[WN] Hoe kan ik het beste verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

Hoe kan ik het beste verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:32

Hallo allemaal,

Ik heb besloten dat ik met mijn verzorgpaardje wat beter wil worden in het western rijden. Even een korte inleiding, ik verzorg Cody nu iets langer dan een jaar en zij is een lekkere eigenwijze merrie die alleen maar luistert als ik zelfverzekerd de goede hulpen geef. Zelfverzekerd is geen probleem want ik ken haar inmiddels goed genoeg om me prima op mn gemak te voelen, maar de juiste hulpen is nog wel eens een probleem. Ik hobbel grotendeels met haar buiten langs de weg. Dit gaat op zich best goed hoor, maar we rijden 3 gangen; stap, draf en galop.. en op dit moment is het Cody die het tempo binnen de gangen bepaald en niet ik. :+ Zoals jullie waarschijnlijk wel zullen begrijpen is dit niet heel handig, vooral ook omdat we nog wel eens op het strand rijden en ik Cody dan bijvoorbeeld echt NIET in een handgalopje krijg (hard is leuker denkt Cody dan).

Het leuke aan dit verhaal is dat ik er 100% van overtuigd ben dat dit met mij te maken heeft en niet met Cody want als haar baasje op haar zit luistert ze (bijna) altijd. Cody heeft een prachtig westernzadel en verschillende hoofdstellen. Ik rijd ook heel vaak bitloos met haar (met dit *klik* halster) en persoonlijk vind ik bitloos rijden fijner. Aan de optoming zal het dus ook echt niet liggen.

Nu is het zo dat Cody momenteel een blessure heeft (gehad) en nu weer rustig aan het opbouwen is. We mogen inmiddels 20 minuten stappen dus ik gok dat we binnenkort weer iets meer mogen. Daarom denk ik dat dit wel een juist moment is om het góed te gaan doen en dus somehow ergens lessen te gaan rijden. Maar wat zouden jullie me aanraden? Op zich wil ik graag de algemene 'westernregels' leren, zodat ik ook met andere paarden overweg kan (Cody is soms eigenwijs genoeg om mijn lichte zithulpen te negeren :+ ) Dus in dat opzicht zou het misschien goed zijn om op een manege(paard) een paar lessen te volgen. Aan de andere kant is Cody mijn verzorgpaardje en ik doe het ook een beetje voor haar, dus dan zou het misschien beter zijn om met haar te gaan oefenen.

Ik heb geen trailer en ik wil niet dat iemand mij elke week met Cody heen en weer moet rijden ofzo, dus dan zou het priveles aan huis worden (tenzij iemand een manege weet in de omgeving katwijk die te paard te doen is). Priveles is over het algemeen erg prijzig dus dan moet ik wel gaan kijken hoeveel geld ik beschikbaar heb en zal het misschien niet elke week kunnen. Daarbij is Cody er nu nog niet aan toe om een flinke training te lopen ivm haar blessure. Andere optie is nog dat ik heus wel wat tips kan krijgen van haar baasje, die kent Cody door en door. Maar ik weet ook dat Cody als haar baasje erbij is heel braaf is en ik dan de 'normale' problemen niet tegenkom :+ (scheinheil hahaha) dus dan blijft het nog steeds lastig om die problemen direct aan te pakken.

Als iemand dus een goed idee heeft is dat van harte welkom, ik ben gewoon een beetje aan het brainstormen over wat te doen, het is niet zo dat we supergevaarlijk zijn onderweg hoor ;) we rijden al een jaar op deze manier en het is verder altijd goed gegaan, ik zou gewoon graag wat bijleren :)

Alvast bedankt!

pleasurehors

Re: Hoe kan ik het beste verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:56

Misschien is het handig om eerst in de bak de hulpen goed onder de knie te krijgen.

silence4Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:33

heytjes,
ik begrijp jouw probleem en heb er zelf ook wel een beetje last van bij mijn eigen paard, hiervoor is er makkelijke oplossing, zorg dat de neus van het paard naar beneden is (handen ver uit elkaar doen ,met 2 hande rijden, en zachtjes links, rechts trekken, todat de nek en kop naarbenden zijn maar nek moet ong. horizontaal zijn,) dit zorgt ervoor dat het paard kleinere passen gaat nemen en dus minder snel zal rennen, dit is ook een natuurlijke houding, doordat de kop laag is kan de rug beter zakken waardoor het ook leuker is om te rijden en is het paard meer ontspannen (er bestaan hulpteugels om de kop naar beneden te krijgen). je moet wel zien dat je niet constant de kop gaat vragen loopt het paard goed dan laat je de teugels wat langer worden zodat het paard meer vrijheid krijgt doet ze iets fout corrigeer je. Misschien moet je ook wat strenger worden met het paard, niet zitten stampen maar bv. iedere keer als ze te snel gaat of niet luistert, backup een paar stappen, blijf dit herhalen uiteindelijk zal het paard het wel moe worden om de ezel uit te hangen, doordat je strenger bent moet je wel zien dat je haar goed beloont. Tot slot zou ik oefenen op een manegepaard om toch de feeling te krijgen hoe je zou moeten kunnen rijden met een paard, laat dat ander paardje lekker rusten en begin als ze er zeker klaar voor is met een schone lei.

xxx :p

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:06

silence4Them schreef:
heytjes,
ik begrijp jouw probleem en heb er zelf ook wel een beetje last van bij mijn eigen paard, hiervoor is er makkelijke oplossing, zorg dat de neus van het paard naar beneden is (handen ver uit elkaar doen ,met 2 hande rijden, en zachtjes links, rechts trekken, todat de nek en kop naarbenden zijn maar nek moet ong. horizontaal zijn,) dit zorgt ervoor dat het paard kleinere passen gaat nemen en dus minder snel zal rennen, dit is ook een natuurlijke houding, doordat de kop laag is kan de rug beter zakken waardoor het ook leuker is om te rijden en is het paard meer ontspannen (er bestaan hulpteugels om de kop naar beneden te krijgen). je moet wel zien dat je niet constant de kop gaat vragen loopt het paard goed dan laat je de teugels wat langer worden zodat het paard meer vrijheid krijgt doet ze iets fout corrigeer je.

Dit zou ik maar niet gaan doen, als ik jouw was. :n
Het heeft namelijk niets met nagevelijk te maken. >;)
Als een paard ontspant en zijn rug gebruikt (dus niet laat zakken >;) )dan worden zijn passen juist ruimer.

silence4Them schreef:
Misschien moet je ook wat strenger worden met het paard, niet zitten stampen maar bv. iedere keer als ze te snel gaat of niet luistert, backup een paar stappen, blijf dit herhalen uiteindelijk zal het paard het wel moe worden om de ezel uit te hangen, doordat je strenger bent moet je wel zien dat je haar goed beloont.

Dit is op zich nog niet een verkeerde tip. ;)

silence4Them schreef:
Tot slot zou ik oefenen op een manegepaard om toch de feeling te krijgen hoe je zou moeten kunnen rijden met een paard, laat dat ander paardje lekker rusten en begin als ze er zeker klaar voor is met een schone lei.

Ik denk echt niet dat je dit op een manege paard zult leren.

Ik zou als ik jou was eens een goed gesprek hebben met de eigenaresse, leg haar goed je problemen uit.
Zij kan je vast goed advies geven welke oefeningen jij kunt doen om meer controle te krijgen over je paard.
Daar heb je vast meer aan dan advies via een computer, door mensen die je paard helemaal niet kennen.
Er is niet één manier om problemen op te lossen, elk paard heeft een andere aanpak nodig, dit gaat dus niet makkelijk via een computer.
Tenzij het een ervaren iemand is die weet wat er bedoeld wordt als er een tip wordt gegeven ;) .

Succes.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 18:03

Bedankt voor de reacties tot dusver :)

@Pleasurehors, ik ben ook van plan om wat meer in de bak/weide te gaan oefenen zodat ik wat meer controle krijg. Maar dit kan nu nog eventjes niet omdat ze nog rustig aan moet doen.

@Silence4them, Eerlijk gezegd ben ik van mening dat dit niet echt met de teugeldruk op te lossen valt. Ik wil juist wat beter leren om de controle te houden met zit/been en stemhulpen, want wat ik nu doe om de controle te houden (en dat lukt wel met Cody want ze is redelijk tweetalig) is terugvallen op de engelse hulpen, waaronder dus teugels korter, achterover zitten, op de volte zetten als ze echt te gek doet etc. maar meestal is het niet drastisch qua probleem, het is gewoon net dat ene tikkeltje controle dat Cody voor zichzelf houdt waardoor ze stiekum toch een beetje de baas blijft, en daar wil ik vanaf. Het is ook niet zo dat ze er met het bit tussen de tanden (als ze die al inheeft) vandoor schiet, ze is gewoon aanspreekbaar en als ik zeg HO dan stopt ze ook wel weer... ik wil gewoon óok een rustig handgalopje op (bijvoorbeeld) het strand kunnen rijden zonder dat mevrouw er vandoor stuift en denkt JIPPIEEEE GALOP!! :D. Ik snap dat dat een moeilijk doel is hoor, maar proberen kan altijd!

Het backup plan wat je voorstelt klinkt op zich wel haalbaar. Bedoel je daar dan mee dat ik bijvoorbeeld aandraaf, en zodra ze probeert te versnellen zonder mijn toestemming terugzetten naar stap? Dat doe ik nu al met het halthouden namelijk... als ze gaat lopen moet ze eerst hetzelfde aantal passen achterwaarts voordat ze weer vooruit mag. Dat doet ze braaf maar ze blijft het wel proberen.

@Sliding, wat ik bedoel met rijden op een manegepaard is vooral de feeling krijgen voor de hulpen. Ik val nu soms nog (uit instinct) terug op de engelse hulpen en daar wil ik een beetje vanaf. Ik kan zoizo overleggen met haar eigenaresse hoor :) uberhaupt als ik iets met Cody onderneem overleg ik dat liever eerst met haar zodat daar geen misverstanden over ontstaan hihi.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:41

Citaat:
@Sliding, wat ik bedoel met rijden op een manegepaard is vooral de feeling krijgen voor de hulpen. Ik val nu soms nog (uit instinct) terug op de engelse hulpen en daar wil ik een beetje vanaf. Ik kan zoizo overleggen met haar eigenaresse hoor uberhaupt als ik iets met Cody onderneem overleg ik dat liever eerst met haar zodat daar geen misverstanden over ontstaan hihi.

daar hoef je helemaal niet vanaf. die hulpen zijn hartstikke goed. als je daarmee controle behoudt zou ik dat gewoon aanhouden.
door teugeldruk te nemen leer je het paard niet af op je zit te reageren. in den benginne rijdt je met teugeldruk, het paard moet leren daar te blijven. dan kan je de druk verminderen.

je bent dus helemaal niet verkeerd bezig hoor.

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:22

Ik zou in ieder geval voor les kiezen. Al is het maar 1x per maand! Beter iets goed oppakken met de juiste begeleiding dan zelf proberen en meer problemen krijgen. Prive les is duur en je leert (als het goed is) erg veel. Ik kan met 1 les makkelijk 2 weken of langer trainen. Ook mag ik mijn trainer altijd bellen als ik tegen problemen oploop en probeert hij me telefonisch verder te helpen. Succes.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:08

Hoi Sanne,

Wat leuk dat je het western rijden wat serieuzer op wil pakken. Ga je dan L5 starten bij de WRAN? Ik neem aan dat je dit ook al met Carla besproken hebt. Zij weet ook nog wel iemand die je misschien verder kan helpen.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:10

Hey :) nou wedstrijden hoeven van mij niet zo nodig hoor hihi ;) eerst maar eens goed oefenen en verder zien we wel, ik vind het gewoon leuk :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 01:32

en dat is het belangrijkste. verder vind ik het persoonlijk helemaal niet erg als je terugvalt op je engelse methodes. als ze werken haha

silence4Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:24

sliding schreef:
silence4Them schreef:
heytjes,
ik begrijp jouw probleem en heb er zelf ook wel een beetje last van bij mijn eigen paard, hiervoor is er makkelijke oplossing, zorg dat de neus van het paard naar beneden is (handen ver uit elkaar doen ,met 2 hande rijden, en zachtjes links, rechts trekken, todat de nek en kop naarbenden zijn maar nek moet ong. horizontaal zijn,) dit zorgt ervoor dat het paard kleinere passen gaat nemen en dus minder snel zal rennen, dit is ook een natuurlijke houding, doordat de kop laag is kan de rug beter zakken waardoor het ook leuker is om te rijden en is het paard meer ontspannen (er bestaan hulpteugels om de kop naar beneden te krijgen). je moet wel zien dat je niet constant de kop gaat vragen loopt het paard goed dan laat je de teugels wat langer worden zodat het paard meer vrijheid krijgt doet ze iets fout corrigeer je.

Dit zou ik maar niet gaan doen, als ik jouw was. :n
Het heeft namelijk niets met nagevelijk te maken. >;)
Als een paard ontspant en zijn rug gebruikt (dus niet laat zakken >;) )dan worden zijn passen juist ruimer.

silence4Them schreef:
Misschien moet je ook wat strenger worden met het paard, niet zitten stampen maar bv. iedere keer als ze te snel gaat of niet luistert, backup een paar stappen, blijf dit herhalen uiteindelijk zal het paard het wel moe worden om de ezel uit te hangen, doordat je strenger bent moet je wel zien dat je haar goed beloont.

Dit is op zich nog niet een verkeerde tip. ;)

silence4Them schreef:
Tot slot zou ik oefenen op een manegepaard om toch de feeling te krijgen hoe je zou moeten kunnen rijden met een paard, laat dat ander paardje lekker rusten en begin als ze er zeker klaar voor is met een schone lei.

Ik denk echt niet dat je dit op een manege paard zult leren.

Ik zou als ik jou was eens een goed gesprek hebben met de eigenaresse, leg haar goed je problemen uit.
Zij kan je vast goed advies geven welke oefeningen jij kunt doen om meer controle te krijgen over je paard.
Daar heb je vast meer aan dan advies via een computer, door mensen die je paard helemaal niet kennen.
Er is niet één manier om problemen op te lossen, elk paard heeft een andere aanpak nodig, dit gaat dus niet makkelijk via een computer.
Tenzij het een ervaren iemand is die weet wat er bedoeld wordt als er een tip wordt gegeven ;) .

Succes.

hey ^^ ondanks dat jij het fout vind, is dit wat alle leerkrachten die ik ken me hebben aangeleerd, wat ik zeker niet begrijp is dat je zegt dat het niet zou helpen om het hoofd naar beneden te doen, ?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:44

silence4Them schreef:
hey ^^ ondanks dat jij het fout vind, is dit wat alle leerkrachten die ik ken me hebben aangeleerd, wat ik zeker niet begrijp is dat je zegt dat het niet zou helpen om het hoofd naar beneden te doen, ?

Vast houden met je handen wijd, waarbij hij kortere passen gaat nemen en de rug laat zakken is :? (sorry dat ik het zeggen moet) één van de slechtste zo niet de slechtste manier van "een hoofd naar beneden doen". >;)

Het laten zakken van het hoofd alleen, is niet wat bedoeld word met nagevelijk rijden.
Het doel is dat het paard de rug gaat gebruiken, zodat hij zijn achterhand er onder kan zetten, zodat hij dus over de rug loopt met de achterhand eronder, verzameld dus.

Door de verbinding die hij krijgt, spant hij zowel zijn buik als rugspieren aan zodat de rug juist "omhoog" komt en niet zakt.
Als het paard de rug laat zakken, zal hij nooit geen verbinding krijgen over de rug met de achterhand. :n

Bij het nagevelijk vragen bied de hand weerstand op het moment dat het paard omhoog komt met zijn hoofd en ontspant de hand direct mee als het paard ontspant en zakt.
Je kunt het voelen aan de passen van het paard dat je goed bezig bent, want de passen worden dan ruimer. (ruimer niet verwarren met sneller ;) )

Als je met een zigzag beweging je paard naar beneden dwingt krijgt het paard geen logische boodschap die is namelijk dat, kom ik omhoog dan kom ik tegen een gesloten hand ontspan ik dan heb ik geen druk.
Met zigzag ontspant de hand dus niet tot bijna niet.

En dan vraag ik mij toch af welke opleiding jou leerkrachten hebben gehad.

___Kelly___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:20

Jester schreef:
Ik zou in ieder geval voor les kiezen. Al is het maar 1x per maand! Beter iets goed oppakken met de juiste begeleiding dan zelf proberen en meer problemen krijgen. Prive les is duur en je leert (als het goed is) erg veel. Ik kan met 1 les makkelijk 2 weken of langer trainen.

Ik zou je bovenstaande ook aanraden. Je hoeft niet elke week les te hebben. Ik vind het zelf juist te veel. Ik had 1x per maand les en was de rest van de maand bezig met alle oefeningen te herhalen en mezelf eigen te maken.

Ik denk dat privé les zichzelf terugbetaald omdat je er beter van gaat rijden. De dame die mij lesgeeft heeft veel ervaring en ziet zoveel meer dingen dat ik in mijn onervarenheid zie en voel. Ik ben ik korte tijd veel beter geworden en heb daar graag geld voor over. Dus ik denk dat het het geld zeker waard is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je beslissing! *\o/*