ik kom er gewoon niet uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:51

Volgens mij (en nu zeg ik het even recht voor zijn raap }> ) weet Stef best dat ze er eigenlijk nog niet op moet gaan rijden, maar wil ze nu een excuus horen om ermee te beginnen. Klinkt misschien hard, maar wordt met de beste bedoeling geschreven. Tis ook best moeilijk om niet te kunnen rijden op je nieuwe aanwinst. Je kunt zelf nog niet western rijden, dus mijn advies: blijf op de grond staan, tenzij je op een ander (les)paard gaat zitten Lachen . Spieren kweken kun je ook aan een longe en aan de hand. Is nog leuk ook. Ga spelen, leer het beestje om braaf mee te lopen, ga aan de hand trail doen, leer het in de trailer staan, kortom: vermaak je met je paard en wees niet zo ongeduldig. Geduld kweken komt je later met rijden ook weer van pas. *LOL*
En je hebt veel langer plezier van je paard. Het heeft jou leren vertrouwen en jullie hebben dan een goede basis samen.
Klinkt dat niet veel aantrekkelijker dan zo snel mogelijk maar erop kunnen zitten?! Party!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: banish op 2001-08-12 23:56 ]</font>

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 08:07

Banish,

je hebt opgeschreven wat ik wilde gaan plaatsen vanochtend.
Stef, het is heel moeilijk om nog niet te kunnen rijden als je daar zo naar uitkijkt. Dat kan ik me heel goed maar voorstellen. Maar hier zal niemand je vertellen dat het goed is om nu al te beginnen met Jamaica. Wees eerlijk tegenover haar, laat haar nog een half jaar jong zijn. Nu is dat moeilijk maar uiteindelijk heb je langer plezier van haar. Je hebt ook Honey nog om op te rijden, en zo leer Jamaica ook eerst heel goed kennen.

Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 08:10

Stef, ik ben "bang" dat Pepper en Banish gelijk hebben....
Wees eerlijk naar jezelf en trek je conclusies. Je wilde dit paardje koste wat kost als de sodemieter aankopen, had geen tijd te wachten tot er iemand met (nog?) meer kijk op paarden met je mee kon, en hebt zelf geen proeftijd bedongen. Dus nu zul je de realiteit onder ogen moeten zien: je bent een klein beetje besodemieterd (paardje is wel gezond, maar een jaar jonger dan verteld), maar dat betekent niet het einde van de wereld.
Alleen als je met alle geweld meteen wilt gaan rijden, dan is Jamaica misschien wel niet het juiste paardje. Je bent nu nog niet zo aan haar gehecht, dus nu zou je haar nog kunnen verkopen als zijnde alvast zadelmak gemaakt, met als verkoopadvies het dier in de wei te gooien en volgend voorjaar op te gaan pakken (ivm verwerken indrukken zadelmak maken).
Of doe wat Blaze zegt: begin met veel grondwerk, maak het dier klaar voor het werk onder het zadel. Maak z'n spiertjes sterk en pezen "hard". Ga longeren (RUSTIG aan), beetje freewheelen met trail aan de hand (heb je later veel plezier van), stukje fietsen, wandelen, en over een tijdje een paar keer per weer erop, lekker stappen.

Verder is het niet zo raar natuurlijk, dat je allemaal verschillende dingen hoort. Je vraagt mensen om hun mening, en die verschilt natuurlijk nogal. Net als bij dressuur of springen, zijn er zo vreselijk veel methodes, en staat er elke dag wel weer ergens een nieuwe "goeroe" op.
Je kent mijn persoonlijke mening over de leeftijd waarop je op een paard mag gaan zitten, die hoef ik hier niet extra uit te kauwen.

Ik wens je veel succes en wijsheid; de keuze is namelijk helemaal alleen aan jou.....

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:15

En een half jaar is zo om!!!
Ik kan het weten, want ik heb Banish ook een half jaar bijna stil gezet. Hij was 2,5 toen ik hem kocht (bijna 3) maar ik vond hem nog te jong in zijn koppie. Ik ging er 1 of 2 keer in de week op om naar buiten te gaan. Vaak zonder zadel met een halstertje en dan hield Rob hem vast. Kun je toch
"rijden", maar belast je niet teveel te snel door van alles te vragen.
Neem van mij aan! Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb! Banish is echt mijn grote vriend! Lovers

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:19

Citaat:
wat ik me nu vooral afvraag, waarom zijn die meningen zo verdeeld? Het kan WEL of het kan NIET IMO

het spijt me, maar dan vraag ik me af waarom je deze discussie opzet? je zegt zelf 'altijd dta je er fel tegen bent voor hun derde in te rijden. waaro zou je tegen je principes ingaan? (misschien verkeerd uitgelegd maar ik denk dat ik wel gesnapt word?)

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:36

sorry dat neem ikterug. ik bekeek het alleen van mijn standpunt Frusty

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 17:01

Ik ben het helemaal met Sonja eens...
Er zijn genoeg dingen die je alvast kan leren door grondwerk.

Waarom maak je niet eens een makkelijke trail parcours (zo heet dat toch) met een labyrint enzo. Je bent dan toch lekker bezig en doe alles rustig aan, aan de hand. Dan ga je Jamaica heel goed leren kennen en dan kan je zien hoe ze reageert op dingen en hoe ze die oppakt.
Bovendien is het heel erg leuk om te doen en je bent lekker bezig met je pony!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 12:03

Pepper, Banish, Sonja, Blaze en anderen hebben in mijn opinie allemaal heel wijs gesproken. Het oordeel over deze situatie is natuurlijk verschillend per geval.

In Stefs situatie is dit mijn mening:
Stef, ik vind dat je je niet zo druk moet maken over het feit dat je paardje ineens wat jonger blijkt te zijn. Zie er het voordeel van in. Je hebt het beesje net gekocht en je wilt het western gaan beleren, maar je kunt zelf nog niet echt westernrijden. Wat is dan een betere oplossing dan de tijd die je nu 'over' hebt tot het dier een jaar of 3 is te benutten om zelf goed de basis van het westernrijden te leren voordat je je paardje gaat beleren. Op deze manier beleer je de pony straks een stuk beter wat weer problemen in de toekomst tegengaat.

Gebruik de tijd om het paard met jouw vertrouwd te maken, doe eenvoudige oefeningen (zoals anderen al suggesteerden) en speel er veel mee. Je kunt een paard op de grond al leren wijken etc. Daar heb je straks bij het inrijden alleen maar profijt van.
Wordt zo vertrouwd met het paard dat je er wat zonder zadel met halstertje op kunt hobbelen/spelen. Laat het wennen aan het zadel eventueel met gewicht. Leer het zijn eigen voeten kennen door aan de hand wat over/tussen balkjes te lopen etc.
En neem ondertussen westernlessen, lees boeken, denk erover na hoe je je paard straks wilt gaan beleren (zo wie zo met begeleiding natuurlijk), bereid jezelf en je paard dus voor op deze 'grote gebeurtenis'. Je zult dat half jaartje juist hard nodig hebben.

Stef, bedenk dat je een hoop kunt verklooien bij het inrijden van een paard, dus kies er asjeblief voor om het goed te doen en hou je ongeduld nog even in bedwang.
Later zul je er blij om zijn dat je het rustig aan hebt gedaan, want je houd er een beter paard aan over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:18

Heeeeej, het is ineens zo stil aan het Jamaicafront... Heb je al besloten wat je gaat doen???

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 22:49

Ze zal wel druk zijn met 2 knollies Haha!
Sorry voor de oneliner Schijnheilig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 22:56

over 3 weken moet ze de herhalingsprik (tetanus influenza) hebben, dan vraag ik de mening van mijn veearts, en dan zie ik wel......
Ik kreeg het idee dat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd hier, maar in principe zeggen de meeste van jullie hetzelfde, alleen anders geformuleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 07:53

Citaat:
Ik kreeg het idee dat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd hier


Pardon? Wij zijn toch niet verantwoordelijk voor jouw keuzes? Je vraagt om persoonlijke meningen, en die kreeg je; precies zoals je wilde. Het is en blijft jouw keuze en jouw verantwoordelijkheid hoor!
|0 Boos! !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-08-16 07:53 ]</font>

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 12:00

Citaat:
Op 2001-08-15 22:56, schreef stef:
over 3 weken moet ze de herhalingsprik (tetanus influenza) hebben, dan vraag ik de mening van mijn veearts, en dan zie ik wel......
Ik kreeg het idee dat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd hier, maar in principe zeggen de meeste van jullie hetzelfde, alleen anders geformuleerd


Waarschijnlijk zeggen wij allemaal wat je niet wilt horen Stef, misschien heb je meer mazzel bij de veearts.
Tja het is jouw paard, jouw keuze.

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 12:45

Stef hou op met zeuren Frusty ,

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-08-16 17:00 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 12:56

hohoho
Ik bedoel dus dat ik dacht dat ene dus dit adviseerde en de ander dat....
Maar in principe zeggen de meeste van jullie hetzelfde (hetzelfde advies dus).
Ik wil zowiezo eerst grondwerk gaan doen, volgen enzo. Dit gaat op zich redelijk, maar ze is speels he, ach, daar is ze een jong paard voor

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 14:30

In ben het volledig met Sonja eens. Helaas ben je veeeeels te snel voor dit paardje gevallen maar ja gebeurt is gebeurt Verward .

Zelf ben ik een voorstander van inrijden( 3mdn aan de beginselen werken) met 3 jaar en daarna zet het beest dan nog ruim een half jaar op de weiland om alles lekker te laten verwerken. Dus dan geen poespas aan zijn hoofd. Vooral omdat de meeste paarden met 3 jaar nog niet zijn uitgegoeid. Party!!

Stef je moet doen wat jij wilt als je nu wilt rijden moet je dat doen het is ons paard niet Verward . Je vraag om een mening die krijg je en daar ben je het niet mee eens ?? Waarom vraag je het dan. Schijnheilig
Alleen loop dan niet na verloop van tijd te klagen dat hij groei problemen heeft of andere problemen. Want dat risico ga je lopen als je die keuze maakt Schijnheilig .

Denk maar aan een ding het belang en gezondheid van het paard en niet jezelf omdat je wilt rijden Haha! .

Lovers

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 16:12