[WN] Compact gebouwde/kleine reiners + westernzadel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Compact gebouwde/kleine reiners + westernzadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:30

Nee, dit is NIET het zoveelste topic over hoe sielugh het is om paarden op hun 2e in te rijden, zit nu even met een andere vraag...
Ik vind het (zoals wel meer van jullie denk ik :+ ) leuk om zo nu en dan mijn tijd te doden door naar mooie paardjes op internet te kijken ( :~ ), 'training-filmpjes' op youtube bekijken, zien hoe andere mensen en trainers (dus ook degenen die al aan de top in de reining-sport zitten) hun jonge quarters beleren en daar iets van op te steken etc.. :j
Nu kom je op die manier altijd wel bij de vele trainings-videos van (bekende) trainers en hun 2-year old reining prospects, na zoveel maanden/dagen van training, ingeschreven voor de futurity bladiebladiebla... ik spoel altijd meteen even door :Y)
Wat mij nou opvalt, is dat de meeste van die jonge quarters dus gewoon worden opgezadeld met een 'volwassen' maat, boom-western(show)zadel, terwijl deze paardjes (nog) best wel klein zijn met een korte rug, ten eerste omdat ze natuurlijk nog lang niet uitgegroeid zijn als net 2-jarige maar tegenwoordig worden veel quarters ook dacht ik wat kleiner en compacter gefokt (correct me if I'm wrong)?
Resultaat hiervan is dat ik ondertussen dus al tientallen foto's/filmpjes op internet ben tegengekomen, waarbij je een 2-jarige te koop aangeboden ziet staan, die wordt getraind met een zadel die ruim over de schouders en bijna de flanken heenvalt..? :? Nou kan ik me niet voorstellen dat dat goed is voor de rug van het beestje en dit wordt ook elke dag weer bevestigd door mensen die bijv. op Bokt hun westernzadel verkopen omdat ie te lang zou zijn voor hun haf/tinker/etc. of de volle laag krijgen van iemand die beweert dan hun paard geen westernzadel past en dat ze de rug van hun paard naar de *** rijden omdat het zadel over de 18e rib/de schouders valt etc etc.. jullie kennen het wel denk ik }:0
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat de mensen die hun brood verdienen met het opleiden en uitbrengen van jonge paarden (met een stamboom waar je U tegen zegt, en wat ook weer terug te zien is aan het prijskaartje.. :D ) hun dierbare dollar-tekentjes waarmee ze het helemaal willen gaan maken in de sport, al vóór hun... laten we zeggen 4e levensjaar, kapot willen hebben door een zadel met paard te rijden i.p.v. een paard met zadel :Y)
Voor degenen die het nog steeds even niet voor zich kunnen zien, ik heb net even een random plaatje opgezocht van een 2,5-jarige (?) reiner die hier 3 maanden in training is:
Afbeelding
Ik heb expres even NIET de ergste uitgekozen die ik ben tegengekomen (simpel genoeg omdat ik niet eens meer weet op welke website die stond :') ), maar geloof me als ik ondertussen echt al honderd van dit soort beelden ben tegengekomen (of veel erger) en elke keer weer dacht, hoe schadelijk is dit nou eigenlijk?
Waarbij we meteen bij de hoofdvraag uitkomen :)) voor degenen die zo snel lezen dat ze 'm hebben gemist, zie 1 regel hierboven, dikgedrukt :D
Ik zou denken dat als een paard wordt gereden met een zadel waarbij de bars zover doorlopen over de rug, deze toch niet z'n rug op een goede manier kan gebruiken? Er is toch een reden voor waarom mensen niet voor een westernzadel kiezen (nou zeg ik niet dat ze met een dressuurzadel oid moeten gaan rijden hoor := ) omdat hun paard een te korte rug heeft en deze dus niet past?
Waarom worden deze paarden dan wel elke dag, of in ieder geval dagelijks, hiermee getraind en lopen ze vrolijk door tot in de futurities, waarna ik me toch echt niet kan voorstellen dat het paard dan ineens in zou storten en met pensioen gaat oid?? :+
Of is het echt een kwestie van.. laten we zeggen, 10 jaar totdat men ineens merkt dat ie versleten is en het paard dan toch al 'te oud' is voor de sport, dus het maakt niet meer uit?
Kan iemand het me aub uitleggen waarom sommige mensen hier zo moeilijk doen over dat ze geen zadel kunnen vinden omdat ze allemaal zogenaamd te lang zijn en dat dan weer niet goed is voor de rug... als ze het zo blijkbaar in de USA doen (en niet alleen daar denk ik) wie is hier dan nou eigenlijk fout bezig en waarom wel/niet? :)*

Nog even voor de duidelijkheid; ik kan me dus juist niet voorstellen dat dit goed kan zijn en aangezien ik dus al zo lang raar zit te kijken naar dit soort plaatjes, hoop ik op deze manier iets van een verklaring te horen van iemand :D

Rumpleteaser

Re: Compact gebouwde/kleine reiners + westernzadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:55

Wat een leuke vraag!
En: geen idee :+
Maar ik sta standby in de meelees-modus :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:28

Een westernzadel bestaat voor het grootste deel uit leer, dat in feite niet drukt op de rug. Het is geen gezicht, maar ik denk niet dat het echt schadelijk is, wel ?
Mijn paardje is maar 1.42. En ik rijd haar met een normale maat Bobs. Gaat prima. Ziet er wel een beetje oversized uit met haar showblanket (die komt tot op haar kont :D ).

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:45

Ik weet inderdaad dat het door de skirts al snel lijkt alsof een westernzadel te groot is, maar soms... := als je je dan bedenkt waar de boom zou liggen komt die toch nog wel behoorlijk ver, en ik vraag me dus inderdaad af hoe schadelijk dat nou zou kunnen zijn :j Bij mijn (best wel 'vierkant' gebouwde en niet zo groot, dus ook geen lange rug) 2-jarige kan ik me nu namelijk bijna niet voorstellen dat er over een jaar wel een redelijk westernzadel op past.. vraag me uberhaupt af af dat nog erg kan veranderen op hun 2e-3e ;) Daarom was ik al een beetje aan het kijken wat voor korte(re) westernzadels er bestaan of eventueel boomloos, aangezien je dan natuurlijk helemaal niet met 'bars' in de weg kunt zitten :P Maar als je dan dit soort plaatjes ziet, zou dat volgens mij nog best meevallen bij die van mij, haha !

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:46

Ik denk ook dat het te maken heeft met de frequentie van rijden en de tijdsduur.

Voor je eigen haf/tinker/qpa zoek je toch een zadel waar je zeker een uur per dag intensief mee kan trainen, je mee op buitenritten kan en de lange show dagen mee kan volhouden.

De tweejarige in Amerika worden volgens mij veelal niet langer dan 20min per dag gereden en volgens mij ook niet dagelijks. Daarbij hebben de meeste trainers wel aardig wat zadels liggen waarbij ze de meest geschikte uit zullen zoeken voor het paard.

Ik denk dus niet dat het schadelijk is voor paarden waarmee zo kort wordt gereden voor een kortere periode, maar wel degelijk schadelijk is voor je volgroeide paard waarmee je dagelijks uren op stap wilt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:47

Ik had het zelfde probleem met mijn verzorgpaard. De rede dat ik het zadel heb verkocht was inderdaad ook omdat het zo lang was. En het zat mij daarom niet helemaal lekker. Ik lees dus ook even mee hoe het nou echt zit :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:55

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het ''paard past alleen kort zadel'' syndroom iets is van de laatste jaren, aangedikt met een vleugje commercialiteit(zadelpassers,speciale modellen) en de hype van boomloos/NH.
Kijk je naar foto's van pak en beet 20 jaar terug dan zie je een hoop paarden met zadels die tegenwoordig rellen zouden veroorzaken op Bokt.
In meerdere disciplines trouwens, kijk maar eens naar de wat ouderwetsere Goertz IJslander zadels ;)
Maargoed, er was toen ook geen internationaal paardenforum, er waren weinig tot geen ostheopaten,krakers,masseurs en fysiotherapeuten.
Er was geen keus uit duizenden modellen zadels zoals nu en ga zo nog maar even door.
Toch deden die paarden het prima, werden misschien nog wel gezonder oud dan tegenwoordig aangezien er binnen veel stamboeken een fokrichting is ingeslagen(die ze nu trouwens weer vaak om willen draaien)die nou niet bepaald bevorderlijk was voor het gestel van het paard, de gevoeligheid voor blessures etc.

Een wat langer zadel is voor mij geen probleem, mits een paard goed getraind wordt en de ruiter niet overdreven groot of zwaar is kunnen de rugspieren van een paard die ook achter het zadel nog doorlopen het ruitergewicht prima dragen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:17

Om heel eerlijk te zijn geloof ik geen bal van de theorie dat de paarden 20 jaar terug gezonder oud werden en ze het prima deden. Er was gewoon minder kennis zowel over zadels als over gezondheid etc.
Daarbij komt dat de hedendaagse reining volgens mij wel ietwat andere eisen stelt aan een paard, als ik bijv alleen al de stops bekijk van toen is er wel degelijk wat veranderd :=

Verder denk ik idd dat voor korte duur er niet direct een probleem hoeft te zijn met een niet zo'n goed passend zadel maar op langere termijn zeker wel :j

Gelukkig kunnen we tegenwoordig kiezen uit meerdere modellen zadels en mensen met verstand daarvan ons laten informeren, mensen die zich echt en goed verdiept hebben in zadels en ruggen en af en toe kunnen we een check laten doen door een osteo of iets dergelijks.
Daarvoor hoef je imo geen last van één of ander syndroom te hebben maar probeer je gewoon in deze moderne tijd zo goed mogelijk en zuinig met je paard om te gaan, niks mis mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:23

Het ziet er in ieder geval niet uit :') maar ben het wel eens met sevke, de skirts maken het zadel groter ogend dan waar het daadwerkelijk ligt. Is met sier ook zo, zadel lijkt aan de lange kant maar ligt net zo ver als mijn roundskirt zadel.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:35

toen ik begon met de western had ik een 3jarige bwp die wat klein uitgevallen was,heb die eerst een stubben opgelegd en daar deed ze niks mee dan bokken met bolle rug
voor de lol hebben we er toen een cutter opgegooid die redelijk lang was en daar liep ze goed mee,of dat er nu mee te maken had dat de druk over een véél groter oppervlak verdeeld werd dat weet ik niet zeker maar ik denk het wel.
ook een ander jong paard dat we gehad hebben liep met (toevallig hierboven vernoemd) zadel van goertz of hoe schrijf je t alweer :D
veel beter juist omdat het langer was.
jonge paarden moeten zowiezo nog groeien en zich ontwikkelen dus ik denk dat je best pakt wat past qua schouder en schoft en niet zo zeer letten op de lengte als het nog maar is om zadelmak te maken. denk niet dat dat veel kwaad kan,tenzij de boel schuurt aan de rand achter dat kan echt niet prettig zijn.

en ik weet niet wat jullie erover denken,maar ik gooi dus echt niet mijn goed zadel op een jong paard! ik heb een korte continental speciaal daarvoor aangekocht die past meestal wel en dat vind ik niet zo erg als der eentje een koprol maakt daarmee. (tot nu toe nog niet gebeurd gelukkig)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:36

Erg interessant onderwerp! Ik geloof direct dat het bij kort rijden niet direct schadelijk is. Maar ik kan me voorstellen dat het niet echt meewerkt als je het dier vraagt te buigen, immers die skirts (en ook de pad die toch wat stijvig is) gaan dan schuren tegen de zijkant. En helemaal bij de training van een jong dier wil je toch dat die zo vrij mogelijk kan bewegen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen? Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag!

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:44

Ik heb ook mijn Bob Avila van Bobs weggedaan omdat de skirts hinderen in de spin. Nu heb ik zo'n goeie ouwe old time Bobs, van toen Bobs nog Bobs was en niet werkte met allerhande designers. Die heeft geen oversized skirts (itt de Bob Avila).

Naar het schijnt zijn ze er ook van aan het terugkomen dat westernzadels de druk beter verdelen dan een Engels zadel.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:02

Crow heeft een bob's, behoorlijk lang zadel. Ook een vrij compact paard. Rijd nu 7 1/2 jaar met dit zadel, ook dagtochten. Paard is ontzettend soepel, nog nooit een osteo of fysio bij hoeven halen, nooit stijf of iets dergelijks. Voor het oog lijkt het zadel te lang maar dus nog nooit gemerkt dat dit problemen geeft.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:46

wat je ook vaak ziet bij die 'te grote' zadels is dat ze achter wat 'klapperen' bij longeren ed. dit laat al zien dat het zadel achte niet vast ligt ofzo.
niks aan de hand dus. deze zadels zijn ook juist gemaakt voor reiners en dus korte ronde rug.

het 'mijn zadel is te lang' gedoe is volgens mij meer iets van 'engels' ruiters die western willen maar niet hun oude gewoontes kunnen loslaten.
of rare zadelmakers die in een andere wereld leven :P

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:07

Het beeld vertekend zeker, het verhaal is in de wereld geholpen door mensen die zadels uit vrachtwagens venten , als ik zie hoe veel mensen, uit een niet nader tebenoemen witte vracht wagen, afgescheept zijn met barrel zadels, met round skirts, niet normaal.
wij hebben zelf een 1.42 paard en daargaat gewoon een full size ranchcutter op, en die beweegt als een aal.
En kijk maar de paarden van het eerste uur werden allemaal rond de 30 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:28

Mijn qhtje loopt nou ook onder een full size... want de roundskirt is ze uitgegroeid. Deze lijkt dus ook redelijk lang maar ze loopt er super onder. Ook met het buigen merk ik niks hoor, van een skirt die tegen de heupen duwt ofzo.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:31

Interessante vraag inderdaad, blijf het even volgen.
Denk inderdaad ook als een zadel wel lang is maar niet druk het paard er verder geen schade van op zou lopen.
Mooi plaatje is dan natuurlijk weer een ander verhaal :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:37

nee das smaak. ik vind het mooi een zadel van schouder tot kont. ik vind zo'n kort zadeltje dat halverwege de rug ophoud geen porum.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:38

quarterH schreef:
nee das smaak. ik vind het mooi een zadel van schouder tot kont. ik vind zo'n kort zadeltje dat halverwege de rug ophoud geen porum.

eens! kleine zadeltjes zijn lellek!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:39

Nou ik vind het voorbeeld in de openingspost ook een beetje teveel zadel en te weinig paard, maar ik heb ook helemaal niks met die veredelde engelse dressuurzadels die je de laatste tijd veel meer ziet.. omdat het allemaal maar niet zou passen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:41

oh ja, de openingspost is wat overdreven idd ;) maar ik hou niet van die roundskirtjes etc.. yush..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:38

Een Quarter is soms net een gewoon paard, hij heeft hetzelfde aantal ribben en er geldt ook dat een zadel geen druk mag hebben op de achterste ribben.
Dat mensen en groot zadel mooi vinden houdt niet in dat het voor een paard ook goed is.
Medisch/wetenschappelijke studies zouden toch wat zwaarder moeten wegen als wat er al jaren (verkeerd) gangbaar is.
Een boom hoort zo gebouwd te zijn dat ie aan de voor- en achterkant wat oploopt waardoor er op die punten dus minder druk komt.
De boom draagt dus niet overal even veel, de meeste druk hoort in het midden verdeeld te zijn (gut net als bij boomloos eigenlijk ;) )

Vroeger reden zelfs hele stevige kerels in een kleine zittingmaat zodat de zadelboom niet zolang hoefde te zijn om het paard op het laatste stuk rug niet zo te belasten, want die paarden vertegenwoordigden een behoorlijk bezit (zonder paard vaak geen baan), dus men was er zuinig op.

Het leer (áls het al aanwezig was) diende alleen om een evt schurende slaaprol te beschermen.

Dus een te lang zadel(=boom) is idd niet goed voor de rug van een paard, maar zolang het alleen het leer is én dit staat wat omhoog , hoeft het er geen last van te hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:11

Mijn wedstrijdzadel (bobs) heeft oversized skirts die komen tot aan de kont van mijn (kleine) paardje van 1.42. Heb er nog nooit problemen mee gehad. Ook niet met spinnen of zo. Ze beweegt er gewoon onder.
Voor de jonge paarden gebruiken we een roundskirt barrelracer. Om twee redenen : één : ze hebben een handige lange smalle knop voor in noodgevallen en twee : het is niet zo'n erg duur zadel, er is geen been aan gebroken als er eens eentje mee valt of zo.