verslagje gezamenlijke training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 08:25

Ja Rinus, inderdaad bedankt Haha! voor het organiseren van deze avond(en)!! We hebben ons als toeschouwer ook prima vermaakt, alleen jammer dat we de gezamelijk discussie's in de bak niet altijd even goed konden volgen, omdat niet iedereen een even harde stem had Party!! .
Volgende keer zijn we zeker weer van de partij en misschien wel met paard. Nogmaals mijn drachtige merrie zet ik liever niet meer op de trailer Scheve mond\ , maar we zien het wel. We slepen in ieder geval wel wat meer mensen mee, dus laat die datum maar komen! *LOL*
Groetjes Monique


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:36

Hoi, ik vond het ook een gezellige en leerzame avond. Het was inderdaad in het begin even wat onwennig en onduidelijk maar na een introduktierondje en korte 'speech' liep het uiteindelijk toch lekker allemaal. Ook de gastvrouw was zeer vriendelijk en behulpzaam.

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:49

Jawel, ik heb ook nog heel even om een hoekje gekeken zaterdag. Het zag er inderdaad gezellig en gemoedelijk uit. Graag wil ik toch nog even wat kanttekeningen plaatsen. Dit is niet bedoeld om persoonlijk iemand af te *** maar ik zag dingen die ik heel vaak zie bij beginnende combinaties die denk ik toch wel beter kunnen. Pling Wat mij bij 5 van de 6 combinaties opviel is dat het paard zijn/haar achterhand vrijwel niet gebruikt. Wat je dan ziet is dat een paard zijn overgangen niet meer goed en netjes kan maken. Bv bij Wit, toen dit paard van galop naar draf teruggevraagd werd. Dit paard was van achter niet voldoende actief en daardoor viel het terug van galop naar draf. Hierdoor heb je dan vaak een paar ongecontroleerde harde drafpassen en de ruiter heeft (logisch) moeite om deze uit te zitten. Als het paard teruggereden wordt zal deze overgang veel vloeiender zijn. Wat je ook vaak ziet is dat paarden die van achter niet voldoende geactieveerd worden en van voren opgevangen worden een onderhals ontwikkelen. De bovenhals van deze paarden is niet mooi gelijkmatig ontwikkeld. Vaak zie je dat vanaf de borst tot halverwege de hals de onderhals voornamelijk bespierd is, en vanaf halverwege de hals tot aan de oren de bovenhals bespierd is. Wat mij ook opviel was dat 1 paard geen ontspanning kreeg aangeboden van zijn/haar ruiter. Het ging om een valkachtig gekleurd dier wat vrij heet was en bereden werd door een vrouw. Zij oefende een paar keer een stop met achterwaarts. Ten eerste was in die stop duidelijk weer te zien waarom die niet helemaal lukte. (achterhand niet actief genoeg) Tijdens het achterwaarts werd geen enkel moment de druk van de teugels afgehaald. Op deze manier weet het paard niet of hij/zij het goed doet en zal het uiteindelijk alleen maar sterker worden. Juist als een paard zelfs maar neigt om achterwaarts te gaan, even de druk van de teugels afhalen. Het paard leert nu beter wat de bedoeling is en zal daardoor ook eerder willen nageven. Oftewel, volgens mijn motto: Ontspanning door Inspanning. Het is zo belangrijk om die achterhand actief te maken en te houden, dat is toch de motor. Daarom petje af voor de vrouw met dat jonge paardje (en die had ook geen les voor zover ik begreep) Ik vond haar heel netjes rijden en zij reed inderdaad met een actievere achterhand, daardoor zag het er ook meteen gecontroleerder uit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jip op 2001-08-20 09:51 ]</font>

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 11:41

Jammer Jip, dat je die opmerkingen niet even ter plekke hebt gemaakt dat was leerzamer geweest dan het nu terug te moeten lezen. En we kwamen er allemaal om te leren.

Wat ik ervan wilde leren is of ik het durfde. Met mijn paard op een vreemde plek rijden met vreemde paarden om mij heen. En dat lukte. Na een half uur heb ik zelfs weer af en toe adem gehaald Haha! Qua rijden ben ik er nog lang niet, dat is duidelijk, maar dat wist ik ook wel. Zolang die angsthaas nog met mij mee rijdt is het heel moeilijk om verder te komen Scheve mond\

Net zo mooi rijden als de vrouw met dat jonge paardje gaat nog wel een paar jaartjes duren ben ik bang, maar we blijven er aan werken!

Ik vond het erg leuk dat dit georganiseerd werd. Wij zijn er de volgende keer zeker weer bij!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-08-20 11:41 ]</font>

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 11:58

Allereerst Rinus, hartelijk dank voor een leuke en leerzame avond! Ik had twee redenen om naar de gezamenlijke training te komen: een leerzame ervaring voor mijn paard door op vreemde plaatsen aan het werk te gaan en voor mij door eens naar anderen te kijken en te luisteren. Tuurlijk was het nog een beetje onwennig en moet de formule nog groeien maar verder zonder meer een geslaagde avond. Ook een dankje aan Jan is op zijn plaats!

Jip, misschien jammer dat je niet wat langer ben gebleven dan hadden we wat beter op je kritiek in kunnen gaan. Ik reed op die dunn merrie en ben het ten dele wel met je eens, ik moet nog veel meer los laten tijdens het achterwaarts gaan, ook als ik het tempo van het achterwaarst gaan langzaam aan het opvoeren ben.

Karin

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 17:07

Ook ik sluit me bij de vorige 3 sprekers aan. Deze avond was nou juist bedoeld om van elkaar te leren! Als iemand dan iets ziet gebeuren waarvan hij/zij denkt dat het beter kan en weet hoe, dan moet je dat even zeggen Haha!. Daar heeft iedereen veel meer aan dan wanneer het 2 dagen later hier komt te staan.
Misschien is het voor een volgende keer een idee om de mensen die als toeschouwers langs de kant zitten mee te nemen in de voorstel ronde Pling.
Moet nl. toegeven dat ik ook m'n mond niet open gedaan heb Schijnheilig en alleen maar heb gekeken, omdat ik als toeschouwer m'n mond niet helemaal open durfde te doen Frusty .
Laten we dit houden op de onwennigheid van deze eerste keer Bloos . Moeten we allemaal van leren, toch?
Nou op naar een volgende keer en naar meer en betere communicatie!
Groetjes Monique Party!!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 17:50

Helaas kon ik die avond niet. Persoonlijk vind ik dat Jip de opmerkingen goed heeft onderbouwd. De personen over wie het gaat kan naar mijn mening juist iets hebben aan de aanvullende opmerkingen van Jip.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:18

hallo, ik ben dus nieuw op deze site, dus even oefenen hoe dit werkt.

Allereerst wil ik Rinus en ook Jan enorm bedanken voor de leerzame trainingsavond. Een heel goed idee en ik ben volgende keer weer van de partij vast goed oefenen wat ik geleerd heb, ik denk inderdaad dat het de volgende keer soepeler verloopt zoiets is altijd even wennen.
Jammer Jip dat je geen commentaar gegeven hebt, misschien volgende keer? trouwens ik was die vrouw op dat jonge paardje, dus ik was heel blij met je verslag, ben nog aan het blozen!!!
Zij is een 3 jarige quarter en we hebben haar pas ongeveer 20 weken onder zadel en alles zelf gedaan, dus ik ben best heel trots op haar en dan mee naar een vreemde plaats, super zo cool.

Tot de volgende training en dan zijn er weer, en velen met mij, hoop ik!!!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 21:44

leuk hoor om te lezen Knipoog
de deelnemers hebben het zo te horen wel naar hun zin gehad, hopelijk de organisator ook??
als er een volgende keer komt dan kan ik er ook bij zijn, dan wel met gipsen poot misschien, maar dat kan de lol niet drukken
zijn er ook video opnames gemaakt?
hebben jullie met elkaar ook goed de dingen uit kunnen wisselen en bespreken wat betreft het trainen?
ik had er echt graag bij willen zijn hoor Boos!
maar volgende keer beter Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:15

Helaas was ik er niet bij(geen vervoer).
Maar heb toch hoop geleerd van wat Jip hier verteld(aan jou commentaar hebben we tenminste iets Haha! )
Hij beschrijft dingen waar ik inderdaad ook moeite mee heb. Vooral het loslaten en de overgangen waar ik van de week dus al achterkwam dat die niet goed gaan, inderdaad er uit vallen en dan ff op het bit hangen.
Ik moet zeggen dat mijn paard de laatset 2 weken met grote sprongen vooruit gaat, nu heb ik zondag weer les dus wil ik even aan de overgangen gaan werken. Ik heb het idee dat we iets te snel gaan dus moeten we even een stapje terug doen.

jip
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 19:20

Hoi, gewoon veel overgangen rijden zowel van bv stap naar draf en terug als in de gang zelf. (versnellen, langzamer etc) Of, als je paard er al aan toe is, alvast zijgangen en schouder binnenwaarts e.d. Geen hele zijdes maar een paar stapjes vragen en weer terug. Hierdoor moet je paard vanzelf wat meer zijn achterhand gaan gebruiken. Ook 'schakelen' kan veel nut hebben. (heb er ff gaan ander woord voor) In stap hiermee beginnen (ik ga uit van een vrij groen paard) Na een paar stappen vragen om een stop en dan vragen om 1 a 2 passen achterwaarts. Dus zodra het paard ook maar de minste reactie geeft (zelfs als hij maar neigt om wat naar achter te 'wiegen') meteen druk van teugels af, kleine pauze en nog een stapje vragen. Daarna weer paar stappen voorwaarts en weer hetzelfde doen. Als je een paar van deze combinaties achter elkaar doet zul je merken dat het allemaal al veel soepeler gaat. Omdat je met deze oefening ook consequent elke keer naar achter gaat, zal je paard een stop gaan associeren met een back up en tijdens de stop alvast het gewicht naar achter verplaatsen. Zo heb je dus 2 vliegen in 1 klap, je stops worden beter en je paard gaat zijn achterhand beter gebruiken en zal daardoor ook van voren vanzelf lichter gaan worden. Als je paard hier goed op reageerd kan je dit gaan doen in draf en uiteindelijk in galop. Maar onthoud, ook een back up is een voorwaartse beweging die niet afgedwongen moet worden. Als je dat wel doet (teveel druk op de teugels) zal hij om daaraan te ontkomen meer gewicht op de voorhand (bit) brengen en krijg je dus een averechts effect. Snap je het nog?

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:46

ik heb vandaag een rood gipsen klompje gekregen Haha!
heheheeeeee
ik kan weer van alles, en hoef het maar 3 weken te hebben, dat viel dus reuze mee !
dus wat betreft de volgende keer>>>no problem
laat maar komen die datum

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 23:17

hoi Cowgirl, zoals Jip het beschrijft, doe ik het ook, soms is het "schakelen" zoals hij beschrijft wat saai, als je het lang doet maar wel effectief, je krijgt de achterhand er goed onder en controle over de snelheid zodat je je paard echt stapje voor stapje kan laten gaan alleen met gevoel, ook rijd ik veel voorwaarts zijwaarts, bij mijn jonge paardje inderdaad een paar pasjes naar links weer rechtuit en dan een paar pasjes rechts, eerst in stap en als dat goed gaat in draf, krijgen ze een heel sterke achterhand van. overgangen rijd ik zelf veel op de letter(dressuur) of bij elke paal of zoiets als er geen letters zijn dan weet je ook of hij goed reageert op je hulpen en hoe snel, zo doe ik het tenminste, misschien heb je er wat aan.
groetjes Emmy

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 23:43

Kijk Jip, zoals je het nu uitlegt, petje af hoor!! Pling Dat is nou wat je m.i. zaterdagavond ook had moeten doen. Daarmee kun je aan de gang......het ter plekke oefenen of in discussie gaan. Zie liever dat we dan met z'n allen het eerste zouden doen, omdat ik van mening ben dat het een goede methode is en ook ik zeer regelmatig op die manier train met mijn paard.
Ik hoop dat we tijdens een volgende gezamelijke training dit soort informatie met elkaar uitwisselen!! Cool Groetjes Monique Party!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:14

Jip en Emmy ik ben daar dus al veel mee bezig.
we gaan dus de goede weg in. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:16

hallo mensen:
even terug voor een korte intermezzo( ben nog steeds op vakantie)(over 10 dgn weer elke dag aanwezig,hoef je niet blij om te zijn!)
kon het niet laten om de reacties te zien
ben heel blij dat er zo positief over gedacht wordt,
ja,Jip voortaan op scherp op de training niet daarna.
Ik wil ook Jan berendonk bedanken voor zijn snelle manier van begrijpen in de ring,jan je bent er echt
op vooruit gegaan, de manier waarop je les geeft he! geintje maar wel bedankt want alleen kan je dit niet want dan vergt het nog veeeeeeeeeeeeel meer tijd.Ik hoop ook dat er meerdere trainers aanwezig zijn de volgende keer.

waarbij ik mag opmerken dat iedereen zich van een positieve manier heeft laten zien.iedereen.

tussendoortje briggitta bedankt dat ik ook nog mocht proeven aan het rijden van een paard.

claudia er zijn opnamens gemaakt maar niet door mij,camera vergeten!!!,ik kan vragen of er beelden beschikbaar gemaakt kunnen worden!

voor een nieuwe datum daar kijk ik naar als ik terug ben van vakantie!

voor alle geintresseerde ruiters kijkers en trainers
wilt u aanwezig zijn op een gez. training,meldt U jij je aan door mij een pb te sturen met wat info;komt U jij met of zonder paard? hoeveel toeschouwers bregt U mee heeft U vervoer OVER
meldt dit dan ook ( U kunt dan misschien iemand meenemen!!!)

bij deze ook de eigenaresse van de manege nw houwininge in leusden bedanken Ingrid je bent een perfecte gastvrouwe!!!!!!!!!!!!!!!


groetjes van een dolblije

Rinus


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse en 32 bezoekers