Vandaar dat ik me afvroeg, wat voor stemhulpen gebruiken jullie voor bijv. het wegstappen, aandraven/galopperen? Zowel ohz als adh/longe? Of gebruik je geen woorden maar klikken/'kusjes'-geluid? En wat is het duidelijkst (qua onderscheid tussen de woorden/geluiden) voor het paard?

Ik merk dat dit heel erg verschilt per paard (of eigenlijk de ruiter dus, die heeft het hem/haar geleerd) welke stemhulpen er worden gebruikt, de een kent gewoon de woorden zoals 'jog' en de ander gebruikt het klikken of heel iets anders, hoe zit dat bij jullie en wat is jullie mening daarover? Of gebruiken jullie de "standaard" drrrrrraf zoals ik die nog ken uit mijn Engelse-dressuur tijd?

Misschien doe ik hier veel te moeilijk over, maar denk er het liefst iets te lang over na dan dat ik er later spijt van krijg, ben namelijk een enorme voorstander van de 'eerst stem-dan been (of hand)' methode, dus het paard eerst de gelegenheid geven om op je stem te reageren, voordat je met andere hulpen aankomt... maar dan moeten deze natuurlijk wel helder zijn
terwijl een ander paardje wat ik reed weer 'jog' en 'lope' had geleerd, zit nog enorm te twijfelen wat nou het meest praktische is om m'n eigen paardenkind te leren.. 
en idd easy... Verder klets ik altijd engels tegen m