[WN] Vierjarige Quarter (in training) bijvoeren? Zo ja; wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Vierjarige Quarter (in training) bijvoeren? Zo ja; wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 13:50

Ha allemaal,

Het is me opgevallen dat Bandito een beetje is afgevallen de afgelopen tijd. Dit weekend is dat ook bevestigd door een zadelpasser; we konden heel mooi de omtrek van de pasvorm vergelijken t.o.v. 6 maanden terug en hij is inderdaad wat slanker geworden. Hij is absoluut nog niet mager en ziet er verder prima uit, maar dunner hoeft zeg maar niet.

Het is denk ik niet zo gek, omdat de vorige 'meting' in de winter was, plus dat hij nu wel echt in training is (en toen niet).
Maar nu vraag ik me af of het niet verstandig is om hem toch iets bij te voeren, met name omdat z'n lijf zo in ontwikkeling is.
Maar zo ja; wat dan bijvoeren? ik heb al iets gelezen over mais en endurance voeding, maar ik zit natuurlijk met die enge suikers en eitwitten in mijn hoofd....

Wat achtergrond info is denk ik handig:
- JustaSweetBandito is in juni vier geworden
- Bandito wordt vier keer per week gereden: 1x priveles (30 min), 1x groepsles (60 min) en dan 2x rijden (trainen of een buitenritje, ongeveer een uurtje). Ik heb het idee dat hij dit prima aankan, hij is ook altijd lief en enthousiast.
- Bandito krijgt per dag 2x 1 a 1,5 kg basisbrok en 2x kuil (al heel lang, dus hier zijn geen gekke wijzigingen geweest oid)
- Bandito staat met andere paarden dag en nacht in de paddock (tenzij errug slecht weer)
- Zijn zadel is professioneel aangemeten door een western-zadelpasser, ik denk dus niet dat het afvallen te maken heeft met spieren rondom z'n schoft ofzo.

Heeft iemand advies voor deze leuke Quarter ruin?

@ Mod: wil je dit topic alsjeblieft op WN laten staan, omdat dit specifiek een Quarter Horse betreft? En dan zitten hier denk ik de meeste (ervarings)deskundigen :)

Anoniem

Re: Vierjarige Quarter (in training) bijvoeren? Zo ja; wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:54

Je angst voor suikers is terecht, zeker bij een paard als een Quarter. Maar eiwitten heeft je paard nu JUIST nodig, dat is een heel belangrijke bouwsteen voor de spieropbouw.
Je schrijft dat hij 2x per dag 1 a 1,5 kilo basisbrok krijgt. Daar zit nogal een verschil in. Waarom niet gewoon even een tijdje standaard anderhalve kilo per keer geven en zien wat dat doet?
2x per dag kuil (voordroog hoop ik? geen echt kuil?), is dat onbeperkt? Of een bepaalde portie? Heb je controle over de hoeveelheid ruwvoer die hij eet?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:56

Ik ben zelf erg blij met equifyt.
Er zitten geen stoffen in die een paard niet kan gebruiken.

Ik voer dan 'natural base' als dagelijkse voeding en ik voer de 'quarter' bij wanneer nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:57

Mais kan een paard niet goed verteren. Eiwitten zijn nodig voor de spieropbouw (zeker als paard pas in opbouwende training staat en nog groeit. Alleen eiwitten uit standaard gras/kuil zijn niet altijd goed opneembaar. Je kan lucerne proberen al dan niet samen met een rijkere brok. In hoeverre is het slanker zijn trouwens niet te wijten aan het omzetten van vet in spieren?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:13

tamary schreef:
Mais kan een paard niet goed verteren. Eiwitten zijn nodig voor de spieropbouw (zeker als paard pas in opbouwende training staat en nog groeit. Alleen eiwitten uit standaard gras/kuil zijn niet altijd goed opneembaar. Je kan lucerne proberen al dan niet samen met een rijkere brok. In hoeverre is het slanker zijn trouwens niet te wijten aan het omzetten van vet in spieren?

Dat was ook mijn gedachte. :j
Dat verschil zie ik ook heel duidelijk bij onze paarden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:16

idd-waar baby wet zat, zitten nu spieren.
zolang ie niet mager is/word kan het geen kwaad.suiker ook niet, tenzij het veel suiker is, en weinig werk.daar zit het grootste probleem meestal.maar ook suiker heeft een paard nodig, zeker als het aan de arbeid is.
ik zou overgaan op een sportbrok.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:20

Niet vervelend bedoeld hoor, maar is er geen weitje waar hij in kan staan zodat hij de hele dag kan grazen? Zit ook eiwit in...
Ik geef mijn paardje nu hij wat zaarder in training is endurix erbij, bevalt me erg goed

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:32

Iedereen hartelijk dank voor het reageren!

@ Sonja: Hij krijgt standaard 1,5 kg basisbrok. Wel merk ik dat hij soms 'per ongeluk' maar 1 kg krijgt. Ligt een beetje aan diegene die voert, maar daar heb ik al een opmerking over gemaakt. Hij krijgt idd geen koeienkuil. Het is twee keer per dag een flinke berg waar hij echt wel ff mee bezig is. Maar onbeperkt zou ik het niet noemen. Over die eiwitten: ik heb begrepen dat ook dit nauw speelt bij die Quarters, heb ik dan ergens iets verkeerd begrepen?

@ Paintlinger: omdat hij standaard deze basisbrok krijgt, ben ik in eerste instantie op zoek wat ik dus naast die brok kan bijvoeren :)

@ Tanary: dank voor je tip. En ja; ik denk inderdaad dat het afvallen helemaal te maken heeft met het omzetten van vet naar spieren :j Wel wil ik voorkomen dat hij dus 'te' slank wordt.

@ Sliding/ Spicegirl: Dat denk ik ook, maar ik wil wel voorkomen dat hij mager gaat worden. Vandaar het bijvoer idee :)
Tja; hij krijgt standaard een basisbrok op de stalling, dus het zou mijn voorkeur hebben om in eerste instantie iets bij te voeren, in plaats van het basisvoer te wijzigen. Mocht dat niet werken, dan kan ik wel overgaan op een andere basisbrok.
SG: lees ik het goed als ik begrijp dat je zegt even aankijken of hij nog verder afvalt?

@ Stuiter: dat kan, maar ik vraag me af of dat voldoende is. Plus dat wij op klei staan en het nu 1 grote modderzooi is (en de paddocks niet). Endurix ga ik googlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:38

Quarters zijn idd eiwitgevoelige paarden, maar de jouwe is jong, in de groei, EN net in training. Dus die heeft wel wat nodig. Net als suikers, wat iemand volledig terecht opmerkte (ik bedoelde ook meer dat je uit moet kijken met bv mais en pulp, dan ga je al gauw mank). Maar met 3 kilo brok zou je wat beide elementen betreft goed zitten voor dit moment hoor. Als hij straks uitgegroeid is en je voor spierbehoud ipv opbouw gaat, zou ik wel kritisch blijven kijken of hij deze hoeveelheid gewone brok trekt. Het zou de eerste quarter niet zijn die daar te strak van in de spieren trekt. Maar dat is voorlopig waarschijnlijk nog niet aan de orde, deze meneer heeft nog wat groeien te doen.

Is evt Wiesencobs niet iets voor je om bij te voeren? Heel zuiver produkt. Hebben wij Leonardo weer netjes mee op gewicht gekregen toen hij te dun werd. Wel heel ander type paard hoor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:39

je kan altijd proberen eerst een kwartje erbij te voeren.
maar veel paarden zijn eerder te vet, als te mager.en een atleet is gestroomlijnder als een paard, wat nix of weinig doet.als ie goed is, zoals ie nu is, zou ik het zo laten.een paar weekjes aankijken.meer werk, meer voer. en als ie toch schraler word, ietsie erbij doen.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:43

Hier zitten we ook op de klei en in dat gras zit juist meestal meer.
Maar als het te modderig is wordt het natuurlijk lastig

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:55

Wij voeren quarters die bij ons mager binnen komen onbeperkt hooi dag en nacht.
Kijk alsjeblieft uit met het voeren van brok. Quarters zijn zeer gevoelig voor suikers!!!!
Onbedoeld kan je daardoor erg veel schade aanrichten bij paardje.

Mijn advies is dus onbeperkt hooi dag en nacht en daarbij kan je een muesli bijvoeren.
Gegarandeerd dat je je paardje weer ziet bijkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:00

Er zit snel meer suiker in muesli dan in brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:02

tamary schreef:
Er zit snel meer suiker in muesli dan in brok.

Wij voeren Subli Zonder. Geen haver en geen melasse. Ideaal spul.
Er zijn tegenwoordig sowieso aardig wat muesli's die laag in de suikers zitten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:06

Nogmaals dank voor het meedenken allemaal!

Voor de volledigheid: ik ga dit vanavond met m'n trainer bespreken, eens kijken wat zij ervan vindt.

@ Sonja: dank je wel. Ja, ik denk dat het met name ook ligt aan zijn groei en ontwikkeling op dit moment.
Misschien geen gek idee om eens te kijken naar iets voor zijn spieropbpuw/ eiwitten ofzo...
Waarom raad je wiesencobs aan? Ik heb altijd begrepen dat daar juist weinig eiwitten inzitten.
Bij wiesencobs heb ik een beetje het vooroordeel dat dat voor hoestende paarden is :)

@ Spicegirl: Dank je wel, hij is nu inderdaad gewoon 'slank' en niet mager.

@ Stuiter: klopt.
Inmiddels heb ik me snel een beetje ingelezen in Endurix, dank voor je tip!
Moet zeggen dat ik er wel veel suiker in vindt zitten, hoeveel/ hoe vaak voer jij Bandito's achterneefje ( :D ) dit spul?

Aan een muesli met minder suiker heb ik ook al even gedacht...
Daar moet ik Bokt/internet nog maar even over doorspeuren denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:10

Wiesencobs voor hoestende paarden :? Daar heb ik dan juist weer nooit van gehoord.
Ik ken het juist als extra ruwvoer zonder ballast als melasse en andere troep, om een paard weer wat voller te krijgen.
Er zitten inderdaad weinig eiwitten in, maar de eiwitbehoefte dek je met 3 kilo brok echt wel.

Maar ik zou het eerst nog even rustig aankijken hoor. Er gebeurt een hoop in het lijf van je paard nu. Mocht 'ie aan de schrale kant raken, kun je altijd nog wat erbij geven.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:11

Lijkt je paard misschien slanker omdat hij gegroeid is? Heb je recentelijk zijn stokmaat opgenomen?
Hij is tenslotte pas 4 en ruinen groeien doorgaans tot ze 6 zijn :j

Dat een zadel al na een half jaar niet meer past is niet heel gek bij een paard in de groei.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:17

ik zou er nix "bij "geven,maar het krachtvoer vermeerderen wat ie al heeft.of evt. van hetzelfde merk een sportbrok.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:23

Ik geef hem een klein kilootje na het rijden. Ik ben dit bij gaan voeren om hem wat te helpen meer uithoudingsvermogen op te bouwen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:27

@ Sonja: Ja, ik bedoel voor paarden die hoesten vanwege stof (ik had wat onduidelijk getypt zag ik).

@ WB: Nee, ik heb eigenlijk nog nooit z'n stokmaat gemeten := Hij is wel wat gegroeid in de hoogte, maar meer in de breedte (qua bespiering). En je hebt gelijk, dat zou het ook best kunnen zijn. Maar hij is wel degelijk ook smaller geworden, als ik naar de pasvormen kijk van de zadelpasser. Dus het is niet alleen gezichtsbedrog.
Overigens heb ik met de passer de afspraak dat ze elk half jaar komt kijken of het zadel nog goed ligt, juist omdat Bandito nog in de groei is +:)+

@ Stuiter; Thanks!

Mmm, vanavond jullie suggesties maar eens bespreken allemaal met m'n trainer :j
Ik ben een beetje een overbezorgde muts denk ik, want ik neig er gevoelsmatig wel naar om hem met 'iets' te ondersteunen ..... :o
maar geen gek idee om zoals jullie schrijven het eerst eens rustig aan te kijken hoe het peerd zich verder ontwikkelt, voordat we iets gaan bijgeven.
Als hij schraler wordt, kan dat inderdaad altijd nog.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:38

Zoals al gezegd is hier denk ik ook dat er nu spieren op de plaats is gekomen in plaats van vet.
En dat kun je dus zien aan de 'massa' van het paard, het vet verdwijnt en spieren komen op.

Maar omdat je je paard toch wat voller wilt hebben kun je hem luzerne geven of wat maisvlokken.
Dat kan nooit geen kwijt een beetje extra eiwitten.
Gezien je paard een redelijk weekprogramma heeft, zou je eens wat extra vitaminen en mineralen kunnen geven. Ik geef mijn pony altijd Semper Min van St. Hippolyt. Is gewoon wat extra's, kan elke paard gewoon hebben, ze worden er niet feller van ofzo en moet dus niet gezien worden als energie voer.
Het is gewoon een aanvulling van vitamines en mineralen die ze evt. in hooi/voordroog of brokken missen.

Voornamelijk even aankijken hoe het verloopt met z'n training enz. Als ie steeds slanker wordt, is misschien training voor je paard teveel of misschien last van wormen ofzo.. ik noem maar wat.
Zolang hij eetlust heeft, goed drinkt en alert is, geen zorgen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:29

En dan kom ik ook nog even met weer een ander idee ;) Ik zou juist niet het krachtvoer verhogen, maar eerder het ruwvoer. Of een beter ruwvoer aanbieden. Door (te) veel krachtvoer gaan de goede bacteriën in de darmen weg, of worden verstoord, waardoor je er op een gegeven moment steeds meer brok in kunt stoppen terwijl het steeds minder resultaat heeft. Goed en veel ruwvoer is nog altijd het beste. Daar zijn ze op ingesteld qua gestel en kunnen ze een heel eind mee komen :j

Voor paarden waarbij de darmflora is verstoord door teveel krachtvoer (dan heb ik het echt over 5-8 kilo per dag etc.) kan het wel meer dan een jaar duren voor het is hersteld en het paard weer aankomt op alleen ruwvoer. Dat is ook een reden waarom veel mensen het niet doen of geloven, omdat het niet snel genoeg zichtbaar is.

Mijn paarden doen het in elk geval prima op enkel ruwvoer :j

Succes! ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:35

Ik zou eens proberen hem wat olie te gaan geven ipv iets wat suiker/zetmeel bevat.
Olie kunnen paarden prima omzetten in energie en is niet belastend voor het lichaam.
Wel voorzichtig opvoeren qua hoeveelheid.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:27

een paardin de groei, en in training trekt het niet op enkel ruwvoer. maar meer ruwvoer kan nooit geen kwaad.
en meer energie (olie ) hoeft ie ook niet-niet echt gewenst bij quarters ;) -maar wat meer lijf.

manon1571

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:30

Eens met DubbelDun, ik zou (als dat mogelijk is) zorgen dat hij bij de brok wat olie krijgt. Geeft veel extra energie maar maakt niet "heet". Let wel op je vit.E gehalte in je voer als je regelmatig olie bijvoert.
(belangrijk bij quarters, sowieso bij sportpaarden). Met extra ruwvoer (hooi) erbij heb ik ook goede ervaringen.
Succes