[WN] Vrijdag mijn eerste echte westernles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Vrijdag mijn eerste echte westernles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:01

Hoi hoi!!

Ik moet even inbreken op dit deel van bokt, ja ook ik ga de overstap maken! *\o/*

Na ruim 10 jaar denken en een aantal keren op het paard van de baas (quarter) te hebben gereden (en dat ging niet altijd goed: paard ging te hard, ik remmen, en mijn benen eraan tuurlijk, roept mijn baas kei hard, BENEN ERAF EN EEN OPHOUDING MAKEN EN DIRECT LOSLATEN!! Boem, stond 'ie stil... :D ) ga ik nu dus serieus aan de slag bij Christel Poels in Herentals.

Ik ben nu ook een keer bij een collega van mij gaan kijken toen ze les had, en ook een keer naar een wedstrijd reining gaan kijken. Ben ook op internet aan het snuffelen om de termen en alles eromheen te leren.

Hebben jullie nog nuttige tips voor mij?? Ik heb een fijne spijkerbroek waar ik mee kan rijden, wou mijn stalschoenen aan doen, waar je ook mee mag rijden iig!

Heb d'r mega zin in!

DubbelFun

Re: Vrijdag mijn eerste echte westernles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:29

Gewoon met een leeg hoofd alles over je heen laten komen en vooral ...enjoy the ride ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:29

Tnx!! Ben echt benieuwd...

Rahf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:32

Het basisboek western riding! Wel wat oud, maar een heel leuk een leerzaam boek van Rieky Young (op het boek nog Burgmeijer) en Josephine Spruijt

Wat erin staat:

Wat houdt western riding in.
Onderdelen in de sport
Western riding equipment
Basic training deel 1
Basic training deel 2
Reining
Amerikaanse termen

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:31

Ik heb in februari 2010 de overstap gemaakt. (en ben dus een "expert" in overstappen ;) ) en ik heb het gewoon maar over me heen laten komen. Eerst zonder spoortjes en met een Billy Allen begonnen. Veel gelezen over western basis en reining en één keer in de twee weken heb ik les. Het gaat nu echt goed! Fijn is ook wel dat mijn bijrijdpaardje alle knopjes heeft. Nadeel daarvan is wel dat als je wat "fout" doet, hij denkt: "bekijk het maar!" Een goede band opbouwen met het paardje is natuurlijk altijd belangrijk, maar ik merk dat western echt een "Teamsport" is. Dus ik rijd niet alleen, maar wandel ook met hem, en doe af en toe grondwerk (en natuurlijk lekker knuffelen!) Een goede tip: loslaten! Dat is wat mij betreft een groot verschil tussen Western en Engels. En niet opgeven als het een keer niet lukt, alle begin is moeilijk... Vooral doorzetten, positive thinking, en GENIETEN! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:40

Ik ben in mei overgestapt. Ook ik heb het gwn over me heen laten komen, gewoon doen wat je instructrice zegt en dan komt het helemaal goed :) Ik weet nog dat ik echt vréselijk zenuwachtig was, omdat ik er gewoon vreselijk veel zin in had! Toen ik er eenmaal was gleden de zenuwen helemaal van me af en ik heb gewoon lekker gereden.
Ik rij ook 1x in de 2 weken, over paar maanden ga ik elke week. In het begin zonder sporen, maar bij de 2e les ging zo goed dat ik de 3e les sporen mocht omdoen :D
Ik krijg les op een quarter die het echt laat merken als je wat fout doet. Heel fijn, want zo leer ik het wel goed. Bv. zijwaarts is precies het tegenovergestelde van wat ik altijd geleerd heb en is erg verwarrend voor me. Maar Bud laat het me wel weten als ik wat fout doe :D

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:54

Sinds een kleine 2jaar ben ik overgestap en heb daar geen moment spijt van ........... of toch wel ... dat ik het niet véél eerder ben gaan doen ;)
Inmiddels een heerlijke quarter dame tot mijn beschikking waarmee en waarop en waarvan ik nog veel leer !!
Maar het belangrijkste ik geniet er met volle teugen van elke dag weer opnieuw ..... succes en veel plezier :wave:

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:32

wat leuk dat je "de overstap" gaat maken!
ik heb het inmiddels 5 jaar geleden gedaan, en heb toen gelijk een quarter gekocht.

laat het over je heen komen, vraag alles wat je niet snapt en geniet er gewoon van! veel plezier!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:34

Tnx iedereen!! Ik zal wat foto's plaatsen van de les!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:59

Leuk dat je ook gaat overstappen, een leuk boek om eea uit te leren is die van Antje Holtappel: Go West! (als je m nog kunt vinden, is meestal uitverkocht) en verder gewoon lekker gaan lessen, je niet te druk maken en genieten!
*en vast gaan sparen, quarters zijn best prijzig* :+

whitney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:01

ik volgende week zondag in ede!!

( en dat als echte dressuur muts)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:20

@cissy, kei leuk hoor, een eigen quarter, maar ik heb net mijn paard everloren, moet er voorlopig nog niet aan denken...Ik leen er wel een!! Staan er 4 bij ons, dus dat komt wel goed.

@whitney4ever, wat denk je van mij dan?? ben ook een dressuurmuts!! :P

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:42

leuk hoor om te horen dat steeds meer "dressuurmutsen" overstappen.
ik heb het 5 jaar geleden gedaan en is de beste keuze geweest die ik ooit heb gemaakt, de hele manier van dingen doen veranderd.

er werd in het begin tegen mij gezegd: je rijd niet alleen western, maar het is een way of life.
toen had ik zoiets va: ja dat zal wel.
maar weet inmiddels dat het wel zo is, en het bevalt me prima! :D

whitney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:11

stap je dan helemaal over? ( ik bedoel inclusief westernpaard)

___Kelly___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:46

Wat leuk! Welkom bij de club! Een handige tip die ik van mijn instructrice heb gekregen is op youtube kijken naar western filmpjes. Dan zie je hoe het gedaan word en heb je een beeld van wat je moet doen.

Good luck! *\o/*

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:56

Ik zie wel of ik een bijrijdpaard ga vinden!! Ik zou het wel leuk vinden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:13

___Kelly___ schreef:
Wat leuk! Welkom bij de club! Een handige tip die ik van mijn instructrice heb gekregen is op youtube kijken naar western filmpjes. Dan zie je hoe het gedaan word en heb je een beeld van wat je moet doen.

Good luck! *\o/*

helaas zie je dan ook veel filmpjes van hoe het niet moet..... dus ik zou dat niet als referentiekader gebruiken :D

Succes vanavond en we verwachten een uitgebreid verslag met foto's! :+

___Kelly___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:01

cissy schreef:
___Kelly___ schreef:

Good luck! *\o/*

helaas zie je dan ook veel filmpjes van hoe het niet moet..... dus ik zou dat niet als referentiekader gebruiken :D

Ja, alles heeft zijn voor en nadelen. Je hebt gelijk dat er op youtube ook veel troep staat, dus hierbij mijn aangepaste antwoord: Vraag of je trainer nog filmpjes weet op youtube die het waard zijn om te bekijken. Ik ben ervan overtuigd dat je ook kunt leren door de kunst af te kijken van mensen die het goed kunnen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:21

Foto's is er maar een, mama heeft gefilmd, zal straks een linkje naar youtube plaatsen!!

Het was wel supergaaf!! Ik wou in 1e instantie een keer per 2 weken gaan, maar ga nu toch maar elke week!! Heb de smaak al te pakken :D

@___Kelly___ ik heb gelukkig het vermogen om te filteren, dus de ruk en pluk filmpjes sla ik al gauw over...heb ergens via een site filmpjes gezien van reining wedstrijden en van pleasure en hunter e.d. die gaven wel een mooi beeld van hoe het wel moet!

Ik heb vandaag ook meer allround les gehad, zodra ik de basis onder de knie heb gaan we wat meer de verschillende dingen proberen! Alhoewel ik voor mezelf naar de reining neig...maar goed, eerst eens een beetje van alle stijlen proeven!!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:49

___Kelly___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:20

Gaaf!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:01

Ik dacht al huh? dat komt me daar bekend voor :D
Maar ik heb je dus gezien deze morgen!
Wij hadden iets na jou les :D

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 18:02

Het zal wel!! heb zoveel indrukken op gedaan, dat ik het niet meer weet nu, hihi!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:49

leuk om te zien hoor! het ziet eruit als of je het al jaren zo doet :D
heel knap dat je al behoorlijke stukken veel losser in de teugels werd, in het begin was het allemaal wat strak, maar het einde ziet er erg relaxed uit!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:53

ik moest ze in het begin ook kort houden...ik dacht meteen met een lang teugeltje te beginnen...:P maar iig tnx voor je leuke reactie :D