[WN] Hoe krijg ik galop in binnenbak onder de knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monreve

Hoe krijg ik galop in binnenbak onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:57

Heb een jong paardje. Nu zo'n half jaar onder zadel. Tijdens buitenrijden beheersen we alle 3 de gangen (stap, draf, galop) maar in binnenbak krijg ik gaklop niet voorelkaar. Dan zijn het twee aanzetsprongen en ze gaat bokken of gaat omhoog. Niet zodanig dat ik eraf lig maar genoeg voor mij om te stoppen. Niet ok natuurlijk maar heb het lef niet om door te zetten. Ik denk dat het meer bij mij ligt dan bij haar. Buiten voel ik me heel zeker. Binnen ben ik bang tegen de boarding te botsen.

Heeft iemand tips of trucs?

Roosch

Re: Hoe krijg ik galop in binnenbak onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:11

Je moet je afvragen waarom ze dat doet. Is pijn uitgesloten?
Kan zijn dat ze nog niet sterk genoeg is. Doe je buiten vaak lange galopstukken?

Je hoeft niet bang zijn tegen de rand aan te botsen. Als zij begint te staken terwijl jij wil galopperen (en lichamelijk letsel is uitgesloten), laat haar voelen wie de baas is.
Beetje dreigen met bokken en steigeren kun je wel doorheen rijden. Je zegt zelf dat je er daardoor niet afligt, dus doorzetten dan.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:45

misschien prof. hulp vragen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:31

Als jij bang bent voelt je paard dat aan, je zal haar vertrouwen moeten geven en dan doe je nu niet. Ze reageert waarschijnlijk precies zoals jij aangeeft; je bent bang, gaat waarschijnlijk verkrampen, misschien hou je haar tegen met zit en teugels, etc. Het is dan dus logisch dat ze niet durft; jij durft ook niet :o !
Het is niet leuk om te horen maar de kans is heel groot dat jij dus de oorzaak van het probleem bent; een jong paard heeft vertrouwen van de ruiter nodig en goede steun en begeleiding, als ze dat niet krijgt zal ze dus stoppen want jij geeft haar het gevoel dat er iets heel engs gebeurt.

De beste manier is inderdaad hulp inschakelen, goede instructie, die niet zozeer jouw paard maar wel jou door deze fase heen helpt. Misschien eerst eens proberen om binnen op een wat meer ervaren paard te galopperen, dat kan jouw angst wegnemen. Als dat lukt kan je weer op je eigen paard verder, die mogelijk dan ook even door iemand anders in de bak wordt gereden, vooral dus in galop, om haar te overtuigen dat het niet eng is.

Ga niet te lang zo door, anders galoppeer je een tijdje helemaal niet, je doet er nu waarschijnlijk meer kwaad dan goed mee!

Succes, het is heel lastig om je eigen angsten te overwinnen! Ik heb hier een spreuk hangen die zegt:

"Courage is being scared to death, but saddling up anyway". Die herhaal ik soms ook wel eens voor mezelf als ik iets moet doen wat ik eng vind ;) , en het helpt!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:01

ik vermoed dat je paardje al keurig geleerd heeft wat ze denkt dat ze moet doen
ze wordt namelijk gelijk beloond zogauw ze bokt of steigert dus ze neemt aan dat dat ook de bedoeling is
nu moet je je paard leren wat je eigenlijk wil en hopelijk kun je dat zelf, zo niet wacht niet te lang met hulptroepen

wat ik graag doe met een paardje wat moeite heeft om in een bak te galoperen(is best klein voor een dier wat nog weinig evenwicht heeft) is de galop aanzetten vanaf de korte zijde, in de laatste bocht in galop zetten en dan over de lange zijde laten galoperen en terug nemen in draf voor de korte zijde begint
dus kleine stukjes galoperen
maak het niet te moeilijk allemaal en hou zelf de regie

zulke paardjes rijdt ik graag buiten in het najaar op een groot open terrein zodat ze echt grote cirkels kunnen rijden en veel rechte stukken
zogauw de galop met meer evenwicht en verzameling gaat, is galop in de rijbak ook geen probleem meer

Monreve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:09

Jongens, wat geweldig al deze reacties! daar kan ik wat mee. Lichamelijk letsel is uitgesloten en het ligt voornamelijk bij mij. Maar vind het lastig daar doorheen te komen maar met jullie tips kan ik wel weer verder. Bedankt voor zover.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:55

Lastig :j
Herken t wel, die van mij bokte niet maar ging gewoon keihard :D
Waar galopeer je aan?
Zet je hem/haar op een volte of rij je over de hoefslag ?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:15

Ik ga helemaal mee met Spatter *\o/*

Ik ben zelf ook met mn 3 1/2 jarige aan de gang en ze zijn echt slimmer dan je denkt :D
Dus inderdaad, kleine stukjes galopperen, halve circel, wacht niet tot je paard het initiatief gaat nemen maar ga terug in draf voor die tijd. Niet meteen belonen, belonen kan ná het werk.
Buiten wel lekker galopperen, probeer je paardje steeds op de achterhand te krijgen, ja, ook jonge paarden!, dan krijgen ze meer spieren in de achterhand om strakjes in de veel kleinere binnenrijhal te galopperen! Succes ermee en gaat het niet, goeie instructie zoeken!

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:35

Ik ga mee met de reacties van de rest. Maar stel nou dat je het toch wat eng blijft vinden vraag dan even of iemand met meer lef er op gaat rijden! Kan jij er daarna weer mee verder maar heb je de ergste bokken niet gehad :) Succes iig!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:49

heel herkenbaar. mijn vorige merrie steigerde ook en echt hoog! eerst voor of in de galop, daarna als ik wou draven en daarna als ik wou stappen. pfff. handen vol. eigen schuld.. ik wou het steigeren ontwijken en ging dus snel iets anders doen. zoals spatter het al zegt..
met les en een goeie dosis zelfvertrouwen die ik van de instuctie kreeg zijn we er doorheen gekomen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:12

ElCid schreef:
Succes, het is heel lastig om je eigen angsten te overwinnen! Ik heb hier een spreuk hangen die zegt:

"Courage is being scared to death, but saddling up anyway". Die herhaal ik soms ook wel eens voor mezelf als ik iets moet doen wat ik eng vind ;) , en het helpt!

Heerlijk! Dank je, ik moet mezelf hier ook vaker aan herinneren!

Galop...
Buiten gaat het goed en ben je met zelfvertrouwen aan het rijden. Dat zelfvertrouwen moet je meenemen in de bak. Waarschijnlijk is je paardje ook onzeker en bang.
Ik zou zeggen baseer je training op wat jullie al kunnen! Buiten galopperen! Spring eens vaker aan, door overgangen te rijden, galop, draf , galop, draf. En beloon elke aansprong verbaal. Ze leert hiervan dat het leuk is om aan te springen, dat jij dat laat merken en dat ze ergens goed in is.

Dit neem je mee in de bak met grondwerk! Aanspringen in galop zonder ruiter is makkelijker namelijk. Aanspringen en braaf! Aanspringen en braaf! Je vraagt in het begin alleen nog maar dat ze aanspring met energie.Blijft ze galopperen, mooi, die krijg je gratis kado en dan vraag je haar terug in draf. Valt ze zelf terug dan laat je haar gewoon even draven tot ze ontspant en vraagt weer de galop.

Je snapt natuurlijk dat het dan een kleine stap is van hetzelfde onder zadel in de bak!..
Heel veel succes!

Persoonlijk vind ik 3,5 nog best jong voor galop onder zadel in de bak. Daar hoef ik gen discussies over op bokt want die zijn er al genoeg. Dit is gewoon mijn mening. Ik wil een paard eerst in balans en aan de hulpen hebben in stap en draf en dan komt de galop vanzelf wel. Een paard kan heel goed aangeven waar ze aan toe zijn.

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:09

Ik heb ook een jonge quarter waarmee ik bang was om te galopperen; hij had totaal geen balans en hij stormde heel hard de hoeken in. Nu galoppeert hij braaf aan en heeft nog wel moeite om in galop te blijven. De rechtergalop lukt nog helemaal niet. Ik moet nu veel stravers rijden in draf. Zijn er nog tips voor dit probleem. Ik krijg wel goed Les en móet geduldig blijven. Ik vind het heel leuk om het proces mee te maken van het opgroeien en beleren van een jong paard hij heeft echt verschillende perioden, zowel lief als stout.
Ik wens je verder veel succes.