[WN] correctional bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tycho

correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 09:17

Waar kan ik meer informatie vinden over de werking van een correctional mondstuk.

Wie rijdt er met een correctional shank en wil zijn/haar ervaring delen ?
Mijn vraag is vooral welk bit je voor de correctional gebruikte en welk verschil je merkte na de overgang op correctional .

Over de lengte van een shank heb ik gevonden dat een paard dat (zoals de mijne) redelijk downhill is gebouwd en bij loslaten zelfs het liefst doorzakt tot neus aan de grond (en gewicht dus verplaatst naar de voorbenen) een korte shank beter is. Nadeel van een korte shank zou dan wel zijn dat de inwerking sneller is door minder signaal werking. In stap en draf laat ik haar niet doorzakken (hals te ver laten vallen) en is begrenzen met een billy allen goed te doen . In galop stel ik haar bewust iets hoger in dan waar ze van nature met haar bouw zou lopen (hals valt makkelijk) om haar goed op haar achterbeen te zetten.

Miss_Arie

Re: correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:48

ik ben na mijn trensje direct gaan rijden met een correctional, dit op aanraden van mijn trainster.

dus echt vergelijking met een ander scharen bit heb ik niet, want ik rij er nog steeds mee.

het lijkt mij dat een correctional met lange of korte scharen niet te maken heeft met hoe je paard gebouwd is, natuurlijk heb je met korte scharen minder inwerking dan met langere scharen.
je bepaalt zelf tot hoe laag je je paard laat lopen, je kan hem tegen houden wanneer hij te laag loopt en dus niet meer verzameld maar op de voorhand loopt.

wel is er verschil tussen de correctionals qua beweeglijkheid van de scharen. ik heb een bit waarbij de scharen niet onafhankelijk van elkaar naar boven getrokken kunnen worden (dus mijn bit kan niet de ene schaar naar zijn oren wijzen en de andere naar beneden) sorry als ik het onduidelijk uitleg :o

ik denk dat je het beste eens kan kijken of je een correctional van iemand mag lenen en een tijdje proberen, dan weet je hoe jouw paard hierop reageert en of dat is wat je zoekt.
het werkt natuurlijk heel anders in op de tong van je paard, en is het paard afhankelijk hoe het werkt.

veel succes!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:33

jou probleem lijkt mij meer op te lossen met de shanks van je bit dan met het mondstuk alleen.
paarden die graag op hun voorhand vallen kun je het beste "liften" wanneer je veel "spoke' hebt in je bit, dwz dat het gedeelte van de shank boven het mondstuk relatief lang is. dit gekoppeld aan een port die relatief hoog is en veel signaal geeft, geeft de beste resultaten.
toch is voorzichtigheid geboden : niet alle paarden die laag met het hoofd lopen hangen per definitie op de voorhand maar kunnen net dat individu zijn dat de betere trainers zoeken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:31

Let, behalve de werking ervan, ook op de ruimte in de mond van jouw paard. Dus toch ook zeker wel op het mondstuk letten (als je besluit over te stappen).
Mijn paard bijvoorbeeld, heeft erg weinig ruimte (dikke tong, veel wang) waardoor een correctional bit een verschrikking is voor hem.
Ik kwam hier HELAAS zelf ook pas later achter dankzij de paardentandarts ("gelukkig" heb ik er maar een paar keer mee gereden) en mijn paard, braaf als ie is, accepteert werkelijk alles. Maar ik heb met eigen ogen kunnen zien dat dit bit géén pretje voor 'm was. :n Enorme fout van mij dus.

Denk dat niet iedereen (misschien zelfs maar weinig mensen) hier bij stil staan.

[edit] p.s. meer tongvrijheid betekent dus absoluut niet per definitie een correctional waarbij de poort zich in het midden van het mondstuk bevindt i.p.v. meer in de breedte zoals dit mondstuk: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/oreg ... 6nieuw.jpg