[WN] Western + aangespannen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Western + aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:49

Ik ben in het gelukkige bezit van een haflo arabier merrie van nu ruim een jaar (voor oud gedienden: James is met pensioen naar een zorgboerderij).

Afbeelding

Nu loopt zij voorlopig nog lekker in de groep in een natuurgebied, komt in de winter naar huis in de loopstal, dan weer naar t natuurgebied, etc.
Toch ben ik aan het kijken van hoe, wie, wat, waar, etc...
Ik wil haar over 2/3 jaar western laten beleren. Doel: Recreatief, maar ik wil wel een correct paard onder me hebben wat ik ook correct kan trainen. Wellicht eens een wedstrijdje via DAWRA of WRAN. Reining? Trail? Pleasure? Nog geen idee, zien we dan wel wat er bij ons past.
Máár....
Ik heb met mijn shet (Abbey, voor de oud gedienden, Hon is 2 jaar terug verongelukt... |( ) de mensport ontdekt *\o/* Helemaal geweldig vind ik het! Alleen met een ukkie loop je tegen beperkingen op (vanuit de organisaties o.a.) Dus zou ik Maddy ook heel graag voor de wagen (laten) beleren.

Graag hoor ik de mening van ervaren ruiters/menners. Goede combi of niet?
Met western rij je met name op de neckreining (althans, wil ik wel naar toe), met mennen rij je veel meer met directe druk in de mond ipv tegen de hals. Is dat niet ontzettend verwarrend voor het paard? Om maar even een voorbeeld eruit te pakken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:55

van mij ga je ook niet echt wijzer worden maar....

ik heb een arabier,western gereden en loopt ook aangespannen.
ik weet dat zijn vorige eigenaar wel anders ment dan anders,langere teugelvoering.
het kan dus wel.....

Ir1ne

Re: Western + aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:58

Is niet helemaal waar; een paard behoord aangespannen niet te lopen met een directe druk, maar met een licht contact waardoor het paard wel in de aanleuning blijft lopen.. Ik denk dat het zeker beide kan, mits je het paard op de juiste manier voor de kar beleerd... dus voornamelijk op stem; hierdoor hoef je met een HO alleen in uiterste nood het bit als extra hulpmiddel te gebruiken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:00

iti schreef:
Is niet helemaal waar; een paard behoord aangespannen niet te lopen met een directe druk, maar met een licht contact waardoor het paard wel in de aanleuning blijft lopen.. Ik denk dat het zeker beide kan, mits je het paard op de juiste manier voor de kar beleerd... dus voornamelijk op stem; hierdoor hoef je met een HO alleen in uiterste nood het bit als extra hulpmiddel te gebruiken.

dat weet ik want we mennen zelf ook.
toch was de teugelvoering van de vorige eigenaar anders,nog losser.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:00

ik reageerde niet op jou, maar op de TS ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:03

sorry.... :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 12:07

nee ok, maar even heel zwartwit gezegt een paard wat aangespannen een wending naar links maakt, pak je toch je linkerleidsel op. Een paard wat op neckreining een wending naar links maakt, wijkt voor de druk tegen zijn rechterhals.
Ik zie geen mogelijkheid om neckreining voor de wagen toe te passen (zeker niet als je bijv marathon of vaardigheid gaat rijden) omdat je er gewoon te ver vanaf zit. Ik kan mijn buitenleidsel er wel aan houden, maar ik kan die niet tegen de hals leggen. Zo bedoelde ik het meer :o

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:10

Snap ik wel :) maar een paard moet beide wel kunnen als je hem niet teveel in de mond hangt, bedoelde ik. Tis trouwens een lichte ophouding, niet echt het oppakken van het leidsel!

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:12

Waarom zou je een paard niet beide technieken kunnen aanleren? Ze kunnen echt wel onderscheid maken tussen onder het zadel of voor de kar lijkt mij.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:33

Enkele jaren geleden ben ik op een site geweest over mennen met quarters in de VS.
Deze paarden werden western bereden en er werd aangespannen mee gereden.
Er bestaan zelfs men wedstrijden die in het kader van AQHA shows worden gereden.

Ik weet niet of het mennen daar op een andere wijze wordt gedaan dan wat we hier gewoon zijn maar misschien kan het je helpen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:44

Zoek eens op pleasure driving.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 12:45

pleasure driving hoef ik niet op te zoeken, das compleet niet te vergelijken met marathon/vaardigheid/dressuur.... (ik ken het vanuit de minipaarden)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:02

Nee, dat begrijp ik, het ging mij meer om het feit dat dit westernpaarden zijn die ook aangespannen worden gereden. Maw het is zeker niet ongebruikelijk. Ik snap heel goed dat deze discipline niet direct voor iedereen de meeste spannende is :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:05

nah, daar gaat het me niet zo om. Maar je paard met een check en martingaal in de juiste houding zetten kan elke *piep*. Ik rij liever zelf naar die houding toe, zonder allerlei poespas ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:39

stef schreef:
nee ok, maar even heel zwartwit gezegt een paard wat aangespannen een wending naar links maakt, pak je toch je linkerleidsel op.

Eigenlijk is het ruimte geven op rechts en niet aantrekken op links ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:41

mjah... ben niet zo handig in uitleggen, I know ;) Maar goed, als jij in een marathon zit is het "gewoon" links trekken en rechts trekken hoor ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:52

En in de western heb je ook gewoon direct-reign. Neckreinig (indirect reign) kun je daar prima mee combineren ;)
Stuurtechnisch gezien zul je waarschijnlijk geen problemen krijgen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:56

En qua aanleuning? In de western lopen ze lager dan in de mensport (dressuur).
Misschien zie ik wel beren die er helemaal niet zijn hoor, vandaar ook dit topic ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:05

Ik denk dat je beren ziet die er helemaal niet zijn :D
Hoofdhouding heeft geen rechtstreeks verband met aanleuning ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:19

En welke volgorde zouden jullie dan pakken qua beleren? Eerst voor de wagen of eerst OHZ? (beide besteed ik uit)

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:19

Mijn fjord rijd ik ook aangespannen (enkel + 2-span) en rijd ik western. Door het westernrijden is ze juist beter gaan lopen in het aangespannen rijden. Ijsbrand traint ook zijn paarden onder het zadel (kocht zelfs paarden die hoog in de dressuur liepen voordat ze ooit een wagen hadden gezien :+ ).
Dus geen probleem; voor de wagen kan ze nu ook een heerlijke jog en trot lopen, valt minder over de schouder weg (ook erg fijn met kegeltjes rijden). Ik men trouwens volgens het Achenbachsysteem. Westernrijden doe ik met een Billy Allen shank en soms met een bosal.

Pesroonlijk zou ik ze eerst onder het zadel beleren en daarna de wagen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:07

geeft helemaal geen problemen en ik vind het eerlijk gezegd best een fijne combinatie. Mijn eigen paard is western beleerd en ik rijd er (vloeken in de kerk ;) ) recreatief western mee. We rijden met de kar lange buitenritten en trainen voor de marathon. We rijden ook een aantal wedstrijden per jaar. Vooral de commando's Whoa en back zijn erg gemakkelijk na een domme stuuractie in de marathon ;)
Direct bekkentrekken is ook niet de bedoeling met mennen. Met snelle marathons ontkom je er niet altijd aan, maar als je gewoon netjes ment en zeker met Achenbach hoef je niet te trekken in de mond. Ik vind de trailoefeningen ook altijd erg fijn ter voorbereiding op een menwedstrijd (souplesse en gehoorzaamheid tussen vreemde objecten). M'n verzorgpony(haflinger) is ook western beleerd en die ben ik nu ook een beetje voor aan het bereiden voor de marathon en die pakt het ook erg goed op. Het gewone "recht toe rechtaan" bosmennen doet ze al prima. Nu nog wat souplesse. Die zit onder het zadel dus ook aan de trailoefeningen op dit moment.
Qua volgorde heb ik alleen maar de ervaring eerst rijden, dan beleren voor de kar dus andersom heb ik geen ervaringen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:16

Leuk om dit topic juist nu tegen te komen. Heb zelf een 3,5 jarige Haflingerhengst, licht zadelmak en gaat binnenkort voor de sulky. Sinds een tijd echt geinteresseerd in de westernsport en gisteren mijn eerste les (op een ervaren westernpaard) achter de rug. Dus wil de beiden disiciplines gaan combineren. Instructrice zei al dat het geen probleem zou gaan zijn, als je de commando's maar goed aanleert, en verschillende commando's gebruikt. De HO uit de western, zou namelijk niet echt geschikt zijn voor de mensport haha..

Maar positief om te zien dat er meerdere mensen ervaring mee hebben! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:25

Ach het ligt er maar aan hoe ver je wilt gaan met whoa. Als je die enkel gebruikt voor een snelle stop en niet een sliding stop dan zou dat moeten lukken toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:37

Voor de wagen gebruik ik standaard "halt" (en al vergaat heel de wereld, paard moet als een blok staan!). Dus dat scheelt ;)