[WN] [RT] Ex-renpaard in westerngalop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

[RT] Ex-renpaard in westerngalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:02

Hallo,

Ik heb nu al bijna 3 jaar een arabische volbloed, die op de renbaan gelopen heeft. Daar heeft hij altijd geleerd snel te galopperen, maar nu hebben we nog altijd problemen met de galop. Voorheen reed ik redelijk dressuurmatig met hem (voornamelijk gewoon recreatief) maar ik wil nu echt aan zijn gangen gaan werken & ook western gaan rijden met hem. De stap en draf gaan inmiddels redelijk; als hij rustig is althans. Hij kan verzamelen, hij is soepel, en hij reageert fijn op mijn hulpen. In galop zijn er twee mogelijkheden:

a) Hij is te langzaam. Dan loopt hij helemaal uit elkaar, zijn hoofd omhoog, en moet ik heel erg oppassen dat hij niet uit de galop valt. Daarbij komt dat ik in deze galop niet teveel aan de voorkant kan zitten (om hem laag te vragen/buiging te vragen/hem de hoeken door te sturen) omdat hij er anders uitvalt.

b) Hij is te snel. Deze komt het meest voor: Hij is vlot, loopt te snel door, en dan ben ik haast verplicht om veel aan de voorkant te vragen. Het probleem is dan dat hij (als ik hem op een volte zet) met zijn schouder wegloopt, zijn hoofd scheef trekt, óók zijn hoofd de lucht in gooit, en uiteindelijk begint te mopperen en soms een beetje bokken. Maar als ik hem voor de verandering door laat lopen belandt hij uiteindelijk bij 'Mogelijkheid A', en dat is ook een probleempje.

Momenteel probeer ik hem zo rustig mogelijk aan te laten springen, hem goed bezig te houden, en terug te nemen voordat of op het moment dat hij druk wordt. Ik ben er nog niet helemaal zeker van of dit goed werkt, maar ik weet even niets anders... Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Ods op 28-02-11 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:09

Het is uiteraard moeilijk om te beoordelen alleen aan de hand van jouw verhaal, maar het klinkt alsof hij nog niet sterk genoeg is om een dragende galop te doen. Hij lost dit op door harder te gaan (stuwen ipv dragen). Vandaar dat hij er uit valt als je hem iets meer bij elkaar probeert te rijden.
Dat zou je eerst moeten oplossen in draf (tempowisselingen, zijgangen, etc) voor je je galop beter kunt krijgen.

Heb je les? Je trainer kan waarschijnlijk veel beter beoordelen wat het probleem is waar je aan moet werken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:10

Heeft niks met ex-renpaard te maken. Jouw paard is nog onvoldoende soepel, onvoldoende recht en onvoldoende van achteren naar voren gereden. Veel overgangen rijden, veel voltes, aan de dubbele longe werken kan ook een hoop helpen.
Ik heb ook een Arabier, heeft 3 jaar op Duindigt gelopen, maar heeft geen enkele moeite met rustig en verzameld lopen.
Verkijk je overigens niet op hoe Quarters (en zeker in de VS) worden gereden. Dat is vaak geen 3-takt maar een 4-takt galop. Niet gewenst, maar vaak getoond. Daar moet je nou ook weer niet naar willen streven.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:15

Ibbel schreef:
Heeft niks met ex-renpaard te maken. Jouw paard is nog onvoldoende soepel, onvoldoende recht en onvoldoende van achteren naar voren gereden. Veel overgangen rijden, veel voltes, aan de dubbele longe werken kan ook een hoop helpen.
Ik heb ook een Arabier, heeft 3 jaar op Duindigt gelopen, maar heeft geen enkele moeite met rustig en verzameld lopen.
Verkijk je overigens niet op hoe Quarters (en zeker in de VS) worden gereden. Dat is vaak geen 3-takt maar een 4-takt galop. Niet gewenst, maar vaak getoond. Daar moet je nou ook weer niet naar willen streven.

Marano heeft ook op duindigt gelopen! :) En het zou best goed kunnen dat hij gewoon onvoldoende soepel, recht en van achter naar voren gereden is. En voornamelijk in de galop hem ik hem nog nooit echt 'gereden'. En ik hoef van hem ook niet echt een extreem langzame galop - dan ben ik toch veel te bang dat hij eruit valt. :o Ik wil hem voornamelijk soepeler, rustiger zodat hij uiteindelijk in staat is om zelf te galopperen, zonder constante hulpen van mij.

Dat wordt dus maar heel veel trainen aan zijn soepelheid en controle over zijn gangen en snelheid. Bedankt voor de tips!