[WN] Western Horsemanship

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NRJ

Western Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:07

Omdat ik me graag wil verdiepen in welke kant ik op wil gaan in de westernsport, ben ik op zoek naar meer info over dit onderdeel. heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ben er nog niet echt veel wijzer van geworden :o
klopt het dat je eerst een proefje apart moet afleggen (met pilonnen) en daarna een gezamenlijke proef (vergelijkbaar met pleasure)?
en dat het onderdeel dat je apart aflegt voor 80 % je score bepaalt?
hoe worden de patterns bepaald en waar zou ik deze eventueel kunnen vinden?
misschien weet er iemand wel een leuk filmpje waarin het allemaal wat duidelijker wordt :)

alvast bedankt!

XoNo

Re: Western Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:27

Klopt, klopt en klopt :) bij horsemanship draait het veelal om de houding en rijkunsten van de ruiter. Je rijdt een paard alsof je hem moet verkopen aan de hand van een door de organisatie bepaalde proef aan de hand van pionnen die vervolgens door de betreffende jury goedgekeurd moet worden. Het pleasure gedeelte telt voor 20% en is vooral bedoeld voor wanneer de jury tijdens de proef zelf een gedeelde plaats heeft.

Op youtube kun je genoeg filmpjes vinden onder western horsemanship of western equitation.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:32

Iemand zei me laatst dat dit onderdeel van alle Westerntakken het meest vergelijkbaar is met traditionele dressuur :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:57

@XoNo Thanks, ga gelijk even kijken op youtube! ik had wel al gekeken op youtube onder western horsemanship, maar kreeg voornamelijk filmpjes van een meisje in een mintgroene outfit...

@Magrathea persoonlijk houdt ik niet zo van klassieke dressuur, maar ben wel een pietje precies in het uitvoeren van... ;) daarom spreekt dit onderdeel me erg aan, evenals trail.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:03

Anders moet je even kijken bij de wedstrijden die zo moeten starten, zij hebben vaak wel proeven op hun site staan. :D
Bijv Haaksbergen http://db.tt/fWwrH44.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:15

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:16

@Sliding Super, dat bedoelde ik! :j :D
@XoNo Leuke en interessante filmpjes!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:04

Horsemanship is echt heel geweldig om te doen, alleen vergissen veel ruiters zich in de moeilijkheidsgraad :j ; persoonlijk vindt ik HMS één van de moeilijkste onderdelen, omdat, precies zoals Xono zegt, alles zéér precies uitgevoerd moet worden met een zo attent mogelijk paard 8-)

Mén, ik noem het eigenlijk altijd oneerbieding: Horsemanshit :o , maar superleuk om te doen!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:53

Het ziet er makkelijk uit, maar uit ervaring weet ik dat dat wat er makkelijk uitziet, meestal het moeilijkste is, haha! :D het lijkt mij iig geweldig om te doen, evenals trail. het spreekt mij vooral aan omdat het een groot deel discipline en geduld vereist (ik als pietje precies vind dat natuurlijk super ;) )
gisteren al een kleine start gemaakt met pleasure in de les, erg leuk! (ik bakte er natuurlijk nog niet veel van, maar wel al goede dingen geleerd). ik heb voornamelijk moeite met rechtuit kijken (ik zoek altijd dubbeltjes op de grond :o ) en ik vind zelf dat ik mijn handen te veel gebruik, ik denk omdat ik ook lang engels gereden heb. mijn lesgeefster vind echter dat het met mijn handen wel meevalt...
ik hoop iig veel te leren en ver te komen! :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:17

NRJ schreef:
Omdat ik me graag wil verdiepen in welke kant ik op wil gaan in de westernsport, ben ik op zoek naar meer info over dit onderdeel. heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ben er nog niet echt veel wijzer van geworden :o
klopt het dat je eerst een proefje apart moet afleggen (met pilonnen) en daarna een gezamenlijke proef (vergelijkbaar met pleasure)?
en dat het onderdeel dat je apart aflegt voor 80 % je score bepaalt?
hoe worden de patterns bepaald en waar zou ik deze eventueel kunnen vinden?
misschien weet er iemand wel een leuk filmpje waarin het allemaal wat duidelijker wordt :)

alvast bedankt!

De paterns worden door de jury voor elke wedstrijd bepaald en weet je meestal 's morgens als je op de wedstrijd komt.
Er bestaan geen vastgelegde paterns, elke jury maakt ze zelf en je kan dus niets van buiten leren. Zoals de naam zegt is het de bedoeling om je "horsemanship" te tonen.

Als je meer wil weten zou ik je adviseren om enkele keren naar wedstrijden te gaan kijken zo krijg je een idee wat er gevraagd wordt.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:28

@MarcR Thanks! ik woon in zuid-limburg, en helaas zijn er hier niet echt veel wedstrijden in de buurt. ik had wel via pb een tip over eentje in de buurt, en ik ga uiteraard naar de Q11 in Aachen! (30 september tot en met 9 oktober als ik me niet vergis)
en dankzij een aantal reacties hierboven ben ik al veel wijzer geworden! :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:30

nou daar zie je al het neusje van de zalm wat horsemanship betreft. als zij het niet goed kunnen tonen, horen ze niet op de Q11 te lopen hahaha

geniet er van. ik vind het ook een erg leuk onderdeel.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:33

@Paintless dat klinkt alvast goed :) ik verheug me er al op! ga je zelf ook?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:35

nee. is voor mij veel te ver rijden. al zou ik het graag een keertje zien.
Xono is er vorig jaar gestart samen met nog een paar anderen. vraag hem eens naar zijn ervaringen. naar mijn idee waren die geweldig.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:40

Jammer. maar ze hebben ook een livestream, volgens mij via wittelsbuerger (als ik het goed schrijf zo) uiteraard niet hetzelfde, maar toch mooi om te zien.
als er mensen meedoen, ik kom wel aanmoedigen *\o/* ;)