[WN] sneller spinnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

sneller spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:22

Hoe leer je een paard sneller spinnen?

Anoniem

Re: sneller spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:23

Ik heb geleerd steeds voorwaarts eruit rijden. Paar keer spinnen, er voorwaarts uitrijden en dat herhalen. En actiever op je hulpen maken.
Maar wel zorgen dat je het spinnen eerst technisch helemaal voor elkaar hebt.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:53

Zoals VivaLaVida al zegt, de spin moet eerst technisch helemaal goed zijn (dus paard is verzameld, draait op het binnenachterbeen en stapt voor over), het paard moet namelijk goed in balans zijn wil het sneller kúnnen spinnen. Als het paard goed op zijn achterhand draait kun je hem meer ruimte van voren geven zodat je het paard de mogelijkheid biedt om te versnellen, zorg ervoor dat je paard licht op de hulpen is (door bijv; klikken als teken om sneller te gaan > geen reactie = neckreining/been/spoortje erbij, ligt eraan wat jij als hulpen gebruikt, op een geven moment reageren ze dan al op de stemhulp omdat ze weten wat er daarna komt), op het moment dat het paard (iets) versnelt zeg je Whoa en geef je het paard even rust als beloning. Op die manier leert het paard dat hij pas mag stoppen met spinnen op het moment dat hij op jou teken versnelt en zal steeds vlotter reageren.

^ dit is zo'n beetje mijn methode, maar dat zal wel voor iedereen anders zijn ;) Veel succes!

lisanne66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:09

geen idee sorrie maar western lijkt mij zowiezo al heel moeilijk!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:13

in een ander topic lees ik dat je net je eerste western hoofdstel hebt gekocht en verder emt engels zadel ed rijd. ik geef je de tip eerst eens een tijdje western les te nemen. want sneller spinnen is een gevoorderd iets binnen de reining tak, ik krijg niet het gevoel dat je daar al bent.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:25

nee niet dat ik hem wil laten spinnen maar ik vroeg het me gewoon af haha :+

Ik zie namelijk altijd die mensen zo hard gaan, dus dan denk ik echt van ''hoe leer je dat nou eigenlijk aan ?? " :P

Maar nee, zo'n oefeningen begin ik nog niet aan xD

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:47

als het zo makkelijk was dat je dat even hier uitlegd zouden er veel meer mensen goed spinnen haha! het ziet er altijd makkelijker uit danhet is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:12

Zorg er eerst voor dat de spin langzaam technisch goed gaat.
Snelheid maken gaat pas als de basis goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:32

en dat je paard 1.78 is werkt ook niet helemaal mee denk ik hoor :')
Hoop dat je westernles neemt van een goede instructeur en niet zelf aan de slag gaat!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:15

Grappig, ik vroeg me dit ook al een tijdje af. Maar mijn paardje is nog niet goed verzameld als we deze oefening doen. Een kant op kan hij het aardig netjes en reageert hij heel goed op mijn hulpen, andere kant snapt hij nog niet helemaal (maar waarschijnlijk geef ik de hulpen gewoon niet goed, want hij kan alles al). Mijn paardje heeft ook wel een pittig verleden (mishandeling etc.) dus hij raakt snel in paniek als ik teveel van hem vraag.
Hij is heel goed door getraind geweest vroeger, dus soms vind ik ineens het juiste knopje en kan hij alles perfect (zelfs de sliding stop, die was wat onverwacht, toen lag ik ook bijna op de grond :')). Helaas is er tussendoor iemand geweest die nogal hardhandig was (zacht uitgedrukt, hij heeft een trauma opgelopen :(:)) en nu raakt hij snel in paniek, pas als hij ECHT ontspannen is kan ik alles met hem doen. Behalve dat spinnen dus, dat lukt nog niet echt.

Verder ben ik eigenlijk een echte dressuur prikken en heb ik voor hem de overstap naar western gemaakt (hij was al western beleerd). Volgens mijn instructrice pak ik het allemaal heel snel op, en we gaan ook echt wel met sprongen vooruit, maar vind het soms toch best lastig hoor! :D Is wel even anders dan dressuur haha. Ik rijd hem nu zins Januari :).

Overigens word hij ook gereden met een normaal bitje, geen western bit. Hij heeft die wel, maar zodra we dat bit willen gebruiken word hij nerveus en gaat hij zijn tong over het bit leggen.

Als je net begonnen bent met Western zou ik inderdaad de basis gewoon leren, daar heb ik ook mijn handen vol aan op het moment. Die extra oefeningen doen we om hem wat uitdaging te geven, we verwachten er nog niet teveel van. We weten dat hij het eigenlijk al kan, maar hij moet het opnieuw leren.. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:29

darkdreamer, en als je nou begint met een rechte lijn rijden, wending maken (een hoek van 90 graden dus) op je neckreining en dat herhaalt tot je een keer om kan keren, en dan steeds verder uitbouwen?
zo leer ik ze over stappen..

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:53

VivaLaVida: Neckreining? Wat is dat? :o? Zo'n neckrope? Ik ken nog niet zoveel western/reining termen op het moment :'). Ben echt een beginner wat dat betreft. Noemde spinning eerst ook altijd 'snel rondjes draaien' haha. :P

Die hoek van 90 graden kan hij, als ik het zo uit mijn hoofd zeg, volgens mij alleen naar rechts toe. Daarvoor kan ik de teugels bij wijze van spreken gewoon los gooien en dan hoef ik enkel been hulp te geven en mijn zit een beetje te verplaatsen, linksom heb ik mijn teugels wel nodig om hem duidelijk te maken wat de bedoeling is.

Edit: Hij kan rechtsom ook gewoon helemaal om zijn as. Als ik grondwerk met hem doe dan lukt dezelfde oefening ook alleen maar naar rechts, linksom vind hij gewoon moeilijk. En zodra hij het niet snapt, en je blijft door vragen, raakt hij in paniek. En dat is wel het laatste wat we willen, hij moet zijn vertrouwen in de mensen weer terug krijgen namelijk.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:09

Neckreining is de basis van western.
Dat is dat je paard weg gaat voor de buitenteugel.
Je stuurt dus door je buitenteugel tegen de hals van het paard te leggen en je paard gaat opzij.
Anders dan bij dressuur waar je je paard (om het lomp te zeggen) gewoon heen trekt waar je heen wil.

Zoek maar eens op op google :)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:13

YouthReiner schreef:
Neckreining is de basis van western.
Dat is dat je paard weg gaat voor de buitenteugel.
Je stuurt dus door je buitenteugel tegen de hals van het paard te leggen en je paard gaat opzij.
Anders dan bij dressuur waar je je paard (om het lomp te zeggen) gewoon heen trekt waar je heen wil.

Oooh, ja nee dan begrijp ik wat er bedoelt word! Dat doen we inderdaad, alleen ik had geen idee dat dat zo heette!

We doen hier heel veel oefeningen mee, en dit gaat ook heel erg goed, alleen ik was degene die het eerst telkens niet snapte (tja, als je jaren anders gewend bent te rijden wil je soms uit automatisme nog wel eens een fout maken :+). Gelukkig word het bij mij nu ook eindelijk duidelijk hoe het werkt haha :P.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:14

YouthReiner schreef:

Dat heeft helemaal niks met dressuur te maken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:16

YouthReiner schreef:

misschien een goed idee om dat ook eens met zoekterm 'dressuur' te doen?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:18

Ben wel van mening dat in de dressuur niet 'omgetrokken' hoort te worden, gelukkig heb ik ook nooit zo leren rijden maar altijd met zachte hand moeten werken.
Het gebeurd wel, maar in de Western gebeuren ook dingen waar ik het niet mee eens ben. Maar goed, laten we die discussie hier nou niet gaan voeren :+.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:29

In de dressuur rijd je, als het goed is, ook op de buitenteugel. Omtrekken is gewoon een teken van slechte rijkunst, welk labeltje er ook aan hangt. En daar reageerde ik even op, ik vind het nogal vreemd dat youthreiner dat associeert met dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:41

denkt dat YR bedoelt dat je bij dressuur met 2 teugels stuurt (en zit enzo dan) en bij western dmv de teugel tegen de hals te leggen.
DD als hij het naar rechts wel kan en naar links niet, zit hij misschien vast op links, goed losmaken linkerstelling erbij.
wat ook een goeie is (vind ik) is hem op een circel naar rechts zijwaarts zetten (kont naar binnen dus) en dan linkerstelling vragen.. hoop dat je hem snapt haha :D

en ik bedoelde met die hoek, dat je een rechte lijn draaft (bijv) en hem dan ineens laat afwenden, door de buitenteugel tegen zij hals aan te leggen. dan weer rechuit goed voorwaarts rijden en belonen.. dan gaat hij leren overstappen en kun je het uitbouwen!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:15

Als een dressuurpaard ook met de buitenteugel word gereden, zou dat paard ook weg moeten gaan voor de buitenteugel (zonder de binnenteugel erbij te pakken), toch ben ik er nog geen tegen gekomen die dat dat.

Mijn uitspraak was alleen om het verschil tussen het sturen in western en (penny)dressuur aan te geven.
Heb geen verstand van de hogere dressuur en ben er ook totaal niet in geïnteresseerd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:53

Moet iemand met geen verstand van hogere western eens proberen, om iets "wat niet klopt" te zeggen hier. Die wordt afgemaakt.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:56

Dit is dan ook het western gedeelte van bokt en niet het dressuur gedeelte.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:26

in de western heb je ook geoon je directreign (binnenteugel) waar je mee begint als basis :)
daarna ga je meer doen met je indirectreign (buitenteugel)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:56

rom ik dacht even dat je fries aan het schrijven was :') maar ik zie nu dat je de w uit gewoon gemist hebt

sneller spinnen is dus het tempo opvoeren
ik heb dat geleerd door vanuit kleine drafcirkeltjes je spin in te gaan en na wat draaien er weer in drafcirkeltjes uit te gaan
de voorbenen moeten namelijk in draftempo overstappen