[WN] western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:51

hallo, ik wist nie bij welk onderdeel van western het moet dus plaats ik het hier mijn excuses als het niet goed is!!

beste bokkers.
ik heb naar een western wedstrijd weesten kijken (reining), wat was dat gaaf!
ik vond het altijd al een leuke sport.
maar het viel me vooral op de BIJNA alle paarden een stang hadden.
maar waarom hebben ze een stang in? er word nooit gebruik van gemaakt van het bit ik heb geen enkele spanning gezien op de teugels?
hebben de paarden zo een harde mond? is het show? kan het paard met een bitje gereden worden?

sorry voor al deze vragen maar aan gezien ik geen wedstrijd western ruiter ken enkel 1 recreatie ruiter die het ook niet weet stel ik hier mijn vraag !
alvast bedankt
groetjes paarden 115

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:20

Natuurlijk mag een westernpaard met een gewoon bit gereden worden, maar dat noemen ze dan een snaffle (je rijd dan ook met twee handen).
De stang, zoals jij die noemt, heet een shank en die is er zowel met een gebroken mondstuk als ongebroken (en de shank rijd je op één hand).

Als een paard nog geen 6 jaar is mag hij gereden worden op een gewoon bit (snaffle).
Is hij 6 jaar of ouder dan moet hij een op een shank gereden worden, tenzij je nog bij de beginners rijd (de rassen) en bij de WRAN L3, dan mag je ook met een snaffle rijden. (je mag dus kiezen :) )
Bij de WRAN L5 en L4 mag je alleen op een snaffle rijden.

De paarden zijn (als het goed is) echt niet hard in de mond, en zo'n shank hangt er dus niet voor de show in. ;).

Western is een andere manier van rijden, dan gewoon (engels) rijden en daar hoort nu eenmaal ook een ander harnascement bij (bij de western noemen ze dat "tack"). :D

paarden115

Re: western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:24

ik snap niet dat mensen een "shank" in hangen terwijl ze deze niet gebruiken? en totaal niet nodig hebben want die paarden waren zo gehoorzaam *jaloers*.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:36

Ik denk dat je dat niet goed begrijpt @paarden115.

De paarden zijn natuurlijk niet zomaar zo goed gehoorzaam, daar is al heel wat training aan vooraf gegaan. :)
De shank hangt er natuurlijk niet "zomaar" in en wordt gewoon gebruikt als bit.
De shank moet je op één hand rijden, waarbij het paard al zo nagevelijk is dat de ruiter met die langere teugel kan rijden.

Als je het goed hebt gedaan, geeft de shank jouw paard de hulpen nog lichter door.

Je moet dus niet zomaar met een shank gaan rijden, als je niet weet wat de inwerking is op de mond van jouw paard. >;)

Als je nog eens op een wedstrijd bent ga dan eens naar zo'n ruiter en vraag het gewoon, ze zal je best antwoord willen geven op je vragen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:26

De info van sliding klopt niet helemaal. Je geeft aan op een reining wedstrijd te zijn geweest, dan denk ik dus nrha/drha?
Daar moeten paarden ALTIJD met shanks en eenhandig gereden worden ongeacht leeftijd. Enige uitzondering is de snaffl bit klasse (paarden tm 4 of 5 jaar) en bij de gag ( green as grass, beginnende ruiters).

Reden hiervoor is dat met reining met 1 hand moet rijden en shanks (over algemeen met correctional mondstuk). Hiermee kun je los laten maar reageerd het paard wel snel en makkelijk als dat nodig is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:12

Je kunt een shank zien als een soort van stuurbekrachtiging. Deze paarden worden worden met 1 hand gereden, ook tijdens het afwenden dus. En om het paard toch het signaal te geven, ook al beweeg je beide teugels maar 1cm opzij, is de shank bedacht, daardoor voelt het paard dit lichte signaal toch (daarnaast geef je natuurlijk ook been en gewichtshulpen maar daar gaat het nu even niet om). Daardoor lijkt het alsof het paard haast kan gedachtenlezen terwijl het wel de signalen (bijna onzichtbaar) voelt op het bit. Het is een heel andere manier van rijden eigenlijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:09

quarterH schreef:
Daar moeten paarden ALTIJD met shanks en eenhandig gereden worden ongeacht leeftijd. Enige uitzondering is de snaffl bit klasse (paarden tm 4 of 5 jaar) en bij de gag ( green as grass, beginnende ruiters).

Reden hiervoor is dat met reining met 1 hand moet rijden en shanks (over algemeen met correctional mondstuk).

Even nagekeken in het NRHA book.
Het stuk van met 1 hand rijden klopt wel, maar ik kan niet vinden dat dat dan ook perse een shank moet zijn.
Misschien weet jij de regel wel te vinden en heb ik er over heen gelezen?

Anders zou je in principe met een snaffle op 1 hand kunnen rijden (mocht je dat willen)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:15

Met snaffle op één hand heb ik nog nooit iemand zien doen :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:26

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:52

rom, volgens mij wordt er 'bit' genoemd. hiermee bedoeld men in usa shanks.
als ze het over een snaffle hebben noemen ze het ook snaffle.

zo heb je bv een 'bit' futurity voor 3 jarige waar ze met shanks gereden worden en op dezelfde show een 'snaffle bit/hackamore' futurity voor 3 jarigen waar ze met snaffle of bosal gereden worden.

de term 'shanks' wordt in usa niet gebruikt om zo'n bit aan te tonen maar wordt dan dus Bit genoemd.
is het nog een beetje te volgen? haha.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:03

quarterH schreef:
rom, volgens mij wordt er 'bit' genoemd. hiermee bedoeld men in usa shanks.
als ze het over een snaffle hebben noemen ze het ook snaffle.

Er staat wel dat dat de klasses waar jij het over hebt met een snaffle en 2 of 1 hand gereden mag worden
Er staat niet dat je in de andere klasses met een shank (bit) moet rijden, alleen dat je met 1 hand moet rijden.
Ik kan niet vinden dat dat perse een shank (bit) moet zijn.

Maar correct me if I am wrong.

quarterH schreef:
is het nog een beetje te volgen? haha.

Ja hoor, easy :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:47

Ik heb het rulebook niet bij de hand.
Maar een bit class zoals de voorbeelden die ik gaf is dus bit.
Als er verder in overige klasse alleen over 1 hand wordt gesproken kun je gelijk hebben maar daarvoor zou ik het moeten lezen. Dan is alleen de volgende vraag waarom je het in godsnaam zou doen en daar€ee jezelf benadelen :-)
Ik heb het ook nog noooit iemand zien doen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:12

paarden115 schreef:
ik snap niet dat mensen een "shank" in hangen terwijl ze deze niet gebruiken? en totaal niet nodig hebben want die paarden waren zo gehoorzaam *jaloers*.

helemaal mee eens ! en je kan volgensmij ook prima met 1 hand op een snaffle

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:15

vigo_is_lief schreef:
paarden115 schreef:

doe niet zo mal... tjonge jonge...

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:46

vigo_is_lief schreef:
paarden115 schreef:

Een bit heeft een totaal andere werking dan een snaffle!!! De werking is zo dat een bit bedoeld is voor 1 hand en snaffle voor 2 handen

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:25

nou, ik heb gisteren en vandaag geoefend met neckreining en op het eind kon mn paardje bijna zelf bochten maken terwijl ik met 1 hand reed, nou zal hij het morgen wel vergeten zijn, maar als ik blijf oefenen kom ik er wel hoor !

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:28

Ga je eerst eens inlezen voor je dit soort gekke dingen zegt.

het heeft niet alleen met "bochten" te maken.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 02:02

Als mensen zonder hoofdstel "op 1 hand" kunnen rijden, kan dat met snaffle natuurlijk ook. Het wordt eigenlijk niet gedaan (heel eerlijk gezegd denk ik dat het een stukje show/gewoonte is) er zijn genoeg ruiters die hun paardje net zo goed op een snaffle zouden kunnen rijden, 1 hands, als met een scharen bit erin omdat ze inderdaad de neckreining er erg goed in hebben zitten. Maar er wordt vaak gebruik gemaakt van een shank bit omdat dan als de neckreining erg goed verfijnd is, je door de werking van het bit, NOG minder hulpen hoeft te geven. Aangezien dat iets is wat elke jury graag ziet, rijden er veel op shank bitjes.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 06:54

Je hebt geen shank nodig om 1 handig te kunnen sturen nee daar heb je gelijk in.
Maar volgens mij is goed rijden meer dan alleen sturen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 07:01

@Ts

Een shank is een vergevorderd bit en werkt anders in op een paardenhoofd dan een gewone trens. In jouw ogen mag het er dan wel uitzien alsof de ruiter niets doet, maar als een paard goed is opgeleid is een beetje optillen van de hand die de teugels vasthoudt al voldoende om het bit te laten bewegen en druk uit te oefenen op de plekken waar je het hebben wilt.

En wat bedoel je eigenlijk met shanks? Wat er in de mond zit zie je van buiten niet. Want het kan heel goed een trens zijn, met scharen.

Deze dus:

Afbeelding

bovenstaande gewoon een willekeurige foto.

Hieronder een willekeurige Correctional

Afbeelding

Aan de buitenkant is niet altijd te zien wat voor mondstuk er in de paardenmond zit.

Afbeelding