[WN] Engels gereden KWPN/ tuiger omscholen naar Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Engels gereden KWPN/ tuiger omscholen naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:40

Hoi,

Ik heb even gespeurd, en zie wel meer topics met mensen die vragen hebben over het omscholen van hun paard naar western. Alleen zijn dit paarden die qua bouw ook wel gloofwaardig zijn als westernpaard, hahah.

Mijn paard is een kwpn merrie van 1.73. Ik heb voordat ik haar kocht een paar western lessen gereden, en vond dit erg leuk, alleen bij de zoektocht naar een eigen paard heb ik toch ook wel een beetje gezocht op schofthoogte, daar ik zelf 1.85 m ben, en het geen postzegel vind om op een quarter of paint te gaan zitten van 1.45/1.55.

Maar nu komt het toch, hahahah, ik mis het wel een beetje! Mijn paard is een ongelooflijke dominante draak. Ik heb haar gekocht om voornamelijk buiten te rijden, op het strand, in het bos, maar omdat ze zo onhandelbaar werd moets ik in de bak aan het werk. We zijn nu dressuurmatig aan de slag en ze knapt er mega van op, hard werken. Het paard wil gewoon graag flink aan de slag. Ik merk alleen dat ze haar lol er niet 100% uithaalt. En ik zeker niet! Ze loopt wel netjes aan de teugel maar gaat pas echt mooi sjouwen aan een losse teugel. Maar het blijft een lang en hoog paard, spinnen en slidings zie ik niet helemaal gebeuren, puur door haar bouw. En ze moet wel werken en worden uitgedaagd als we aan het rijden zijn, anders wordt het een draak.

Hoe kom ik hierachter? Woont er iemand bij mij in de buurt die hiermee kan helpen? Kent iemand een instructeur die hier ervaring mee heeft en op locatie komt? Ik woon in Groet, NH aan de kust bij Alkmaar. Ik hoor graag wat jullie ervan denken en of jullie mensen zijn, of kennen die met een niet western paard toch western rijden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:10

Als je geen wedstrijdambities hebt, maar recreatief western wil rijden, waarom niet?

Ik denk dat je wel met 2 dingen rekening moet houden.

1. een tuiger kan never nooit door z'n bouw voldoen aan het gewenste westernframe en zal nooit een goede jog hebben. Geen probleem als je geen wedstrijden rijdt, maar zoek ook een trainer die rekening houdt met de mogelijkheden van je paard. Mijns inziens is het niet eerlijk tegenover je paard om iets te verlangen wat hij simpelweg niet kan.

2. Het zal lastig zijn om een geschikt westernzadel te vinden voor een tuiger, mede door de korte rug / hoge schoft.

Piloetje

Re: Engels gereden KWPN/ tuiger omscholen naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:53

Nou ze heeft juist een hele lange platte rug ;) Dus wat dat betreft kan er wel n lang zadel op, maar dacht juist dat dat ongunstig was voor n western zadel.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:57

En wat betreft punt 1, ja dat dacht ik al, maar wat kan ik met mijn paard qua western oefeningen wel doen? Want ik de bak moet ik ook aan de slag kunnen. Daar ben ik wel erg benieuwd naar.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:01

Basis western dingetjes moet je prima kunnen doen, trail oefeningen zou je ook kunnen meepakken.

Ik zou even kijken waar je kan lessen bij jou in de buurt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:33

Ik rijd weleens op de kwpn merrie van mijn stalgenote (gelderse merrie om precies te zijn) en juist ja, die is western opgeleid. Deze merrie is ongeveer even groot als jouw paard.
En daar is prima western mee te rijden. Nee, een topreiner zal het niet worden, en voor pleasure kan ze idd het gewenste frame niet halen vanwege de nekhouding.
Maar je kunt er rustig mee trainen en wat wedstrijden starten :j
Alleen trail starten moet je juist niet willen met een dergelijk groot en lang paard. Want de balken liggen bijvoorbeeld echt op ponymaat.
Ik zou vooral kijken waar jij en je paard lol in hebben en lekker allround gaan trainen, dus vanalles wat. En zo lang je maar in je hoofd houdt dat je geen super resultaten kunt halen (de beoordeling van de onderdelen is gewoon gericht op de eigenschappen van een QPA), is het starten op een wedstrijd echt geen probleem!

Er is een sticky waarin trainers vermeld staan. Als je contact opneemt met iemand zou ik wel even vragen naar zijn/haar ervaring met niet-western rassen.

Succes!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:07

waarom niet? tja die van mij is een stuk kleiner 1.59m, maar is van moeders kant ook tuiger (proloog) alleen vader engels volbloed. op de foto's in je profiel te zien valt zijn nekhouding ook wel mee.
trail wordt idd wel erg moeilijk. ( die van mij past af en toe al amper in een vierkantje).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:28

imo is western rijden gewoon een manier van rijden (en ook opvoeden en bezig zijn met je paard) en dit heeft totaal niks te maken met wat voor ras je paard is.
of je wel of geen wedstrijden wil starten is een ander verhaal, maar nog denk ik dat je met alle rassen gewoon kan starten, al zal het uiteindelijke niveau verschillen.

ik moest eerst ook even wennen hoor aan mijn "kleine" qh (hij is 1,52 mtr ongeveer) ik ben 1,87 mtr en mijn vorige paard was ook 1,75 mtr. :o

als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar een trainer en lekker aan de slag gaan en gewoon kijken waar of je komt.
het belangrijkste is dat jij en je paard lol hebben toch? :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:30

Hoihoi,

Ik heb 4 jaar een KWPN-er verzorgd op onze westernstal. Het vergt inderdaad wel wat extra training om te 'compenseren' voor zijn bouw, maar het is prima te doen! Voor foto's zie mijn profiel. We hebben geen niveau
(L5 een keer gewonnen) maar het wil best lukken allemaal. Omdat ik uiteindelijk wel wil gaan starten, heb ik de keuze gemaakt voor een Quarter. Dus als je geen enorme ambities hebt, gewoon doen! Lekker trainen en af en toe een wedstrijdje meepakken en vooral plezier hebben!

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:34

Een kennis van mij rijd mee in de top van het teampenning gebeuren met een kruising tuiger, paard is wel wat kleiner dan de jouwe.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:07

Nou jongens dat klinkt in ieder geval positief! Ik zie op de sticky dat er helaas niets in de buurt zit bij mij. Dat is dan weer jammer.

Ik heb toen ik haar net had een tijdje een barefoot gehad. Reed heerlijk alleen t paard ging compleet uit haar dak. Vond het maar niks, dat rare gevoel op haar rug. Helaas voor mij, de barefoot eruit, en VZ zadel met boom erin. Nu geen rodeo's meer. Maar ik weet niet hoe ze op een veel zwaarder western zadel zal reageren. Zit te denken om eerst een western hoofstel aan te schaffen, dat kost me niet meteen een vermogen, en dan kan ik in ieder geval eens kijken hoe ze daarop reageerd, lange teugels enz.

Mocht dat nou goed gaan, dan evt ergens een zadel "" lenen " om te kijken hoe dat gaat.

Iemand anders info over hoe hun paard reageerde de eerste keer met een western zadel op zijn/haar rug?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:17

Ik heb mijn eigen paard destijds ingereden met een barefoot en daarna heb ik er een westernzadel op gelegd. Geen vreemde reactie oid :n

Mijn stalgenote waar ik het over had is trouwens bokker Anya... ze heeft wel foto's van haar paarden in haar profiel staan :j

Qua les: tsja, ik ben niet zo bekend in jouw regio, maar is jos in beets bijvoorbeeld niet wat? Of zit ik er nu kilometers naast?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:04

best een stukkie... :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:05

Maar jouw paardje vond de barefoot ook geen probleem. Is dus ook geen zeikmuts, zoals die van mij. hahah. Misschien dat het alleen het boomloos was wat ze niet tof vond hoor. We moeten het maar eens proberen. Een kijken of ik op de stal naast ons iemand heb met een western zadel die ik eens kan proberen. ( moet het natuurlijk nog wel een beetje passen ook )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:17

Nou... mijn paard gaf op een gegeven moment heel duidelijk aan dat ie de barefoot niks vond, was op een gegeven moment nauwelijks meer te rijden. Maar das het nadeel van je paard ergens mee in rijden, je weet op een gegeven moment niet of het gedrag voor dit paard normaal is onder het zadel of juist niet. Dat bleek het dus niet te zijn.
Daarna verschillende westernzadels gepast, en je kon heel duidelijk aan hem zien wat volgens hem goed lag en wat niet :n
Gewoon rustig aan doen met zo'n zadel. Niet op de rug ploffen, maar netjes erop leggen etc.