Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 10:34

Ja, daar ben ik weer met vragen over papieren..... :o

Inmiddels heb ik me door alle papierwerk van de AQHA geworsteld en een mooi dossier gemaakt.
Amateur lidmaatschap voor 3 jaar, novice formulier, transfer report, Horseback Riding Program en
een toelichtende brief gemaakt. Alles is ondertekend (echt; elk afzonderlijk papiertje :D ) en ik
heb alles gekopieerd en gescand. Helemaal klaar voor verzending dus...

Zelf heb ik al even gekeken bij DHL en bij TNT. En jeetje; van de tarieven sla ik echt steil achterover!
Maar goed: ik wil dus alles naar Amarillo sturen en dan een vorm van 'aangetekend'. En in ieder geval
een soort track and trace systeem voor de papieren. Moet er niet aan denken dat dit kwijt raakt.

Mijn vraag is met welk bedrijf hebben jullie verzonden en hoe verliep dit? Is alles goed/ soepel gegaan?
En wat waren ongeveer de verzendkosten?

Groetjes,
Rumpleteaser

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:40

Gewoon met de kpn post. Ik heb het niet aangetekend gedaan omdat dat slechts schijnt te gelden tot de landsgrenzen.. Volledig wassen neus dus internationaal.. Het duurde even maar ging verder perfect.

Wel kopieen maken voor alle zekerheid, mocht je het nogmaals moeten doen dan scheelt dat in elk geval aardig wat moeite.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:49

Kan je het niet mailen? Als je toch alles al ingescand hebt? :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:59

Niet aangetekend versturen!!!!

Bij aangetekend versturen moet er iemand voor tekenen, en kans is groot dat ze dat niet doen, of dat iemand het in ontvangst neemt maar niet verder doorgeeft en het alsnog niet op het juiste bureau beland.
Gewoon niet aangetekend met de post versturen. Goed dat je kopien hebt gemaakt, en verder blijft het hopen dat het goedgaat....

Ik gebruik altijd KPN....

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:12

Ik zou de formulieren gewoon mailen of faxen!

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:13

@ Troi: TNT biedt wel een soort aangetekende service in het buitenland, dus blijkbaar kan het wel. Dus jij hebt het gewoon met TNT post verzonden en een priority sticker erop ofzo?
@ Jola: nee, want ik moet originele documenten versturen (papier van het paard)
@ Cassidy: Hey, daar heb ik niet aan gedacht, heb je daar slechte ervaring mee?
@ HT: Maar je moet toch het originele Certificate of Registration opsturen....?

Hoe zit het met de douane dan als je het gewoon met TNT verzend? Is het dan verstandig om op de envelop te schrijven wat erin zit?
En zo'n track and trace systeem: werkt dat wel bij TNT in het buitenland? Of moet ik dan bij een ander bedrijf zijn?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:16

Ik heb te vaak in mijn omgeving gehoord dat papieren aangetekend werden verstuurd en nooit aan zijn gekomen. Terwijl het wel goed gaat als je het gewoon per post (KPN) verstuurd.
Haal jezelf geen extra kosten op de hals, niet aangetekend versturen, en hopen dat het goed gaat.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:17

Ah ja die brief had ik even over heen gelezen. Ja je papieren zal je denk ik op moeten sturen.

TNT track en trace werkt alleen tot de landgrenzen. Bij mij heeft een brief er een keer 3 weken over gedaan voordat het bij de NRHA aan kwam. TNT kon niks meer achterhalen. Ja het zou wel bij de douane liggen, denken we. Ik kon uiteindelijk wel mijn geld terug claimen omdat ze zich niet aan de afgesproken dagen hadden gehouden (er stond 9 tot 11 werkdagen voor), maar mijn rush fee van 30 dollar was ik wel kwijt.

Het is en blijft gewoon een gok met welke maatschappij je het verstuurd. Dan zou je het haast met fedex of ups moeten versturen?
Laatst bijgewerkt door HumbleTalent op 08-03-11 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:19

Wij hebben het altijd met FedEx gedaan en prima bevallen.
Het is voor pakketpost vrij duur, maar voor papieren zal het wel meevallen en je hebt dan wel meer zekerheid dat het ook echt aankomt. Er is internationale Track & Trace dus je kunt het vanaf hier tot Amerika gewoon volgen.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:20

Heel flauw.. maar per KPN zou ik niet doen (die doen alleen maar telefoons :+ )

Alles wat ik ooit heb verstuurd is per gewone post gegaan, nu de TNT en ook steeds teruggekomen.
Per mail gaat denk niet want je transfer moet op het originele papier aangegeven worden..

Ik denk dat als het in het slechtste geval kwijtraakt, dat je duplicaten kunt aanvragen (kost uiteraard geld). Het duurt overigens wel een poos voordat het retour komt, dus niet te snel in paniek raken.

AQHA heeft een superklantenservice die je kunt bellen of mailen als je vragen hebt over waar het blijft en of ze het al ontvangen hebben e.d.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:30

Nou, ik heb even de (ingewikkelde) sites van TNT, DHL en FedEx binnenste buiten gekeerd.
Plus gebeld met de klantenservice. Jeetje, wat een doorverbind-drama is dat zeg!

Als ik de papieren WEL wil volgen en NIET aangetekend wil verzenden is TNT de beste optie blijkbaar.
Door de stukken te versturen als basispakket, met een TNT nummer (internationaal) naar de USA.
Op het postkantoor moet ik dan een formulier invullen voor de douane over de inhoud.
Als ik het pakket niet verzeker, hoeft de ontvanger en niet voor de tekenen.
Maar dan kan ik dus wel volgen waar de documenten zijn.

Bij DHL heb ik nooit een normaal antwoord gekregen. Bij FedEx waren ze wel heel behulpzaam.
Maar de kosten zijn voor dezelfde service een stuk hoger. Plus ik heb een aantal vragen die ik
met een koerier moet doornemen. Bijvoorbeeld het soort pakket en het invullen van de
douanepapieren. En ja, met koeriers heb ik niet zulke goede ervaringen. Dus dan ga ik liever
naar het postkantoor denk ik.

Maarre; meer tips zijn altijd welkom :D

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:39

Ik heb het altijd gewoon aangetekend met de nu TPG gedaan en het is al tijd prima aangekomen.
Kostte iets van 10 euro meen ik.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:57

Hoe ik het heb gedaan: Naar een groot TNT-postkantoor gaan (dus niet zo'n hoekje in de supermarkt ;) ) en aangetekend verzenden. Er is inderdaad een internationaal systeem voor aangetekend en in mijn geval heeft dat prima gewerkt (naar de APHA)
Je kunt het niet volgen zoals bij Track & Trace, maar er moet wel voor getekend worden. Volgens mij was dat iets van 12 euro destijds, maar dat is nu 4 jaar geleden ;)

Succes!

Funnygirl
Berichten: 580
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:53

Alle papieren gewoon met TNT aangetekend verstuurd en alles netjes aangekomen. Ze versturen het wel met de reguliere post retour.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:26

Nou, de papieren zijn weg!

Uiteindelijk heb ik ze verzonden via TNT, met internationaal Track and Change.
Dat kon alleen als ik de papieren als 'pakket' verzonden. Uiteindelijke heeft het
me iets van 20 euro gekost. Ben benieuwd :D

Sixey
Berichten: 73
Geregistreerd: 18-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:39

Ik heb inmiddels al heel wat keren dit moeten doen en het is altijd nog goed gegaan. Gewoon naar het postkantoor gaan, aangetekend verzenden buitenland en wel vragen om te laten tekenen bij aankomst. Dat krijg je dat oranje papiertje weer terug gestuurd en dan weet je wanneer het in Amerika is aangekomen. Het duurt overigens wel lang voordat je de papieren ontvangt.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:08

Zie net dat je je hele pakketje al verstuurd hebt, dus voor jou komt mijn tip te laat helaas!

Ik sta ook op het punt een paard over te laten schrijven en had het al bijna aangetekend verstuurd.
Ik had me gelukkig eerst lid gemaakt van de AQHA en kreeg toen een mail dat je dus allerlei services op de Equitana in Essen kon laten doen op de AQHA stand daar. Nu was ik toch al van plan daarheen te gaan, maar spaar ik me dus ook nog eens een keer een hoop verzendkosten uit en gaat het allemaal een heel stuk sneller (hoop ik dan)!
Maar wie weet zijn er nog meer mensen in jou situatie die wat hebben aan deze tip.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:18

Wat Kaunos zegt geldt ook voor de APHA trouwens :D Die staan ook op de Equitana, waar je kunt overschrijven e.d.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:28

20 euro?? :wow: ik heb altijd alles gewoon in een grote envelop verstuurd niet aangetekend niks en dat is tot nog toe altijd netjes aangekomen zo ook van daar naar hier want dat gaat ook gewoon in een vlop op de post!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:02

ja of je het nu aangetekend, of niet aangetekend verzend. beide begaan hetzelfde traject. het wordt dan gewoon als briefpost behandeld.

maar ik begrijp dat ze het als pakketje heeft verzonden en niet als briefpost. dan is het wel te volgen namelijk. maar ja, dan ben je veel meer geld kwijt.

ik ga ze gewoon opsturen met de ptt, oh, oud.. TNT is dat nu :? en hopen dat niemand ze steelt.
moet alleen nog iemand vinden met een creditcard want die van ons is geblokkeerd... en anders kan ik niet lid worden.

Zicootje

Berichten: 329
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:14

SusanW schreef:
Wat Kaunos zegt geldt ook voor de APHA trouwens :D Die staan ook op de Equitana, waar je kunt overschrijven e.d.


Begrijp ik goed dat je daar je paintje kan laten overschrijven op je eigen naam zonder dat je je papieren hoeft op te sturen naar Amerika ?

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:19

ik was overigens niet van plan om naar Essen te gaan. :\ maar is dichterbij dan Amerika... :D

Zicootje

Berichten: 329
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:24

ik ook niet...maar zit nog steeds te emmeren met overschrijven... :\

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Papieren naar USA sturen: welke bedrijf? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:26

gewoon naar ammerillo sturen. alleen zit je nu wel in de geboortegolf van amerika. dus kan het wel heel lang duren voor je ze terug hebt.

ik wacht tot juni, dan hebben ze daar de ergste drukte gehad.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:29

@ Kaunos: Dank voor de tip! Ja, ik had daar al ergens iets over gelezen op Bokt. Maar helemaal niet meer aangedacht. Overigens had ik ook geen plannen om te gaan, maar goed. Wel een goede tip!
@ Rapido: Tja, die 20 euro vind ik niet zoveel geld hoor, helemaal niet als je het vergelijkt met alle andere investeringen nu :D En ik wilde graag een T&T erop, dat kan alleen bij pakketten, vandaar dat het wat duurder werd.
@ Paintless: Ja, precies dus :) Je kunt ook lid worden door gebruik te maken van een cheque, is dat geen oplossing? Ja, heb net ff pech met die geboortegolf, niks aan te doen. Moet ik maar even geduld hebben, heb overigens ook geen haast. Was niet van plan om al te starten :D