[WN] Pony omscholen van dressuur naar western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Wicked_

Pony omscholen van dressuur naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:43

Hallo iedereen, ik heb een eigen pony en rijd nu zo ongeveer 6 jaar dressuur. Ongeveer een jaar geleden heb ik een westernlesje gehad op een westernmanege (niet op mn eigen pony dus) en ik vond het echt zooo geweldig! Na die les kreeg ik het dus steeds drukker met school etc en was dat er dus allemaal niet meer van gekomen.
Nu ik dus na een jaar weer vroeg of ik weer die lessen mocht gaan volgen mocht dat helaas niet, alleen als ik mijn pony verkocht. Dat ga ik dus mooi NIET doen! Ik dacht: dan toch maar dressuur. Maar laatst zat ik te denken of ik mijn pony niet ook western kon leren.. Hij reageert namlijk op teugel tegen de hals aan en heb het bit bijna/niet nodig, ook als ik diep ga zitten en HO roep gaat ie meteen van galop weer naar draf. Het is misschien niet veel, maar toch wel de basisdingen die zo'n westernpony moet kennen. Weten jullie of ik mijn New Forest ook kan leren sliden, en spins laten doen ofzo? Als het lukt, koop ik een westernzadel en laat ik alles wat met dressuur heeft te maken achter :D

Alvast bedankt voor de tips! :)

gipsyboy

Re: Pony omscholen van dressuur naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:45

omscholen kan altijd, het kost alleen veel tijd en aandacht
je moet wel goed les gaan nemen.
en voorlopig nog lang niet aan spins en slidings denken.

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:47

gipsyboy schreef:
omscholen kan altijd, het kost alleen veel tijd en aandacht
je moet wel goed les gaan nemen.
en voorlopig nog lang niet aan spins en slidings denken.

Hee, ik wil ook wel lessen met mijn pony gaan nemen maar.. we hebben geen trailer en ik ken in de omgeving echt niemand die iets met western te maken heeft..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:48

dan wordt het moeilijk.
waar woon je?
toch op zoek gaan naar een goeie instructeur

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:49

gipsyboy schreef:
dan wordt het moeilijk.
waar woon je?
toch op zoek gaan naar een goeie instructeur

Ik woon in Noord-Brabant.
Laatst bijgewerkt door _Wicked_ op 25-05-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:53

dat is een heel end bij mij vandaan.
maar sorry daar weet ik niet iemand die je kan helpen

succes verder

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:54

gipsyboy schreef:
dat is een heel end bij mij vandaan.
maar sorry daar weet ik niet iemand die je kan helpen

succes verder

Okee, toch bedankt ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:56

Wel goede begeleiding zoeken, maar dan moet het kunnen toch :) ?

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:56

Er zijn ook mensen die aan huis komen... Kijk anders even in de sticky. Daar staan wel adressen in geloof ik!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:50

Kan prima met een New Forest. Heb zelf een new Forest en die doet het goed hoor. Begin bij het begin met goede begeleiding en dan komt de rest vanzelf. Nooit zomaar iets gaan doen wat je ergens hebt gezien, want de weg er naartoe is anders dan je zou denken vaak.
Verder, gewoon lekker rijden en goede begeleiding zoeken, er is vast wel iemand in je buurt. Kijk in het sticky

Justsay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:21

Jan pieter koopman schijnt heel fijn les te geven in die zit in NB volgens mij

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:55

Grappig, ik ben sinds ruim een maand ook begonnen met mijn pony om te scholen naar de western! :D
én mijn pony reageerde ook goed op teugels door de hals door het vele rijden met cordeo.

Het kwam zover doordat ik een samen val had van omstandigheden, ik kon het zadel van m'n oom krijgen én m'n vader had iemand gevonden die les gaf! ( dropje2 @ bokt) Ik heb ook geen trailer, maar je hebt altijd lessen aan huis als je goed zoekt.
En nou zijn we samen op weg naar een super westernpaard,

Je moet gewoon heel veel geduld hebben en echt bij het begin beginnen. Ik ben ook nog niet verder gekomen dat het sturen en nageven ! ;)

Ik woon zelf in de kop van Noord-Holland, dus ik zou niemand weten om je les te geven, maar ik wens je heel veel succes en plezier, ik ben in ieder geval heel blij dat ik de stap heb gemaakt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:57

Justsay schreef:

Die zit in ZH (tenzij hij verhuist is) en komt niet aan huis.

Ik woon zelf in (de kop van) brabant, en ben op een gegeven moment terug naar engels gegaan puur vanwege het gebrek aan trainer -O-

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:03

regio de kempen ( zuid- oost brabant) zijn zat mensen die western lessen geven zowel op manege / pension of aan huis. Kon eigenlijk niet vinden in welke regio van brabant je zoekt maar kempen is dus ruim voorzien

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:19

Welke regio in Brabant woon je?
Ik ken diverse mensen in de regio van Eindhoven die aan huis komen als je even een PB'tje stuurt..
Gewoon proberen je New-Forest om te scholen!
Spinnen en stoppen ben je nog lang niet aan toe, misschien heeft je paard daar wel aanleg voor, misschien ook niet.
Maar er zijn nog genoeg andere leuke disciplines dan alleen reining!! Dus gewoon lekker met de basis beginnen en dan kun je altijd nog kijken waar je paard goed in is en welke discipline(s) je leuk vindt!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:23

het moet kunnen ik heb ook een new forest pony en zat L2 dressuur en ik heb haar met goede begeleiding omgeschoold en ze loopt nu L4 western dus alles is mogelijk alleen heb tijd en geduld

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:54

Justsay schreef:

Dat schijnt niet alleen, dat is ook zo ;) :D Ik leste met Nick al bij JP en Mylo staat er zelfs op stal. +:)+

stef schreef:
Die zit in ZH (tenzij hij verhuist is) en komt niet aan huis.

JP in Zuid-Holland? := Das dan jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden denk ik :D Hij zat in Oud Gastel en das toch echt Brabant ;) en zit sinds 1 november 2010 in Bergen op Zoom. :D

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:41

En anders is er ook nog de Semper Fi Ranch in Wouwse Plantage, dit ligt tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Mits je hier niet te ver vandaan woont, kan de instructice op locatie komen, of je moet op een lespaard van haar lessen, zodat je meteen kan voelen hoe het moet :)

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:51

Ik heb zelf 9 jaar dressuur gereden met mijn arabiertje.
Nadat ik gestopt was met wedstrijden heb ik een adres dicht bij huis gezocht om mijn pony te stallen.
Toevallig was dit een westernstal.

Ik ben sinds 1,5 jaar ook overgestapt naar western. Ik heb er niet actief en intensief voor getraind..maar de basisbeginselen zitten er nu goed in, de rollbacks gaan foutloos en de stops gaan ook prima.

Ik weet niet op welk niveau jij je paard/pony western wil beleren, maar de basisbeginselen moeten binnen een jaartje wel lukken. Als je het spinnen e.d. ook prima wil doen, dan moet je er toch wel veel tijd insteken.

Maar ik raad het je zeker aan om hier aan te beginnen! Het is voor mij en mijn pony een stap in de goede richting geweest, na jaren vechten en eraf vallen rij ik inmiddels zonder cap (ik voel me nu veilig) en ben er sindsdien nooit meer afgevallen.