[WN] Wijken voor het been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woartel

Wijken voor het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:21

Welke hulpen zijn bij western gebruikelijk bij het wijken voor het been? Volgde laatst een les van een stalgenoot, die dressuur rijdt, die weer andere hulpen gebruikt bij het wijken dan een andere stalgenoot die dressuur rijdt. Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat doen. Stel je voor dat je bij A afwendt, en dan richting E (dus naar links) wijkt. En vooral waarom die hulpen gebruikelijk zijn. Want daar schijnen meningen ook weer verdeeld over te zijn. :) Ben nieuwsgierig.

Signe

Re: Wijken voor het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:02

wijken voor been, het zegt het al.. het paard wijkt voor de druk van je been. dus je drukt je been aan en het goedgetrainde paard wijkt ervoor... dat is de hulp. Dus in je voorbeeld leg je je rechterbeen(kuit) aan, niet naar voren, niet naar achteren, gewoon aanleggen. Ruiters met gedegen kennis van zithulpen en die dat ook goed kunnen toepassen hoeven eigenlijk alleen maar de druk op het rechterzitbeen knobbeltje te verhogen om hun (goedgetrainde) paard te laten wijken.

Als je vraag is hoe je een paard wijken aanleert moet ik een heel ander en veeeel langer epistel gaan schrijven en ook een heleboel vragen stellen. Kort samengevat komt de training hier op neer:
doel paard wijkt voor druk (van been). Dat is het beeld wat je hebt. Je geeft daarvoor de hulp en kijkt hoe je paard reageert. Als het niet de reactie is die je wilt reageer je daar weer op met een `correctie`(een tegenreactie vragen, niet straffen) Wat dat precies is hangt af van wat je paard doet. Als je paard wel doet wat je vraagt beloon je door te stoppen met het geven van de druk.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:33

Rechterzitbeenknobbel, betekent dus dat je je gewicht legt op de kant waar het paard níet naar toe wilt? Dus je wilt naar links, en 'leunt' iets naar rechts? En hoe voorkom je verder dat het paard slechts linksaf loopt. Want is het niet zo dat als je je rechterbeen zo aanlegt (zonder te verschuiven) dat het paard afwendt?

Van de engelse dressuur ken ik ze dus die, A hun rechterbeen op de singel houdt en de linkerteugel druk houdt om te voorkomen dat de schouder ook naar links uitwijkt. Rechterteugel houdt contact en vraagt minimale stelling.

Dressuurruiter B legt het rechterbeen achter de singel, en wat zij voor teugelhulpen gebruikt weet ik niet, want die zaagt een eind weg.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:28

Niet leunen, want dan knik je meestal in in je heup en dat is juist niet de bedoeling. Gewicht op je rechterzitbeenknobbel heb je al als je voor je gevoel je rechterbeen wat uitdrukt.

Ik kies er zelf niet voor om m'n rechterbeen naar achter te leggen omdat je dan in een later stadium minder goed onderscheid kan maken tussen appuyement en wijken (bij appuyement leg ik m'n rechterbeen wel iets naar achter en buig ik 'm om m'n linkerbeen).

Gelijke druk op 2 teugels, evt in het beginstadium iets stelling naar links. Zeker niet teveel stelling, want dan loopt je paard veel makkelijker over de schouder weg.

Ik begin bij een paard wat wijken niet kent meestal op een cirkel met een paar pasjes met m'n binnenbeen het paard naar buiten laten wijken.

Als je later vanaf de middellijk gaat wijken: kleine stukjes en daarna steeds weer recht maken om te voorkomen dat het paard schuin naar de hoefslag loopt.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:46

Inderdaad niet leunen. Je zit is een van de moeilijkste dingen om te leren in het paardrijden.

been achter voor singel, teugels, stelling, over de schouder. Allemaal veel te veel en niet wijken voor been. Wijken voor been is alleen wijken voor been, verder niets. Later komt daar bij dat je lichtjes gaat bijsturen en sleutelen aan de andere dingen. Het eerste is wijken voor de druk en dat is braaf. Hoe het paard dat doet is nog even niet belangrijk. Dat zijn namelijk dingen die je in de basis oplost.

Vergelijk het met achterwaarts gaan (ook wijken voor druk) Je vraagt eerst of hij achteruit gaat op de druk van halster en stem (aan de hand) eventueel met wat druk op de borst erbij of een zwiepend touw ofzo. Een pasje achteruit met wat voor stelling of scheefheid dan ook is al goed en beloon je. Pas later *veel later) ga je scheefgaan corrigeren met een subhulp.

Voor mij kunnen paarden in het eerste leerstadium maar 1 commando (hulp) aan. Anders weet hij niet wat hij goed deed op het moment dat je beloont. Pas als een commando bevestigd is, kun je een subhulp (een ander bevestigd commando) toevoegen om het primaire commando te verfijnen.

Ik zie dat je in Friesland woont. Ik pb je even.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:17

Misschien moet je eerst eens nadenken wat voor het paard logisch is. :)

Probeer je in te denken hoe het paard loopt als je rechtuit gaat, links naar voren, rechts naar voren (simpel).
Nu wil je dus dat hij zijn rechterbeen voor het linkerbeen langs gaat zetten en wijkt.

Dan ga je op het moment dat het paard zijn rechter voorbeen achter heeft en hem naar voren beweegt, (het moment dat hij hem optilt, dit kun je aan de schouder van het paard zien) met jou rechterbeen aan dat jij wil dat dit been niet naar voren moet maar opzij.
En dit herhaal je in het begin bij elke stap.(dus druk, eraf, druk, eraf)

Zo begrijpt hij tenminste wat jij bedoelt met het "drukkende" been.
Je begrenst met je (linker) teugel tegen de hals de schouder voor wegvallen en houd hem zo recht. (zo kom je aan je lichte stelling ;) )
Dit voorkomt ook, zoals zoveel vaak zeggen, dat "de achterhand niet meekomt".

Als dat kwartje is gevallen :)* geef je de hulp niet meer elke stap maar één keer, iets openen buiten hand binnenbeen aanleggen, reageert hij, been hulp verminderen, schouder opvangen met buitenteugel en pas weer been geven als hij niet meer genoeg wijkt.

Het verbaasd mij toch steeds weer dat er maar vanuit wordt gegaan, dat ieder paard zomaar moet begrijpen dat druk= wijken betekent. :roll: (wel de bedoeling, maar moet het eerst begrijpen)
Eerst leren ze dat druk lopen betekent, wat niet van wel sprekend is, ze gaan er vaak juist eerst tegenin (jij drukt, ik druk terug).
En dan ineens moeten ze begrijpen dat er de hele tijd een been drukt en ze daarvoor opzij moeten en waar hij zijn benen moet laten, dat moet hij maar bekijken. :+

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:52

Hmm, dan had ik het dus toch goed. Wat jullie aangeven, geeft mij ook het meest logische gevoel. Het valt me zo op dat iedereen toch echt andere hulpen geeft, voor hetzelfde doel. Overigens heb ik leunen niet voor niks tussen aanhalingstekens gedaan. ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:48

Eigenlijk `leun`(tussen aanhalingstekens) als je naar links wilt ook naar links.
maar dan is het geen leunen natuurlijk.
Je verdeelt je gewicht van beide knobbels evenveel, naar rechts meer dan links. (bij wijken naar links en dus voor het rechterbeen) je linkerheup `komt omhoog`je linker schouder `naar beneden` En rechts dus net andersom. En ook weer met aanhalingstekens hihi. Tis eigenlijk niet uit te leggen over een forum.

Ik denk dat iedereen andere hulpen geeft omdat niet iedereen het snapt en soms ook andere dingen vraagt. En het paard moet het allemaal maar zien te begrijpen...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:38

Ik weet dat wat ik nu ga zeggen misschien niet zo een strak plan is :x , maar ik wordt een beetje moe van die ruiters die altijd hetzelfde paard rijden en dan denken alles te weten. >;)
Arme paarden, die bij elke ruiter maar weer moeten uitzoeken wat ze bedoelen.

Deze hulpen zijn de hulpen, die je leert bij de cursus Kandidaat instructeur ;) .
Ik heb bij het examen toevallig ook de opdracht gekregen om te wijken met de leerlingen :) .(en ben toen geslaagd met 3x een 8)

Ik geef al meerdere jaren les met diploma aan zowel manege als privé ruiters.
Ik heb diverse (groene) paarden in de wedstrijden gereden allemaal vanaf B t/mZ, elke keer alle hulpen geleerd.
Hetzelfde met de "western"paarden, niet even naar een trainer gebracht maar zelf met raad en daad alles geleerd.

Ik wil daarmee niet zeggen dat ik nou zo fantastisch ben, maar geef advies als je tenminste goed weet hoe het zit.
Anders worden beginnende ruiters alleen maar onzekerder met al die gegevens.

Niet iedereen hoeft zich hier door aangesproken te voelen, maar als je je wel aangesproken voelt dan zou ik eens gaan nadenken waarom dat zo is.

Zo, en stapt nu weer van het kistje af.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:41

met binnenteugel stelling vragen (niet trekken, ruimte geven), met binnenbeen op de plek het paard opzij duwen terwel je je buiten been iets achter de singel hebt om te begrenzen en je tegen je buitenhand aanrijd. Dus binnenbeen en buitenteugel.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:49

Ik ga even lekker lopen zeiken, ;) excuus daarvoor. Maar loveidefix, waarom leg jij dan je buitenbeen naar achter? Je vraagt dan om zijn achterhand nog verder naar binnen te brengen? Dan bereik je toch alleen maar dat de buitenschouder nog meer naar buiten valt? Want nu zou jouw buitenbeen, dat je naar achter legt, juist het tegenovergestelde doen van wat de bedoeling is.

Sliding, ik denk dat dat het probleem is in de paardenwereld, zelfs ik word er soms onzeker van, en ik rijd toch echt al een heel aantal jaren. Maar als je dan iemand ziet rijden, die M loopt, dan denk ik: heb ik het soms altijd fout gedaan? Nee dus, maar vervelend is het wel. ;)

Dapperdier, haal jij ze nu ook niet net door elkaar? :P Je zegt dat als je naar links wilt, je net iets meer 'druk' (ik ga gewoon alles tussen aanhalingstekens zetten, haha) op je linkerzitbeenknobbel hebt. Dus je heup gaat naar beneden, om net iets meer druk te zetten/gewicht daar te plaatsen?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:51

Woartel schreef:
Ik ga even lekker lopen zeiken, ;) excuus daarvoor. Maar loveidefix, waarom leg jij dan je buitenbeen naar achter? Je vraagt dan om zijn achterhand nog verder naar binnen te brengen? Dan bereik je toch alleen maar dat de buitenschouder nog meer naar buiten valt? Want nu zou jouw buitenbeen, dat je naar achter legt, juist het tegenovergestelde doen van wat de bedoeling is.

Sliding, ik denk dat dat het probleem is in de paardenwereld, zelfs ik word er soms onzeker van, en ik rijd toch echt al een heel aantal jaren. Maar als je dan iemand ziet rijden, die M loopt, dan denk ik: heb ik het soms altijd fout gedaan? Nee dus, maar vervelend is het wel. ;)

Dapperdier, haal jij ze nu ook niet net door elkaar? :P Je zegt dat als je naar links wilt, je net iets meer 'druk' (ik ga gewoon alles tussen aanhalingstekens zetten, haha) op je linkerzitbeenknobbel hebt. Dus je heup gaat naar beneden, om net iets meer druk te zetten/gewicht daar te plaatsen?

O ships, betrapt, ik doe het ook andersom :o Geen idee op het de dresuur wettelijke manier is, maar het werkt, en daar gaat het toch om :+

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 19:04

Eigenlijk is het ook veel te irritant om zo op een forum uit te leggen. :P Maar goed, mijn gevoel is bevestigd, dus das fijn, haha. Vanavond weer even een potje wijken! :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:22

Succes en veel plezier. :)

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 22:04

Gelukt, hoor, jongens. :P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:42

Daar gaat het om! Goed gedaan!Als het makkelijk ging en je niet veel hoefde te doen ging het goed :P