[WN] Van engels naar western, wie praat mij om, of juits niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Van engels naar western, wie praat mij om, of juits niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:06

;)

Heb altijd wel een keertje nagedacht om de overstap te maken zodra ik mijn eigen paardje in Brabant had staan. Op onze stal wordt dus ook door verschillende mensen western gereden, en vind het zelf er toch wel heel fijn/leuk uitzien. Gisteren voor het eerst in een westernzadel gezeten en dat beviel prima. Woensdagavond wordt er altijd les gegeven, dus misschien toch maar even gaan kijken om ideeën op te doen. Ikzelf ben een recreatieruiter die verder af en toe springt en dressuurt en liever naar wedstrijden kijkt dan er aan mee doet.
Dus wie haalt mij over of zegt blijf toch maar Engels rijden?
En wat komt er verder aan kijken aan tack? Ik rijdt mijn haflinger bitloos ( met kaakgekruisd hoofdstel), dus als ik uiteindelijk voor het westrenrijden ga kiezen wil ik wel met hetzelfde of iets soortgelijks blijven rijden.

Alvast bedankt!

Meer tips zijn natuurlijk ook welkom.

Anoniem

Re: Van engels naar western, wie praat mij om, of juits niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:09

Met de zoekfunctie zijn heel veel topics te vinden over omscholen, met alle redenen om het al dan niet te doen. Heb je die al gelezen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:13

Ik heb geen recente topics gevonden die mij verder konden helpen (niet jonger dan 6 jaar), dus vandaar dat ik dit topic had geopend. :o

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:23

Het ligt er een beetje aan hoe je western wilt gaan rijden. Recreatief of in wedstrijdverband.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zijn er bepaalde regels qua optoming. Wil je het recreatief
doen dan kun je het helemaal zelf weten.
Het zijn voornamelijk de hulpen die op een andere manier worden gegeven. En of je die nu geeft vanuit
een westernzadel of een ander zadel, dat maakt niks uit. En dat is met een hoofdstel precies hetzelfde.

Zelf ben ik een aantal jaar geleden ook overgestapt van dressuur naar western en kan het alleen maar
aanbevelen. Ik vind het een meer ontspannen manier van rijden.

Edit: ik lees net je OP nog eens terug en zie dat je voornamelijk recreatief rijdt. Dan zou je dus gewoon
met je bitloos kunnen blijven rijden. Hoef je alleen een ander zadel aan te schaffen als je dat lekkerder
vind zitten.
Laatst bijgewerkt door manex op 04-04-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:26

Maar goed de teugels bij het western zijn toch ook anders?
Ik zou dus eventueel gewoon met mijn kaakgekruiste hoofdstel kunnen blijven rijden, maar hoe zou ik de teugels dan moeten doen?

Of ik wedstrijden ga rijden weet ik op dit moment niet.Als ik zou overstappen zou ik gewoon gaan beginnen met recreatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:28

Waarom zou je met splitreins moeten rijden als je recreatief wilt rijden? Als dit systeem je bevalt, dan hou je het toch gewoon?
Mocht je wedstrijden willen rijden ooit, dan moet je sowieso over op een ander hoofdstel.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:30

Ja, de teugels zijn anders. Dat zijn twee lange losse teugels, dus geen gesp in het midden waarmee ze aan elkaar zitten.
Maar om de basis te leren heb je die niet persé nodig. In het begin rij je namelijk nog met twee handen. Pas als je wat meer gevorderd bent, ga je over op het rijden met 1 hand. En dan hebben ze ook een ander bit in.
Aangezien jij bitloos wilt blijven rijden, weet ik niet of dat kan. Maar misschien zijn er hier wel meer ervaren westernruiters die daar uitleg over kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:37

Bitloos op wedstrijden kan, maar dan moet je een jong paard hebben en/of beginner zijn/blijven. Dan kun je op bosal starten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:41

Okee, dan valt dat al af. Wil mijn haflinger graag bitloos laten. Dus dan zal het bij recreatief blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:42

Tm level 3 mag je gewoon met bosal starten...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:43

Wedstrijden bij de WRAN tot level 3 mogen op bosal. Aardig wat ruiters zijn een behoorlijk tijdje bezig voor dat ze door level 3 heen zijn dus daar zou ik me nog niet zo'n zorgen over maken :-)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:14

Wedstrijden is nog niet zeker, maar als het gebeurt kan ik eruit op maken, dat het wel even duurt voordat je op acht niveau zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:56

Als je daar al ooit komt :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:55

Acht moet echt zijn. Sorry,kon het niet meer wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:23

Waarom probeer je niet een paar lessen met je haffie, gewoon met de optoming die je nu hebt. Zo ben ik ook begonnen (en nu een stuk verder en een quarter erbij gekocht dus wees gewaarschuwd :D :D )
kun je zien of je het wat vind en dan kan je altijd nog tack aanschaffen en zien wat je wil. Tip: doe wat je het leukst vind en neem de tijd om dat rustig uit te zoeken en te ervaren!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 23:13

Nou ik vind QH's ook geweldig, maar geld en extra tijd voor een paard erbij heb ik echt niet. Dus dat zal niet gebeuren dat die erbij gaat komen. (tenzij ik ooit de jackpot win)
Ik denk dat ik eerst maar eens wat lessen ga volgen op de woensdag en dan verder ga kijken.
Laatst bijgewerkt door Lous op 05-04-11 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:19

Succes en veel plezier! Ik ben heel lang geleden ook geswitched en heb nooit meer omgekeken...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:28

Cassidy schreef:
Succes en veel plezier! Ik ben heel lang geleden ook geswitched en heb nooit meer omgekeken...

Hier nog een :P

Heb dressuur gereden (was ik al heel snel achter dat dat niks voor mij is) :D , heb gesprongen, aangespannen gereden, jaren de drafsport beoefend en nu zo'n 8 jaar geleden overgestapt naar western en dit sinds 3 jaar ook wedstrijdmatig en heb nooit de behoefte gehad om terug te grijpen naar een andere tak van de sport. Dat heeft imo ook veel te maken met het wedstrijd wereldje, dat is over het algemeen genomen (mijn ervaring! dus voordat ik alle dressuurruiters op mn nek krijg ;) ) een veel relaxtere sfeer en vriendelijkere sfeer dan op de dressuurwedstrijden.

Verder sluit ik me aan bij de meeste posts hierboven en idd, je kan tot en met L3 met een bosal (dus bitloos) starten bij de WRAN.

Succes!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:04

ik heb 7 jaar geleden de overstap gemaakt en heb geen enkele dag spijt gehad. gelijk voelde ik me veel beter thuis. de sfeer op de wedstrijden vind ik prettiger en ik ben opeens ook bloedfanatiek geworden.

met een haffie kan je heel ver komen mocht je dezelfde koers als bijvoorbeeld mij gaan varen, dus toch wel eens een wedstrijdje starten.. eens officieel starten, doe eens gek :P

pas op, eenmaal over ben je verslaafd hoor. :j echt waar. ga lekker in de les mee hobbelen op je blondje en vergeet niet te genieten. :P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:26

Beide?
Ik train `dressuurmatig` (ik noem het liever gymnastiseren) maar rij westernwedstrijden.
Je kunt gerust beide doen, de basis is hetzelfde, ik val in de herhaling, maar zo is het echt. Ik merk zelf alleen `problemen`met dingen als uitgestrekte draf, maar dat heeft veel meer te maken met het talent van mijn paard dan het verschil tussen western en dressuur. Ik ben wel van mening dat als je op hoger niveau (level1 en 2 western en Z 1 en 2 dressuur) het talent van je paard parten gaat spelen als je hoog wilt scoren op alle disciplines. ( ja natuuuuuuurlijk zijn er uitzonderingen)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:56

Interessant topic.

Ik ben namelijk aan het twijfelen wat ik zelf ga doen...

Ik heb 16 jaar 'engels' gereden (vooral dressuurmatig) en ben een jaar of 2 geleden overgestapt naar western. Dit bleek voor mijn paardje interessanter en zelf vond ik het ook gewoon fijn, de gedachte erachter sloot meer aan bij wat ik wil. Mijn paardje is echt lichtgevoelig en reageert super op been-, zit- en evenwichtshulpen. Ze reageert zelfs op neckreining en daar zijn we nog lang niet haha. Teugeltje aanleggen en ze draait. Okay, nog niet zoals het 'moet' maar ze doet het wel :) En geloof me, ik doe dit niet bewust hoor, ze is gewoon zo licht op de hulpen. Waarschijnlijk doe ik zelf een onbewuste beweging en reageert ze daar op en niet per sé op dat teugeltje ;)

Maar bon, mijn probleem is dus... Ik kan écht niet wennen aan het westernzadel en de teugels *zucht* Ik heb het gevoel dat ik echt 'hobbel' in mijn westernzadel en dat heb ik dus niet als ik met mijn VZH rijd. Vooral in de galop is dit een echte ramp, dan heb ik het gevoel dat ik werkelijk alle kanten ophobbel en dit komt de ontspanning van mijn paard niet ten goede. Bij mijn VZH zadel heb ik dit probleem totaal NIET. Echt zeer bizar.

Dus ja, ik weet nog niet welke kant ik op wil. Momenteel rijd ik 'western' met een VZH zadel :x haha. Dat kan nu ook niet de bedoeling zijn hè :o

@ dapperdier, dus het kan wel? Dressuurmatig trainen en toch western wedstrijden rijden. Ik heb me altijd laten vertellen dat de basis dressuur en western hetzelfde is (of althans hoort te zijn wat betreft africhting paard), maar dat de uiteindelijke 'afwerking' en oefeningen anders zijn.

Ik ben écht in de war, ik weet het allemaal even niet meer. Ik zoek gewoon een fijne manier van rijden voor mij en mijn paard. Ik rijd vooral recreatief, maar wil ook graag meer competetief gaan rijden. Ik wil een 'doel' om te trainen, dit motiveert en stimuleert me om structuur te brengen in mijn trainen. De vraag is nu dus, welke richting? Dressuur (wat ik dus 'ken), springen of een western-richting? Ik doe het allemaal graag... :o En mijn paardje, tja die vind ook alles best whaha. Misschien moet ik gewoon zorgen voor een goede basis en dan een paar onderlinge wedstrijdjes meepikken van beide disciplines en gewoon kijken wat het beste werkt? Of gaat dit te verwarrend zijn voor mijn paard? Oh help! *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:03

Ik heb maar 1 tip voor je: ga gewoon lekker rijden met je paard en geniet. Laat die stomme hokjes los, wat kan jou het nou schelen of je western rijdt met een vzhzadel of recreatief met een westernzadel...
Ga PAARDrijden, en geniet daar van!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:07

Sonja schreef:
Ik heb maar 1 tip voor je: ga gewoon lekker rijden met je paard en geniet. Laat die stomme hokjes los, wat kan jou het nou schelen of je western rijdt met een vzhzadel of recreatief met een westernzadel...
Ga PAARDrijden, en geniet daar van!

Mee eens! Het wordt nu al een beetje alsof je wanneer je de juiste tack hebt meteen een western ruiter bent. Het ligt niet aan het zadel, maar aan de ruiter.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:47

Bedankt :)

Jullie hebben gelijk natuurlijk! Maar... Als ik ooit wedstrijden wil gaan rijden, moet ik toch gaan kiezen, lijkt me. Ik geniet van het rijden hoor(en vooral van mijn paard, ze is geweldig <3 ). Ik heb zo een beetje mijn eigen rijstijl ontwikkeld denk ik (beetje western, beetje dressuur). Of dit goed of slecht is, daar ga ik niet over oordelen, maar het werkt voor mij en mijn paardje en dat vind ik belangrijk.

Ik weet alleen niet welke 'richting' ik uit wil haha. Nu geniet ik vooral van lekker rondrijden op de wei (waarbij ik veel overgangen en cirkels rijd om mijn paard 'recht' te maken), af en toe een sprongetje nemen en een heerlijk buitenritje in groep. Het gaat mij om de lol met de knol :D Alleen ben ik een beetje ambitieus en wil ik graag eens een (onderling) wedstrijdje rijden. Wederom vooral voor de fun en niet om te winnen (al is dat altijd wel leuk hè haha). Maar goed, zover is het nog niet en nu draait het idd het meest rond het genieten. En dat doen we hoor!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:28

miss is de seat van je zadel je te groot. zit je daarom niet zo lekker. dan wil het nog wel eens lijken of je alle kanten op hobbelt...

maar om nou te zeggen dat je "even" een ander zadel moet aanschaffen.. := nee, daar waag ik me niet aan.