[WN] eerste keer op een jong paard, best wel spannend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

eerste keer op een jong paard, best wel spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:48

na ruim 6 maanden grondwerk training, longe werk, zadel leren kennen, teugels vastbinden e.d. was het afgelopen maandag tijd om er voor de eerste keer op te gaan zitten.
natuurlijk hebben we daarvoor al vaker gehangen, en dat ging allemaal prima.

omdat hij nogal uit de kluiten is gewassen (1,65 mtr) en hij heel lang flink heeft gebokt op het zadel, leek het ons verstandiger om de eerste paar keren hem aan de hand te houden terwijl ik er dan op zou gaan zitten.
maandag heb ik er dan opgezeten, en alleen stil blijven staan, maar wel stappen terwijl ik eroverheen hing.
en gister hebben we een paar rondjes gestapt met mij erop.

alleen krijg ik het niet voor elkaar om te ontspannen als ik op hem zit |( ik weet hoe hij heeft gebokt op het zadel (was net een wilde bronco!) en krijg dat idee dat hij elk moment kan gaan niet uit mijn hoofd.
met als resultaat dat ik zo gespannen als een veer zit, en dus hem ook niet echt lekker kan laten wennen aan mijn benen die tegen hem hangen, en een relaxte ruiter op zijn rug.

heeft iemand tips voor me om me wat meer te kunnen ontspannen?
alvast bedankt.

crazycactus

Re: eerste keer op een jong paard, best wel spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:57

Moeilijk.... misschien is het slimmer om die eerste spannende keren uit te besteden aan iemand die niet weet hoe hij gebokt heeft.

Ik rijd regelmatig jonge paarden in voor andere mensen, ( 2 weken terug heb ik nog vliegles gehad ;) ) t blijft altijd spannend natuurlijk. Bij het paard waar ik nu mee bezig ben doen we het ook zoals jij het doet. Eerst even aan de hand, en dan de longe steeds een beetje langer tot hij helemaal los kan.
Misschien kun je voor jezelf een flesje rescue remedy kopen, dat neemt de scherpe randjes van je spanning weg.

Succes.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:07

normaal gesproken gaat mijn trainster er zelf gelijk op, maar in dit geval vind ze hem net even iets te groot (zij is niet zo lang) om makkelijk en snel op en af te kunnen stappen.
plus dat ze van hem inmiddels alles verwacht, want hij is gedurende de gehele training alles behalve doorsnee geweest.

helaas zijn de vrijwilligers om op hem te gaan zitten erg schaars, dus ben ik het "slachtoffer" ;)

misschien werkt dat idd wel ja, dat rescue remedy. heb er al wel vaker van gehoord, maar heb nooit gehoord dat het echt werkte.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:10

Bij paarden werkt t prima (mijn oude merrie was nog wel eens wat gespannen op wedstrijden) ach baat t niet schaad t ook niet ;)

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:11

ik zou eerst iemand erop zetten die niet gespannen word van het bokken en die ook in het zadel blijft zitten
wanneer de ruiter er niet vanaf valt merkt het paard vanzelf dat het geen nut meer heeft om te bokken en zal sneller stoppen, en dan kan jij er zonder spanning op blijven zitte

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:19

EvaaaXX schreef:
ik zou eerst iemand erop zetten die niet gespannen word van het bokken en die ook in het zadel blijft zitten
wanneer de ruiter er niet vanaf valt merkt het paard vanzelf dat het geen nut meer heeft om te bokken en zal sneller stoppen, en dan kan jij er zonder spanning op blijven zitte

hij heeft nog niet gebokt onder het zadel met een ruiter erop, maar met het leren wennen aan het zadel is hij een aantal keren behoorlijk uit zijn stekker gegaan.
ik ben er absoluut van overtuigd dat hij er aan toe is om nu onder het zadel beleerd te worden, alleen is er eigenlijk niemand die het anders zou kunnen/willen doen.

het idee van wat hij toen deed blijft heel erg in mijn hoofd zitten, terwijl hij nu die 2 keren heel braaf is geweest.

ook ben geen beginnende ruiter, maar de "normale" reactie die je geeft als een paard bokt, kan nu absoluut nog niet, want hij kent nog geen benen en teugel hulpen (wanneer je ze met je hand geeft bedoel ik, de teugels zelf en druk kent hij al wel)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:20

Misschien kan je hem eerst nog even aan de lange lijnen nemen (dubbele longe) zodoende zit er al een stuur op voor je verder gaat. Ik vind dat zelf erg prettig. Bij bokken kan je dan je binnenteugel oppakken en naar binnen sturen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:31

dubbele longe kent hij ook al (gelukkig! :D ) en ook hebben we die 2 keer geoefend met stoppen op zachte teugel druk en stem hulp, en dat deed hij super netjes.
hij is gewoon een mega paniek zaaier, hij schrikt heel snel en rent eerst voordat hij nadenkt, gelukkig gaat dat wel steeds beter, want in het begin was het een drama.

daarom heb ik hem ook een tijdje geleden door de DA laten nakijken of zijn zicht ook wel goed was aan beide kanten, hij kan soms echt panisch reageren op iets aan de ene kant, terwijl er aan de andere kant niks aan de hand is.

ik hoef me nu nog niet echt druk te maken over hoe hij kan bokken, want hij kan gewoon geen kant op als mijn trainster hem vast houd, ze heeft hem echt wel goed in de hand, en hij luistert erg goed naar haar.
het idee wat hij zou kunnen doen maakt mij erg gespannen, en daar moet ik vanaf komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:32

Je zou in elk geval je eigen aandacht kunnen afleiden door liedjes te gaan zingen. Klinkt wat onnozel om poesje miauw te zingen tijdens het rijden maar het werkt wel..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:35

ohh haha, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! :D
dat schijnt idd wel heel ontspannend te werken.

dankjewel! ga ik morgen proberen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:02

Idd, zingen.
Of tegen iemand anders aan gaan kletsen.

Anders komt het moment dat je jouw spanning gaat overbrengen op je paard en dat is nou net niet wat je wilt toch?
Succes!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:07

Wendy schreef:
Idd, zingen.
Of tegen iemand anders aan gaan kletsen.

Anders komt het moment dat je jouw spanning gaat overbrengen op je paard en dat is nou net niet wat je wilt toch?
Succes!

nee precies, dat wil ik niet, hij moet een zo goed mogelijke start krijgen.
praten doe ik de hele tijd, maar dan op een zenuwachtige en snelle manier.
echt heel vervelend dat ik die spanning niet goed onder controle krijg, hij doet het nu zo goed, en dan zou ik het gaan verprutsen! |(

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:09

Adem innnnnnnn adem uittttttttttt. Vaak ga je heel hoog ademen, probeer laag in je buik te ademen (dus echt je buik uitduwen) dat helpt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:36

Ik vind dat als je zelf spanning hebt, je niet op een jong beest moet gaan zitten. Gewoon ff aan iemand anders overlaten. Doe het voor je paard.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:42

Dat hij gebokt heeft met het zadel op wil nog niet zeggen dat hij dat ook doet als jij er op zit.
Vaak is dat helemaal niet zo.Zeker niet als jij al kan hangen,en schop met hangen dan ook eens zachtjes tegen zijn buik.
Ik heb maar 1x mee gemaakt dat er 1 ging steigeren met erop zitten toen het hangen al goed ging,dus het komt gewoon goed!

Enne:ik heb al heel vaak mak gemaakt maar het blijft spannend!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:50

crazycactus schreef:
Adem innnnnnnn adem uittttttttttt. Vaak ga je heel hoog ademen, probeer laag in je buik te ademen (dus echt je buik uitduwen) dat helpt wel.

ok dat is misschien ook wel goed om op te letten, mijn lichaam verstijfd helemaal, terwijl ik met alle moeite bezig ben met ontspannen en tegen hem te praten.
weer een goede tip!
dankjewel! :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:53

Sonja schreef:
Ik vind dat als je zelf spanning hebt, je niet op een jong beest moet gaan zitten. Gewoon ff aan iemand anders overlaten. Doe het voor je paard.

dat klinkt erg goed, en als er andere vrijwilligers zouden zijn zouden we dat ook doen, maar die zijn er niet.
en de rollen omdraaien dat mijn trainster erop gaat zitten en ik hem vast hou is ook niet een betere oplossing denk ik, zij heeft op dit moment nog veel meer over hem te vertellen, en ik weet 500% zeker dat zij hem vast blijft houden wat er ook gebeurt.

daarom probeer ik ook van die spanning af te komen, en hopelijk na nog een paar keer dat mijn trainster het weer over kan nemen en ik pas in een later stadium weer op hem ga, als hij al wat meer gewoon is geworden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:56

ambre schreef:
Dat hij gebokt heeft met het zadel op wil nog niet zeggen dat hij dat ook doet als jij er op zit.
Vaak is dat helemaal niet zo.Zeker niet als jij al kan hangen,en schop met hangen dan ook eens zachtjes tegen zijn buik.
Ik heb maar 1x mee gemaakt dat er 1 ging steigeren met erop zitten toen het hangen al goed ging,dus het komt gewoon goed!

Enne:ik heb al heel vaak mak gemaakt maar het blijft spannend!

dankjewel! dat geeft de burger weer een beetje moed! :D
je mag gerust weten dat ik best wel eens bang ben geweest of het sowieso wel goed met hem zou komen, omdat hij zulke rare toeren heeft uitgehaald met de grond training. maar nu gaat het allemaal echt super goed!

we hebben al een aantal keren met hangen ook tegen zijn buik geduwd en gedaan, en dan was er niks aan de hand, maar hij kan zo snel schrikken, en zeker als het om zijn buikje gaat.
hij is super gevoelig! zo'n paardje voor zonder sporen te rijden denk ik! ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:00

De merrie die ik 2 jaar geleden heb ingereden heeft aan de longe ook fiks gebokt, niet te zuinig ook! Maar toen ik erop stapte (dat was dezelfde dag nog ;) was dat absoluut niet meer van toepassing. Daarna heeft ze het ook niet meer gedaan ook.

Waar staat je paard? Je woont dichtbij zie ik.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:12

gelukkig hoor je dat wel vaak ja, dat ze of aan de longe of onder het zadel los gaan.
aan de longe hebben we al gehad, en hoop ook dat het dan niet meer zal gebeuren onder het zadel.

het is helemaal niet speciaal dat ik bang ben om eraf te vallen ofzo, maar meer dat ik in een reflex iets doe wat hij nog totaal niet kent en daardoor een hoop verpest.
hopelijk is het onnodige angst, en blijft hij braaf in ieder geval tot hij er klaar voor is om een stapje verder te gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:58

Voor training/doorrijden zou je hem dan weg moeten brengen als er niemand dichtbij kan helpen. Misschien wel verstandig. Ik begrijp je spanning wel, maar hoelang duurt het voor je daarvan af bent?

Wat ik doe bij mensen die gespannen zijn en gespannen paarden krijgen is ook inderdaad een gesprekje aan knopen over iets anders. Mensen ontspannen en de ademhaling wordt vaak beter. Ik heb het dan echt even over iets zodat men ook even moet nadenken en goed antwoord wil geven.

Ik denk verder dat je dat al doet, maar rij eerst heel kort. Dus erop, paar pasjes en eraf. paardje lekker belonen en klaar. Hij heeft daarvoor al aan longe gelopen en jullie houden beiden een goede herinnering.
Niet te snel langer willen of meer, harder etc.........Je hebt alle tijd van de wereld en met geduld komt het juist sneller dan je denkt goed samen. Beter dan teveel willen of verkeerd gaan en een grote stap terug moeten doen om zijn vertrouwen weer op te bouwen en die van jezelf.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 23:08

hij wordt getraind door een ervaren trainster, zij heeft veel ervaring met jonge paarden beleren, en heeft hem al het grond werk ook geleerd.
dus ik ben absoluut niet zelf aan het werk gegaan, juist omdat ik bang ben om fouten te maken (heb er 3 jaar over gedaan bij mijn andere paard om hem weer normaal op de rails te krijgen nadat hij op een verkeerde manier is ingereden)

omdat hij zo groot is en door wat we inmiddels met hem hebben mee gemaakt zijn we op deze manier begonnen met op hem zitten.
normaal doet ze het alleen (maar dan zijn de paarden vaak wat kleiner).

dus ik ben er alleen om te assisteren, en helaas zijn er geen andere mensen die of willen of die ik op mijn paard wil hebben.

wat alleen wel het punt is dat we een sessie graag ontspannen willen eindigen, dus een paar keer hangen, oke daarna op en af stappen (zo'n 2x ofzo) en als hij ontspant dan een stukje stappen.
maar het stappen willen we ook graag ontspannen afsluiten, en gelukkig is dit gisteren wel gelukt, en kon ik me na een tijdje redelijk ontspannen, maar nog niet helemaal.

daarom dat ik om tips vraag.

het zal nog een paar keer zo gaan denk ik en als dat goed gaat zal mijn trainster het verder over nemen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:31

Spanning is erg moeilijk om te onderdrukken, je paard voelt de kleinste spanning in je lichaam. Maar zoals al meerderen hier gezegd hebben, een paard wat erg gebokt heeft voor het zadel, bokt niet altijd voor de ruiter. Mijn vorige paard (Paint) bokte ook verschrikkelijk voor het zadel, en dat heeft ze echt heel lang gedaan, maar ze bokte nooit met iemand op d'r rug. Ik heb haar niet zelf zadelmak gemaakt, dat durfde ik niet (vooral niet toen ik haar zo zag bokken). Ik kan me je spanning dus heel goed voorstellen, maar ik denk idd ook dat je echt het beste iemand anders kan zoeken die er de eerste keren op gaat. Er zijn echt wel ervaren mensen te vinden in Nederland die dat wel kunnen en durven. Misschien moet je er dan wel wat geld voor neertellen, maar dat is beter dan een paard wat dadelijk juist gaat bokken door jou spanning.

Wat je overigens ook nog kan doen, is een pop maken met benen, armen en lijf en deze op je paard vastmaken. Dat wordt wel vaker gebruikt met het zadelmak maken, is misschien ook nog een idee? Zorg wel dat je de pop heel goed vastmaakt aan het zadel. Hieronder een foto van hoe dat er ongeveer uitziet:

Afbeelding

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 00:17

die poppen ken ik wel ja, daar heb ik vaker van gehoord.

alleen denk ik wel dat we op de goede weg zijn zo, het is een appie met een lange gebruiksaanwijzing, maar zowel mij als mijn trainster kent hij goed en vertrouwd hij.
om nu nog iemand anders erbij te gaan betrekken vind ik niet zo'n goed idee, en zal ook weer stress bij hem veroorzaken denk ik.

ik ga in ieder geval de tips die ik heb gekregen proberen, morgen gaan we op nieuw aan de slag, en misschien doordat ik uit de nacht dienst kom, ik misschien al wel relaxter ben door wat slaap gebrek.

ik ga het zingen proberen en goed op mijn ademhaling te letten.

en misschien probeer ik wel te voorzichtig te doen om problemen te proberen te voorkomen, misschien moet ik gewoon wat stoerder gaan zitten, en kan dan misschien wat makkelijker ontspannen.

mocht het echt niet lukken ga ik absoluut kijken of iemand anders het kan doen. :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:52

onze merrie bokte ook ontzettend met longeren en toen we de oplossing hadden gevonden, namelijk een FRA singel, hield ze op en wisten we dat we het probleem hadden opgelost
daarna is mijn dochter er een aantal keren eerst zonder zadel opgegaan om de spanning van het zadel even achterwegen te houden en zodat ze elkaar goed aanvoelden
in dit geval ging het om een merrie van 1.48 maar dochter is ook maar 1.50
pony was beduidend relexter zonder zadel als met dus een aantal keren dochter erop zonder zadel en rondstappen en toen gauw zadel erop en weer dochter erop
mijn dochter werd daar ook een stuk ontspannender van

pony bokt nog wel eens onder het zadel maar zo gemeen rodeo als ze bokte in het begin(kop tussen de voorbenen-kromme rug en met 4 benen de lucht in) heeft ze uiteindelijk nooit gedaan met iemand er op
wel ben ik nu zelf haar dit jaar een beetje aan het bijrijden