Mijn eerste keer.........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:12

Henriette schreef:
Hoi Jemille!
Ik sta ook bij Evelien met m'n paarden en ben erg tevreden met hoe het gaat.
Natuurlijk zijn er dingen (waar niet?) die je graag anders zou willen, maar daar ben je zelf bij!
Als het gaat om het trainen van de paarden, zijn er een paar dingen die van invloed zijn;
- met welk doel train je dit paard? (ben je prof., amateur of recreatief)
- welk risico wil en kun je lopen?

Ik denk dat je daar zelf goed over na moet denken en dan je grenzen moet stellen.
En ik zie het veel.....het gaat zo lekker...nog even een keer stoppen...nog even iets sneller in die spin.
Eigenlijk gaat het om je eigen zelfbeheersing, het paardje zal het (nog) niet aangeven Verdrietig

Evelien wordt inderdaad getraind en geholpen door Henk, die natuurlijk een schat aan ervaring heeft met het trainen voor Reining, maar ook met het opvoeden van jonge paarden.
Het mooie is dat hij een fan is van het boek "Horsemanship through feel" en dat we dit met een groepje jaarling-eigenaren nu ook in de praktijk brengen , dat gaat hardstikke leuk!

Wat betreft het al op jonge leeftijd trainen van de stop en de spins.....bij de 2 jarigen bij ons op stal wordt daar alleen de basis voor gelegd; cirkels stappen met een beetje overkruisend voorbeen en stoppen zonder druk.
Filosofie daarvan is, een jong paard is soepeler en kan makkelijker bewegen dan een ouder paard. Vergelijk het met trainen voor turnen; hoe jonger je daarmee begint hoe soepeler je bent/blijft.
Hamvraag is alleen "hoe lang blijf je zo soepel" Haha!

Het is mij ondertussen ook wel duidelijk geworden dat als je als professional wil meedraaien, je paard soms tot zijn uiterste prestatie moet brengen......en dat is vaak het punt dat wij amateurs allang afgehaakt zijn.
Dat bedoel ik dus met m'n eerste punt: wat wil je wat kies je...


M.a.w. als je prof wilt worden, moet je schijt hebben aan het paard- welzijn?? Niet in mijn ogen. Ook ik wil tussen de profs kunnen meedraaien, mijn paard zijn we serieus gaan trainen toen ze pas 5 was, nu 5 jaar later denken we dat we kunnen gaan meedraaien in het prof circuit!! Het kost een aantal jaren, maar we hebben het bereikt op een paard-eerlijke manier en daar heb ik zeer veel voldoening aan!!!

En de vergelijking met turnen............niet maken, ik ben bijna in een rolstoel beland omdat ik op mijn 7e al op nationaal niveau turnde.........op mijn 12e moest ik absoluut stoppen wegens verslijten en verschuiven van ruggewervels e.d. Maar oooooooh, wat was ik soepeltjes, tuurlijk!!! Te soepel, tijdens mijn zwangerschap zat ik inderdaad in een rolstoel omdat ik te soepel was.......wat een lol!!!! Verdrietig Verdrietig

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:16

Henriette"]
Het mooie is dat hij een fan is van het boek "Horsemanship through feel" en dat we dit met een groepje jaarling-eigenaren nu ook in de praktijk brengen , dat gaat hardstikke leuk!
[/quote]

Goh??? Waarom deelt hij deze informatie nou niet met de trainer op zn oude stal??? Ik denk dat hij daar ook veel aan zou kunnen hebben...


[quote="Henriette"]
Vergelijk het met trainen voor turnen; hoe jonger je daarmee begint hoe soepeler je bent/blijft.
Hamvraag is alleen "hoe lang blijf je zo soepel" Haha!
[/quote]

Fijn dat je het vergelijkt met turnen.. Gelukkig weet iedereen dat dat niet de manier is om te sporten... Haha! de vraag is dan ook niet "hoe lang blijf je zo soepel" maar "wanneer ben je kuisverrot en is de schade onherstelbaar".. maar goed, das mijn mening...

[quote="Henriette schreef:
Het is mij ondertussen ook wel duidelijk geworden dat als je als professional wil meedraaien, je paard soms tot zijn uiterste prestatie moet brengen......en dat is vaak het punt dat wij amateurs allang afgehaakt zijn.


We zijn natuurlijk ook niet voor niks amateurs
De meeste klanten van pro's zijn ook amateurs, alleen vergeten die pro's dat af en toe....

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:20

Cer schreef:
We zijn natuurlijk ook niet voor niks amateurs
De meeste klanten van pro's zijn ook amateurs, alleen vergeten die pro's dat af en toe....



DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:22

Technisch gesproken is het verschil tussen een Pro en een Amateur alleen dat de Pro er zijn brood mee verdiend. Schijnheilig

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:23

Goh, toch leuk dat ik zo ge-quote wordt!

Natuurlijk ben ik het niet eens met het verrot rijden van je paard!
Wat ik probeer aan te geven is dat alles begint en eindigt bij jezelf en dat alleen jij daar de verantwoordelijkheid voor hebt.
Niet je trainer maar JIJ beslist waar de grens ligt...en daar gaat het vaak fout. We luisteren niet meer naar ons eigen gevoel, maar kijken op naar trainer "X" en stalgenoot "Y".

En het vergelijk met turnen gebruik ik juist, omdat daar heel wat ellende uit voort is gekomen.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:26

Henriette schreef:
Niet je trainer maar JIJ beslist waar de grens ligt...en daar gaat het vaak fout. We luisteren niet meer naar ons eigen gevoel, maar kijken op naar trainer "X" en stalgenoot "Y"..

Ook ik kan het niet laten je te quoten Lachen
Natuurlijk beslist de eigenaar, maar die beslissing wordt wel vaak 'gevormd' door wat een trainer zegt. Zeker als het hier ee'n bekende naam' betreft. Als 'leek' loop je dan het gevaar dus alles 'voor zoete koek' te slikken.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:29

Dan komen we weer terug op de discussie van een paar maanden geleden....

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:30

Sugarmiss"]
[quote="Henriette schreef:
Niet je trainer maar JIJ beslist waar de grens ligt...en daar gaat het vaak fout. We luisteren niet meer naar ons eigen gevoel, maar kijken op naar trainer "X" en stalgenoot "Y"..

Ook ik kan het niet laten je te quoten Lachen
Natuurlijk beslist de eigenaar, maar die beslissing wordt wel vaak 'gevormd' door wat een trainer zegt. Zeker als het hier ee'n bekende naam' betreft. Als 'leek' loop je dan het gevaar dus alles 'voor zoete koek' te slikken.
[/quote]

En dubbel ge-quote Haha! das nog es feest.. Knipoog

Plus dat je trainers hebt die heel 'overtuigend' over kunnen komen, zeg maar.
En inderdaad, als je leek bent, dan ga je ervan uit dat een trainer het beter weet, dus wie ben je dan om daaraan te twijfelen.. totdat je met de ellende zit... dus vandaar waarschijnlijk alle waarschuwingen? Je moest es weten wat er zoal door de zgn. trainers verkocht wordt aan beginnende mensen (helemaal als ze een dikke portemonee hebben Lips are sealed)
En als je het er niet mee eens bent, dan ga je toch weg?? Maar ja, waar moet je dan heen?

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:33

Henriette schreef:
Dan komen we weer terug op de discussie van een paar maanden geleden....

Ja helaas...
Maar blijkbaar nog steeds nodig. Want er komen maandelijks nieuwe 'leken' bij en de 'trainers' blijven gewoon hun oude routine volgen. Verdrietig

nattetas

Berichten: 133
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: denhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:34

Cer"]
[quote="Henriette schreef:
Het mooie is dat hij een fan is van het boek "Horsemanship through feel" en dat we dit met een groepje jaarling-eigenaren nu ook in de praktijk brengen , dat gaat hardstikke leuk!

Goh??? Waarom deelt hij deze informatie nou niet met de trainer op zn oude stal??? Ik denk dat hij daar ook veel aan zou kunnen hebben...
[/quote]
WAAR SLAAT DIT NOU WEER OP,DAAR GAAN WE WEER.ZIELIG HOOR.

nattetas

Berichten: 133
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: denhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:43

Ik weet niet wie die cer is,maar ze zal heus wel een keer op henk zijn {oude}stal zijn wezen kijken,maar als ze nou eens goed had gekeken had ze ook gezien dat de trainer daar een heel stuk rustigger is geworden.Dus eerst zeker van je zaak zijn als je een opmerking naar iemand maakt.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:20

nattetas"]
Ik weet niet wie die cer is,maar ze zal heus wel een keer op henk zijn {oude}stal zijn wezen kijken,maar als ze nou eens goed had gekeken had ze ook gezien dat de trainer daar een heel stuk rustigger is geworden.
[/quote]

Niet mee eens...

[quote="nattetas schreef:
Dus eerst zeker van je zaak zijn als je een opmerking naar iemand maakt.


Ben ik...

Maar dit is erg off topic... per PB wil ik er wel met je over discussieren hoor...

nattetas

Berichten: 133
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: denhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:25

Ik sta daar zelf met mijn paard en ik zie hem elke dag rijden en hij is gewoon een stuk rustigger geworden met de paarden.Hij deed gewoon wat hem gezegt werd,nu dat hij heeft ingezien dat dat niet altijd werkt is hij echt wel rustig met de paarden,we moeten ze altijd wel een keertje aanpakken of niet soms,zoniet dan ben wel erg heilig.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:27

nattetas schreef:
Ik sta daar zelf met mijn paard en ik zie hem elke dag rijden en hij is gewoon een stuk rustigger geworden met de paarden.Hij deed gewoon wat hem gezegt werd,nu dat hij heeft ingezien dat dat niet altijd werkt is hij echt wel rustig met de paarden,we moeten ze altijd wel een keertje aanpakken of niet soms,zoniet dan ben wel erg heilig.


Sorry, maar dit kan ik niet zo goed lezen.... ik ga verder op PB

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:29

Even terug naar de essentie.
Wat ik niet zo goed snap is waarom we tegenwoordig een driejarig paard niet meer "aankunnen".
Zodra een paard als 2 jarige een beetje eigen karakter gaat krijgen (lees; grenzen gaat aftasten) willen we er zo snel mogelijk opkruipen om de boel maar gemakkelijk te intimideren. Ik heb al heel wat paarden ingereden en nog nooit voor hun 3e maar daar ook nooit problemen mee gehad, daarom snap ik het niet.

Jemille, het is niet om jou aan te vallen, het is een discussie die we al jaren voeren hier op Bokt. Alleen toevallig komt het weer ter sprake door je topic. Maar kun je mij alsjeblieft uitleggen wat je dan verwacht had aan te treffen als je je paard met zijn derde had ingereden??

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:31

Heel wijs Schijnheilig
Mocht Nattetas zich geroepen voelen een heel item over persoon en trainingsmethode te wijden: be my guest Haha!

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 16:14

Citaat:
Jemille, het is niet om jou aan te vallen, het is een discussie die we al jaren voeren hier op Bokt. Alleen toevallig komt het weer ter sprake door je topic. Maar kun je mij alsjeblieft uitleggen wat je dan verwacht had aan te treffen als je je paard met zijn derde had ingereden??


Niet veel anders dan dat ik nu aantref. Jemille heb ik zelf ingereden toen ze bijna 3 was (een maand daarvoor), nooit problemen mee gehad en ze is nu ruim 6. Met het spinnen en stoppen zijn we in mei 2002 begonnen toen ze net 5 moest worden.
Met Okie had ik ook kunnen wachten. Maar ik heb nog nooit negatieve dingen gehoord over een paard op die leeftijd, op een juiste manier (voordat iedereen weer begint), wordt ingerijden. En meneer kreeg praatjes, dus waarom niet. Aan de hand had ik deze praatjes er ook uit kunnen krijgen maar dit is mijn keus geweest.

Mijn collega heeft dravers en haar 1 jarige merrie heeft nu al een kar achter zich hangen.....dat is pas fout......

Ik snap dat de meningen verschillen. Maar ik vind niet dat Okie overbelast wordt vooral niet met de gedachte dat hij straks weer lekker thuis op het land staat.

Ik verwacht alleen wel dat we volgend jaar de EK gaan winnen.... Haha! (flauw grapje).

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:17


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:04

Jemille schreef:
Maar ik heb nog nooit negatieve dingen gehoord over een paard op die leeftijd, op een juiste manier (voordat iedereen weer begint)

Ik zag dat je je hebt geregistreerd in 2001, dan moet het je toch niet zijn ontgaan dat hier al vele malen discussies over zijn gevoerd. Daarnaast vind ik het ook een stukje gezond verstand. Maar zoals we allemaal al roepen; Je moet je eigen gevoel achterna gaan. Alleen is mijn gevoel hier heel anders over en hoe graag ik affentoe ook op Digger zou gaan willen zitten (ik kan haast niet wachten) hij mag van mij echt eerst 3 worden. Zijn eventuele mansheid neem ik wel op de koop toe.

Overigens weet ik hoe Evelien om gaat met jonge paarden en wat ik aan grondwerk heb gezien; niets dan lof.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 17:26

Citaat:
Ik zag dat je je hebt geregistreerd in 2001, dan moet het je toch niet zijn ontgaan dat hier al vele malen discussies over zijn gevoerd.


Eerlijk gezegd wel Frusty .....
Ik volg die onzin eigenlijk nooit...... >;) te veel leeswerk, geen tijd voor.
Had dit nooit verwacht ........ was enthousiast en wilde dat delen.

Ik heb nog wel een twee geinige zinnetjes voor jullie allemaal:

* Waarheid begint waar de kennis ophoud Bloos!

* Alles komt goed aan het eind, zo niet dat is het nog niet het eind.... OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:49

Jemille schreef:
* Waarheid begint waar de kennis ophoud Bloos!


Wat ik doorgaans zie is meer "Grofheid begint waar de kennis ophoudt"... en regelmatig ook "De hulpmiddelen beginnen waar de kennis ophoudt".
De waarheid? hmmmmmmm....... Scheve mond

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:49

Mijn enige opmerking dan maar:

Do you want it fast or do you want it last.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:51

Veritatis simplex oratio

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:55

Jemille schreef:
Eerlijk gezegd wel Frusty .....
Ik volg die onzin eigenlijk nooit...... >;)


Jammer dat jij het allemaal onzin vindt.

Maar zoals iedereen al zei, je enthousiasme delen we. Niets is gaver dan de eerste keer op je paard zitten Haha!

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:57

Haha!

Wat ik me afvraag: hoeveel oudere (d.w.z. minimaal 6 a 7 jaarmaar vooral ook ouder) paarden zijn er eigenlijk, die lichamelijk en geestelijk nog in staat zijn om goed te presteren?