[WN] Echt goed kennis maken met Western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Echt goed kennis maken met Western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:33

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Vandaar een nieuw topic :)

Ik ben mijn hele leven al een echte dressuurmuts. Ik heb bij de ponies Z2 gestart, bij de paarden ZZL en heb een poos voor handelsstallen en een grote dressuurstal gereden.
Ik ben een tijd gestopt met rijden en heb een paar jaar geleden weer een paard voor de dressuur gekocht. Nu is hij al sinds januari geblesseerd en
het ziet er niet naar uit dat hij ooit weer 100% wordt, dus de kans is groot dat hij met pensioen mag... ;(

Ik merk dat ik steeds meer geinteresseerd raak in de Western sport. Ik wil hier dan ook graag een keertje GOED kennis mee maken en mijn vraag is dus:

Waar kan ik dit het beste doen?

Er staan een heleboel westernmaneges hier op Bokt, maar ik wil graag weten waar ik tercht kan om eens goed les te krijgen, op een correct getraind paard
van een instructeur die er echt kaas van heeft gegeten. Dus niet een manege waar je achter elkaar aan rondjes mag hobbelen op een westernzadel, maar een manege met veel individuele aandacht en waar het liefst nog priveles mogelijk is.
Ik heb bedacht dat als dit mij pakt, ik mij hierin verder wil gaan verdiepen en misschcien wordt de opvolger van mijn dressuurkanjer dan wel een Quarter oid. :j

Het maakt me niet uit waar de manege is, als het maar goed is! Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

hobbelheks

Re: Echt goed kennis maken met Western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:54

welk onderdeel zou je willen?
ga je voor trail, pleasure, horsemanship, reining of versatile wellicht?
hier hangt nogal veel van de keus van de plek vanaf namelijk :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:59

Mijn interesse gaat vooral uit naar pleasure of reining. Ik ga nu even googelen wat versatile is... :o

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 13:03

Heb even gekeken wat versatile inhoudt, maar denk dat dit te hoog gegrepen is... Misschien in de (verre) toekomst!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:10

voor pleasure zou ik roelie muller aanraden
voor all around kun je terecht bij jan pieter koopman (maar of die nog lespaarden heeft weet ik eigenlijk niet zeker)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:46

Welke omgeving zit je ongeveer ??

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:46

Voor een eerste kennismaking zou ik aanraden om eens naar enkele wedstrijden te gaan kijken. Daar zie je wat het verschil is tussen de verschillende disciplines en kan je kennis maken met paarden, ruiters en de sfeer.
Zo zijn wij ook begonnen toen mijn dochter wou overstappen.

Als je kan is jan Pieter Koopman zeker een aanrader voor een eerste kennismaking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:50

TS zou eens op bezoek moeten gaan bij een goede All-Round ruiter en dit hoeft niet specifiek een trainer te zijn.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:54

Ik zou persoonlijk bij Jan Pieter Koopman langs gaan.

deze heeft 2 lespaarden staan.

janpieter zit in de buurt van oud gastel in noord brabant.

hij bouwt het echt heel langzaam op en zijn lespaarden zijn heel goed getraind en heel gevoelig.
dus niet de slome en gevoelloze manege paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:37

mag ik hier even inhaken??
(sorry ts...maar redelijk eenzelfde vraag)

zo zou ik eenzelfde goede les weleens willen volgen in het trail rijden...
(of eens meeten met iemand die dit actief onderneemt en een betrouwbaar dier heeft)

omgeving arnhem...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 15:48

@ DubbelDun: Ik woon in Zandvoort, maar heb er geen moeite mee om een flink eind te moeten autorijden. Het zou inderdaad een goed idee zijn om eens bij een hele goeie all-round ruiter te gaan kijken, maar ik ken er geen en om nou aan een wildvreemde te vragen of ik eens op zijn/haar stal bij een training mag komen kijken... Denk niet dat mensen daarop zitten te wachten. Vandaar dus dat ik op zoek ga naar een goeie commerciele stal.

@ Alle anderen ;) : Ik heb eens gezocht op internet naar Jan Pieter Koopman en ik zal eens contact met hem opnemen, bedankt!

Overigens mogen er nog steeds suggesties geplaatst worden hoor :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:37

Het mooiste zou zijn als je van iemand een goed getraind paard mag rijden
Ik heb mijn vriendin jaren geleden eens mee genomen ook een Z ruiter voor een les
Maar precies wat jij al zegt, er werd haar toen een lespaard toebedeeld, ze vond er niks aan :D
Dus mocht je iemand vinden , geef duidelijk aan dat je het echte werk wilt voelen
en niet de basis van t rijden, die heb je zo onder de knie als gevorderde ruiter!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:26

Hoi Backup, even een kleine toevoeging: Mijn BlackRose, die toch wel valt onder de catagorie
"All Round Westernpaard" :D wordt op dit moment gereden door een M2 ruiter, die echt goed kan rijden, maar..... een goed getraind westernpaard rijden vindt ze absoluut héél moeilijk!
Heel veel dingen afleren, ze heeft nog nooit een paard onder dr zitvlak gehad wat zo goed op zithulpen reageerd, daar moet ze vreselijk aan wennen :j

Dus wil ik alleen maar zeggen: ook een goed getraind westernpaard zal voor een goed getrainde dressuurruiter echt heel erg wennen zijn, maar je hebt absoluut gelijk dat dan een doorsnee manege westernpaard niet echt uitdagend is *\o/*

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:49

blackpromise schreef:
Ik zou persoonlijk bij Jan Pieter Koopman langs gaan.

deze heeft 2 lespaarden staan.

janpieter zit in de buurt van oud gastel in noord brabant.

hij bouwt het echt heel langzaam op en zijn lespaarden zijn heel goed getraind en heel gevoelig.
dus niet de slome en gevoelloze manege paarden.

Jan Pieter is zeker een aanrader!!! Hij heeft afgelopen weekend mijn pony uitgebracht in de DRHA Summer Slide te Veldhoven met een prachtig resultaat!
Intermediate Champion en 3de in de Novice Horse Open!

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:24

Hallo
Op Trainingsstal starnmeer hebben we meerdere goed getrainde Quarterhorses voor de les . De lessen worden gegeven door een trainster met veel les en rij ervaring . Je kan 7 dagen per week lessen bij ons en hebben binnen en buitenbak . Les kost € 15.00 . Groetjes Evelien