[WN] hoogte/doorsnee roundpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danique00

hoogte/doorsnee roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:56

Wat is ongeveer de hoogte en doorsnee van een roundpen?

Groetjes danique

crazycactus

Re: hoogte/doorsnee roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:48

Doorsnee tussen de 14 en 18 meter, de hoogte ligt er aan waar je hem voor wil gebruiken en/of je een paard hebt wat snel de bak uitspringt.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:47

crazycactus schreef:
Doorsnee tussen de 14 en 18 meter, de hoogte ligt er aan waar je hem voor wil gebruiken en/of je een paard hebt wat snel de bak uitspringt.

Op mijn vorige stal was hij geloof ik 16meter dus dat zou een goede afmeting zijn. De hoogte denk ik rond de 1.60 (ik ben 1.53en kon er niet overheen kijken :D ) maar dat vind ik erg hoog. Mijn paardje is nu 1,40 en of ze over hekken heen springt... geen idee ik moet nog beginnen met haar te beleren. Voorheen altijd aan de longe en dan kon ze natuurlijk niet weg. Als ik haar schofthoogte aanhoud dus 1,40m zou dat hoog genoeg zijn?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:48

Ik heb een metalen roundpen; hoogte panelen zijn 1.60m en ik heb een doorsnee van 16mtr. Dat zou een afmeting zijn waarbij het paard een goede galopsprong maakt 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:23

Ook hier een sterke voorkeur voor een roundpen van 16 meter of iets groter, maar niet meer dan 20 want dat is ook niet handig.
Qua hoogte, idd afhankelijk van je paarden. Die van mij blijven keurig achter hekken van 1.20.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:07

Ik heb van die standaard round pen panelen, en die voldoen prima (heb Paint Horses). Mijn round pen is 17,5 meter en dat vind ik een fijne maat om mee te werken :-)

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:41

Wij hebben een 13,5 meter maar vind het voor mijn paard te krap...
Onze ruitertjes vinden het ideaal maarja dat zijn ook kleine pony`s haha..

Denk dat ik ook voor een 16 a 17 meter zal gaan!

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:12

De hekken die wij gebruiken voor een round pen zijn deze, zijn 3 meter lang en en 1.60 meter hoog. Maar je hebt ze van 2 meter tot 3.60 meter lengte. Een deur, die zie je rechts op de foto.

Afbeelding

Ongeveer 16 a 18 meter is een goeie cirkel.

Het voordeel van deze hekken is, ze zijn makkelijk aan elkaar te koppelen, een round pen is zo opgebouwd en je kunt de cirkel zo groot en klein maken als je wilt, en makkelijk verplaatsen.
Zo een round pen staat in, ik denk, nog geen half uur.

Voor een round pen van bv 18 meter doorsnede heb je 17 hekken en 1 poort van 3 meter lengte nodig.

Ik heb ooit een heleboel van die hekken en poorten besteld, ik vind het ideaal, ook voor noodboxen e.d. Het spul zet je binnen no time op.

In mijn profiel kun je zien hoe we ze oa als stal uitloop gebruiken

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:05

We gaan hem maken met een doorsnee van 16 meter en een hoogte van ongeveer 2 meter. Het is echt alleen voor eigen gebruik dus om er nu 1000 euro of meer aan uit te geven vind ik een beetje te gortig. Ik heb een topic gevonden en daar stond een tip in van iemand die deed het met palen en windgaas en dan een poortje voor de in en uitgang :D wel zo handig. Mij leek het een goede manier die niet al te veel geld kost. Wat denken jullie?