Ik vind het (zoals wel meer van jullie denk ik
) leuk om zo nu en dan mijn tijd te doden door naar mooie paardjes op internet te kijken (
), 'training-filmpjes' op youtube bekijken, zien hoe andere mensen en trainers (dus ook degenen die al aan de top in de reining-sport zitten) hun jonge quarters beleren en daar iets van op te steken etc..
Nu kom je op die manier altijd wel bij de vele trainings-videos van (bekende) trainers en hun 2-year old reining prospects, na zoveel maanden/dagen van training, ingeschreven voor de futurity bladiebladiebla... ik spoel altijd meteen even door
Wat mij nou opvalt, is dat de meeste van die jonge quarters dus gewoon worden opgezadeld met een 'volwassen' maat, boom-western(show)zadel, terwijl deze paardjes (nog) best wel klein zijn met een korte rug, ten eerste omdat ze natuurlijk nog lang niet uitgegroeid zijn als net 2-jarige maar tegenwoordig worden veel quarters ook dacht ik wat kleiner en compacter gefokt (correct me if I'm wrong)?
Resultaat hiervan is dat ik ondertussen dus al tientallen foto's/filmpjes op internet ben tegengekomen, waarbij je een 2-jarige te koop aangeboden ziet staan, die wordt getraind met een zadel die ruim over de schouders en bijna de flanken heenvalt..?
Nou kan ik me niet voorstellen dat dat goed is voor de rug van het beestje en dit wordt ook elke dag weer bevestigd door mensen die bijv. op Bokt hun westernzadel verkopen omdat ie te lang zou zijn voor hun haf/tinker/etc. of de volle laag krijgen van iemand die beweert dan hun paard geen westernzadel past en dat ze de rug van hun paard naar de *** rijden omdat het zadel over de 18e rib/de schouders valt etc etc.. jullie kennen het wel denk ik 
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat de mensen die hun brood verdienen met het opleiden en uitbrengen van jonge paarden (met een stamboom waar je U tegen zegt, en wat ook weer terug te zien is aan het prijskaartje..
) hun dierbare dollar-tekentjes waarmee ze het helemaal willen gaan maken in de sport, al vóór hun... laten we zeggen 4e levensjaar, kapot willen hebben door een zadel met paard te rijden i.p.v. een paard met zadel
Voor degenen die het nog steeds even niet voor zich kunnen zien, ik heb net even een random plaatje opgezocht van een 2,5-jarige (?) reiner die hier 3 maanden in training is:

Ik heb expres even NIET de ergste uitgekozen die ik ben tegengekomen (simpel genoeg omdat ik niet eens meer weet op welke website die stond
), maar geloof me als ik ondertussen echt al honderd van dit soort beelden ben tegengekomen (of veel erger) en elke keer weer dacht, hoe schadelijk is dit nou eigenlijk?Waarbij we meteen bij de hoofdvraag uitkomen
voor degenen die zo snel lezen dat ze 'm hebben gemist, zie 1 regel hierboven, dikgedrukt
Ik zou denken dat als een paard wordt gereden met een zadel waarbij de bars zover doorlopen over de rug, deze toch niet z'n rug op een goede manier kan gebruiken? Er is toch een reden voor waarom mensen niet voor een westernzadel kiezen (nou zeg ik niet dat ze met een dressuurzadel oid moeten gaan rijden hoor
) omdat hun paard een te korte rug heeft en deze dus niet past?Waarom worden deze paarden dan wel elke dag, of in ieder geval dagelijks, hiermee getraind en lopen ze vrolijk door tot in de futurities, waarna ik me toch echt niet kan voorstellen dat het paard dan ineens in zou storten en met pensioen gaat oid??

Of is het echt een kwestie van.. laten we zeggen, 10 jaar totdat men ineens merkt dat ie versleten is en het paard dan toch al 'te oud' is voor de sport, dus het maakt niet meer uit?
Kan iemand het me aub uitleggen waarom sommige mensen hier zo moeilijk doen over dat ze geen zadel kunnen vinden omdat ze allemaal zogenaamd te lang zijn en dat dan weer niet goed is voor de rug... als ze het zo blijkbaar in de USA doen (en niet alleen daar denk ik) wie is hier dan nou eigenlijk fout bezig en waarom wel/niet?

Nog even voor de duidelijkheid; ik kan me dus juist niet voorstellen dat dit goed kan zijn en aangezien ik dus al zo lang raar zit te kijken naar dit soort plaatjes, hoop ik op deze manier iets van een verklaring te horen van iemand
Daarom was ik al een beetje aan het kijken wat voor korte(re) westernzadels er bestaan of eventueel boomloos, aangezien je dan natuurlijk helemaal niet met 'bars' in de weg kunt zitten
Maar als je dan dit soort plaatjes ziet, zou dat volgens mij nog best meevallen bij die van mij, haha !