Nerveus-snel draven , hoe corrigeren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 22:38

Ben in stap begonnen , en voel me daarin ALLANG volledig zeker. Lachen

Wat bedoel je met ''lekker meerijden'' ?
In draf maar laten tobben en zorgen dat ik iig blijf zitten Verward

Ben het ook helemaal met je eens dat EN , EN , EN niet goed is OK dan!
Daarom vallen de klaverblaadjes dus af Haha!

Punt 1 is voor mij het tempo. Dat moet eerst gegarandeerd relaxed zijn.
Ontspanning is nummer 2 en komt direct uit het tempo voort.
Het sturen is nummer 3 van belangrijkheid nu in die draf-waas-momenten.

Dus niet alles tegelijk maar eerst het tempo waarborgen.

Echter als ik steeds rondjes op de hoefslag blijf rijden (dat is het minste stuurwerk) , gaat ze zich in die draf juist op lopen naaien omdat ze op 1 of andere manier WEET dat er iets rennerigs te gebeuren staat.
Wat ik dus absoluut niet van plan ben maar dat voelt ze op dat moment niet aan. Hoe langer ik in dat rpndje blijf , hoe zekerder zij weet dat het moeten rennen nu steeds dichterbij komt...

Ik geloof dat ik er nu toch uit ben dat ik de confrontatie met het draven terwijl ze zich zo afsluit , moet zien te voorkomen.
Omdat ik dan immers in die situatie alles kwijt ben wat ik met haar heb opgebouwd.

Dus niet ''erdoorheen'' rijden , maar proberen te voorkomen dat ze op dat punt komt....zodat ze het rennen ''vergeet'' als het ware .

Galop gaat wel. Wil wel hard , maar is redelijk te corrigeren.
Blijft verstandelijk ook bij me. Niet vluchten , maar wel te hard naar mijn zin. Maar zodra ik een galopje gepakt heb is het helemaal foute boel in draf (in de bak) , omdat ze dan als het ware bevestigd heeft gekregen dat het idd de bedoeling was dat ze , uiteindelijk , in een hoger tempo aan het werk ging

Tja het blijft zeer typisch *LOL*

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:42

volgens mij heb je alles al uitgeprobeerd.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:55

hoi,

mmm...toch zou ik dit paardje best eens aan het werk willen zien Knipoog

ik denk ook, n.a.v. wat je allemaal schrijft, ook over je eigen balans en dergelijke... dat het een hoogstwaarschijnlijk een combinatie is, van meerdere faktoren... Scheve mond
Ik dacht ook nog even aan wat Anya vroeg, evt. last v. haar rug... en/of je zadel... maar dat zal je inmiddels wel uitgesloten hebben...

Misschien geef je het antwoord zelf al;

pmarena"]
Ik ga er dan ook gerust na 10 minuutjes af , probeer altijd een stukje draf mee te pakken in de hoop dat ze doorkrijgt dat ze best rustig kan draven. Meer dan een klein stukje komt er helaas niet uit , dan gaat ze zich weer sterk & nerveus maken , en moet ik veels te veel met mijn hand inkomen. Ik doe daarom ook vaak kleine stukjes draven , en altijd afsluiten met lekker losjes wat oefeningetjes stappen
[/quote]

Omdat je zelf al aangeeft, dat het in stap SUPER gaat, en dat haar ook rustig maakt, is dát net datgene wat je zeker moet gebruiken...

[quote="Pmarena"]
Ik zit nu ook een beetje te twijfelen of ik in de bak nu juist korte stukjes moet draven zodat ze niet zo veel tijd heeft om zich op te fokken , of juist een aantal rondjes in de hoop dat ze dan haar rust vindt.

Een aantal rondjes al een paar keer geprobeerd , maar gaandeweg gaat ze zich dan zo sterk maken (ze wil WEG!! ) dat ik al bijna constant spanning op die teugels heb en zij dus vecht om daardoor te komen...
daarom ga ik het probleem ook eigenlijk steeds uit de weg , ik wil niet dat ze weer her-ontdekt dat ze overal dwars doorheen kan lopen
[/quote]

Een aantal rondjes; dat kan, maar je moet proberen het vluchtgedrag
vóór te zijn/blijven, door dus idd terug te gaan naar de stap, ontspannen... belonen...

[quote="Pmarena"]
En daarom ga ik op een gegeven moment ook over op een rukje zodra ze versneld , en daarna weer ontspannen. 5 passen later , weer een rukje...
[/quote]

dit zou ik persoonlijk niet doen... probeer het zo simpel mogelijk te houden, voordat je besluit andere dingen te doen (zoals Cornelie ook schrijft, back to basic), dus als ze versneld, zou ik terug gaan naar de stap. niet soms... maar altijd !!!! (voorlopig dan, zolang als nodig is Knipoog ), als dit goed gaat en je wilt wat gaan opbouwen, en je gaat draven & ze gaat versnellen, niet denken dat het dan maar ''over'' moet zijn en bijv.
overgaan op ''rukjes'' ... dat is niet duidelijk voor je paard.. maar juist weer terug naar de stap.
Want je zegt zelf dat dit haar ''ontspant'' ...terwijl ''rukjes'' juist meer spanning ''kan'' geven....

[quote="Pmarena schreef:
Ik denk ook dat ik maar ga doorzitten bij het aandraven in de bak , want tijdens het lichtrijden raak ik zelf steeds een beetje uit balans van al dat geschakel de hele tijd Haha!


zou ik zeker proberen... maak je iig zwaar en praat tegen haar... als je haar voelt spannen zeg je ''eassssy'' .... geen reaktie; terug naar STAP.

Probeer volhardend te zijn in wat je doet, duidelijk, consequent, maar toch lief Ach gut beloon haar op de juiste momenten, en grijp DIRECT in, wanneer het nodig is.
Twijfel je... geeft haar een reden om weer te ''wantrouwen'' , hoe zekerder jij bent in je doen & laten, hoe beter het gaat

Groetjes & succes !!!

enneh... niet de bak ontlopen hoor, juist opzoeken, maar heb geduld Knipoog

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 23:20

Dankje Colinda Lachen

Je pakt hem wel bij z'n staart , ik ben zeker lief op de goede momenten om haar duidelijk in te doen zien wanneer ze braaf is , wat ik van haar wil.
Dat vindt ze ook geweldig Lovers

Het ingrijpen dat is precies mijn moeilijkheid.
Al die keuzes die je hebt....

Dat tolt in mijn hoofd , wat in NU moet kiezen daarvoor Lachen
Vaak werkt het goed om zodra ze versneld op kalmerende toon te zeggen dat ze even rustig aan moet doen. Buiten werkt dat over het algemeen prima. Omdat dat de meest fijne manier is ben ik sterk geneigd dat als eerste te proberen. Of eigenlijk ''probeer'' ik het niet , ik DOE het gewoon. Verwacht niks anders dan de juiste reactie. Zodat ik ook zeker ben dat ik deze krijg. Maar in de bak krijg ik hem dus inens niet Clown en dan is het in feite al te laat natuurlijk want dan is ze ''weg'' .

Daarom zou het wellicht idd beter zijn om direct zacht maar duidelijk in te grijpen.

Ik zit wel een beetje met de tip , om zodra het ''fout'' gaat naar stap te gaan. Want dat rukje/ophouding die ik gebruik om haar weer in het normale tempo draf te zetten , die heb ik ZEKER ook nodig om haar naar stap te krijgen.... en dan heeft ze de ''fout'' al gemaakt en ''beloon ik haar'' door naar stap te gaan....

Is de duidelijke ophouding (even met hele lijf tegenhouden , kwestie van een seconde even de rem erop) naar een fijn draftempo dan niet begrijpelijker voor een paard dan een minstens zo duidelijke ophouding naar stap Verward

Ook dat ik dan in feite niet krijg wat ik vraag.
ik wil en rustige draf en in plaats darvan zet ik haar weer in stap...

Heb dit namelijk buiten ook wel eens geprobeerd een tijdje , maar toen werkte het niet echt. Dan ging ze vanuit die net wat te stugge draf wel naar de stap , en dan een fijne stap , maar zodra ik haar vanuit die fijne stap dan weer aan liet draven , sprong ze weer zeer enthousiast weg in de draf Haha!
Ze gaat eigenlijk verder ''waar ze gebleven was" Tong uitsteken
Dus is mijn logica om dan te zorgen dat ik het afkap op het moment dat het goed gaat. Want dan pakt ze het ook weer goed op de volgende keer.

Nu tegenwoordig hou ik haar gewoon ''los'' van voren , laat haar aandraven , springt ze nog steeds aan in draf Clown en hoef ik hooguit iets van eh-eh of een ''dreigend'' Mareeenaaa..... te zeggen zonder verder in te komen als ze de sloffen er in wil gaan zetten.
En dan zeurt ze ook niet maar loopt gewoon vrolijk in een rustig tempo verder.

Ik ben het dus eens met wat je hierboven zegt , met de kleine aanpassing dat ik dus wil proberen te VOORKOMEN dat ze steeds sneller gaat , en ter correctie in een brave draf overga ipv naar stap. Dat ze weet dat er alleen stap volgt vanuit een brave draf...

Geen stap ter correctie want dan springt ze de volgende keer weer net zo vrolijk vlot weg Haha!

Wat denk je van die aanpak ? Lachen

Ik zit er nu zo diep in dat ik het niet meer helemaal kan beoordelen *LOL*

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:45

hoi,

ik had niet begrepen dat je met ''rukje'' een ''ophouding'' bedoelde Haha! daar zit nogal een verschil in m.i. Knipoog
Maar een ophouding moet je natuurlijk wel maken, om haar terug te krijgen en duidelijk te maken wat je van haar wilt.

Als dat eenmaal bevestigd is, kun je met meer lossere teugel gaan werken en meer met je ''zit''.

Verder schrijf je dat het buiten wel werkt, en je het ook goed afgaat om consequent te zijn, omdat je dus weet dat het werkt...
Je wordt dan ook zelf bevestigd in je consequent zijn, wat je weer ''sterkt'' om door te gaan. OK dan!

Als je merkt dat dit dus niet werkt in de bak, moet je op zoek gaan naar iets wat wél werkt, en daarin volharden!

Verder; als de ophouding in de bak dus niet werkt, ja.. soms.. ene keer wel , andere keer niet... en ''draaft'' ze dus gewoon door...
werkt het dus niet, toch???!!!!

en als je dan weet dat ze pas echt ontspannende wordt in stap...dan lijkt mij, terug naar de STAP, als je weet dat het werkt, is dat m.i. de truc *LOL* en dan pas weer aandraven als ze echt ontspannen is... dus ook niet te snel weer aandraven, je schrijft zelf al dat ze dan soms zo ineens weer weg is Knipoog

Mocht je op een gegeven moment dus toch een aantal rondjes draven.. en ze wil ''weg''... terug naar stap, weer draven... wil ze weer ''weg'' ... terug naar stap... net zo vaak als nodig... en net zolang totdat zij gaat ''denken'' ... jeetje... telkens als we aandraven, gaan we weer terug naar stap.
en dus wordt ze rustiger... in draf.
En dat is net wat je wilt bereiken.... Clown

Een goede instructeur is natuurlijk DE aangewezen persoon ervoor te zorgen, dat je consequent bent... en blijft.... Knipoog

groetjes