[WN] Western & Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unbeatable

Western & Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:22

Dit lijkt misschien een beetje raar, maar toch heb ik er een vraag over. Ik zat laatst te kijken op de maneges en blabla, tegenwoordig hebben ze " Destern " , een mix tussen dressuur en western. Ik zit al een hele tijd te twijfelen , aan de ene kant is western weer heel anders, en lijkt het me geweldig, maar dressuur doe ik al heel me leven. Ingewikkeld dus, heeft iemand ideeen of verhalen over hun eigen overstap naar western ? Alvast bedankt ! *D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:32

Ik ben met western begonnen op een manege waar ze beide aanboden, zowel dressuur als western. Voor de western werden wel andere paarden gebruikt dan voor de dressuur. Goede en ervaren Quarter Horses, waar je als beginnend western ruiter heel veel van kon leren. Goed opgeleidde paarden zijn in mijn ogen een pre, en helaas is dat bij een dressuur manege niet altijd het geval...
Ik heb een jaar lang beide naast elkaar gedaan, maar raakte verknocht aan het Quarterras en omdat ik zelf niet zo groot ben en de warmbloeden in de lessen te groot en niet altijd even rustig, heb ik na een flinke smakkerd van een dressuurpaard de overstap gemaakt naar western en heb ik nooit meer teruggekeken.

Wat ik me voor moet stellen onder Destern weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat een manege alleen maar paarden heeft die zowel voor western als voor dressuur worden gebruikt, maar een ideale oplossing vind ik dat niet.
Net zomin als een dressuurinstructeur ineens westernlessen gaat geven en een manege overstapt op ook het geven van western (destern?) lessen omdat er steeds meer vraag naar is.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:42

Cassidy schreef:
Ik ben met western begonnen op een manege waar ze beide aanboden, zowel dressuur als western. Voor de western werden wel andere paarden gebruikt dan voor de dressuur. Goede en ervaren Quarter Horses, waar je als beginnend western ruiter heel veel van kon leren. Goed opgeleidde paarden zijn in mijn ogen een pre, en helaas is dat bij een dressuur manege niet altijd het geval...
Ik heb een jaar lang beide naast elkaar gedaan, maar raakte verknocht aan het Quarterras en omdat ik zelf niet zo groot ben en de warmbloeden in de lessen te groot en niet altijd even rustig, heb ik na een flinke smakkerd van een dressuurpaard de overstap gemaakt naar western en heb ik nooit meer teruggekeken.

Wat ik me voor moet stellen onder Destern weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat een manege alleen maar paarden heeft die zowel voor western als voor dressuur worden gebruikt, maar een ideale oplossing vind ik dat niet.
Net zomin als een dressuurinstructeur ineens westernlessen gaat geven en een manege overstapt op ook het geven van western (destern?) lessen omdat er steeds meer vraag naar is.

Dankjewel voor je reactie ! Ik rijd zelf niet meer op een manege wegens hele slechte ervaring van mijn vp die werd ingeslapen. Maar in oktober krijg ik een eigen pony. We zijn aan het kijken naar verschillende rassen, en het word zoiezo een E pony of klein paard. Ik zit zelf alleen heel erg te twijfelen over dat dressuur of western, want ik weet dat ik het niet allebei op een paard kan doen natuurlijk. Ik heb wel is een western les gereden op een manege in Dorst, maar verder heb ik er niet echt ervaring mee. Bedankt voor je bericht ! Ik ga het verder uitpuzzelen !

Anoniem

Re: Western & Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:59

Tja, Destern...
We hebben hier wel eens een discussie over gehad, misschien dat "fusion" of desnoods "country" een goede naam zou kunnen zijn voor wie niet kan/wil kiezen.

Ik geef zelf dressuurles, maar m'n westernkennis druipt daar wel in door. Ik ben (nog) meer met signaalhulpen gaan rijden én instrueren. En mijn dressuurklanten kijken ook niet raar op van trailoefeningen, of eens pionnen in de bak en uitreiking van een horsemanshipproefje voor de les met het vriendelijke verzoek het even uit het hoofd te leren voor aanvang van de les omdat we daar mee gaan werken.

Mij zal het persoonlijk volledig worst wezen hoe iets genoemd wordt. Als het maar goed en prettig uitgevoerd wordt.

Wat heb je te verliezen als je 't probeert?

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:05

Sonja schreef:
Tja, Destern...
We hebben hier wel eens een discussie over gehad, misschien dat "fusion" of desnoods "country" een goede naam zou kunnen zijn voor wie niet kan/wil kiezen.

Ik geef zelf dressuurles, maar m'n westernkennis druipt daar wel in door. Ik ben (nog) meer met signaalhulpen gaan rijden én instrueren. En mijn dressuurklanten kijken ook niet raar op van trailoefeningen, of eens pionnen in de bak en uitreiking van een horsemanshipproefje voor de les met het vriendelijke verzoek het even uit het hoofd te leren voor aanvang van de les omdat we daar mee gaan werken.

Mij zal het persoonlijk volledig worst wezen hoe iets genoemd wordt. Als het maar goed en prettig uitgevoerd wordt.

Wat heb je te verliezen als je 't probeert?

Tja je hebt in pricipe wel gelijk. Ik ben gewoon bang dat als ik het toch niet heel leuk vind, of mn paard klikt er niet mee, is het dan nog een optie om terug te gaan naar dressuur? Ik kan natuurlijk niet heel de tijd omwisselen. Bedankt voor je reactie, ik ga nog even wikken en wegen haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:07

Als je het eens een paar keer probeert, is je paard echt niet meteen "omgeschoold" naar iets compleet anders. Dus je kunt altijd terug...
Ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is. Het is SLECHTS een manier van rijden/opvoeden/omgang.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:09

Sonja schreef:
Als je het eens een paar keer probeert, is je paard echt niet meteen "omgeschoold" naar iets compleet anders. Dus je kunt altijd terug...
Ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is. Het is SLECHTS een manier van rijden/opvoeden/omgang.

Daar heb je wel gelijk in ;)

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:10

hoi vond het western rijden al geweldig toen ik nog dressuur reed.
de overstap was gauw gemaakt naar het western wil nu niks anders meer.
heb fybromyalgie en het springen moest ik daarom opgeven,paard verkocht en een manege opgezocht waar er western gereden werd was direckt verkocht dit is het, heb nu sinds 3 jaar een quarterhorse waar ik wedstrijden mee rijd,vind western leuker veelzijdige en super gaaf.voor mij geen dressuur en springen meer rij nu bijna 8 jaar western waarvan 1 jaar wedstrijden onderling start nu met mijn eigen quarter wran wedstrijden western kent veel onderdelen nml trail,trail in hand ,showmanship at halter,horsemanship,reining,pleasure,cutting,working cowhorse,barrelrace zelfs in wedstrijd vorm zo kan ik nog wel even door gaan gr sandy

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:15

rutting schreef:
hoi vond het western rijden al geweldig toen ik nog dressuur reed.
de overstap was gauw gemaakt naar het western wil nu niks anders meer.
heb fybromyalgie en het springen moest ik daarom opgeven,paard verkocht en een manege opgezocht waar er western gereden werd was direckt verkocht dit is het, heb nu sinds 3 jaar een quarterhorse waar ik wedstrijden mee rijd,vind western leuker veelzijdige en super gaaf.voor mij geen dressuur en springen meer rij nu bijna 8 jaar western waarvan 1 jaar wedstrijden onderling start nu met mijn eigen quarter wran wedstrijden western kent veel onderdelen nml trail,trail in hand ,showmanship at halter,horsemanship,reining,pleasure,cutting,working cowhorse,barrelrace zelfs in wedstrijd vorm zo kan ik nog wel even door gaan gr sandy

Okee, bedankt voor het helpen! ik ga het nog is even goed opzoeken! Groetjes

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:35

kunt nu live meekijken op nk reining in denhaag nieuws topic word deze week nk westernriding gereden meeste wedstrijd onderdelen komen aan bod geen koeienonderdelen.gr sandy

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:49

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:56

ElCid schreef:
Cowboy/ western dressage is iets wat al langer bestaat, ik hoop dat wat ze bij jou "Destern" ( wat een idiote naam, overigens) hier op lijkt, want dan is het zeker de moeite waard:

http://www.westerndressageassociation.org/
http://www.youtube.com/watch?v=d46J87RN7eY
http://www.youtube.com/watch?v=NHYlPnaHnN4
http://www.cowboydressage.com/westernDressage.html

Ja hea, vreselijke naam! Ja maar kijk, ik zit er niet aan te denken om destern te doen, maar ik zit te twijfelen of ik nou 'western of dresuur' wil. En die naam viel me laatst op, het is best een lastige keuze, want ik weet niet of mijn paard er mee klikt. Ik denk dat ik het toch wel ga proberen!

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:05

Je kan natuurlijk eerst zelf een paar "echte" westernlessen gaan volgen, bij een goede western stal.
Dan kun je voor jezelf iig uitmaken of het je wat lijkt of niet.

Ik rijd western op een NRPS-merrie die, voor ik haar kocht, "engels" werd gereden. De overstap is prima uitgevallen, paard is van zichzelf nogal een schrikachtig heethoofd en door de western training (en wellicht ook de manier van lesgeven van mijn trainer) is het paard een stuk relaxter geworden.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:23

kattekind schreef:
Je kan natuurlijk eerst zelf een paar "echte" westernlessen gaan volgen, bij een goede western stal.

Ik rijd western op een NRPS-merrie die, voor ik haar kocht, "engels" werd gereden. De overstap is prima uitgevallen, paard is van zichzelf nogal een schrikachtig heethoofd en door de western training (en wellicht ook de manier van lesgeven van mijn trainer) is het paard een stuk relaxter geworden.

mmm oke, ik krijg over een maandje mn eigen paard, samen met mijn moeder, dus ik weet natuurlijk nog niet hoe dit haar / hem gaat bevallen. Maar bedankt ! ik denk toch dat ik de stap naar western ga maken.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:57

kelseyxisa schreef:
kattekind schreef:

mmm oke, ik krijg over een maandje mn eigen paard, samen met mijn moeder, dus ik weet natuurlijk nog niet hoe dit haar / hem gaat bevallen. Maar bedankt ! ik denk toch dat ik het ga proberen !.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:36

Bij ons op de manege hebben de ook een tijdje 'Drestern' gehad.
Dat was voor de kleine kindjes. Het was een overstap van dressuur naar western. Omdat de kinderpony's altijd dressuur gelopen hadden werden ze nu gewoon recreatief met miniwesternzadeltjes en lange teugel gereden. Pony's zijn nu verkocht en nu is de manege echt 100% alleen western

Echter zou ik zelf niet voor Drestern gaan, maar gewoon een goede westernmanege opzoeken.

EDIT: Gezien je in bavel woont: Heb je bij Manege Dorst gekeken?
Dresternlessen waren alleen voor kinderen tot 12 jaar, en zijn nu helemaal omgezet naar western

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 09:19

Jaa, daar heb ik namelijk zelf ook een lesje gevolgd.. dankje!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:19

Ik ben zins Januari overgestapt op Western. We rijden nu dan 'Destern' (gekke naam :')) maar de bedoeling is om gewoon echt door te gaan naar Western. Op dit moment werken we heel veel naar ontspanning toe wat echt heel belangrijk is bij mijn paard. Hij is vroeger wel western beleerd en gereden dus in principe kan hij alles al, maar hij raakt te snel in paniek door een slecht verleden. Op dit moment werkt deze manier van rijden het beste bij hem.

Ik moet zeggen dat ik Western rijden toch wel leuk vind, ik reed mijn hele leven al Dressuur dus had dit niet verwacht haha :D.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:51

ik heb 15 jaar dressuur gereden ook met een eigen paard, maar toen ik mijn kwpner op de western manier zadelmak heb gemaakt raakte ik al helemaal verknocht aan de western, alleen ben ik met mijn kwpner toen dressuur gaan rijden (heet paard van 1,75 mtr) maar toen ik hem na 5 jaar heb moeten laten inslapen wist ik direct dat ik een quarter wilde gaan kopen om western mee te rijden, en dat heb ik gedaan.

ik heb Mister inmiddels 5 jaar en heb sinds 3 jaar een amerikaanse Appaloosa er bij.

zowel de manier van rijden als de amerikaanse paarden geven mij zoveel meer plezier in het rijden als dat ik altijd in de dressuur heb gehad.

veel succes bij je keuze!