[WN] manen scheren Appie, hoe komen ze terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

manen scheren Appie, hoe komen ze terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 07:10

mijn Appie ruin had tot vorig jaar een prachtige bos manen, maar helaas is dit het afgelopen jaar gereduceerd tot een dun rijtje met haar wat alle kanten op staat. |(
er zitten nog een paar lange strengetjes tussen, maar de rest lijkt helemaal nergens naar. :n

nu wil ik binnen kort het afscheren en eens kijken hoe het terug groeit, in de hoop dat het dan wat meer is.

wat zijn jullie ervaringen hiermee?

__Suzanne__

Re: manen scheren Appie, hoe komen ze terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:13

Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, mijn Appie heeft redelijke manen voor een Ap, maar het is een raskenmerk, dus de kans is vrij groot dat ze dun blijven :(:)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:32

Ik zal er maar zuinig opzijn op wat je nu hebt!! Niet scheren hoor, het zal nooit veel beter meer worden.
Mijn mams heeft een Ap waar werkelijk elk haartje naast elkaar staat over de hele manenkam maar meer is het ook niet!!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:40

Ik heb het een paar keer geprobeerd met afscheren en weer lang laten groeien. Dat gaat eventjes goed en dan breekt alles weer af en is het net een ragebol. :(

Ik laat het tegenwoordig zo: 1 keer in de maand scheren of knippen, en het ziet er in ieder geval verzorgd uit. Volgensmij mag dit ook op rassenshows, maar dan moeten ze echt helemaal kort geschoren.

Afbeelding

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 07:45

__Suzanne__ schreef:
Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, mijn Appie heeft redelijke manen voor een Ap, maar het is een raskenmerk, dus de kans is vrij groot dat ze dun blijven :(:)

apart dat die van jou wel manen heeft, ze zijn volle broers nl. :D
de mijne heeft echt het kapsel van mams helaas.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 07:47

Cahill schreef:
Ik zal er maar zuinig opzijn op wat je nu hebt!! Niet scheren hoor, het zal nooit veel beter meer worden.
Mijn mams heeft een Ap waar werkelijk elk haartje naast elkaar staat over de hele manenkam maar meer is het ook niet!!

ik moet er echt iets aan doen, dit is gewoon ronduit geen gezicht. hij loopt gewoon voor joker en het ziet er heel erg onverzorgd uit.
denk dat als ik het bijknip het er helemaal zo raar uit gaat zien.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 07:50

@ goucho: dat ziet er heel netjes uit! zo denk ik dat het dan ook bij die van wordt.
shows zijn nu nog niet in het vizier, hij is nog maar net onder het zadel, en we hebben net een blessure gehad. plus hij is nog maar 3,5 dus alles gewoon op het gemakje.

wil alleen wel dat hij er gewoon netjes uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:51

Ik heb het bij die van mij onlangs allemaal op 1 lengte geknipt, het meeste was al kort en er zaten nog van die eigenwijze sprieten tussen. :+ Ze zal wel nooit een volle bos manen krijgen, maar dat hoort ook gewoon bij haar. :) Ik probeer het nu wel te laten groeien omdat ik haar natuurlijke look het meest bij haar vindt passen maar als ik hier alles lees is er weinig hoop. :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 07:59

@redpassion: ik denk dat als ik alles op 1 lengte knip dat het net zo kort is als ik het scheer |( het is echt een drama.
nu scheelt het dat ik niks met dat hele lange haar heb, maar zo heel weinig is ook een beetje weinig |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:01

Hier ook hoor. :j Bij mijn paard ziet het er hetzelfde uit als bij die van gaucho.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:51

Geschoren manen vind ik vaak veel mooier staan bij Appies die sprietjes hebben :j Mooi strak *D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 08:56

MissPK schreef:
Geschoren manen vind ik vaak veel mooier staan bij Appies die sprietjes hebben :j Mooi strak *D

de hals komt volgens mij wel een stuk mooier uit met geschoren manen.
normaal gesproken ben ik voor zo natuurlijk mogelijk houden van het haar, maar dit heeft ook totaal geen nut.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:59

Ik hou ook echt van natuurlijke lange manen maar sprietjes waar niks mee te beginnen valt en rechtop staan gaan er echt af bij mij :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:50

Ik ben bijrijder van gaucho en ik kan vertellen (van bovenaf gezien ) dat het er superstrak en verzorgd uitziet! Vorige week is hij geschoren, en nu gemillimeterd :P maar het ziet er goed uit bij Fuego! :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:53

ik zou het gewoon 1 x scheren. erger kan het niet worden..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:11

Bij mijn appie had ik het altijd gewoon helemaal afgeschoren, dan komt de hals ook mooi uit en het stond ook veel beter dan van die korte sprieten.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:11

ik denk dat ik het gewoon ga scheren en dan kijk ik wel even hoe het resultaat is als het weer aangroeit, is dat ook geen gezicht dan blijf ik het gewoon scheren als dat beter staat.
nu is het in ieder geval geen smoel :n

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:15

gaucho schreef:
Ik heb het een paar keer geprobeerd met afscheren en weer lang laten groeien. Dat gaat eventjes goed en dan breekt alles weer af en is het net een ragebol. :(

Ik laat het tegenwoordig zo: 1 keer in de maand scheren of knippen, en het ziet er in ieder geval verzorgd uit. Volgensmij mag dit ook op rassenshows, maar dan moeten ze echt helemaal kort geschoren.

Afbeelding

wel er bij vertellen dat fuego een criollo is. ;)
die horen geschoren te worden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:27

klopt :j en natuurlijk ook een korte staart, maar die heeft Fuego niet. Ik ben veel te blij dat hij wel een redelijk volle staart heeft.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:39

Moet bekennen niet thuis te zijn in de regels bij de Appaloosa's, maar bij sommige stamboeken mag je wel scheren, maar moet er bij de schoft een pluk blijven zitten. Het zou zonde zijn als dat verplicht is op een wedstrijd en je hebt hem kaal, dus even nazoeken in je rulebook :j

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:52

Scheren mag , ik kom net terug van het EK met mijn geschoren Appaloosa , en ben gewoon geplaatst hoor , met coup-de-scheer!!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:21

SusanW schreef:
Moet bekennen niet thuis te zijn in de regels bij de Appaloosa's, maar bij sommige stamboeken mag je wel scheren, maar moet er bij de schoft een pluk blijven zitten. Het zou zonde zijn als dat verplicht is op een wedstrijd en je hebt hem kaal, dus even nazoeken in je rulebook :j

Ik dacht dat dat juist bij criollo's zo was?
Voor de ruiter om zich 'aan op te trekken'. :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:25

bij criollo's laten ze inderdaad een pluk manen groeien om je aan vast te houden :j Heeft bij die van mij alleen niet zo veel nut, die heeft echt te weinig haar. |(

Volgens mij moet je bij quarters bij shows de onderste pluk manen ook laten groeien als je de rest kort scheert.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:56

gaucho schreef:
Volgens mij moet je bij quarters bij shows de onderste pluk manen ook laten groeien als je de rest kort scheert.

Ieuww..gelukkig heeft de mijne gewoon manen :)

He maar mij is ooit verteld dat Criollo's naarmate ze verder in opleiding zijn steeds meer manen er af scheren? Ze beginnen met een kleine pluk eraf bovenin en zo verder tot uiteindelijk die laatste pluk die ze laten zitten idd..maar klopt dat verhaal?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:07

Ik ken het verhaal zo: bij een criollo die zadelmak is worden de manen afgeschoren, zodat je kan zien dat deze geschikt is om mee te rijden.