[WN] L5 starten op welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danique00

L5 starten op welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 11:26

Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik het aangedurfd om een startkaart aan te vragen! Of dit nu goed nieuws is of niet daar ben ik eigenlijk zelf nog niet aan uit :D . Ik heb alleen gelezen dat je L5 en L4 op een trensje met 2 handen moet starten. klopt dit? Ik rijd mijn paardje namelijk met een trainings bit van Billy allen (op 2 handen) en daar doet hij het stukken beter op dan op een trensje (wat logisch is natuurlijk). Moet ik nu dus een paar weken van te voren hem toch terug nemen op een trens om met hem op wedstrijd te mogen :? Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven :o

Groetjes Danique

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:48

Dapper zeg! Ik moet er binnenkort ook aan geloven... :j

Ik rijd mijn bijrijdpoown altijd op een shank met medium poort (op één hand inmiddels). Ik ga ook starten in de L5/L4 en daar is een trens (snaffle) inderdaad verplicht. Fuego heeft daar een bloedhekel aan, dus ik ga hem bitloos (hackemore) starten. Ik train er af en toe mee, en als ik het bos inga, ga ik altijd bitloos. Misschien kan je dat proberen. Bij Fuego gaat het net zo goed als met de shank. Op de WRAN site staat een pdf-bestand regelboek, waar alles in staat.

Succes, en misschien wel tot op de wedstrijden!!! *\o/* *\o/* *\o/*

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:55

Uit het regelboek van de WRAN over de klasse L5:

356. UITRUSTING PAARDEN
Uitrusting volgens paragraaf 400 e.v.
Optionele uitrusting voor de L5 klasse, westernstijl:
- Trekking- of endurancezadel, stocksaddle, voortuig en
staartriem zijn toegestaan.
- Gesloten teugel, materiaal leer.

Afwijkende bepaling: deelnemers dienen alle paarden te
starten met snaffle-bit of bosal en te rijden met twee-handige
teugelvoering.

Je móet dus op een bosal of snaffle-bit starten en je móet met 2 handen rijden.
Bovendien moet je in de L5 ook verplicht een cap dragen en geen hoed.

troi

Re: L5 starten op welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:33

Gesloten teugel? Dus geen split reins? Dat heb ik nou nog nooit gezien bij een westerncombinatie...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:22

Volgens mij mag split reins ook, als je ze maar op twee handen pakt. Ik heb niet eens andere teugels...

Ow, hahaha het staat in het regelement, zie ik nu. Ehm, ik heb dat nog nooit gezien, gesloten teugel, behalve bij de hunter klassen. Ik ga dat nog even uitzoeken denk! :?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:03

Als uitzondering mag je in de L5 evt met gesloten teugel starten, maar heb het eigenlijk nog niemand zien doen.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:04

hoi danique,

wat leuk dat je gaat starten met wie en welke wedstrijd ga je starten?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:07

Gimme_Spurs schreef:

Ik rijd mijn bijrijdpoown altijd op een shank met medium poort (op één hand inmiddels). Ik ga ook starten in de L5/L4 en daar is een trens (snaffle) inderdaad verplicht. Fuego heeft daar een bloedhekel aan, dus ik ga hem bitloos (hackemore) starten. Ik train er af en toe mee, en als ik het bos inga, ga ik altijd bitloos. Misschien kan je dat proberen. Bij Fuego gaat het net zo goed als met de shank. Op de WRAN site staat een pdf-bestand regelboek, waar alles in staat.

Een mechanische hackamore is ook verboden, mag alleen een bosal zijn.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:37

Gimme_Spurs schreef:

Wat leuk! Welke wedstrijd ga jij starten? ik vind het doodeng maar moet er inderdaad ook een keer aan geloven. Ik ga mijn paardje maar weer gewoon terug nemen op een snaffle. Het is niet dat hij er een hekel aan heeft maar hij loopt gewoon fijner op een bit. Helaas...niks aan te doen.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:11

_Melanietje_ schreef:
hoi danique,

Hey mel,

Ik ga met skipje starten. Heb nu 3 inschroijvingen klaar liggen, nog even wachten op mijn startnummer. Ik ga 3 april naar vrouwenpolder dan volgens mij 17 april oud gastel en dan 8 mei weer iin vrouwenpolder. Heb er zin in. Jij gaat nog niet starten?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:37

danique00 schreef:
_Melanietje_ schreef:
hoi danique,

Hey mel,

Ik ga met skipje starten. Heb nu 3 inschroijvingen klaar liggen, nog even wachten op mijn startnummer. Ik ga 3 april naar vrouwenpolder dan volgens mij 17 april oud gastel en dan 8 mei weer iin vrouwenpolder. Heb er zin in. Jij gaat nog niet starten?

Ik ga 17 april starten met brus

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:52

Ik wil ook graag een keer gaan starten in de L5 met mijn paardje. Nou rij ik haar ook met shanks (dubbel gebroken) maar moet ik dus met een snaffel wedstrijd gaan rijden. Alleen 1 probleem ze is niet te rijden op enkel gebroken, wel op dubbel gebroken of een rolletje er tussen. Weet iemand of je daar ook mee mag rijden?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:04

playboysches schreef:
Ik wil ook graag een keer gaan starten in de L5 met mijn paardje. Nou rij ik haar ook met shanks (dubbel gebroken) maar moet ik dus met een snaffel wedstrijd gaan rijden. Alleen 1 probleem ze is niet te rijden op enkel gebroken, wel op dubbel gebroken of een rolletje er tussen. Weet iemand of je daar ook mee mag rijden?

Check http://wran.eu/files/file/WRAN%20Regelboek%202011.pdf
En dan regel 402 en 405.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:37

Even voor @playboysches gekopieerd :) .
Citaat:
Bij een drie-delig mondstuk waarvan de dikte van het mondstuk
2,5 cm vanuit de mondhoek nog minstens 8 mm moet zijn, dient
het middendeel een verbindingsring van maximaal 3 cm
doorsnede, of een verbindingsstrip met een breedte van
minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van maximaal 5
cm te zijn dat plat in de mond van het paard ligt.

Je mag dus wel met een dubbel gebroken bit rijden, indien hij voldoet aan bovenstaande eisen. ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:51

danique00 schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Wat leuk! Welke wedstrijd ga jij starten? ik vind het doodeng maar moet er inderdaad ook een keer aan geloven. Ik ga mijn paardje maar weer gewoon terug nemen op een snaffle. Het is niet dat hij er een hekel aan heeft maar hij loopt gewoon fijner op een bit. Helaas...niks aan te doen.

Ik wil eigenlijk gelijk al in de L4 (misschien wel L3) starten. Pleasure en misschien wel trail, alleen is dat op dit moment lastig te trainen. Ook moeilijk omdat mijn bijrijdpoown een echte Reiner is en hij de rest behoorlijk saai vindt (hij kan wel pleasure lopen, maar dat is meestal aan het begin van een training, daarna loopt hij toch meer te "Reinen") Dus we gaan het zien! Ben benieuwd, spannend he? :Y)

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:02

Zag in de gauwigheid ook voorbij komen in het WRAN regelboek dat je, als je op snaffle start, ook geen 1 of 2 oors hoofdstel mag gebruiken (zonder keelriem). Ook goed om even bij stil te staan...

Succes met je eerste wedstrijd!