Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Niels schreef:Ok, wat heb je dan precies aan rechtrichten?
Als ik bijv naar deze site kijk, http://www.paardenbegrijpen.nl/algemeen/rechtrichten , dan begrijp ik dat je dus wilt dat er een 'rijkunstig evenwicht ontstaat'. Wat zou hier het nut voor moeten zijn?
Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard tussen de teugels loopt en makkelijk stuurt etc als ik vraag.
Al die dingen als stelling vragen etc, hebben weinig zin (althans, zoals het door 95% vd ruiters wordt uitgevoerd), omdat je alleen maar de nek flext en niets doet aan de rest van het lichaam.
Uiteraard is ruggebruik wenselijk, maar ik snap niet zo wat dat te maken heeft met rechtrichten zoals vermeld op die site (dus allemaal dressuuroefeningen doen).
lindavan schreef:Als je op de juiste manier stelling vraagt, corrigeer je het als je paard op de binnenschouder valt.
Dat is imo ook op andere manieren op te lossen, die beter/anders werken. Het is ,denk ik, alleen te lastig om dit via een forum uit te leggen.
Het flexen van de nek is een goed begin als je paard heel erg stijf is, maar het doet vrij weinig voor de rest van het lijf inderdaad.
Met ruggebruik bedoelen ze dat de rug helemaal ontspannen is waardoor het paard kan ondertreden. In principe zou elke westernruiter dit moeten willen, aangezien wij willen dat onze paarden verzameld lopen.
Ook de (in mijn ogen) extreme verzameling zoals gevraagd op die site? Zoja, dan doe ik niet aan rechtrichten (doe ik volgens mij toch al niet).
Ruggebruik = een ontspannen rug. Alleen bij een ontspannen rug kan het paard zijn achterhand onderbrengen. Alleen als het paard zijn achterhand onderbrengt kan hij verzamelen. Of je dat nu doet volgens de 'rechtricht methode' of op je eigen manier.
liljebo schreef:...Van Klassiek dressuur heb ik al veel gelezen, maar gezien daar de teugel een belangrijke rol speelt (mits als fijn afgestemd instrument), vroeg ik mij af hoe het met de western is, waar teugelcontact alleen bij een vraag ontstaat (als ik het goed heb... correct me if i'm wrong)...
), wil ook naar één-hand-voering toe (iets met vroeg en sabels enzo
). In dat opzicht past het dus nog beter bij western dan bij Engelse dressuur.lindavan schreef:De essentie is dat je met je buitenteugel vraagt en stuurt, en dat je de binnenteugel alleen gebruikt om stelling te vragen. Dit op de buitenteugel rijden komt dus heel erg overeen met western rijden op een hand bijvoorbeeld.
rapido schreef:Voor info over rechtrichten in de western kun je bij Paul Minnaar (reining) terecht.
Hij geeft ook clinics.