

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:12

1.63m is niet te groot, er zijn genoeg Pleasure paarden die zeker zo groot zijn.
Lekker mee gaan rijden, Johanna helpt je wel goed op weg. :)

Mijn man reed op een KWPNer, en deed het zeker niet verkeerd in de Pleasure en HMS op de wedstrijden (voor de Trail was ze te eigenwijs, een Nabuur he :+ ), zij was 1.62m.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:15

Mijn Paintmerrie meet 1.61m.. Ik reed met haar alle discipline's, behalve Reining, daar is ze in mijn ogen te groot voor. Ze kan het wel, maar dan héél rustig en dat is natuurlijk geen Reining :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:40

dat bedoelde ik ook ; te groot voor reining..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:29

Mijn kwpner is 1,59m en daar heb ik ook jaren reining en trail en hms mee gereden. Ging echt wel samen. Ze kon ook gewoon spinnen en stoppen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:33

op wat voor niveau dan ?

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:34

Volgens mij heeft de TS heel duidelijk aangegeven wat de ambities zijn. En dat zijn geen enorme sport ambities. Dan hoeven we deze discussie toch niet voor de 1000ste keer te voeren.

Ieder paard kan leren een spin technisch goed uit te voeren. Het zal alleen niet bij ieder paard even spectaculair en snel worden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:36

dat ieder paard een spin technisch goed uit kan voeren, ben ik niet met je eens.ook niet ieder paard kan een pirouette .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:40

Je hebt geen grote wedstrijdambities, dus gewoon lekker doen. Je merkt snel genoeg wat haar struikelpunten zijn. Zolang je je eigen wensen niet hoger instelt dan die van je paard dan kan er volgens mij weinig mis gaan.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:13

samba schreef:
Volgens mij heeft de TS heel duidelijk aangegeven wat de ambities zijn. En dat zijn geen enorme sport ambities. Dan hoeven we deze discussie toch niet voor de 1000ste keer te voeren.

Ieder paard kan leren een spin technisch goed uit te voeren. Het zal alleen niet bij ieder paard even spectaculair en snel worden.

:j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:40

Officieel niet meer, maar heel af en toe mag mijn oude dressuurpaard voor de lol nog een keer mee :D Dus ja ook ik heb met een dressuurpaard de overstap gewaagt. Al jaren terug hoor ;) De onderdelen waar die het meeste in scoorde waren de western riding en de versatile. Z dressuur en natuurwisselaar ;) Dus mss moet je eens in die richting kijken.

En bij Johanna ben je super opgeborgen je te helpen :j