Ik heb nog nooit hier op het western gedeelte gepost maar ik rijd zelf ook geen western. Wel heb ik een western gerelateerde vraag.
Mijn verzorgpony is Engels ingereden, en daarna omgeschoold naar western. Nu vraag ik me een ding af, namelijk in hoeverre is er rechtstreekse verbinding met de mond bij het western rijden? Ik merk namelijk dat als ik de teugels helemaal loslaat en eigenlijk op zit en de handen anders te plaatsen hem makkelijker weet te rijden dan wanneer ik een contactteugel aanneem.
Hoe zit dus het contact met de mond bij western? Of is het eigenlijk hetzelfde?
Misschien dat ik het wel helemaal verkeerd vertel, en bij het verkeerde eind heb. Hopelijk word ik dan verbeterd door andere westernruiters.
Maar mijn visie: met Engels rijden hebben de ruiters vaak continue contact met de mond van het paard. Er is constant (een lichte) teugeldruk.
Ik corrigeer alleen als dat nodig is. Als mijn paard daar loopt waar ik hem hebben wil, laat ik de druk los. En pak deze pas weer op als dat dus nodig is. Maar laat ook weer los. Ik heb dus geen constante teugeldruk.
Er zijn veel verschillende stijlen, ook binnen het western. Wat ik doe is min of meer hetzelfde als Duke, teugel loslaten als beloning als paard het goed doet.
Ik heb zelf het vermoeden dat hij bij het western rijden weinig druk op de mond heeft gehad, want ik merk zodra ik mn teugels losser laat dat hij fijner gaat lopen en stuurbaar blijft, alleen wanneer hij zich even sterk maakt heb ik even contact nodig waarna ik het eigenlijk weer los moet laten wil hij zich loslaten. Het is eigenlijk inderdaad zo, als hij moeilijk is pak ik even een contactteugel tot hij iets loslaat en dan gaat de teugel los en blijft hij daar ook. Mij bevalt deze manier van rijden wel met een losse teugelvoering maar stel ik zou dressuurwedstrijden willen rijden wordt er natuurlijk om een contactteugel gevraagd en die heb ik momenteel niet bepaald.
Dank voor de antwoorden in ieder geval!
tweety_be
Geplaatst: 17-04-11 11:15
Dit is een vraag waar ik ook mee zit
Maar, je kan toch best met teugelcontact rijden zonder ook echt 'contact' te hebben? Het zit hem in de vingers en handen, of althans bij mij toch... Dat merk ik bij mijn paardje. Nu is die niet echt opgeleerd hoor (noch western, noch dressuur), wij rijden een beetje freestyle whaha. Maar ik zet dus druk in men vingers-handen. Paard wil niet ontspannen -> blijf ik 'vasthouden' (daarmee bedoel ik dus druk in mijn vingers hè, ik trek niet, gewoon druk houden). Paard ontspant in mond, kaak en hals -> ik laat 'los' dit is dan haar 'beloning'. Maar dat loslaten zit in men handen en vingers, ik gooi dus niet mijn teugels los, maar ik ontspan mijn vingers zodat de teugels er 'losjes' inhangen. Daarmee kan ik ook weer snel ingrijpen als ze haar hoofd omhoog brengt enzo. En voor zover ik weet, hangen de teugels dus niet 'los', maar lijkt het alsof ik nog steeds 'contact' met de mond heb. Die zal er ook wel nog licht zijn, maar niet constant. Mijn paard vindt het echt niet fijn als ik blijf 'vasthouden'. En waarom is dit nodig? Als een paard lekker ontspant, dan vind ik het maar normaal dat wij ook ontspannen. Het moet wel fijn blijven voor het paard ook hè. Anders gaan ze toch maar op die teugels hangen... En dat willen we ook niet hè! (is dan weer een kwestie van drijven natuurlijk).
Dit blijkt goed te werken voor mij en mijn paard. Nu heb ik dus geen flauw idee of dit 'engels' of 'western' is. Maar ik heb dit geleerd bij mijn 'western' lessen. Echter, als ik het zo hoor van dressuurruiters, rijden er velen ook gewoon zo. Kijk maar eens goed bij de 'betere' ruiters, heel vaak zie je toch ook dat de teugels ontspannen zijn. Er lijkt contact te zijn, en dat is er ook wel licht, maar niet die constante druk die je vaak ziet...
Ik zou zeggen, oefen hierop en zoek het punt op waarbij je paard lekker loopt en ontspant, maar waar er toch een licht teugelcontact 'lijkt'. Je paard zal de sterren van de hemel lopen en niemand die door heeft dat je geen of amper teugeldruk hebt .
Hopelijk heb je hier wat aan en ik hoop ook dat dit een beetje correct is... Als dit niet zo is, dan hoor ik graag een tegenargument Ik ben hier ook maar om te 'leren' en om eigen ervaringen te delen hè