[WN] ...Fell pony...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ltb_criollo

...Fell pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 15:21

Hoi, ik heb een fell pony en ben van plan om daar in de toekomst wedstrijdjes mee te starten (wran).
Zijn er mensen die met Fell pony's western rijden?
En bevalt het?

Groetjes. :D

Anoniem

Re: ...Fell pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:18

Ehhhhh als het niet beviel, dan zouden ze het toch sowieso niet meer doen lijkt me?
Je ziet ze niet vaak in de westernsport. Ook geen bij uitstek geschikte westernpony, dus op zich niet zo raar.

birrie1709

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:21

Ik rijd zelf geen western maar ik heb wel 10 lessen gehad XD

mijn instructrice had wel een fell pony waar ze wedstrijdjes mee reed niet grote wedstrijden maar gewoon kleine wedstrijdjes op de manege :P
't beviel haar wel goed Xd

ik denk dat je het gewoon moet proberen

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:30

Leuk dat je ook wedstrijden wilt starten. :)
Nou dat ze daar helemaal niet geschikt voor zijn, vind ik nogal cru om te zeggen.

Ik ken wel enkele Fell pony's en vind ze helemaal niet zo ongeschikt om western mee te rijden.
Ze zijn niet zo groot, mooi compact, en zijn vaak behoorlijk intelligent en rustig.(ze worden soms wel een kleine fries genoemd, omdat ze ook zwart zijn met veel beharing ;) )
Je kunt ze misschien ook wel wat met de fjord vergelijken, qua mogelijkheden voor het western. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:39

"bij uitstek geschikt" betekent "bijzonder geschikt".
Derhalve betekent "niet bij uitstek geschikt" niet hetzelfde als "helemaal niet geschikt".

Als je echter een Fell nu gaat promoten als erg geschikt, dan zijn er denk ik drie kansen:
1 je snapt niet heel veel van western
2 je weet niet hoe een Fell eruit ziet en beweegt
3 een combinatie van beiden.

ltb_criollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:43

Bedankt voor de reactie's! :D

birrie1709

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:46

Is je pony eigenlijk al western ingereden ??

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:33

Sonja schreef:
Derhalve betekent "niet bij uitstek geschikt" niet hetzelfde als "helemaal niet geschikt".

Als je echter een Fell nu gaat promoten als erg geschikt, dan zijn er denk ik drie kansen:

1 ik denk toch al wel wat.
2 ik heb er wel eens op gereden, dus ja ik weet hoe hij eruit ziet en beweegt
3 nee, dus.

Als je een pony al hebt, dan kijk je hoever je ermee kunt komen.
En voor zover ik van TS begrijp heeft ze er al één. :)
En als je dan voor western kiest, is het gewoon zaak om te kijken, wat voor jouw pony geschikt is om te gaan doen.

En zolang er tinkers, fjorden, haflingers prima kunnen meedraaien, zal het haar ook wel lukken met een Fell pony.
En verder dan de WRAN zal ze met haar pony sowieso niet komen, maar misschien is het een eerste stap naar iets anders. ;)

ltb_criollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:25

sliding schreef:
Sonja schreef:

1 ik denk toch al wel wat.
2 ik heb er wel eens op gereden, dus ja ik weet hoe hij eruit ziet en beweegt
3 nee, dus.

Als je een pony al hebt, dan kijk je hoever je ermee kunt komen.
En voor zover ik van TS begrijp heeft ze er al één. :)
En als je dan voor western kiest, is het gewoon zaak om te kijken, wat voor jouw pony geschikt is om te gaan doen.

En zolang er tinkers, fjorden, haflingers prima kunnen meedraaien, zal het haar ook wel lukken met een Fell pony.
En verder dan de WRAN zal ze met haar pony sowieso niet komen, maar misschien is het een eerste stap naar iets anders. ;)
Klopt helemaal, we hebben er idd al een :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:55

Leuk, maar om het dan te gaan idealiseren is wat aan de naieve kant.
Je zult mij absoluut niet horen zeggen dat het niet KAN, maar geschikt? Nee, niet echt.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:08

Sonja schreef:
Leuk, maar om het dan te gaan idealiseren is wat aan de naieve kant.
Je zult mij absoluut niet horen zeggen dat het niet KAN, maar geschikt? Nee, niet echt.

Waar staat, dat het ideaal is om met de Fell pony western te rijden? :?
Ik noem alleen enkele dingen op, die niet in het nadeel zijn.

Er is al vaak genoeg gezegd, dat als je western wilt gaan starten, je beter de daarvoor geschikte rassen kunt nemen.
Maar als je al een pony hebt, moet je gaan kijken naar zijn mogelijkheden en niet alleen naar zijn tekortkomingen.
Ik vind het ook jammer, dat er dan ruiters zijn die zelf gestart zijn op andere rassen, zo negatief reageren als er gevraagd word of je met een bepaald ras wel western kunt rijden.
Je mag best realistisch zijn en bewust zijn van je grenzen, maar ontneem niet direct iemand zijn plezier om met wedstrijden te beginnen.
Laatst bijgewerkt door sliding op 22-05-11 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:23

Tuurlijk is het leuker om van positieve dingen uit te gaan, maar een Fell heeft drie héle grote nadelen die 'm echt verre van ideaal maken.

1 vorm en lengte van de rug. Je hebt echt mazzel als je een van die weinige Fells hebt waar je fatsoenlijk een goedpassend westernzadel op kunt vinden.
2 de knieactie die het leren joggen niet bepaald zal vergemakkelijken.
3 het opwaarts gebouwde front. Ga je die ponies ook maar IETS te snel in horizontale houding trainen, dan stort het op de voorhand met alle gevolgen van dien.

Met ELK paard kun je In een bepaalde mate westernrijden. Maar het dit type pony, hoe leuk ze ook zijn, maak je het jezelf echt best moeilijk.

Negatief? Of ervaring en daardoor realistisch?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:18

Niet zo Fell dames :P

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:29

:D

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:40

Laura...als je wil gaan reinen,waarom koop je dan niet gewoon een leuke quarter of een mix die al western is ingereden en iets van spinnen/stoppen kan. Je maakt het jezelf wel erg lastig zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:57

Voor wie een Fell geschikt vind voor western, bekijk even dit topic: [RT-HAW] Fell-pony Drybarrows Glen @ training L1 dressuur
Da's een mooie Fell.
Maar kijk eens naar de rug en het zadel? Zelfs bij het dressuurzadel begint al direct achter de kussens de ronde opgaande lijn van die zo typische (lekkere :D ) ponykont.
Daar krijg je geen passend westernzadel op.
Of je moet een verrekte goede zadlmaker vindn die met extra korte boom ed kan en wil werken. Maar dan ga je ook inboeten aan zitruimte, dus weinig kont en korte beentjes zijn dan een vereiste, anders pas je zelf niet meer in het zadel. Over optimale drukverdeling moeten we het dan nog maar niet hebben, en over de manier waarop de rug op moet kunnen bollen tijdens een stop (ik lees dat er reining mee gereden moet gaan worden?) ook maar ff niet. Gaatumnieworrenie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:28

Chantaltb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:06

Ik heb ook een kruising fell pony en rijdt recratief western, dit bevalt me prima, het belangrijkste is nog altijd het plezier en band met je pony.
Trek je niets aan van al die beterweters en ga lekker rijden !! :D

ltb_criollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:50

Chantaltb schreef:
Ik heb ook een kruising fell pony en rijdt recratief western, dit bevalt me prima, het belangrijkste is nog altijd het plezier en band met je pony.
Trek je niets aan van al die beterweters en ga lekker rijden !! :D
Bedankt voor je reactie :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:53

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me aansluit bij Sonja. :)

Fell pony's hebben een erg korte rug, het zadel wat op Diva ligt moet niet veel langer worden, dit is een 17,5 inch dressuurzadel dus een goed passend westernzadel zal waarschijnlijk lang zoeken worden.

Als je ze laag laat lopen qua nekhouding gaan ze ernstig op de voorhand lopen door de bouw.

DUs leuk als recreatieve pony, maar ik denk niet dat je er ver mee zult komen in wedstrijden :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:48

Ik zeg even niets... oh ja toch iets...
Een westernzadel voor een pony met een korte rug gaat je geld kosten als je het goed wilt doen. (als je het niet goed wilt doen, kun je het beter niet doen)

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:43

Heb zelf ook een pony. Ga ik straks gewoon lekker western mee rijden.
Mijn pony heeft een ontzettend korte rug en kan dus geen westernzadel op.
Boeiend denk ik dan, heb nu een podium endurance zadel met knop erop.
Volgens de wran hoeft een zadel alleen maar een knop te hebben, verder geen eisen aan het zadel.
Ik zou zeggen, zoek zo'n endurance zadeltje dat past, met knop en je kunt gewoon L5 gaan starten.

Je kan met elk paard/pony western rijden. Ts heeft nooit gezegd reining te gaan starten, dit is overigens ook pas mogelijk vanaf L3. Als ze bijvoorbeeld gewoon de trail start dan is zo'n fell pony gewoon geschikt.

Western is niet alleen voor "westernpaarden"... misschien kunnen deze het wel makkelijker, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de manier van rijden, niet de kwaliteit van uitvoering. (wel in wedstrijd natuurlijk)