[WN] [RT] Paard loopt dwars door bit heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

[RT] Paard loopt dwars door bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:19

Vanmorgen om half 9 op het paard met idee voor een lekker relaxed buitenritje. maar wederom was het weer een hel. Meneer is niet bij de groep weg te krijgen. Het is een grote strijd. op het moment dat we ver genoeg ver zijn, gaat het redelijk. Op een gegeven moment ontspant hij zelfs. Maar wanneer hij doorheeft dat we weer richting huis gaan is er geen houden meer aan (alleen maar drammen en dribbelen). Hij loopt dwars door het bit (zowel dubbel gebroken kopertrens als pelhalm, zijn mijn oude bitten), luistert niet meer naar stem en ook de "neusriem" van het touwhalter geeft geen reactie meer. Ben er ondertussen helemaal flauw van. Wij hebben geen bak tot onze beschikken en mogen niet in het land rijden, dus ik kan alleen buiten rijden. Momenteel gaat het op het veldje vlakbij redelijk, omdat hij vanuit hier zijn kudde kan zien, maar wanneer we verder weg is het drama. Ik kan redelijk redelijk veel handelen, maar vooral het vreselijk drammen en door het bit lopen op de laatste kilometers sloopt mij helemaal.

Wie o wie heeft er tips?! (ook graag ideeen mbt ander bit)

P.S. Wanneer ik hem in de longeercirkel zonder longeerlijn "longeer" reageert hij overal op (stap, draf, galop, rustig, ho). Wanneer er een ander paard mee gaat is het veel minder en 1x in de maand heb ik les in de bak en dan is het ook een heel ander paard.
Laatst bijgewerkt door Ods op 10-04-11 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd aan titel

Pentax

Re: Paard loopt dwars door bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:22

Stapritjes maken, veel stapritjes. Consequent halthouden als hij te snel gaat voor jou gevoel. Eerst oefenen op de basis, dat is erg belangrijk.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:33

Ik ben idd heel veel aan het stappen en zeg maar in het midden van de rit gaat dit dus redelijk, maar wanneer ik in het laatste stuk ook nog regelmatig ga halthouden wordt hij helemaal gek. Ik doe dit wel regelmatig omdat ik vind dat hij zich aan mij moet aanpassen, maar ik heb het idee dat dit het misschien nog wel erger maakt en hij nog gestresster wordt.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:35

@ Pentax, en wat moet je doen als je paard begint te steigeren vanaf dat je wil halthouden?
Met die situatie zit ik nu namelijk. Als paardje te hevig word en begint te trippelen probeer ik haar ook te laten halthouden, maar dan doet ze maar 1 ding : steigeren.

@ Saar, kan je eens niet een paar keer aan de hand gaan wandelen?

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:47

@ Hammeke, dat doet die van idd ook. Gelukkig niet echt hoog of heftig, maar komt idd echt in verzet en als ik bedenk dat ik dan gewoon met een omweggetje dan zet ie gewoon geen stap meer en als ik drijf of de zweep gebruikt dan pakt hij het bit vast en raced hij alsnog de kant op die hij wil. Aan de hand stappen doe ik idd ook regelmatig. Heeft hij iets meer vertouwen, maar ook hier kan hij ineens bedenken dat hij naar huis wil en op zo'n moment zit ik er nog liever op dan dat ik er naast sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:55

Niet banketstaaf bedoeld, maar waarom zou je er niet eens een paar keer een handigere ruiter op zetten om 'm een beetje op te voeden?

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 11:02

Ik rijd al 20 jaar heb wel 2x zoveel paarden ingereden en nog nooit problemen gehad. Ik heb deze met 12 jaar gekocht en op de een of andere manier komen we er samen niet uit. Dus denkt niet dat dit zomaar iets met handigheid te maken heeft. Aan dit soort dingen heb ik natuurlijk en vind het vervelend dat je meteen oordeelt zonder eerst door te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:04

Dat is geen oordeel, dat is een vraag.
En doorgaans wordt daar vooral negatief op gereageerd door ruiters waarvan het ego groter is dan de rijkunst.
Het IS geen schande om ergens niet alleen uit te komen met je paard.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:11

Rijden jullie ook wel eens samen met een braaf rustig paard? (met voorkeur een oudere merrie).
Dat wilt nog wel eens helpen bij het aanleren van beter gedrag, jouw paard neemt dan deels het gedrag van de gerespecteerde oudere merrie over.
Een rustige ruin wilt ook wel helpen, belangrijk is dat het paard rust uitstraalt.

Mijn paard kreeg ik in het begin helemaal niet alleen naar buiten, ja in zijn achteruit, maar dat is ook geen doen. (hij steigerde verder niet).
Toen 2 keer een brave oude merrie meegehad en toen ik de derde keer alleen wilde gaan moest ik hem nog wel af en toe 'de weg wijzen', maar nu heb ik er een heerlijk bos paardje aan.

En voor het remloos zijn kun je misschien kijken naar de one rein stop.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 11:24

@ Sonja: Ik denk dat ik er weinig mee opschiet wanneer ik er iemand op zet. Een paard wat verder totaal respect toont en mij accepteert als zijn leider en in de bak en in de longeerbak alles doet op lichaamstaal en stem lijkt mij ook niet onopgevoed. Er lijkt mij dan eerder iets anders aan de hand, maar kan er mijn vinger niet opleggen. Ik weet dat het geen schande is om er niet uit te komen, vandaar dat ik hier ook hulp vraag. Als ik een groot ego had dan zou ik em gewoon geen hulp vragen en hem helemaal vast zetten met hulpteugels. Dan heb ik een paard die niet meer sneller kan en een paard wat diepongelukkig is.
@ Pentax: Vaak gaat er idd ook iemand mee. In het begin en het midden geeft dit hem idd meer rust. Dingen die hij eng vind gaat hij dan makkelijker langs. Maar helaas wanneer we op de terugweg gaan laat hij het andere paard voor wat het is en wil alleen maar naar hui.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:34

Vaak zit er een enorm verschil tussen uit en thuis. Lijken thuis de rangen en standen helemaal duidelijk, maar als er danbuiten de andere prikkels en in jullie geval het stukje verlatingsstress bij komen, komen toch de twijfels bij het paard of 'ie toch niet beter zelf z'n keuzes kan maken. En de pest is dat paardlief inmiddels meerdere malen ervaren heeft dat zijn keuzes (voor hem) beter bleken dan de jouwe, want hij was snel weer fijn thuis. Vandaar dat mijn oplossing zou kunnen zijn om eerst dit patroon maar eens te doorbreken, desnoods met iemand die hem wél kan corrigeren onder het zadel.
Maar misschien is het voor jou prettiger of vertrouwder om het vanaf de grond op te lossen?
Wat gebeurt er als je 'm aan de hand meeneemt, of wat mij betreft zelfs vanaf de terugweg van je rit aan de hand neemt en corrigeert zoals je dat in je grondwerk gewoon bent?

Er is overigens ook een stel dat hartstikke leuke trainingen geeft over buitenrijden en bijkomende problemen, ik kan vanavond wel ff hun namen en telefoonnummers opzoeken als je daar voor open zou staan.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:38

Verplaatst van [WN-TR naar WN-AM]

Anoniem

Re: [RT] Paard loopt dwars door bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:42

Ik ben het eens met sonja wbt de "handige ruiter", en ik zou zeggen: veel weggaan met hem, ookal loopt hij alleen maar te kl*ten... Hij moet doorkrijgen dat je toch wel met hem weg gaat, ookal misdraagt hij zich.. Die van mij zijn ook onafscheidelijk, nou dan hebben ze pech want ze gaan gewoon apart mee of ze nou willen of niet..

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 11:51

@ Sonja: Lijkt me super.
@ Viva la Vida: Ik blijf ook naar buiten gaan hoor en ook al wil ik hij rechtsom en ik linksom dan gaan we uit eindelijk echt wel linksom al is daar strijd voor nodig. Het vervelende met het drammen is dat het mij lichamelijk gewoon sloopt. In de eerste gedeelte van de rit nergens last van, maar van het laatste stuk mega last van mij rug, schouders, etc. Omdat hij zich zo sterk maakt, zet ik mij vast en hierin zit het probleem vooral denk ik. Hij moet zich op een een of andere manier minder sterk maken en ik moet mij niet bvastzetten.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:52

@Sonja: Een andere ruiter zal waarschijnlijk niet heel veel helpen. Zet je die er één keer op en hij is toevallig braaf, dan zal de TS er daarna zelf weer opmoeten en dan kan het weer heel anders zijn. Ze moeten het samen oplossen :)

@TS: Mijn bijrijdpony is exact hetzelfde. Op de vlakte kan ik prima rijden. Met wandelen is hij braaf, maar in het bos wordt hij ook iets drukker. Grondwerk reageert hij in de bak ook direct op. Het enige probleem is in het bos rijden. De ene dag is hij super braaf, de andere dag kan je er beter afspringen en ernaast gaan lopen omdat hij niet te houden is. Dit is echt afhankelijk van zijn humeur en vaak ook het weer :j
Zelf rijden we bitloos en ook al is hij dus zo druk, dan zitten we hem niet in de mond. We rijden vooral met lange teugel en alleen zodra hij iets harder gaat lopen zonder reden, pakken we 1 seconde de teugel op. Reageert hij, dan direct weer lange teugel. Dit heeft in het begin dus heel vaak gemoeten, maar na een half jaar wist hij hoe ik reed en reageert hij daar dus op. Ook al is hij zo druk, dan laat ik hem nog met lange teugel lopen, zolang hij maar reageert als ik de teugels op pak. Constant vasthouden levert namelijk veel meer problemen op en zo ontspant hij op een gegeven moment een beetje. In draf en galop pakken we de teugels natuurlijk wel meer op, maar als hij gewoon een vast tempo in draf heeft, laten we ook dan de teugels gewoon in een boogje hangen om hem die ontspanning te geven :)

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 11:59

@ ilse _ C: Wat fijn dat het lange teugel bij jullie uiteindelijk toch zijn vruchten af werpt. Ik probeer dit ook zoveel mogelijk. Ik merk dan dat ik zoveel aan het schakelen ben (zodra ik weer wat langer laat gaat hij ook meteen weer harder) en dat ik uiteindelijk weer verval in het korte teugel houden en bij ons beiden de ontspanning ver te zoeken is. Maar ik moet hier waarschijnlijk meer geduld in hebben en mijzelf voor houden dat als ik het nu vol houd, het over een tijd misschien beter gaat.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:02

Klopt, in het begin had ik dat ook heel erg! Maar nu hou ik ook gewoon vol, iedere keer wanneer hij harder gaat de teugels oppakken en weer loslaten. Soms reageert hij er nog steeds helemaal niet op, maar steeds vaker gaat het goed :j
Wat ik inmiddels ook doe is gewoon een knoop in de teugels maken. Lange teugel is dan gewoon bij de knoop vastpakken en als je hem dan op moet pakken of er gebeurt iets, kan je heel snel de teugels pakken. Moet zeggen dat dat bij mij werkt!

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:44

Je kunt je gaan verdiepen in de clickermethode.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:20

beetje het zelfde probleem als het wandelen zonder trekken bij de hond. De hond trekt omdat ie ergens naar toe wil en komt daar altijd, dus er is altijd succes. Misschien zou je je in plaats van het ene gedrag af te leren, kunnen gaan concentreren op ander gedrag belonen en aan te leren? Dan zou je wel echt moeten gaan therapien. DUs dan bijvoorbeeld je rondje heel klein maken en dan elke pas dat hij rustig is en braaf is, gaan belonen. Kan inderdaad ook met de clicker. Denk dat hij inderdaad wel wat scheidingsangst ervaart op het moment dat hij van de groep gescheiden is. Daar zal hij dan iets zekerder in moeten worden, hem gaan belonen voor rust en een aangenaam tempo. Denk dat een andere ruiter niet zo snel een oplossing zal bieden als dit gedrag uit angst/onzekerheid voort komt.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 08:43

De reacties bevestigen mijn gewoon dat we idd weer een aantal stappen terug moeten. Deze haf x arab is het eerste paard dat ik ouder dan 4 jaar heb gekocht. Ik wou de hele opvoed en beleer-cyclus niet meer en dacht dat koop ik een ouder paardje. Hij is 12 jaar en het leek bij de kennismaking allemaal super. Helaas ben ik vanaf nov (moment dat hij naar ons is gekomen) er al meteen achter gekomen dat deze mooie man helemaal niet opgevoed was. Met eten geven stevelde hij zo over je heen. Had totaal geen respect voor mensen en snapte ook niks van ons. Na veel consequentheid en geduld hebben we afgelopen al veel bereikt, maar merk dat mijn geduld op begint te raken. Hoe fout dit ook is, maar ben er dit keer zo anders ingestapt en merk nu dat wanneer je de pech hebt dat je toch een onopgevoed paard koopt, dit het veel meer tijd en energie kost om hem te heropvoeden dan om het vanaf het begin af aan het zelf gewoon goed te doen.

Fijn dat jullie met me mee denken! Geeft mij weer moed om door te gaan en mijzelf bij elkaar te pakken dat ik geen keus heb om de opvoed-beleer-cyclus weer op te pakken.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:45

Weet niet of dit al is genoemd in het topic, maar het eerste wat in mij opkwam toen ik je verhaal las is; Probeer hem niet stil te laten staan op het moment dat hij te hard gaat, de meeste paarden worden dan idd alleen maar opgefokter en ongeduldig, gaan ze dribbelen/steigeren etc omdat ze willen lopen.. hij wil graag naar huis en gaat daarom harder lopen, dus op het moment dat ie vooruit schiet meteen omsturen en de andere kant op gaan, of desnoods een flink eind in de back-up als dat kan. Daardoor laat je weten dat 'als jij te hard gaat omdat je graag naar huis wilt, gaan we juist de andere kant op en duurt het dus nog langer voordat je thuis bent, op het moment dat je in een normaal/rustig tempo loopt zijn we sneller op de plek waar je wil zijn dan als je haast hebt', je moet wel heel consequent zijn en kunnen volhouden, maar op het moment dat ie ook maar een paar stapjes braaf en rustig richting huis stapt meteen belonen en hem zijn 'zin' geven (want hij wil het liefst terug), maar op het moment dat hij weer harder gaat of stuiteren oid meteen omzetten en weer een stuk van huis weg rijden. 'Als jij hard wil lopen, prima, maar dan gaan we wel MIJN kant (oftewel de andere kant) hard op lopen, des noods spoor je hem nog even flink aan als hij dan niet vooruit te branden is (duh, want hij wil die kant niet op) en op het moment dat ie wat rustiger is weer omdraaien, want het 'naar huis mogen' is eigenlijk zijn beloning . Dit kan heeeeel lang duren maar de meeste hebben uiteindelijk toch wel door dat ze beter kunnen luisteren want dan zijn ze zo snel mogelijk thuis (wel in jouw tempo). ;)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:11

Ik zou hem, elke keer als hij aan je gaat trekken om sneller naar huis te kunnen, aan het werk zetten. Cirkeltjes links om, cirkeltjes rechts om, net zo lang tot dat hij weer wat meer ontspand. Dat beloon je door weer een stukkie rechtdoor te lopen. Als hij weer trekt wederom opnieuw: cirkeltjes rechts om, cirkeltjes links om. Als hij eenmaal door heeft dat hij, telkens als hij aan je trekt, hard aan werk moet gaat het vast beter! (dit werkt overigens ook bij paarden die buiten van alles en nog wat menen te moeten schrikken :Y)) Succes ermee! Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk irritant is na een lekker ritje buiten!

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:21

Ilse_C schreef:
Klopt, in het begin had ik dat ook heel erg! Maar nu hou ik ook gewoon vol, iedere keer wanneer hij harder gaat de teugels oppakken en weer loslaten. Soms reageert hij er nog steeds helemaal niet op, maar steeds vaker gaat het goed :j
Wat ik inmiddels ook doe is gewoon een knoop in de teugels maken. Lange teugel is dan gewoon bij de knoop vastpakken en als je hem dan op moet pakken of er gebeurt iets, kan je heel snel de teugels pakken. Moet zeggen dat dat bij mij werkt!

Ik kamp soms een beetje met hetzelfde probleem als de TS. Ik ben nu heel hard bezig met oefenen wat jij hier beschrijft, maar ben er alleen nog niet achter wat ik moet doen als ze helemaal niet reageert. Ik rijd met touwhalster, laat de teugels gewoon lang als ze een goed tempo aanhoudt en als ze te hard gaat pak ik de teugels op. Alleen wat als ze dan haar kop in de lucht gooit en zich er niets van aantrekt, zelfs alleen maar harder gaat? Ik moet er dan echt een paar seconden aan gaan hangen, dan gaat ze langzamer, en dan laat ik de teugels weer vieren. Ik ben benieuwd hoe jij dat dan doet als jou paard het teugels oppakken negeert, want ik vind het moeilijk.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:51

Als hij echt niet reageert, dan maak ik echt even een hele korte maar wel harde ophouding en anders draai ik een rondje :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:06

Ik heb/had ook zo'n dramkont.
Kon een hele poos goed gaan tot mevrouw de kolder in de kop kreeg op de terug weg.
Ook dribbelen,niet meer willen luisteren,geen halt of ho werd naar geluisterd.Hoe bozer ik werd hoe erger ze het bleef doen. :(
Tot ik me bedacht;Hoe krijg ik mn paardje uit de "zone" van mij geen aandacht geven?oplossing; belonen!

Wat ik haar geleerd heb is het volgende:

neem wat lekkers mee op zak,bijv snoepjes of stukjes appel maakt niet uit wat,je paard moet het lekker vinden.
Als je ernaast loopt doe je oefeningen zoals halthouden=belonen,tikje op de schouder=omkijken=belonen,snoepje tussen de voorbenen = afbuigen = belonen en zo kun je tal van dingen verzinnen.
Nu ga je opstappen = staan blijven = belonen vanuit je zadel.
wegstappen,tikje op de schouder,halthouden,lekkertje aanbieden/belonen en weer door stappen.

Uiteindelijk als je dan een tikje op de schouder geeft,stopt je paard en draaid het hoofd naar je toe want er komt beloning!
Dit oefen je elke keer als je gaat rijden.
Word je paard dan druk dan tik je op de schouder,gevolg paard zn aandacht word afgehaald van het drammen en richt zich naar jou!

Als je paard dit goed doorheeft dan kun je steeds vaker gebruik maken van dat "tikje" en hoef je uiteraard niet telkens wat te geven,je bouwt het op en dan bouw je het "snoepen" een beetje af.Het gaat erom dat je paard leert dat ie reageerd op het tikje op de schouder.

Zo haal je zonder stress je paard uit de "niet luister zone".Want zeg nou zelf,de aandacht bij iets lekkers houden is veel leuker dan dribbelen! :j

Probeer het maar,succes.