[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:42

Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

16-11-2011 - Van 11 - 13 november was er een overleg van de FEI in Rio De Janeiro. De FEI heeft besloten dan er een helmplicht komt voor alle FEI disciplines, waaronder ook Reining. Op alle FEI wedstrijden dienen de ruiters een cap te dragen.

De Amerikaanse USEF heeft tot nu toe nog een uitzondering gemaakt voor Reining en Voltige. De FEI doet dat niet. De regel gaat in vanaf 2013.

:oo

Bron: Westerntoday.nl http://www.westerntoday.nl/nieuws/item/ ... vanaf-2013

En hoe zit 't met de dressuurhoedjes dan? >;)

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:46

Neeeeeee...
Dan zie je dadelijk reining ruiters met cap .. dat zou raar zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:03

Ik zie Shawn en alle andere grote ruiters al met cap.
Denk dat de FEI bezig is zijn eigen graf te graven.

Ach, de NRHA heeft dan weer een concurrent minder. Daar blijft met hoed rijden gewoon toegestaan. Gelukkig maar :)

troi

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:53

@Niels, zolang ze het prijzengeld hoog genoeg houden/maken denk ik dat je verbaast staat over het aantal reiningruiters dat ineens niet zoveel moeite heeft met lelijke champignonnen...

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:57

begrijp ik het nou goed en moeten Voltige deelnemers ook een helm dragen vanaf 2013? Dat lijkt mij op z'n zachtst gezegd erg onhandig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:01

NRHA heeft toch meer geld in de pot dan FEI. Denk dat er nog wel wat gedoe over gaat komen :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:13

maar ik las weer ergens anders dat dit zou gaan om ruiters onder de 18 (kan ik inkomen, zelfs in de reining) en volwassenen op paarden onder de 6 jaar....
en laat fei reining nu pas mogen met paarden die 6 jaar of ouder zijn :-)
volgens mij probleem opgelost toch?

en nrha zal ook naar mijn verwachting niet meegaan in de achterlijke spoor/trainings/bit regels van de fei.
dan zullen fei wedstrijden dus op zichzelf staan en is het al een stuk minder luceratief erheen te gaan voor 1 run.....

we zullen het zien

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:33

Niels schreef:
NRHA heeft toch meer geld in de pot dan FEI. Denk dat er nog wel wat gedoe over gaat komen :)

Don't bet on it pardner

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:35

quarterH schreef:
maar ik las weer ergens anders dat dit zou gaan om ruiters onder de 18 (kan ik inkomen, zelfs in de reining) en volwassenen op paarden onder de 6 jaar....

en nrha zal ook naar mijn verwachting niet meegaan in de achterlijke spoor/trainings/bit regels van de fei.
dan zullen fei wedstrijden dus op zichzelf staan en is het al een stuk minder luceratief erheen te gaan voor 1 run.....

we zullen het zien

Ze zijn voor zover ik kon lezen identiek aan de trainingsregels op show van de AQHA die al sinds 2010 van kracht zijn

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:28

Ja echt? Ow maar dan is het niet zo shocking allemaal en weer veel bombarie om niks...
Maar aqha zegt toch niks over spoorgebruik en bitgebruik? En regeld voor fencen? Weet wel van de spinregel (max aantal spins achter elkaar)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:35

Ik vind het een goede regel. Jammer van de 'traditie' maar wel een stuk veiliger :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:44

Is er eigenlijk ooit al eens een groot incident geweest binnen reining waar een cap een verschil had gemaakt?
Ik kan me namelijk niks voor de geest halen....

Is er ooit tijdens reining een ruiter vanaf geflikkerd met als gevolg ziekenhuis en hoofdletsel?
En dan heb ik het over grote shows he want dat is fei ook.

Ik vind het grote onzin om het aan volwassenen die serieus met hun sport bezig zijn verplicht te stellen.
Onze sport is imo ook al een stuk veiligen door de manier van omgang met de paarden, opvoeding en training en soort paarden (owja en zadel met meer houvast en knop kan ook wel eens handig zijn).
Beter is het de oorzaak aan te pakken waarom men eraf kukkelt.

Ik snap het volledig bij springen ed, daar is de kans op vallen een stuk groter en als dan is het vaak een heftige val.

Maar bij (hoog niveau) dressuur en western? Doe eens normaal.

Owja en voltige ook he haha! Lekker ondersteboven op een paard hangen met zo'n ding op je kop wat je uit balans haalt haha.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:47

Die caps wegen tegenwoordig geen drol meer, dus als het puur aan dat ding licht als je uit balans raakt dan doe je toch iets fout denk ik :D

Ik vind het dubbel. Enerzijds goed dat veiligheid voor looks gaat, anderzijds vind ik dat mensen het zelf moeten bepalen op hoog niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:03

dofuzz schreef:
[***] schreef:

Don't bet on it pardner

Hoop het iig wel. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat de NRHA meegaat, dus of de echte grote ruiters alsnog met een cap aan start komen?

Je wordt toch gek van die idiote betutteling. Wat ik wel altijd in deze discussie bijzonder vind, is dat altijd de recreatieruiters het een goed plan vinden om een capverplichting te hebben voor de (hoog niveau) showruiters. Hoe was dat ook alweer, iets met kop boven het maaiveld uitsteken? :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:13

dofuzz schreef:
quarterH schreef:

we zullen het zien

Ze zijn voor zover ik kon lezen identiek aan de trainingsregels op show van de AQHA die al sinds 2010 van kracht zijn

Ok, dus ie het nu wel of niet voor alle ruiters of alleen youth?

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:24

quarterH schreef:
Is er eigenlijk ooit al eens een groot incident geweest binnen reining waar een cap een verschil had gemaakt?
Ik kan me namelijk niks voor de geest halen....

Is er ooit tijdens reining een ruiter vanaf geflikkerd met als gevolg ziekenhuis en hoofdletsel?
En dan heb ik het over grote shows he want dat is fei ook.

Ik vind het grote onzin om het aan volwassenen die serieus met hun sport bezig zijn verplicht te stellen.
Onze sport is imo ook al een stuk veiligen door de manier van omgang met de paarden, opvoeding en training en soort paarden (owja en zadel met meer houvast en knop kan ook wel eens handig zijn).
Beter is het de oorzaak aan te pakken waarom men eraf kukkelt.

Ik snap het volledig bij springen ed, daar is de kans op vallen een stuk groter en als dan is het vaak een heftige val.

Maar bij (hoog niveau) dressuur en western? Doe eens normaal.

Owja en voltige ook he haha! Lekker ondersteboven op een paard hangen met zo'n ding op je kop wat je uit balans haalt haha.

Ik ben het helemaal met je eens.
Cap voor springen, barrelrace, Wran L5 en L4 kan ik me nog iets bij voorstellen maar, de rest....
Het moet toch niet steeds gekker worden!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:25

capopjekop: wat ik bedoelde met voltige is dat die mensen oa ondersteboven aan het paard hangen. hierin klemmen ze zich me thun zijkant tegen het paard en gebruiken daarin volgens mij ook hun nek/hoofd. daar gaat die cap echt wel een belemmering zijn hoor.

misschien moeten we eens opperen dat ze het bij turnen ook gaan doen. ik bedoel, die hangen ook wel eens hoog boven de lucht en kunnen dan vallen. ook maar een cappie op dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:39

Ik zie het probleem niet zo...

Het is een maatregel ten behoeve van de veiligheid van alle deelnemers.
Het is een stukje bescherming. Dat is in mijn ogen juist iets positiefs; als we met z'n allen de sport nog wat veiliger kunnen maken. Het blijven toch dieren, waar je op zit. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, ook tijdens een sport evenement.

En misschien is er in het verleden nog nooit iets ergs gebeurd (zou wel bijzonder zijn overigens), maar dat betekend niet dat het in de toekomst ook ongelukvrij zal blijven.

Wat is nou het "echte" probleem, behalve dat de vorm van het hoofddeksel er anders uit ziet dan een cowboy hoed?

"Petjeshaar" krijg je ook al van de hoed, dus dat is het niet.

Het is volgens mij bij veel ruiters die hier tegenop zien gewoon een stukje ego waar ze even overheen moeten stappen. Misschien "voelt" zo'n maatregel alsof de overkoepelende organisatie daarmee zegt dat de ruiters niet kunnen rijden, maar dat is natuurlijk niet zo.

De maatregel is niets meer of minder dan een stukje kleding reglement.
Daardoor verdwijnt de hoed wellicht uit de picture. Maar er zijn nog genoeg andere dingen waar aan mensen kunnen zien dat je een "echte cowboy" bent. Die hoed is ook maar een stukje show; want een zonnesteek zal je tijdens je indoor evenement écht niet oplopen. Maar ik hoor niemand klagen over het verplicht dragen van de cowboy hoed. Waarom dan wel over de cap?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:41

we zijn geen 'cowboys' en het is geen verkleedpartijtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:42

Femke schreef:
Ik zie het probleem niet zo...

Het is een maatregel ten behoeve van de veiligheid van alle deelnemers.
Het is een stukje bescherming. Dat is in mijn ogen juist iets positiefs; als we met z'n allen de sport nog wat veiliger kunnen maken. Het blijven toch dieren, waar je op zit. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, ook tijdens een sport evenement.

En misschien is er in het verleden nog nooit iets ergs gebeurd (zou wel bijzonder zijn overigens), maar dat betekend niet dat het in de toekomst ook ongelukvrij zal blijven.

Wat is nou het "echte" probleem, behalve dat de vorm van het hoofddeksel er anders uit ziet dan een cowboy hoed?

"Petjeshaar" krijg je ook al van de hoed, dus dat is het niet.

Het is volgens mij bij veel ruiters die hier tegenop zien gewoon een stukje ego waar ze even overheen moeten stappen. Misschien "voelt" zo'n maatregel alsof de overkoepelende organisatie daarmee zegt dat de ruiters niet kunnen rijden, maar dat is natuurlijk niet zo.

De maatregel is niets meer of minder dan een stukje kleding reglement.
Daardoor verdwijnt de hoed wellicht uit de picture. Maar er zijn nog genoeg andere dingen waar aan mensen kunnen zien dat je een "echte cowboy" bent. Die hoed is ook maar een stukje show; want een zonnesteek zal je tijdens je indoor evenement écht niet oplopen. Maar ik hoor niemand klagen over het verplicht dragen van de cowboy hoed. Waarom dan wel over de cap?

:z Ach, dat bedoel ik dus met betutteling.
Echte cowboy? Jij snapt er dus echt niets van :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:43

femke rijd volgens mij zelf geen (seriues) reining he? logisch dat je het probleem dan niet ziet.
hoef jij ook niet te zien want het betreft jou niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:48

Leg me dan eens uit wat het "probleem" dan wél is?
Want zoals ik in de reacties van de western ruiters zie, lijkt het me niets anders dan een ego kwestie waar ze gewoon even overheen moeten stappen.

En ja, ik heb wel degelijk o.a. reining gereden. Niet op nationaal niveau, maar 'k heb mijn fair share of wedstrijden wel gedaan een aantal jaar geleden.
Inmiddels ben ik paardloos. Maar ik zou er echt niet 1 seconde moeite mee hebben dat ik met een cap in de ring zou moeten starten.
Sterker nog; ik heb me er altijd over verbaasd dat het in de westernsport niet verplicht werd gesteld.

@Niels: die opmerking was uiteraard sarcastisch bedoeld. Want zo lang mensen niet met échte argumenten komen waardoor het jullie blijkbaar zó diep raakt, is het niets meer dan een stel "cowboys" dat op z'n tenen getrapt is. Ik zie geen volwassen, beargumenteerde reacties van mensen die liefde hebben voor hun sport. Dus in mijn ogen hangen mensen dan wel degelijk aan dat verkleed partijtje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:51

Wordt het nu nog niet, enkel de FEI.

Een hoed is een deel van je outfit, dat hoor je gewoon op te hebben. Al zou een cap veiliger zijn, dan nog is iedereen oud en wijs genoeg om zelf een afweging hieromtrent te maken.
Sommige tradities horen bij een sport en maken deel uit van een identiteit. Wat is het volgende? Body-protector? Snelle cirkels niet sneller dan 15 km per uur?

Bij reining zitten risico's, laten (zeker de ervaren showruiters) lekker zelf bepalen hoeveel risico ze nemen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:53

Een hoed dient als bescherming tegen de zon op dagenlange trails door het open veld.
Die heeft tijdens een wedstrijd in een binnenbak geen enkele functie behalve een stukje verkleding. Net zoals men in de dressuur met een plastron rijdt. Die gebruikt tegenwoordig ook niemand meer in het dagelijkse leven. Het is een stukje aankleding van de sport, meer niet. Er is niets functioneels aan.
De énige reden dat hij nu verplicht is tijdens wedstrijden, is omdat hij door de organisatie verplicht wordt gesteld. Net zoals de cap nu. Dát word straks onderdeel van je outfit.

Waarom een cap? Die vraag beantwoord je zelf al; veiligheid. Het is in vrijwel alle andere takken van de paardensport al verplicht (zelfs bij het mennen, waar je niet eens OP het paard zit).
Waarom zou de westernsport een uitzondering moeten zijn? Behalve een stukje traditie van een hoed, is er geen enkele reden voor uitzondering.
En er zijn vást wel mensen die een speciale hoed kunnen maken die óver de cap gedragen kan worden. Probleem weg. :)