[WN] Cowboyhoed etiquette

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Cowboyhoed etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 07:55

Jaren geleden heb ik ooit eens in een Western Horseman een lijstje gelezen ivm de etiquette van het dragen van een hoed. Ook daar zijn "regels" voor (tussen haakjes omdat ik vind dat iedereen daar vrij in is natuurlijk :P ) maar voor sommige mensen misschien interessant om eens te lezen.

Tis wel in t engels.

Wearing and Handling

Well first things first, you never, ever want to be caught wearing your cowboy hat backwards. I've seen it a couple of times and it's not pretty, on top of that it's bad luck. On the inside of the hat, look for the small ribbon bow, that is the back of the hat. Also, the hat band on the outside of the crown will most likely have a bow, feather, a buckle or some other adornment and that always sits on the left side when the hat is worn. The last tip is that the hat will usually look narrower to the front.

Originally felt hats were intended for winter wear (protecting from moisture and cold) and straw for summer (protecting from heat and sun) which is logical. The fashion rule seems to be felt between Labour day and the May long weekend, and straw in between. Now however, both are seen worn either time of year depending on where you are. I tend to follow the general rule of heat & sun=straw, night or cooler weather=felt.

Now there seem to be two schools of thought on handling hats. One school says when putting on or removing your hat, hold the brim near the crown in the front and the back. Another school says to never handle by the brim, to always lightly grasp the crown. Essentially it boils down to this: Any handling which causes flexing or bending of the brim or crown will gradually weaken the body of your hat. The more severe the flex or bend, the sooner the hat will lose its natural ability to maintain its shape. Personally, I usually handle my hats by the crown albeit gently. I almost never handle them by the brim except to adjust them on my head, since this is a more easily disrupted structure.

To Travel with a hat, some make use of Travel Hat Boxes with Handles. These are solid containers the protect the hat from physical and environmental damage, especially if it's a more expensive hat. If I'm traveling and not wearing my relatively inexpensive hat, I simply carry it, albeit carefully, in a plastic shopping bag.

Cowboy Hat Etiquette

OK. As a general topic, this is an area of heated debate in some circles as etiquette, like any other human social interaction, changes with the times and location.

But the first Rule that is indisputable and critical, is DO NOT mess with a cowboy's hat. I knew someone who, in a Texas bar, heard a man ask his cowboy friend "Can I try your hat on?". The man just looked at him and said, "You wouldn't want me askin' to try on your underwear would you? So don't ask to try on my hat." A cowboy hat is a very personal, and sometimes very expensive, item that you don't pass around. In some places, to touch a man's hat without permission will get you pile-driven into the wall, you just don't do it.

Some standard, base-line points of etiquette:

¨ Any time you enter a building, the hat should come off.
¨ If it is an informal occasion you may put it back on but for a formal occasion it should stay off.
¨ When sitting down at a table for a meal, the hat should come off unless there is nowhere to safely lay the hat.
¨ When sitting down at a counter for a meal, the hat can stay on.
¨ Out on the range however, keep your hat on while you eat. If you take your hat off, another wrangler might step on it or spill food into the rim.

Now all of the above rules are frequently ignored or modified depending on the locale, the situation, the people etc. So use your best judgment and if in doubt, stick to the above rules to be sure you're not offending anyone's sensibilities.

I've always thought there was something particularly elegant about the cowboy greeting, touching one's hand to the brim of one's hat. A part of the origin of this was that when men would meet, moving the hand to the hat brim signaled friendly intentions by moving the hand away from the holster. Tipping of the cowboy hat when meeting someone depends completely upon the situation but it does show good breeding and respect.

Here are some more formal etiquette guidelines from www.CountryCalendar.com that go a bit farther than the standard points above. These are more old fashioned and you don't see this practiced in most areas to this degree.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:39

interressant ! :j

MidnightPSan

Re: Cowboyhoed etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:14

Ik denk (jammer genoeg) dat het niet veel mensen interesseert , op de show in den haag heb ik zo veel foute hoeden gezien, van ouderwetse met een hooge kroon tot aan totaal ongevormde modellen, die zo uit de doos op hun hoofd is gezet , zonder eerst een shape in de brim te maken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:18

@midnightPSan wellicht een eye opener voor andere mensen ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:13

Ach het woord ''cow boy'' is hier al een vies woord, we rijden western , en dat heeft (ook hier op bokt)echt niets met cow boy's van doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:49

Een goede hoed van mooie kwaliteit daar betaal je ook veel voor, denk dat veel mensen dat er nu net niet voor over hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:52

En mogen we nu ook de regels weten voor de vrouwen? Want bij mijn weten moet een man zijn hoed afzetten (ook bij het spelen van de "National Anthem" ) en een vrouw mag hem ophouden. Zal dat in een restaurant niet anders zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:53

MidnightPSan schreef:
Ik denk (jammer genoeg) dat het niet veel mensen interesseert , op de show in den haag heb ik zo veel foute hoeden gezien, van ouderwetse met een hooge kroon tot aan totaal ongevormde modellen, die zo uit de doos op hun hoofd is gezet , zonder eerst een shape in de brim te maken.

Is dat gebrek aan kennis, of interesse?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:56

Ik vind het wel interessant hoor. :j

Maar wat ik nu vooral denk... :')
In de serie van Mc Leod's daughters doen ze het 'goed'. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:59

crazycactus schreef:
¨ If it is an informal occasion you may put it back on but for a formal occasion it should stay off.

Is het jureren van een wedstrijd een formal of een informal occasion?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:28

formal, ook op prijs uitreikingien mag je je hoed ophouden.
als je interesse hebt , ga je vanzelf achter kennis aan, je neemt toch ook les!
net als mensen die op een show met sporen om lopen , en niet starten,?????? maar je ziet ze wel.
er zijn genoeg bladen in nl, en je kan ook op het web kijken, om te weten wat wel goed is , ze hebben wel de nieuwste telefoon mapjes :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:39

Je zult me niet zo snel met hoed betrappen. Ik vind het in een woord vreselijk om een hoed op te hebben. Maar als er een code is, dan ben ik bereid om me er aan te houden. Maar dan wil ik ook de female versie ervan.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:56

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:32

ik vind de cowboyhoed een belangrijk onderdeel van de uitrusting van de westernruiter. Het kan het plaatje in een wedstrijd maken of breken. Een hoed moet bij je uitrusting en je hoofd passen. Ik heb het vaak genoeg in een wedstrijd gezien, prachtig paard, goed zadel, leuke blouse, maar dan een te klein bezopen flapper hoedje op het hoofd...om te janken. Net of de hoed de sluitpost in de begroting is. Verkeerde bezuiniging ! Een te grote hoed die onder het rijden verloren wordt is natuurlijk jammer. Het is zo simpel, stukje ducktape dubbelvouwen en tussen de hoed en je voorhoofd plakken. Probleem opgelost.

Ik begrijp niet dat als je western rijdt, je een probleem hebt met het dragen van een hoed . De roots in de sport zijn duidelijk lijkt me, niet alleen maar paardrijden, maar voor velen meer dan sport alleen.

@ crazycactus: dus prima om er eens aandacht aan te besteden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:35

Een hoed is voor mij een onderdeel van een wedstrijduitrusting. Ik ben het helemaal met Hollowpoint eens dat een goede hoed een outfit kan maken en breken. Maar op het moment dat ik klaar ben met een wedstrijdonderdeel waar die hoed voor op moet, gaat hij af ook. Waarom moet ik iets met western outfit hebben of een western lifestyle aanhangen als ik toevallig een westernzadel fijn vindt zitten en helemaal verkocht ben aan een westernras?

Of zouden jullie ook met rijcap op je hoofd een restaurant inlopen en daarmee aan tafel gaan zitten?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:44

:') ik zie ze al zitten !
alhoewel je de meisjes altijd wel ziet fietsen met cap op, zweepje in de hand :D

@MPS - zitten echt mooie hoeden bij. kon geen prijzen vinden ?

ook ik haat hoeden.en mutsen/petten.
maar met westernhoed voel ik met net kaiboi sjimmie, fake.voel me er niet wel bij.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:50

Leuk :j

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 08:28

spicegirl schreef:
ook ik haat hoeden.en mutsen/petten.
maar met westernhoed voel ik met net kaiboi sjimmie, fake.voel me er niet wel bij.

Ik zeg altijd maar zo "iff you wanna play the game, you've got to wear the uniform"

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:37

@CC- doe ik ook wel. maar dan baal ik nog van de hoed. ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:48

Het is wel raar , mensen hebben van alles op hun hoofd , mutsen, petten, barretten,ook kleine '''Bogard" hoedjes,rasta kralen en haar kousen, MAAAAAR zo dra je met een STETSON op door Amsterdam loopt,komen er opmerkingen of vreemde blikken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 09:50

@midnightPSan, we liepen een keer op Scheveningen met vrienden uit Texas, komt er een vent met PAARS haar en die begint onze vriend uit te lachen om z'n hoed. Dus die zegt spitvondig terug...en jij lacht mij uit... met je paarse haar :P _O-

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:50

(ik heb nooit wat op mn kop ;) ),maar moet je eens een keppeltje proberen, of een boerka. krijg je dezelfde reacties.. :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:31

mensen moeten natuurlijk helemaal zelf weten wat ze op hun kop zetten maar ik zie buiten het showen om niet zo het nut er van in om de ganse dag met mn hoed op mn kop te lopen omdat ik nu toevallig reining rijd!
Zo ook de laarzen mét sporen, die gaan lekker uit na het rijden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:35

Ik rijd dan geen western, maar vind het heerlijk om met zo'n hoed op mijn hoofd te lopen.
Het beschermt tegen regen en zon.
Het liefst zou ik er mee rijden, maarja.. die veiligheid! (En om nou zo'n bolletje eronder te doen.. nou.. Nee)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:39

spicegirl schreef:
:') ik zie ze al zitten !
alhoewel je de meisjes altijd wel ziet fietsen met cap op, zweepje in de hand :D

Ja maar dat is anders, mijn fiets wás vroeger mijn paard en de drempels hindernissen :D