[WN] western of dresuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey2

western of dresuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:36

ik heb weet het niet meer!
ik rij nu gwn dresuur heb centerd riding les.
maar mij lijkt het western rijden ook wel heel erg leuk.
alleen bij mij in de buurt of of de wei zijn haast geen mensen die het ook doen dus dat is wel jammer.
wat zinden jullie de voor en nadelen van western.
ik hou zelf heel erg van lekker gelopperen door het bos zonder zorgen enzo :D
xx <3
thankzz alvast

Fientjeee

Re: western of dresuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:01

Je moet zelf kijken waar je je het beste bij voelt, wil je liever de western kant opgaan & zijn er ook de mogenlijkheden voor (grote piste, veilige wegen & evt. bossen) of wil je toch liever de perfectie opzoeken? ..

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:04

@ Fientjeee: uhh western is niet door het bos crossen hoor^^ het is amerikaans dressuur, en ja ar zijn veel serieuse oefeningen..
@ mickey2: Misschien is het leuk om een keer een proefles western te nemen?

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:54

je kan ook een variatie proberen te rijden.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:56

Ik rijd en western en dressuur. Gaat best samen hoor ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:10

Western is net zo goed dressuur als het engels dressuur, eigenlijk zit er niet eens zo heel veel verschil op.
Het Western rijden is anders, het is gebasseerd op het werken met het paard op de ranch, maar om dat werk goed te kunnen doen is daar een hele dressuur opleiding voor nodig.
Een goede western ruiter is net zo dressuurmatig geschoold als een engels dressuur ruiter, echt geen verschil.
zijgangen , wijken, side pass, roll back (soort wending om de achterhand), spin (ook een wending om de achterhand), nageeflijkheid, achterwaarts, achtrwaarts draaien, veel vreemde voorwerpen dus een soort van schriktraining, vliegende galopwissels,linker en rechter galop, contra galop, dat is allemaal ook western rijden.
Er zijn idd vele bosruiters die met een western zadel rijden en die zo mssn een misleidend beeld geven, western riding is niet zomaar wat rondcrossen, nee das echt ook dressuur rijden , maar dan net iets anders dan het engelse.

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:49

jen schreef:
Ik rijd en western en dressuur. Gaat best samen hoor ;)

ja gaat dat samen?
rij je ook met 2verschilende zadels?
dat is mij namalijk wel ene beetje duur:D
en rij je dan met wetern hoofdstel...
of rij je western in een dresuur zadel :+
xx

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:52

Ik rijd western en dressuur , beide ook in wedstrijden . Prima te combineren zeker de onderdelen die ik in de western rij ( pleasure ,horsemanship en zo nu en dan de trail )
Ik heb heel veel profijt van mijn dressuur trainingen bij de western. en andersom ook !
Ik rij enkel met de wedstrijden op 2 verschillende zadels en op buitenritten rij ik bijna altijd met mijn western outfit .
trainingen in de bak rij ik met dressuur zadel en pak ik soms wat western oefeningen mee.
Laatst bijgewerkt door mickydo op 24-07-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:11

ik ben van de dressuur! :D

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:02

Ik heb twee verschillende zadels en meerdere hoofdstellen voor dressuur en western ja. Heb ik wel even voor moeten sparen hoor ;) Heb eerst altijd met dressuurzadel gereden en na 3 niet passende zadels heb ik een wintec gekocht, mn goede prestige dressuurzadel verkocht en een westernzadel erbij gekocht ;) Gaat best samen hoor, zoals aeolusnr1 al zegt is de basis bijna hetzelfde.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:18

RT-P -> WN

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:52

Fientjeee schreef:
of wil je toch liever de perfectie opzoeken? ..

Western rijden is niet zomaar wat rond hobbelen, ookal denken veel mensen dat ;(

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:01

als je lekker in het bos wil rijden wil je dus recreatief rijden en het zadel dat je erop gooit is dan wat je zelf fijn vind.
dit raakt echter noch dressuur, noch western.
dat is recreatief rijden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:05

De principes van het Centered Riding kun je prima ook in de western toepassen hoor :j
Als je op hoger niveau dressuur en western wilt combineren lijkt me dat lastig. Het eindplaatje is daar toch té anders voor naar mijn mening :o .

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:50

quarterH schreef:
als je lekker in het bos wil rijden wil je dus recreatief rijden en het zadel dat je erop gooit is dan wat je zelf fijn vind.
dit raakt echter noch dressuur, noch western.
dat is recreatief rijden.

Ben ik met je eens QH, dit heb ik ook wel eens gesteld, wat een pittige discussie tot gevolg had. Als je een westernzadel op je paard legt en je hulpen (of juist geen/weinig hulpen)en teugelvoering aanpast is rondrijden in een bos ook westernriding was het tegenargument.....Zelf heb ik een andere mening, maar ja dat is maar mijn persoonlijke mening.

Ergens begrijp ik dat argument wel een klein beetje, want je rijdt je paard op een andere manier. Maar de keer dat ik buiten rijd (zelden tegenwoordig) heb ik dan toch niet het gevoel met westernriding bezig te zijn.

Het onderdeel "bosrijden" kan ik ook niet bij een vereniging ontdekken, ook niet bij de AQHA.
Maar voor de duidelijkheid zou je dan echt moeten weten wat de definitie van westernriding eigenlijk is. Meestal worden dan idd de verschillende onderdelen, reining, trail etc etc genoemd.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:40

Ik heb zelf een quarter die western beleerd is en daar rijd ik nu ook dressuur mee, Ze vind de variate leuk en voor mezelf is het ook leuk. Bij dressuur moet je veel harder werken zelf dan bij western dus is goed voor de spiertjes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:59

candalisa schreef:
. Bij dressuur moet je veel harder werken zelf dan bij western dus is goed voor de spiertjes!

Nee hoor, bij echt western rijden wil je ook een verzameld goed gehoorzaam paard, geloof me als ik serieus train is het paard waar ik op rijdt binnen een half uur nat van het zweet. Relaxed rondsloffen is geen western rijden namelijk.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:21

troi schreef:
candalisa schreef:
. Bij dressuur moet je veel harder werken zelf dan bij western dus is goed voor de spiertjes!

Nee hoor, bij echt western rijden wil je ook een verzameld goed gehoorzaam paard, geloof me als ik serieus train is het paard waar ik op rijdt binnen een half uur nat van het zweet. Relaxed rondsloffen is geen western rijden namelijk.

idd... waar haal je die wijsheid??? :?

eender of je dressuur of western rijdt,er is een verschil tussen rijden en hobbelen!!!
als ik les rij,of hem echt laat werken staat het schuim erop hoor en het is echt een western gereden paard!
en zelf is het ook aanpoten om hem te laten werken dus niks ontspannen wat rond galopperen,dat is ook voor mij zweten hoor!

ts als je gewoon wat int bos wilt crossen pak dan gewoon wat voor jou het makkelijkst is :j
maar dat heeft weinig met western te maken,noch met dressuur.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:51

http://www.youtube.com/watch?v=8n3xUHAl ... re=related

mooi stukje reiningtraining!

Dit is een paard dat nog niet heel ver in opleiding is, wordt nog op een snaffletje gereden.. maargoed.. duidelijk wel werken aan verzameling, en niet gewoon met een los teugeltje rondwaggelen.

iemand anders zal vast wel een mooi pleasure trainingsfilmpje op kunnen snorren?